Решение по дело №251/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 334
Дата: 29 ноември 2019 г. (в сила от 29 ноември 2019 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20197110700251
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

29.11.2019 год.

 

В   И М Е Т О  Н А   Н  А  Р  О  Д  А

 

 

Номер                             334                           2 0 1 9 година                              град   Кюстендил

 

Кюстендилски административен съд,

на  тридесети октомври                                                                                 2 0 1 9 година

в публично съдебно заседание в следния състав:

 

 

                                                         Председател: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ                                                                                                                                                                     

                                                                Членове: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                                                НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

Секретар: Лидия Стоилова  и с участието на

Прокурора: Марияна Сиракова

 

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

НАХД № 251/2019 г. по описа на КнАдмС за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във вр. с чл. 63 от ЗАНН.

         Регионална здравна инспекция гр. Кюстендил, чрез директора си д-р З.В., обжалва Решение № 248/26.06.2019 г. на РС - Дупница по НАХД № 1211 по описа на същия съд за 2018 г.

         Твърдят се касационни основания, подробно изложени, които по същество са такива по чл. 348 ал. 1 т. 1 от НПК, а именно неправилност и незаконосъобразност на решението на първоинстанционният съд, постановено в нарушение на материалния закон. Иска се отмяна на съдебното решение и потвърждаване на НП.   

         Касаторът се представлява по делото от адв. Д.В., която поддържа изцяло касационната жалба.

         Ответникът по касационната жалба не се представлява по делото.

         Заключението на прокурора е, че решението на КнРС е неправилно и не законосъобразно и следва да се отмени.

         Касаторът е субект на правото на оспорване и е упражнил правото си надлежно,

поради което жалбата е допустима.

         Административният съд, на основание чл. 218 от АПК във връзка с чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, след като обсъди посочените в жалбата пороци на решението и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, прие следното:

         Предмет на касационна проверка е Решение № 248/26.06.2019 г. на ДРС по НАХД № 1211 по описа на същия съд за 2018 г. С атакувания съдебен акт е отменено Наказателно постановление № 138-Ю-РД/16.08.2018 г., издадено от Директора на РЗИ - Кюстендил, с което на основание чл. 19 ал. 2 Т. 10 от Закона за здравето е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лв. на “К.В.” ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, за нарушение на чл. 44 от Закона за здравето.   

         Отмененото от РС - Дупница наказателно постановление е заключителен акт в административно - наказателно производство, образувано с АУАН № 00138/03.07.2018 г. срещу “К.В.” ЕООД, за това че при извършена проверка на 02.05.2018 г., на качеството на питейната вода подавана от водоснабдителната система на гр. Рила, стопанисвана от дружеството, е взета проба вода за мониторинг от група Б, от пункт за пробовземане – чешма, находяща се в обект – сладкарница „Н.“, гр. Рила – център, собственост на „Д.“ ЕООД за извършване на лабораторно изпитване на качеството на тази вода, което е отразено в Протокол за вземане на водни проби № РД-10/02.05.2018 г.в 13.30 ч. Установено е наличието на отклонение от нормативните изисквания за качеството на водата, предназначена за питейно – битови цели, видно от Протокол за контрол на води № В 0143/М – 177/08.05.2018 г. на Акредитиран орган за контрол – вид А на РЗИ – Кюстендил, който е неразделна част от Сертификат за контрол № С 0344/08.05.2018 г. на ОКА на РЗИ – Кюстендил. Изследваната  проба вода несъответства на изискванията на контролираните микробиологични параметри – коли форми, ешерихия коли и ентерекоки, подробно описани в НП. С предписание за провеждане на задължителни хигиенни и противжиидимичнш мерки с изх. № П-044-2/17.04.2018 г., връчено лично на инж. Г.Г., в качеството му на управител на дружеството на 19.04.2018 г. е предписано да се осигури непрекъснато и ефективно обеззаразяване на питейната вода. Срокът за изпълнение е постоянен. Наличието на отклонение от нормативните изисквания установено на 02.05.2018 г. сочи, че дружеството, не е осигурило непрекъснато и ефективно обеззаразяване на питейната вода – предписано в т. 2 от гореописаното предписание.

    Това се потвърждава от приложените по делото писмени доказателства, подробно описани в НП.  

        Нарушението е констатирано при проверка на 02.05.2018 г. в горепосочения обект, отразено в Протокол за вземане на водни проби № РД-10 от 02.05.2018 г. в 13.10 ч.  

        АУАН е съставен на 03.07.2018 г. Актосъставителят е приел, че е нарушена разпоредбата на чл. 44 пр. 1 от Закона за здравето. Актът е връчен срещу подпис на Г.С.Г.– управител на дружеството на 09.07.2018 г. Въз основа на АУАН е издадено НП № 138-Ю-РД/16.08.2018 г., в което е възприета фактическата обстановка от акта и на дружеството - нарушител е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лв. на основание чл. 212 ал. 3 от Закона за здравето.   

        Първоинстанционният съд е приел, че при съставянето на АУАН и НП е допуснато  нарушение, довело до неправилно приложение на материалния закон и е отменил НП.   

        Ограничен в пределите на касационната проверка до релевираните с жалбата пороци на решението, настоящият съдебен състав не намира основания за уважаване на касационната жалба и ще остави същото в сила.

        Касационният съд счита за правилен изводът на въззивния съд, че е допуснато нарушение на материалния закон.

        Безспорно е установено, че дружеството „К.В.“ ЕООД гр. Кюстендил има качеството на водоснабдителна организация по смисъла на § 1 т. 5 от ДР на Наредба № 9/2001 г. на МЗ за качеството на водата, предназначена за питейно – битови цели, във вр. с чл. 2 ал. 3 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги и предоставя услугата водоснабдяване за питейно – битови цели, поради което е субект на административнонаказателна отговорност при неизпълнение на задължението да осигури снабдяването на населението с безопасна и чиста питейна вода по чл. 3 ал. 1 от Наредба № 9/2001 г. на МЗ. По делото е установено, че резултатите от осъществената проверка за качеството на водата за питейно – битови цели, сочат на неизпълнение на задължението по чл. 3 ал. 2 т. 1 от Наредба № 9/2001 г. за безопасна и чиста вода, без съдържание на микроорганизми, паразити, химически, радиоактивни и други вещества в брой или концентрация ,които представляват потенциална опасност за здравето на човека. Видно от протоколите за взетите проби от питейна вода от централен водоизточник на гр. Рила, изследвани в акредитирана лаборатория, са открити наличие на вещества над допустимия от закона минимум. Следователно санкционирания субект не е изпълнил законово вмененото му задължение за осигуряване на безопасна и чиста питейна вода.

      Горното обаче е нарушение на чл. 48 ал. 2 т. 1 от Закона за водите, във вр. с чл. 3 ал. 2 т. 1 и чл. 5 ал. 1 от Наредба № 9 за качеството на водата, предназначена за питейно – битови цели на МЗ и се налага санкция на основание чл. 200 ал. 1 т. 34 от Закона за водата, а именно имуществена санкция в размер от 5 000 до 15 000лева. Като е квалифицирал нарушението по чл. 44 от Закона за здравето и е наложил имуществена санкция в размер на 1000 лева, на основание чл. 212 ал. 3 от Закона за здравето, административният орган е допуснал нарушение на материалния закон.

        Налице е несъответствие на описаната фактическа обстановка с приетото за нарушено правило за поведение в посочената хипотеза. В този смисъл, противоречието между релевираните обстоятелства в АУАН и НП и приложената санкционна норма, е предпоставило накърнямване на правото на защита на наказаното дружество, като същото не се явява субект на нарушението по посоченият член на Закона за здравето.               

        Решението на ДРС се явява постановено в съответствие с гореизложеното, което води до законосъобразност на същото и като такова ще бъде оставено в сила.   

                       

        Воден от тези мотиви и на основание чл. 221 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

                                   Р  Е  Ш  И:

 

        ОСТАВЯ В СИЛА Решение на ДРС № 248/26.06.2019 г.  по Н.А.Х.Д № 1211 по описа на същия съд за 2018 г.            

                                                                                                                              

        Решението е окончателно.

        Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

                                                                         

                                                   Председател:

                                                   

                                                          Членове: