Решение по дело №383/2018 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 48
Дата: 25 февруари 2019 г. (в сила от 3 септември 2020 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20187110700383
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 август 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                  48                                                   25.02.2019г.                                           град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на двадесети февруари                                                                  две хиляди и деветнадесета година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                                         Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

при секретаря И. С.

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело № 383 по описа на съда за 2018г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството по делото е по реда на §27, ал.2, т.1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ /ДВ, бр.62/2010г./.

            Със заповед №РД-30-231/16.08.2018г. Областният управител на Област Кюстендил с административен адрес: гр.Кюстендил, ул.“Демокрация“ № 44 обжалва решения №№ 856, 857, 858, 859, 860 и 861 по Протокол 35/26.07.2018г. на ОбС – Кюстендил. Релевира основанието за оспорване по чл.146, т.4 от АПК във вр. с чл.45, ал.12 от ЗМСМА. Противоречието с материалния закон се свързва с твърдение за несъответствие между скиците - проекти на ОСЗ от една страна и от друга – със скиците - проекти за делба на ОСЗ и АОС по отношение на местностите, в които се намират имотите по оспорените решения, от където оспорващият прави извод, че не е доказано предоставянето на имотите за възстановяване при условията на съществуващи/възстановими стари реални граници.

            В с.з. пълномощникът на оспорващия поддържа оспорването. Релевира допълнително възражение за наличие на КККР за населените места, поради което е задължително изготвяне на скици от СГКК към преписките на ОСЗ във вр. с правилата на чл.52, ал.1, т.6 от ЗКИР и чл.19, ал.6 от ЗСПЗЗ с определяне на индентификатори на имотите по КК, които да послужат на ОСЗ в процедурата по издаване на решенията за възстановяване правото на собственост.

            Ответният ОбС – Кюстендил не изразява становище по оспорването.

            Адв.С. М. като пълномощник на заинтересованата страна Д.Г.С. в писмен отговор и в с.з. намира оспорването за неоснователно в частта за решение №858 и претендира деловодни разноски.

            Адв.Д. Д. като пълномощник на заинтересована страна Л.С.А. в писмено становище и в с.з. намира оспорването за неоснователно и недоказано в частта за решение №857 и претендира деловодни разноски.

            Заинтересованата страна Д.Г.Д. в писмено становище и с.з. намира оспорването за неоснователно в частта за решение №856.

            Заинтересованата страна Б.Н.С. в с.з. намира оспорването за неоснователно в частта за решение №860.

            Останалите заинтересовани страни В.Х.Л. и Й.А.М. не изразяват становище по оспорването.

            Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата, становищата на страните и събраните доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

С решение №856 по Протокол №35/26.07.2018г. на ОбС – Кюстендил на основание чл.21, ал.2 във вр. с чл.21, ал.1, т.8, чл.27, ал.4 и 5 от ЗМСМА и на основание §27, ал.2, т.1 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ /ДВ, бр.62/2010г./ и чл.5, ал.2 във вр. с чл.5, ал.1, т.8 от Правилника за организацията и дейността на ОбС, органът е предоставил за възстановяване по преписка вх.№20278 от 06.01.1992г. на н-ците на Д. Г. А.имот №088030 /по предходен план/ с площ 4.007дка, начин на трайно ползване – пасище, мера, V категория в м.“Грамаге“, землището на с.Драговищица, община Кюстендил, представляващ част от имот №088027 /по предходен план/ и с идентификатор 23282.88.27по КККР на селото, м.“Долно грамаге“ - ОПФ с площ от 12732кв.м.

С решение №857 по Протокол №35/26.07.2018г. ОбС – Кюстендил на посоченото правно основание по предходното решение е предоставил за възстановяване по преписки вх.№42077А и №42077П от 28.08.1991г. на н-ци на Г. Г. Й. следните 8 имота:

-имот №042042 /по предходен план/ с площ 2.350дка, начин на трайно ползване – овощна градина, VI категория в м.“Стубела“, землището на с.Раждавица, община Кюстендил, представляващ част от имот №042026 /по предходен план/ и с идентификатор 65536.42.26 по КККР на селото, м.“Грамаге“ - ОПФ с площ от 3871кв.м.

-имот №015085 /по предходен план/ с площ 1.942дка, начин на трайно ползване – овощна градина, X категория в м.“Вел.ниви“, землището на с.Раждавица, община Кюстендил, представляващ целия имот с идентификатор 65536.15.85 по КККР на селото, м.“Край село“ - ОПФ с площ от 1942кв.м.

- имот №014003 /по предходен план/ с площ 1.717дка, начин на трайно ползване – овощна градина, III категория в м.“Дълбоки дол“, землището на с.Раждавица, община Кюстендил, представляващ целия имот с идентификатор 65536.14.3 по КККР на селото, м.“Рупите“ - ОПФ с площ от 1717кв.м.

- имот №000224 /по предходен план/ с площ 2.378дка, начин на трайно ползване – зеленч.култура, VI категория в м.“Рамни дол“, землището на с.Шипочано, община Кюстендил, представляващ част от имот с №000206 /по предходен план/, м.“Змияр“ - ОПФ с площ от 5019кв.м.

- имот №000225 /по предходен план/ с площ 2.641дка, начин на трайно ползване – зеленч.култура, VI категория в м.“Кулата“, землището на с.Шипочано, община Кюстендил, представляващ част от имот с №000206 /по предходен план/, м.“Змияр“ - ОПФ с площ от 5019кв.м.

- имот №000185 /по предходен план/ с площ 1.242дка, начин на трайно ползване – пасище, VI категория в м.“Валога“, землището на с.Шипочано, община Кюстендил, представляващ част от имот с идентификатор 83257.3.120 по КККР на селото, м.“Даутица“ - ОПФ с площ от 4617кв.м.

- имот №000186 /по предходен план/ с площ 2.056дка, начин на трайно ползване – пасище, VI категория в м.“Слана бара“, землището на с.Шипочано, община Кюстендил, представляващ част от имот с идентификатор 83257.3.120 по КККР на селото, м.“Даутица“ - ОПФ с площ от 4617кв.м. и

- имот №000187 /по предходен план/ с площ 1.320дка, начин на трайно ползване – пасище, VI категория в м.“Валога“, землището на с.Шипочано, община Кюстендил, представляващ част от имот с идентификатор 83257.3.120 по КККР на селото, м.“Даутица“ - ОПФ с площ от 4617кв.м.

С решение №858 по Протокол №35/26.07.2018г. ОбС – Кюстендил на посоченото правно основание по предходните решения е предоставил за възстановяване по преписка вх.№38096 от 13.02.1992г. на н-ци на Н. М. Т. следните 2 имота:

-имот №622009 с площ 1.656дка, начин на трайно ползване – овощна градина, X категория в м.“Усоето“, землището на с.Полска Скакавица, община Кюстендил, представляващ част от имот №622006 м.“При къщи“ - ОПФ с площ от 9.700дка и

-имот №622010 с площ 8.045дка, начин на трайно ползване – овощна градина, X категория в м.“Лазарица“, землището на с.Полска Скакавица, община Кюстендил, представляващ част от имот №622006 м.“При къщи“ - ОПФ с площ от 9.700дка.

С решение №859 по Протокол №35/26.07.2018г. ОбС – Кюстендил на посоченото правно основание по предходните решения е предоставил за възстановяване по преписка вх.№13088 от 17.09.1991г. на н-ци на Л. П. А. следните 4 имота:

- имот №043054 /по предходен план/ с площ 1.731дка, начин на трайно ползване – нива, VI категория в м.“Ценов рид“, землището на с.Граница, община Кюстендил, представляващ част от имот №043028 /по предходен план/ и с идентификатор 17751.43.28 по КККР на селото, м.“Лаката“ - ОПФ с площ от 2830кв.м.

- имот №043053 /по предходен план/ с площ 1.100дка, начин на трайно ползване – нива, VI категория в м.“Шамака“, землището на с.Граница, община Кюстендил, представляващ част от имот №043028 /по предходен план/ и с идентификатор 17751.43.28 по КККР на селото, м.“Лаката“ - ОПФ с площ от 2830кв.м.

- имот №011170 /по предходен план/ с площ 0.176дка, начин на трайно ползване – нива, III категория в м.“Църниковица“, землището на с.Граница, община Кюстендил, представляващ целия имот №011170 /по предходен план/ и с идентификатор 17751.11.170 по КККР на селото, м.“Лаката“ - ОПФ с площ от 176кв.м.

- имот №011174 /по предходен план/ с площ 1.025дка, начин на трайно ползване – нива, III категория в м.“Бахчите“, землището на с.Граница, община Кюстендил, представляващ целия имот №011174 /по предходен план/ и с идентификатор 17751.11.174 по КККР на селото, м.“Лаката“ - ОПФ с площ от 1025кв.м.

С решение №860 по Протокол №35/26.07.2018г. ОбС – Кюстендил на посоченото правно основание по предходните решения е предоставил за възстановяване по преписка вх.№33081 от 20.09.1991г. на н-ци на Н. Т. В. имот №007009 с площ 2.469дка, начин на трайно ползване – използв.ливада, V категория в м.“Воденичниц.-Р-ливада“, землището на с.Вратца, община Кюстендил, представляващ целия имот №007009 - ОПФ с площ от 2.469дка.

С решение №861 по Протокол №35/26.07.2018г. ОбС – Кюстендил на посоченото правно основание по предходните решения е предоставил за възстановяване по преписка вх.№33092 от 27.09.1991г. на н-ци на Х. К. М. следните 8 имота:

- имот №040099 с площ 1.213дка, начин на трайно ползване – пасище, мера, V категория в м.“Друмо-Гумнище“, землището на с.Вратца, община Кюстендил, представляващ част от имот №040053, м.“Друмо“ - ОПФ с площ от 56.086дка,

- имот №040100 с площ 1.241дка, начин на трайно ползване – пасище, мера, V категория в м.“Друмо-Кладенче“, землището на с.Вратца, община Кюстендил, представляващ част от имот №040053, м.“Друмо“ - ОПФ с площ от 56.086дка,

- имот №040101 с площ 9.536дка, начин на трайно ползване – пасище, мера, V категория в м.“Друмо-Иванова“, землището на с.Вратца, община Кюстендил, представляващ част от имот №040053, м.“Друмо“ - ОПФ с площ от 56.086дка,

- имот №040102 с площ 1.056дка, начин на трайно ползване – пасище, мера, V категория в м.“Друмо-Власено“, землището на с.Вратца, община Кюстендил, представляващ част от имот №040053, м.“Друмо“ - ОПФ с площ от 56.086дка,

- имот №040103 с площ 1.273дка, начин на трайно ползване – пасище, мера, V категория в м.“Друмо-При къщи“, землището на с.Вратца, община Кюстендил, представляващ част от имот №040053, м.“Друмо“ - ОПФ с площ от 56.086дка,

- имот №040104 с площ 1.566дка, начин на трайно ползване – пасище, мера, V категория в м.“Друмо-Крива нива“, землището на с.Вратца, община Кюстендил, представляващ част от имот №040053, м.“Друмо“ - ОПФ с площ от 56.086дка,

- имот №040096 с площ 3.324дка, начин на трайно ползване – пасище, мера, V категория в м.“Друмо-Леше“, землището на с.Вратца, община Кюстендил, представляващ част от имот №040059, м.“Друмо“ - ОПФ с площ от 15.957дка и

- имот №040097 с площ 2.255дка, начин на трайно ползване – пасище, мера, V категория в м.“Друмо-Церако“, землището на с.Вратца, община Кюстендил, представляващ част от имот №040059, м.“Друмо“ - ОПФ с площ от 15.957дка.

Решенията на ОбС са мотивирани с образувани административни преписки по ДЗ на кмета, изготвени по мотивирани искания от ОСЗ, както следва:

За решение №856 от 26.07.2018г.:

Изготвена е ДЗ изх.№61-00-179/18.07.2018г. на кмета на общината с проекто решение въз основа на мотивирано искане от началника на ОСЗ – Кюстендил с рег.индекс 92-00-219/23.04.2018г. Към искането на ОСЗ е представено решение №23-67/19.01.2001г. на ПК – Кюстендил за признаване и възстановяване правото на собственост в съществуващи /възстановими/ стари реални граници на имоти, между които е имота в м.“Грамаге“ по решението на ОбС по реституционна преписка №20278/06.01.1992г. за н-ците на Д. Г. А. Приложен е протокол за идентифициране на имотни граници по чл.45, ал.4 от ППЗСПЗЗ от 04.04.2018г., подписан от представители на ОСЗ, фирмата-изпълнител и Д.Г.Д. като наследник на бившия собственик. Протоколът съдържа ръчна скица на имота с координатите на неговото заснемане. Въз основа на заснемането ОЗС е изготвила скица – проект за имота с №Ф32208 по КВС в местността по възстановителното решение. Имотът е установен като част от имот №088027 по КВС и с идентификатор 23282.88.27 по КККР на селото, за който има издадена скица №15-346727/31.05.2018г. от СГКК – Кюстендил, който имот е част от общинския поземлен фонд в м.“Долно грамаге“, землището на с.Драговищица. За имот 23282.88.27 по КККР има съставен АОБ частна №4967/03.07.2018г. с площ 12732кв.м., пасище, V категория в м.“Долно грамаге“, землището на с.Драговищица /вж. л.24-32/.

За решение №857 от 26.07.2018г.:

Изготвена е ДЗ изх.№61-00-180/18.07.2018г. на кмета на общината с проекто решение въз основа на мотивирано искане от началника на ОСЗ – Кюстендил с рег.индекс 92-00-172/02.04.2018г. Към искането са представени решения №50-19/03.01.1997г. и №69-17/13.06.1996г. на ПК – Кюстендил за възстановяване правото на собственост в съществуващи /възстановими/ стари реални граници на имоти, между които тези по решението на ОбС по реституционни преписки №42077А/28.08.1991г. и №42077П/28.08.1991г. на н-ците на Г.Г. Й.. Приложени са два протокола за идентифициране на имотни граници по чл.45, ал.4 от ППЗСПЗЗ от 15.01.2018г., подписани от представители на ОСЗ, фирмата-изпълнител и Л.С.А. като наследник на бившия собственик. Протоколите съдържат ръчни скици на имотите с координатите на тяхното заснемане. Въз основа на заснемането ОЗС е изготвила скици – проекти за имотите в местностите по възстановителното решение. Имотите са установени като части или целите като имоти по КВС и КККР на селото – общински поземлен фонд, съгласно скици – проекти за делба, които имоти се намират в местности с различно наименование от заявените такива в землището на с.Раждавища и с.Шипочано. За имотите са съставени АОБ частна  №4826/08.05.2018г., №4966/03.07.2018г., №4965/02.07.2018г., №4364/13.04.2016г. и №4968/03.07.2018г. от община Кюстендил с описание на имотите по местности, номера и землища, идентични с имотите, от които са образувани предоставените за възстановяване имоти /вж. л.33-54/.

За решение №858 от 26.07.2018г.:

Изготвена е ДЗ изх.№61-00-181/18.07.2018г. на кмета на общината с проекто решение въз основа на мотивирано искане от началника на ОСЗ – Кюстендил с рег.индекс 92-00-162/23.03.2018г. Към искането е представено решение №47-12/22.03.1993г. на ПК – Кюстендил за възстановяване правото на собственост в съществуващи /възстановими/ стари реални граници на имоти, между които тези по решението на ОбС по реституционна преписка №38096/13.02.1992г. на н-ците на Н. М. Т.. Приложен е протокол за идентифициране на имотни граници по чл.45, ал.4 от ППЗСПЗЗ от 15.01.2018г., подписан от представители на ОСЗ, фирмата-изпълнител и Д.Г.С. като наследник на бившия собственик. Протоколът съдържат ръчна скица на имотите с координатите на тяхното заснемане. Въз основа на заснемането ОЗС е изготвила скица – проект за имотите в местността по възстановителното решение. Имотите са установени като части от имот №622006 КВС на селото – общински поземлен фонд, съгласно скица – проект за делба №Ф00294/06.03.2018г. на ОЗС - Кюстендил, който имот се намира в местността „При къщи“ в землището на с.Полска Скакавица, което наименование е различно от заявените имоти в землището по реституционната преписка в м.“Усоето“ и м.“Лазарица“. За имот №622006 е съставен АОБ частна №4238/16.03.2016г. от община Кюстендил, като находящ се в м.“При къщи“ в землището на с.Полска Скакавица /вж. л.55-65/.

За решение №859 от 26.07.2018г.:

Изготвена е ДЗ изх.№61-00-183/18.07.2018г. на кмета на общината с проекто решение въз основа на мотивирано искане от началника на ОСЗ – Кюстендил с рег.индекс 92-00-173/02.04.2018г. Към искането е представено решение №13-10/10.12.1992г. на ПК – Кюстендил за възстановяване правото на собственост в съществуващи /възстановими/ стари реални граници на имоти, между които тези по решението на ОбС по реституционна преписка №13088/17.09.1991г. на н-ците на Л. П. А.. Приложен е протокол за идентифициране на имотни граници по чл.45, ал.4 от ППЗСПЗЗ от 15.01.2018г., подписан от представители на ОСЗ, фирмата-изпълнител и В.Х.Л. като наследник на бившия собственик. Протоколът съдържа ръчна скица на имотите с координатите на тяхното заснемане. Въз основа на заснемането ОЗС е изготвила скици – проекти за имотите в местностите по възстановителното решение. Имотите са установени като части от имот 043028 и целите като имоти №011170 и №011174 по КВС на селото – общински поземлен фонд, съгласно скица – проект за делба и скици – проекти от ОСЗ – Кюстендил с  №Ф00563/22.03.2018г., №Ф000559/22.03.2018г. и Ф000561/22.03.2018г. на ОЗС - Кюстендил, които имоти се намират в м.„Лаката“ в землището на с.Граница, което наименование е различно от заявените имоти в землището по реституционната преписка в м.“Ценов рид“, м.“Шамака“, м.“Църниковица“ и м.“Бахчите“. За поземлени имоти с идентификатори 17751.43.28 и 17751.11.170 по КККР на с.Граница са съставени АОБ частна №4969/03.07.2018г. и №4971/04.07.2018г. от община Кюстендил, като находящи се в м.“Лаката“ в землището на с.Граница. За имотите има издадени и скици от СГКК – Кюстендил с №15-346696/31.05.2018г. и №15-346688/31.05.2018г. /вж. л.66-80/.

За решение №860 от 26.07.2018г.:

Изготвена е ДЗ изх.№61-00-184/18.07.2018г. на кмета на общината с проекто решение въз основа на мотивирано искане от началника на ОСЗ – Кюстендил с рег.индекс 92-00-242/10.05.2018г. Към искането е представено решение №42-12/22.03.1993г. на ПК – Кюстендил за възстановяване правото на собственост в съществуващи /възстановими/ стари реални граници на имоти, между които този по решението на ОбС по реституционна преписка №33081/20.09.1991г. на н-ците на Н. Т. В. Приложен е протокол за идентифициране на имотни граници по чл.45, ал.4 от ППЗСПЗЗ от 15.01.2018г., подписан от представители на ОСЗ, фирмата-изпълнител и Б.Н.С. като наследник на бившия собственик. Протоколът съдържат ръчна скица на имота с координатите на неговото заснемане. Въз основа на заснемането ОЗС е изготвила скица – проект за имота в местността по възстановителното решение „Воденичниц.-Р.ливада“. Имотът е установен целия като имот №007009 по КВС на селото – общински поземлен фонд, съгласно скица от ОСЗ – Кюстендил с  №24683/30.04.2018г., кой се намира в м.„Воденичница“ в землището на с.Вратца. За имот №007009 по КВС е съставен АОБ частна №4945/27.06.2018г. от община Кюстендил, като находящ се в м.“Воденичниц.-Р.ливада“ в землището на с.Вратца /вж. л.81-87/.

За решение №861 от 26.07.2018г.:

Изготвена е ДЗ изх.№61-00-189/19.07.2018г. на кмета на общината с проекто решение въз основа на мотивирано искане от началника на ОСЗ – Кюстендил с рег.индекс 92-00-241/10.05.2018г. Към искането е представено решение №42-12/22.03.1993г. на ПК – Кюстендил за възстановяване правото на собственост в съществуващи /възстановими/ стари реални граници на имоти, между които тези по решението на ОбС по реституционна преписка №33092/27.09.1991г. на н-ците на Х. К. М. Приложен е протокол за идентифициране на имотни граници по чл.45, ал.4 от ППЗСПЗЗ от 08.02.2018г., подписан от представители на ОСЗ, фирмата-изпълнител и Й.А.М. като наследник на бившия собственик. Протоколът съдържа ръчна скица на имотите с координатите на тяхното заснемане. Въз основа на заснемането ОЗС е изготвила скици – проекти за имотите в местностите по възстановителното решение. Имотите са установени като части от имоти №040053 и №040059 по КВС на селото – общински поземлен фонд, съгласно скица – проект от ОСЗ – Кюстендил, които имоти се намират в м.„Друмо“ в землището на с.Вратца, което наименование е различно от заявените имоти в землището по реституционната преписка в м.“Друмо-Гумнище“, м.“Друмо-Кладенче“, м.“Друмо-Иванова“, м.“Друмо-Власено“, „Друмо-При къщи“, м.“Друмо-Крива нива“, „Друмо-Леше“ и м.“Друмо-Церако“. За имоти с №040053 и №040059 по КВС на с.Вратца са съставени АОБ частна №4947/27.06.2018г. и №4946/27.06.2018г. от община Кюстендил, като находящи се в м.“Друмо“ в землището на с.Вратца /вж. л.88-102/.

Преписките по ДЗ са включени в дневния ред на заседанието на ОбС – Кюстендил от 26.07.2018г. като т.14-19. Решение №856 е взето с гласовете на 23 общински съветници, решение №857 – с гласовете на 20 общински съветници, решение №858 – с гласовете на 24 общински съветници, решение №859 – с гласовете на 23 общински съветници, решение №860 – с гласовете на 23 съветници, а решение №861 – с гласовете на 25 съветници от общо 37 съветници. В протокола от заседанието е отбелязано поименното гласуване на всеки съветник /вж. л.124-168/.

Решенията на ОбС – Кюстендил са постъпили в администрацията на областния управител на 02.08.2018г., съгласно писмо рег.индекс 61-00-94, а процесната заповед е входирана в съда на 16.08.2018г.

По делото са приложени извадки от интернет страницата на АГКК за съседните имоти и самите имоти, от които са предоставени имотите по процесните решения, съдържащи различни местности от тези по възстановителните решения и издадените въз основа на тях скици – проекти на ОСЗ и в същото време за наличие на местности по КККР с наименования, съвпадащи с наименованията по реституционните решения на ПК - Кюстендил /вж. л.240-263 и л.278-305/.

Приложените копия на скици – проекти и партиди за имоти, описани в съпроводително писмо изх.№П0041-16/04.01.2019г. от ОСЗ – Кюстендил са идентични по съдържание с документите по мотивираните искания от ОСЗ до кмета на община Кюстендил за предоставяне на общинските имоти по реституционните преписки на правоимащите лица /вж. 306-342/.

От приетото заключение на вещо лице инж.Л.Б.В. се потвърждава извода, че границите на имотите по оспорените решения са определени на място чрез заснемане по реда на Наредба №45/05.11.2004г. за поддържане на КВС. След нанасяне на заснетите точки в КВС е установено, че показаните имоти попадат върху имоти, предадени за стопанисване и управление от община Кюстендил по реда на чл.19, ал.1 от ЗСПЗЗ и за тях са съставени АОС. Вещото лице сочи, че при подаване на заявления за възстановяване на земеделски земи собствениците записват имената на местностите, съобразно притежаваните документи за собственост или така, както са им известни. При одобряването на КВС за дадена местност ПК определя преобладаващото наименование на цялата местност, въпреки, че в нея има имоти, заявени в различни местности. При сравнение на координатите на заснетите имоти е видно, че местностите, в които се намират имотите по решенията на ОбС – Кюстендил и местностите по скиците – проекти на ОСЗ, АОС и скиците – проекти за делба на ОСЗ – Кюстендил са идентични. Този извод се потвърждава и при сравнението с приложените скици от КАИС на СГКК, които са по одобрените със заповед №РД-18-357/07.07.2018г. на изп.директор на АГКК КККР на неурбанизираните територии, а фактически са по КВС, на която няма изменение. В с.з. вещото лице допълва, че в КВС не могат да се нанесат всички местности, така, както са заявени от хората, защото някои от тях нямат граници. Затова се слага една генерализирана местност в определен масив, но към картата има списък на местностите, в които са заявените имоти. По отношение заявените имоти на заинтересованата страна Д.С. по решение №858 на ОбС вещото лице е установило, в същия се намира резервоар, непосредствено до къщата.

Заключението на вещото лице съдът намира за обективно и достоверно, т.к. съответства на писмените доказателства по делото.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе  доказателствени средства.

            С оглед установената фактическа обстановка, оспорването е допустимо. Процесните решения на ОбС са актове по чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА. С тях се извършва разпореждане с общинско имущество. Този правен характер на решенията ги определя като индивидуални административни актове по легалната дефиниция на чл.21, ал.1 от АПК. Нормата на чл.45, ал.4 от ЗМСМА дава правомощие на Областният управител да упражнява контрол за законосъобразност на актовете на ОбС, като ги връща за ново разглеждане или ги оспорва пред съответния административен съд, в каквато насока са указанията в ТР №5/10.12.2008г. на ВАС по т.д.№20/2007г., разширяващи компетентността на органа спрямо всички актове на ОбС. С оглед на изложеното, оспорването е предприето от легитимиран от закона правен субект спрямо годни за оспорване актове. Оспорването е извършено в срока по чл.149, ал.1 от АПК във вр. с чл.45, ал.4 и ал.12 от ЗМСМА. Съдът разполага с материална и териториална компетентност за разглеждане на делото по см. на чл.133, ал.1 от АПК /редакция ДВ, бр.104/2013г. във вр. с §149, ал.1 от ПЗР на ЗИД на АПК – ДВ, бр.77/2018г./ във вр. с препращането от чл.45, ал.12 от ЗМСМА.

Разгледано по същество, оспорването е неоснователно. Съображенията за това са следните:

            В резултат на служебната проверка по чл.168, ал.1 от АПК съдът констатира, че оспорените решения са издадени от компетентен орган. Решенията за предоставяне на земи по §27, ал.2, т.1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ се взимат от ОбС по отношение на имоти от общинския поземлен фонд. В правомощията на ОбС по см. на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА е да взима решения за разпореждане с общинско имущество. Земеделските земи по решенията на ОбС представляват имоти – частна общинска собственост по чл.19, ал.1 от ЗСПЗЗ и за тях са издадени АОС по чл.5 от ЗОС. Страните не спорят относно компетентността на органа.

            Решенията са взети в предписаната от закона писмена форма. Обективирани са в Протокол от заседание №35 на ОбС от 26.07.2018г. Решенията съдържат реквизитите по чл.59, ал.2 от АПК. В съдържанието на Протокола и решенията е посочен органа-издател на актовете, формирани са фактически и правни основания за тяхното приемане, разпоредителните части съдържат ясна воля на колективния орган за разрешаване на въпросите, предмет на постъпилите ДЗ на кмета и имат подписи на председателя на ОбС и протоколиста съгласно чл.90, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на ОбС и чл.29 от ЗМСМА.

            При взимане на решенията е спазена процедурата по чл.45ж, ал.1 и 2 от ППЗСПЗЗ за образуване на преписките по мотивирани искания от ОСЗ до кмета на общината с приложени възстановителни решения за имотите и скици – проекти, издадени от ОСЗ и СГКК за някои от имотите. Спазени са и общите процесуални правила в ЗМСМА по препращането от чл.8, ал.11 от ЗОС. Заседанието на ОбС  е законно, т.к. има необходимият кворум по чл.27, ал.2 от ЗМСМА. Решенията са взети с мнозинство повече от половината от общия брой съветници, които са гласували поименно. Спазени са правилата за мнозинство и начин на гласуване по чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА.

            Оспорените решения са съответни на материалния закон.

            Фактическият състав за предоставяне на земите по §27, ал.2, т.1 от ПРЗ към ЗИД на ЗСПЗЗ съдържа три кумулативни елемента: 1/земи от общинския поземлен фонд, 2/решения на ОСЗ по признаване правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници и 3/установяване на границите на земеделските имоти.

            Съгласно нормите на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.8, ал.1 от ЗОС безспорно правомощие на ОбС е разпореждането с имоти – общинска собственост. Посочените в ДЗ на кмета земеделски имоти са такива по чл.19, ал.1 от ЗСПЗЗ. За тях са съставени АОС /частна/ по реда на чл.5 от ЗОС, предхождащи взетите решения. Актовете са официални документи, удостоверяващи възникването на правото на собственост на общината върху земеделските имоти. Имотите са част от общинския поземлен фонд. Страните не спорят относно собствеността на имотите по процесните решения.

            Между страните няма спор и относно наличието на възстановителни решения, приложени към мотивираните искания на ОСЗ до кмета на общината по отношение на имотите, описани в исканията. С решенията се признава правото на бившите собственици да възстановят правото на собственост върху имотите по административните преписки в съществуващи или възстановими стари реални граници. Решенията са влезли в законна сила като неоспорени от техните адресати и представляват стабилни индивидуални административни актове.

            Страните не спорят, че е проведена процедура по установяване границите на имотите по реда на Наредба №45/05.11.2004г. за поддържане на КВС, обективирана в протоколите за идентифициране с нанесени координати на заснетите гранични точки на имотите с приложени към тях ръчни скици, изготвени при идентифицирането. Следователно, установяването на границите е в съответствие с чл.45е, ал.1 и 4 от ПЗСПЗЗ.

            Страните обаче спорят относно това дали при влязла в сила КККР за населените места е допустимо издаване на скици – проекти от КВС, вместо от КККР и дали е налице идентичност в местностите, в които са предоставени имотите с местностите по възстановителните решения на ПК.

            Издаването на скици – проекти от КВС при влезли в сила КККР за населените места не отразява съществено нарушение на процедурата, т.к. КВС е действаща, КККР съдържа нейните отреждания /вж. чл.41, ал.1, т.1 от ЗКИР/, а при несъответствие в местностите между КВС и КККР реституционният орган в лицето на ОСЗ разполага с възможността за последващо коригиране на несъответствието по реда на чл.45е, ал.6 от ППЗСПЗЗ преди издаване на окончателното възстановително решение. Тази процедура обаче следва процедурата по предоставяне на имотите от ОбС. Единствено в правомощието на ОСЗ е да прецени дали имотите подлежат на възстановяване по правилата и реда на ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ. В процедурата по §27, ал.2, т.1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ Общинският съвет действа в условията на обвързана компетентност. Това ще рече, че при наличие на елементите от посочения по-горе фактически състав на правната норма следва да постанови решение за предоставяне на имотите. Извън горното, се установи, че за по-голямата част от предоставените имоти има издадени и скици от СГКК – Кюстендил по действащите КККР за съответните землища.

            От заключението на вещото лице е безспорно установено, че е налице идентичност на местностите, в които се намират имотите по решенията на ОбС – Кюстендил и местностите по скиците – проекти на ОСЗ, скиците на СГКК - Кюстендил, АОС на общината и скиците – проекти за делба на ОСЗ. Важното в случая е, че съгласно геодезическото заснемане на имотите по протоколите за идентифициране, тези имоти са идентични с имотите в скиците – проекти на ОСЗ и са включени в имотите по скиците – проекти за делба и в АОС. Следователно, предоставените от ОбС имоти са в стари реални граници, установени посредством предвидения в закона правен способ. Наличието на местности по действащите КККР с наименования, които са идентични с наименованията по възстановителните решения на ПК – Кюстендил не опровергава горния извод, т.к. не наименованията на местностите са определящи за идентичност на имотите, а самото заснемане на имотите на места, които по координати на заснетите точки са част от предоставените имоти по решенията на ОбС.

            Оспорването на областният управител ще се отхвърли като неоснователно.

На основание чл.143, ал.3 от АПК Областна администрация на Област Кюстендил дължи заплащане на заинтересованата Л.С. Ямбова на деловодни разноски в размер на 600лв. за адвокатско възнаграж4дение.

На основание чл.143, ал.3 от АПК Областна администрация на Област Кюстендил дължи заплащане на заинтересования Д.Г.С. на деловодни разноски в размер на 300лв. за адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2, пр.последно от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОТХЪРЛЯ оспорването в заповед №РД-30-231/16.08.2018г. на Областния управител на Област Кюстендил срещу решения №№ 856, 857, 858, 859, 860 и 861 по Протокол 35/26.07.2018г. на ОбС – Кюстендил.

            ОСЪЖДА ОБЛАСТНА АДМИНИСТРАЦИЯ НА ОБЛАСТ КЮСТЕНДИЛ да заплати на Л.С.А. деловодни разноски в размер на 600лв. /шестстотин лева/.

            ОСЪЖДА ОБЛАСТНА АДМИНИСТРАЦИЯ НА ОБЛАСТ КЮСТЕНДИЛ да заплати на Д.Г.С. деловодни разноски в размер на 300лв. /триста лева/.

            Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред ВАС в 14-дневен срок получаване на съобщенията за изготвянето му.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: