Решение по НАХД №1134/2019 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 229
Дата: 10 юли 2020 г. (в сила от 5 ноември 2020 г.)
Съдия: Светла Василева Пейчева
Дело: 20191510201134
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е

10.07.2020

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                     Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

НО, ІІІ

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

14 май

 

2020

 
 


на                                                                                                           Година

В публично съдебно заседание в следния състав:

Светла Пейчева

 
Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

          Ива Георгиева

 
         2.

 

 
Секретар:

Прокурор:

Председателя на състава

 
 


Сложи за разглеждане докладваното от

НАХ

 

1134

 

2019

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година.

 

           

Обжалвано е наказателно постановление № 77 от 09.11.2018г.,  на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните гр.Кюстендил, с което на И.Е.Д., с ЕГН**********,***, е  наложено административно наказание,“глоба” в размер на 500.00 (петстотин) лева на основание чл.417, ал.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, за нарушение по чл.132, ал.1, т.19 от Закона за ветеринарномедицинската дейност. В жалбата се твърди, че наказателно постановление е неправилно и незаконосъобразно като жалбоподателя излага подробни съображения в тази насока и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с адвокат Н.Н., като твърди, че поддържа депозираната жалба и отново моли наказателното постановление да бъде отменено като неправилно и незоконосъобразно. Претендира деловодни разноски.

Въззиваемата страна,  редовно призована  изпраща представител,който оспорва подадената жалба, моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно,издадено при стриктно спазване на процесуалните правила. Претендира деловодни разноски.

Съдът след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:

            От анализа на събраните по делото доказателства е видно, че във връзка със заповед №КН-673 от 27.07.2018г., на Директора на ОДБХ Кюстендил, на 01.08.2018г., е била извършена проверка  от служители на въззиваемата страна на животновъден обект с ветеринарен регистрационен номер 2635-0028, находящ се в с. Големо село, община Бобов дол, собственост на И.Е.Д. и при проверката било установено, че жалбоподателя отглежда 15 броя свине без поставени идентификатори (ушни марки). Това нарушение било установено от служители на възиваемата страна при извършена проверка по заповед №КН-673 от 27.07.2018г., на Директора на ОДБХ Кюстендил, и описано в констативен  протокол №47 от 01.08.2018г.,за извършена проверка на животновъден обект. За констатираното нарушение на нарушителя бил съставен АУАН№01535 от 01.08.2018г.,за нарушение по чл.132, ал.1, т.10 и т.19 от ЗВД, а именно за това, че отглежда 15 броя свине без поставени идентификатори (ушни марки) и за това, че като собственик или съответно ползвател на животновъден обект със селскостопански животни жалбоподателя по т.10-отговаря за официалната идентификация, и т.19—не допускат в обекта животни които не са идентифицирани по чл.51.

В съставения констативен протокол № 47 от 01.08.2018г., е описано, че при направената проверка в животновъден обект, който се намира в поземлен имот в землището на с. Големо село, местността „Феровица” -собственост на жалбоподателя са били установени 15 броя свине -всички без ушни марки и че на животните не е осигурено ветеринарно медицинско обслужване- няма сключен договор с ветеринарен лекар. Въз основа на съставения акт е издадено атакуваното наказателно постановление, нарушението е описано по следния начин: за това, че на 01.08.2018г., при извършена проверка в животновъден обект с ветеринарен регистрационен номер 2635-0028, находящ се в с.Големо село,община Бобов дол, собственост на И.Е.Д. е установено следното:Лицето И.Е.Д. отглежда 15 броя свине без поставени идентификатори (ушни марки). Нарушението е установено при извършена проверка по №КН-673 от 27.07.2018г., на Директора на ОДБХ Кюстендил, и описано в констативен  протокол №47 от 01.08.2018г., за извършена проверка на животновъден обект. С горното лицето И.Е. Джаров, като собственик на животновъден обект с ветеринарен регистрационен номер 2635-0028, находящ се в с. Големо село, община Бобов дол, е нарушил чл.132,ал.1,т.19, предложение първо от Закона за ветеринарномедицинската дейност, в който е предвидено, че „Собствениците, съответно ползвателите на животновъди обекти със селскостопански животни не допускат в обекта животни, които не са идентифицирани по чл.51,на които не са изпълнени мерките по програмата за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по животните и зоонози или които са с различен здравен статус. Нарушението е за първи път.

С оглед на така установеното, съдът счете, че жалбата е  допустима. Същата е подадена в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН, от надлежна страна, а по същество е    не основателна, поради което съдът ще потвърди наказателното постановление. Съображенията за това са следните:

     Обжалваното НП е издадено при допуснато процесуално нарушение водещо до отмяната му. При издаване на НП са нарушени регламентираните в чл. 42, т. 4, във връзка с чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН изисквания за точно описание на нарушението, което се вменява на административно привлеченото лице. Двете посочени по-горе разпоредби на ЗАНН следва да кореспондират помежду си, като описанието на нарушението, дадено в АУАН трябва да остане непроменено в издаденото въз основа на него НП.

Атакуваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган съгласно  472, ал.2 от ЗВМД, въз основа на АУАН съставен от оправомощено за това длъжностно лице, съобразно ал.1 на този текст. АУАН също е съставен от лице с необходимата материална компететност  съгласно чл. 472, ал. 1 от ЗВМД (вж. Заповед № РД 11-509/12.03.2019 г.) и здадена от изпълнителен директор на МЗХГ; Заповед № 1710/25.06.2004 г. на Генерален директор на НВМС; Заповед № 2632/28.04.2006 г. на Генерален директор на НВМС.) 

По делото е приложена справка, изготвена от изпълнителния директор на БАБХ, от която е видно че по направена справка от вътрешносистемния журнал на Интегрирана информационна система на Българската агенция  по безопасност на храните на 11.12.2019 г. за животните домуващи в животновъден обект рег. № **********, стар рег. № 2635-0028, находящ се в с. Големо село, област Кюстендил, община Бобов дол, собственост на И.Д., се установява, че на 01.08.2018 г. в животновъдния обект са домували 10 бр. свинес посочени идентификационни номера, като записът на тези 10 бр. свине е извършен на 12.09.2018 г. от Стойне Тренчев, ветирниранен лекар  обслужващ животновъдния обект. Животните са вписани със задна дата на домуване в обекта от преди 01.08.2018 г.

Справките  от ИИС за животните в обект към определена дата включват всички записи в ИИС до момента на изготвяне на справката, а не само записите до датата, към която се извършва справката. Поради това всички справки за животните в обекта към 01.08.2018 г. изготвени след 12.09.2018 г. (записването/регистрацията на животните в системата) ще се отчитат като налични такива животни.

Реално към датата на извършване  на проверката -01.08.2018 г. ( и до 12.09.2018 г.)  животни тези животни не са били регистрирани/налични в ИИС.

Към 01.08.2018 г.  животновъден обект № *********, собственост на И.Д., не е имал регистрация по чл. 137 от ЗВМД. Обектът е активен от 19.12.2017 г. и до 05.3.2020 г. не отговаря на ветеринарно медецинските изисквания. Не са правени постъпки по започване на процедура по регистрация на обекта по чл. 137 от ЗВМД (вж. писмо на л. 46 от делото).

В хода на съдебното следствие са разпитани актосъставителя- д -р Б. и свидетеля при установяване на нарушението- д -р Б., които поддържат констатациите отразени в АУАН, като и св. В.В. ***, който завел проверяващите в деня на проверката до животновъдния обект. Актосъставителят и свидетеля по акта преброили свинете през мрежата, като са категорични, че нямали поставени ушни марки, което обстоятелство се потвърждава и от показанията на св. В.. След направена справка в информационната система проверяващите  органи установили, че е налице нарушение. АУАН е съставен в присъствие на нарушителя, предявен му е като е запознат със съдържанието му и му е връчен срещу подпис.

При издаването на АУАН и НП са спазени императивните разпоредби предвидени в ЗАНН, като административните актове съдържат всички предвидени в закона реквизите, като е описано нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, както доказателствата, които го потвърждават. Посочена е коректно и нарушената правна норма като според текста на чл.132, ал.1, т.19, пр. 1 ЗВД: ал. 1 „Собствениците съответно ползвателите на животновъдни обекти със селскостопански животни не допускат в обекта животни, които не са идентифицирани по чл. 51, на които не са изпълнени мерките по програмата за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по животните и зоозони или които са с различен здравен статус;“ Чл. 51 ЗВМД предвижда, че отглежданите животни подлежат на официална идентификация от БАБХ. Съдът счита деянието за съставомерно по приложения текст на чл. 417, ал. 1 от ЗВМД вр. с чл. 132, ал. 1, т. 19, пр. 1 от ЗВМД. Изпълнителното деяние е допускане в животновъдния обект на животни, които не са идентифицирани по чл. 51 от закона и е наказуемо по посочения санкционен състав, тъй като нарушителят е собственик на животни и в това си качество е допуснал в стопанисвания обект животни без надлежна идентификация. Извършеното деяние е доказано и правилно квалифицирано от АНО. Поради това и законосъобразно е ангажирана отговорността на жалбоподателя по чл. 417, ал.1 от ЗВМД. Правилно, съгласно разпоредбите на чл. 27 ЗАНН е наложено наказание в минимален размер от 500.00 лв. АНО е посочил мотиви в атакуваното НП, че случаят не е маловажен, тъй като обществената опасност на деянието не е незначителна, поради специфичния режим на ЗВМД, който е подчинен на публичен интерес и прилагането на ветиринарлно медиценски изисквания целят опазване здравето на животните и хуманното отношение към тях, като и опазването на живота на хората.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

 

                                                  Р    Е    Ш    И :

 

           

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №77 от 09.11.2018г.,  на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните гр.Кюстендил, с което на И.Е.Д., с ЕГН **********,***, е  наложено административно наказание “глоба” в размер на 500.00 (петстотин) лева на основание чл.417, ал.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, за нарушение по чл.132, ал.1, т.19 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр. Кюстендил, по реда на АПК в 14 дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: