Решение по дело №586/2018 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 март 2019 г. (в сила от 20 януари 2020 г.)
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20187240700586
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 октомври 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  62

 

      гр.Стара Загора, 06.03.2019г.

 

     В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд в публичното заседание                                       на дванадесети февруари през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                                      

                                                        Председател:  СТИЛИЯН МАНОЛОВ

 

при секретаря Албена Ангелова

и в присъствието на  прокурора

като разгледа докладваното от  съдия СТИЛИЯН МАНОЛОВ   адм.дело  № 586  по описа  за 2018г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по жалба на К.Р.К. ***, срещу Решение № 1807 по Протокол №36 от проведено на 27.09.2018г. заседание на Общински съвет - Стара Загора, с което е наложена временна забрана за ограждане на поземлени имоти в територията на квартал/парк „Бедечка“ при граници: юг – ул.„Христина Морфова“, север – алеята към предприятие „Труд“, запад – ул. „Иван Вазов“, изток – ул. “Хан Тервел“, по плана на гр. Стара Загора, за срок до влизане в сила на Подробен устройствен план – План за застрояване и План за регулация за същата територия, но за не повече от три години от датата на приемане на решението. В жалбата са изложени оплаквания, че обжалваното решение е противоправно и недопустимо. Твърди се, че за приложението на чл.48, ал.12 от ЗУТ налагането на временна забрана за ограждане на поземлени имоти е необходимо да има територия, в която имотите с общ или подробен устройствен план са предвидени за изграждане на обекти на зелената система, а в случая приетото Решение №1115/2017г. на ОбС-Стара Загора не е влязло в сила и няма нито ОУП, нито ПУП за изграждане на обекти на зелената система. Сочи се, че действащия ПУП-ПРЗ от 2012г. за кв. „Бедечка“, където се намира съсобствения имот на жалбоподателя е с предназначение за ниско жилищно застрояване и е в законна сила и няма никаква причина и основание той да бъде променян. Обосновава се, че оспореното решение е в пълен разрез с правовия ред, издадено при множество нарушения на ЗУТ, Конституцията и Хартата за правата на човека. По подробно изложени съображения са наведени доводи, че обжалваното решение е немотивирано. Навежда също и доводи, че оспореното решение представлява общ, а не индивидуален административен акт. Моли се съда да отмени оспореното решение. 

 

Ответникът – Общински съвет Стара Загора, чрез процесуалния си представител юрисконсулт В., счита, че жалбата против Решение №1807/2018г. на ОбС Стара Загора в частта, касаеща собствените му имоти, следва да бъде оставена без уважение като неоснователна. Обосновава, че е изпълнен фактическият състав на правната норма на чл.48, ал.12 от ЗУТ, даваща възможност на ОбС да вземе решението си, касаещо ПИ в определени територии, като сочи, че мотивите за  приемането  на административния акт, се съдържат в предложението за него, представено от Кмета на Община Стара Загора. В този смисъл е налице изискуемата от закона форма за излагане на правните и фактически основания за обосноваване необходимостта от приемане на оспореното решение. Излага доводи, че решението не представлява общ администартивен акт, доколкото засяга правата и законните интереси на ограничени вещни права в имот, находящ се в процесните територии.  Претендира за юрисконсултско възнаграждение в минимално предвидения от закона размер.

 

Заинтересованата страна А.Ц.А., редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не се явява, не изпраща представител.

 

         Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

 

Жалбоподателят К.Р.К. е съсобственик на урегулиран поземлен имот (УПИ) VI-6171 в кв.808 по плана на Стара Загора, видно от Заповед №10-00-531/11.03.2015г. на Кмета на Община Стара Загора (л.8-9). Имотът е с идентификатор по кадастралната карта на гр.Стара Загора 68850.513.6812.

 

С Решение №1115/28.09.2017г. на Общински съвет Стара Загора е одобрен проект за изменение на Общия устройствен план на гр.Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за кв.Бедечка при граници: юг - ул. „Христина Морфова”, север - алеята към предприятие „Труд”, запад - ул. „Иван Вазов”, изток - ул. „Хан Тервел” по плана на гр.Стара Загора. Това решение е оспорено от Областния управител на Област Стара Загора, като с решение №132/11.05.2018г. по адм.д.№529/2017г. по описа на Административен съд Стара Загора оспорването е отхвърлено като неоснователно. На 01.06.2018г. Решение № 1115/28.09.2017г. на общинския съвет е влязло в сила (л.134-141).

 

Съгласно одобреното и влязло в сила изменение на ОУП с посочения териториален обхват, са обособени устройствени зони и територии с отреждане за озеленяване – устройствена зона Оз; за обществено и делово обслужване – Одо и за смесена устройствена зона за жилищно застрояване и обществено-обслужващи дейности – Сж, одо. Изключени от териториите на парка са единствено териториите, отредени за обществено и делово обслужване – Одо и за смесена устройствена зона за жилищно застрояване и обществено-обслужващи дейности – Сж, одо. Съответно в териториите, попадащи в „Смесена устройствена зона за обществено делово и малкоетажно жилищно застрояване” – (кв.810 и кв.811), са включени осем УПИ с реализирано строителство (съгласно обяснителната записка към одобрения проект за ОУП), а в територии, попадащи в „Устройствена зона за обществено делово обслужване” – (кв.823) е включен единствено УПИ с изграден хипермаркет. Видно от представената по делото извадка от плана (л.129), имотът на жалбоподателя попада в зона за озеленяване (Оз).

 

         На 11.09.2018г. Кметът на Община Стара Загора отправя предложение до Общински съвет Стара Загора рег.№ 10-61-508/ 11.09.2018г. (л.55) за приемане на решение за налагане на временна забрана за ограждане на поземлените имоти в територията на парк Бедечка до влизане в сила на изменение на ПУП на града в частта за този парк. От фактическа страна предложението е мотивирано с постъпили сигнали в общинска администрация за случаи, в които собствениците на имоти, попадащи в територията на парк „Бедечка“, съгласно изменения Общ устройствен план на град Стара Загора, одобрен с решение №1115/28.09.2017г. на Общински съвет Стара Загора, влязъл в сила на 01.06.2018г., са започнали да изграждат ограждения. Според предложението тези действия са в разрез с предвижданията на Общия устройствен план в частта му за квартал/парк Бедечка и затрудняват ползването на парка, като се възпрепятства възможността да се запазят съществуващите паркове и дървесната растителност. Предложението е допълнено с Предложение на Кмета на община Стара Загора рег.№ 10-61-508-001/26.09.2018г. (л.51-54), като са изложени допълнителни мотиви за необходимостта от налагане на временната забрана за ограждане, а именно: С влязлото в сила изменение на Общия устройствен план за кв. Бедечка са обособени три зони – устройствена зона за озеленяване, зона за обществено и делово обслужване, за смесена устройствена зона за жилищно застрояване и обществено обслужващи дейности. Стартирана е и процедура за изменение на подробния устройствен план за застрояване и регулация с оглед привеждането му в съответствие с предвижданията на общия устройствен план. С Решение № 1115/ 28.09.2017г. на Общинския съвет Стара Загора за територията на кв. Бедечка се предвижда запазване на съществуващия парк и озеленени територии и отпадане на предвижданията за жилищно и друго застрояване. Налагането на временната забрана за ограждане е мотивирано от факта, че територията-обект на одобрения с Решение № 1115/28.09.2017г. на Общински съвет Стара Загора общ устройствен план е предвидена за изграждане на обекти на зелената система. Към настоящия момент в част от поземлените имоти са поставени и продължава изграждането на леки огради, които препятстват достъпа до територията, която има характеристики на парк.

 

         Предложението е обсъдено и прието от постоянните комисии на Общински съвет Стара Загора по законност и обществен ред и по проекти, международно сътрудничество и евроинтеграции (л.48-50).

 

Решение № 1807/27.09.2018г. на Общински съвет Стара Загора за налагане на временна забрана за ограждане на поземлени имоти в територията на парк Бедечка до влизане в сила на изменение на ПУП за гр.Стара Загора и прилежащите му територии, в частта му за квартал/парк Бедечка е прието на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА и чл.48, ал.12 от ЗУТ (л.46-47). При проведеното гласуване е получен резултат 38 гласа „за“, 2 „против“ и 8 „въздържали се“, видно от Протокол № 36 от заседание на 27.09.2018г.

 

Решението е обявено на 04.10.2018г. (л.97).

 

           Съдът като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

 

         Жалбата на К.Р.К. против Решение №1807/27.09.2018г. по протокол № 36 от заседание на Общински съвет Стара Загора, проведено на 27.09.2018г., като подадена в законоустановения четиринадесет дневен срок от публикуване на решението на интернет страницата на съвета и от лице с вещни права върху урегулирани поземлени имоти, засегнати от временната забрана за ограждане, т.е. за което оспореният административен акт е неблагоприятен, е процесуално допустима само в частта относно УПИ VI-6171 в кв.808 по плана на Стара Загора, с идентификатор по кадастралната карта на гр.Стара Загора 68850.513.6812, намиращ се в  кв.Бедечка на гр.Стара Загора. В останалата част жалбата се явява недопустима поради липса на правен интерес, поради което следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено в тази му част.

 

         В случая се оспорва временна забрана за ограждане на поземлени имоти в територията на парк Бедечка до влизане в сила на ПУП за гр.Стара Загора. Тази временна забрана, както и самия ПУП, противно на твърденията на жалбоподателя, не е общ, а сбор от индивидуални актове, защото създава забрана поотделно за всеки от крайния брой имоти в тези планове. Затова и тя може да се оспорва само от носителите на вещни права върху съответния имот и само относно него, не и изцяло.  

 

         Разгледана по същество, жалбата в допустимата й част се явява неоснователна.

 

Оспореното Решение № 1807/27.09.2018г. е постановено от материално и териториално компетентния административен орган по смисъла на чл.48, ал.12 от ЗУТ – Общински съвет Стара Загора. Решението съдържа правни и фактически основания за приемането му като фактическите мотиви се съдържат в предложението на Кмета на Община Стара Загора и допълнението към него, с оглед на което съдът приема, че са изпълнени изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК за мотивиране на акта. То е в изискуемата форма и противно на твърденията в жалбата в него са изложени фактически мотиви, съвпадащи с целта на мярката – осигуряване на достъп до озеленената фактически територия и запазване на съществуващите дървесни видове.

 

При приемането му не са допуснати процесуални нарушения. Изпълнена е предвидената в чл.48, ал.12 от ЗУТ процесуална предпоставка решението да се предхожда от предложение на кмета на общината. Прието е с изискуемото по чл.48, ал.12 от ЗУТ мнозинство от 2/3 от общо 51 общински съветници, при наличие на кворум на заседанието, след обсъждане в постоянните комисии на съвета.

 

 Обжалваното решение съответства на приложимия материален закон. Правомощието на ответника по чл.48, ал.12 от ЗУТ да наложи временна забрана за ограждане се упражнява законосъобразно само при наличието на две кумулативно изискуеми материалноправни предпоставки: 1. Наличие на влязъл в сила общ или подробен устройствен план и 2. Предвиждания по този план за изграждане на първостепенна улична мрежа, за метрополитен, за трамвайни или железопътни линии, за обекти на зелената система и за съоръжения за третиране на отпадъци.

 

От събраните по делото и неоспорени доказателства се установява, че приетото с Решение №1115/28.09.2017г. на Общински съвет Стара Загора изменение на Общия устройствен план на гр.Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за кв.Бедечка е влязло в сила на 01.06.2018г. Действително при обнародване на решението в ДВ бр.58 от 13.07.2018г. е посочено, че то подлежи на обжалване в 30-дневен срок, но това указание е без правно значение при положение, че е изчерпана процедурата по чл.127, ал.6 от ЗУТ.

 

Доказателствата по делото сочат, че е налице и втората материалноправна предпоставка за законосъобразно налагане на временната забрана за ограждане, а именно притежавания от жалбоподателя УПИ VI-6171 в кв.808 по плана на Стара Загора, с идентификатор по кадастралната карта на гр.Стара Загора 68850.513.6812, намиращ се в кв.Бедечка на гр.Стара Загора, да е предвиден за обект на зелената система. От графичната част към Решение №1115/28.09.2017г. на Общински съвет Стара Загора е видно, а и не е спорно между страните, че с изменението на Общия устройствен план на гр.Стара Загора и крайградските територии за собствените на жалбоподателя имоти се отрежда територия за озеленяване. С установяване на устройствена зона за озеленяване (Оз) в максимална степен и обхват на територията е предвидено изграждане на обекти на зелената система - паркове, градини и озеленяване.

 

Забраната е наложена при съобразяване със закона относно срока на действие като е определен такъв не повече от три години от датата на решението, т.е. в рамките на законоустановения максимум.

 

Обжалваното решение има и законосъобразна цел – чрез ограничителната мярка да се осигури достъп до озеленената фактически територия на кв.Бедечка и да се запазят съществуващите дървесни видове.

 

Неоснователно е оплакването на жалбоподателя, че приетото от Общински съвет Стара Загора решение е в нарушение на специалния закон ЗУТ, на Конституцията на РБългария и Хартата за правата на човека. Действително временната забрана за ограждане на поземлени имоти е свързана с ограничения при упражняването на правото на собственост върху имота. Но тези ограничения са последица от упражняване на нормативно регламентирано правомощие при предвидена в закона възможност за налагане на ограничителната мярка, засягаща собствеността. Превесът на обществения интерес във връзка с реализирането на предвидени по ОУП/ПУП устройствени мероприятия и в частност да се осигури достъп до имотите, попадащи в територии, предвидени за обекти на зелената система, е определен от законодателя като легитимна причина да се засегне правната сфера на отделните лица, включително и чрез упражняването на правомощието по чл.48, ал.12 от ЗУТ.

 

Останалите изложени от жалбоподателя доводи и възражения, по същество касаещи одобреното с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора изменение на ОУП на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка” и допустимостта на това изменение от гл. т. наличието на влязъл в сила ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ; наложената със Заповед № 10-00-2354/04.11.2016г. на Заместник кмета на Община Стара Загора строителна забрана по чл.198, ал.1, т.1 от ЗУТ и процедираното изменение на ПУП – ПРЗ за квартал „Бедечка“, не следва да бъдат разглеждани и обсъждани в настоящото съдебно производство, тъй като са извън предметния обхват на осъществявания съдебен контрол за законосъобразност, включващ единствено оспорения административен акт – Решение № 1807 по Протокол № 36 от 27.09.2018г. на Общински съвет – Стара Загора. 

 

         По тези съображения съдът намира, че Решение №1807/27.09.2018г. на Общински съвет Стара Загора в частта относно УПИ VI-6171 в кв.808 по плана на Стара Загора, с идентификатор по кадастралната карта на гр.Стара Загора 68850.513.6812, намиращ се в  кв.Бедечка на гр.Стара Загора е законосъобразно като постановено при правилно приложение на материалния закон, при липса на съществени процесуални нарушения и в съответствие с целта на закона. Подадената срещу него жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

 

При този изход на спора жалбоподателят следва да заплати на ответника юрисконсултско възнаграждение в минималния размер от 100лв при прилагане на чл.78, ал.8 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК и на чл.37 от Закона за правната помощ във връзка с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

 

Водим от тези мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК и чл.143, ал.4 от АПК, съдът

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.Р.К. ***, против Решение № 1807/27.09.2017г. на Общински съвет Стара Загора, в частта, с която е наложена временна забрана за ограждане на поземлените имоти в територията на парк Бедечка до влизане в сила на изменение на ПУП за гр.Стара Загора и прилежащите му територии, относно УПИ VI-6171 в кв.808 по плана на Стара Загора, с идентификатор по кадастралната карта на гр.Стара Загора 68850.513.6812, намиращ се в кв.Бедечка на гр.Стара Загора, като неоснователна.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.Р.К. *** против Решение № 1807/27.09.2018г. на Общински съвет Стара Загора в останалата й част извън УПИ VI-6171 в кв.808 по плана на Стара Загора, с идентификатор по кадастралната карта на гр.Стара Загора 68850.513.6812, намиращ се в кв.Бедечка на гр.Стара Загора, като недопустима.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №586/2018г. по описа на Административен съд Стара Загора в тази му част.

 

ОСЪЖДА К.Р.К. ***, ЕГН: **********, ДА ЗАПЛАТИ на Общински съвет Стара Загора сумата 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

     Решението подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

                                                          СЪДИЯ: