Определение по адм. дело №97/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 април 2021 г. (в сила от 20 април 2021 г.)
Съдия: Йорданка Христова Матева
Дело: 20217060700097
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 март 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 125

 

гр. Велико Търново, 05.04.2021 г.

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, ІV-ти състав, в закрито съдебно заседание на пети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК: ЙОРДАНКА МАТЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия Матева адм. д. № 97/2021 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

 

Настоящето производство е образувано по жалба от С.З.М. *** против „отказ на РИМ и Община Велико Търново“ във връзка с подадено от оспорващия уведомление за заснемане на видеорепортаж в Архитектурно – музеен резерват (АМР) „Царевец“ до Община Велико Търново.

В изпълнение на указанията на съда за привеждане на жалбата в съответствие с изискванията на АПК за редовност процесуалният представител на жалбоподателя е уточнил, че оспорва отказа, обективиран в изпратен имейл на 26.01.2021 г. от Организатор Охрана при РИМ – Велико Търново, съобщаващ за резолюция на Директор на РИМ – Велико Търново с отказ да допусне М. до обекта за заснемане на репортаж във връзка с допинг скандал в БФПС и иска от съда да отмени този отказ на директора на РИМ като незаконосъобразен.

 

Като взе предвид жалбата и изпратената преписка от Община Велико Тръново съдът намира следното от фактическа страна:

На 25.02.2021 г. до кмета на Община Велико Търново е депозирано Уведомление с рег. № 94-00-10517/25.02.2021 г., в което е положен подпис от неназовано лице. Като лица за контакт за посочени две лица: С.М. и А.П.с телефони за двамата и имейл за първия.

За съда автора на Уведомлението остава неясен, доколкото същото никъде не сочи такъв недвусмислено (няма име под положения подпис, нито е ясно в какво качество е положен този подпис, нито е посочено от кого е т.нар. уведомление). Нещо повече, смислово „уведомлението“ също не внася голяма яснота по въпроса – в първото изречение, авторите уведомяват за стартирането на тяхна нова рубрика и желанието им да заснемат репортаж (използвайки двукратно множествено число, което мотивира съда да приеме, че уведомлението изхожда от повече от едно лице). Второто изречение в текста на Уведомлението обаче, е в единствено число и уведомява, че авторът е „Журналист на свободна практика и жител *** Тръново“ и се нужда от съдействие като такъв. Финалната част на уведомлението отново е в множествено число („Предварително благодарим за указаното съдействие“, като правописът е оригиналният на уведомлението).

При тези факти съдът не може да направи еднозначен извод за това кой или кои и в какво качество за изготвили процесното уведомление.

На посочения в уведомлението имейл - адрес за контакт: ***, е получен имейл на следващия ден - 26.02.2021 г., изпратен от имейла на Регионалния исторически музей (РИМ) от името на С.С., Организатор Охрана при РИМ – Велико Търново, с който М. (сочен като лице за контакт в уведомлението) е уведомен, че съгласно резолюция на Директора на РИМ – Велико Търново не му се разрешава допуск до заснемане на видеоматериал във връзка с допинг скандал в БФПС, тъй като АМР „Царевец“ е сакрално място за българската история и е недопустимо да служи като фон за скандали.

Доколкото този имейл обективира отказ да бъде допуснат М. до АРМ „Царевец“, съдът приема, че същият е адресат на електронното писмо и отказа на директора на РИМ – Велико Търново да извърши видеозанемане на културната ценност, каквато представлява АМР „Царевец“.

Очевидно на същия ден – 26.02.2021 г., С.М., вече в качеството си на представител на „Сим – импекс 91“ ЕООД е поискал разрешение за снимки на АМР „Царевец“ и от Министерство на културата, защото на 08.03.2021 г. до С.М., Сим – импекс 91 ЕООД е изпратен отговор от министъра, в който се разясняват различните процедури за видеозаснемане в зависимост от целта и нуждите (търговски или не) и мерките, които трябва да се спазват.

Самият АМР „Царевец“ е културната ценност, обект изключителна държавна собственост, който с Решение № 153/23.03.2014 г. на МС е предоставен на Община Велико Търново за срок от 10 години за безвъзмездно управление, а общината от своя страна, на основание чл. 12, ал. 6 от Закона за културното наследство (ЗКН) е възложила на РИМ – Велико Търново извършването на дейностите, свързани с опазване на така предоставена й от държавата недвижима културна ценност с Договор от 27.10.2015 г. (в сила понастоящем).

 

При така установените факти, съдът намира следното от правна страна:

Жалбата, с което е сезиран е недопустима, като подадена срещу акт, който няма характеристиката на административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и от лице без правен интерес. Съображенията на съда са следните:

Отказът на директора на РИМ – Велико Търново да предостави достъп до АМР „Царевец“ на С.М. за заснемане на видеоматериал не е административен акт, тъй като не се касае за властническо волеизявление на административен орган или натоварен с такива правомощия друг. Същото е отказ да се сключи договор за заснемане и използване на изображението на културната ценност.

Създаването, разпространение и използване на изображения на културни ценности е правно регламентирано в чл. 179 от ЗКН. Преди всичко трябва да се подчертае, че независимо от целта на използването, законът не въвежда разрешителен режим или какъвто и да е друг административен режим или ред, регулиран на плоскостта на административното право нито с оглед вида на създаването, разпространяването или ползването на изображението на културната ценност, нито в зависимост от вида или категорията на съответната културна ценност, нито в зависимост от целта.

Процедурата по чл. 179 от ЗКН регламентира две хипотези на създаване, разпространение и използване на изображение на културна ценност в зависимост от целите:

Първата - създаване, разпространение и използване на изображение на културна ценност за лични нужди с представителна, образователна и научна цел, включително за създаване, издаване и разпространение на научни трудове и публикации - чл. 179, ал. 1 от ЗКН. Законът регламентира, че в тези случаи създаването, разпространението и използването на изображението е свободно - чл. 179, ал. 1 от ЗКН и чл. 3 от Наредба № Н-00-0005 от 8.06.2010 г. за условията и реда за възпроизвеждане на културни ценности в копия, реплики и предмети с търговско предназначение. Не се изисква нито разрешение, нито съгласие на собственика на културната ценност или на директора на музея, в който тя е инвентирана. Не е необходимо и сключването на договор. На собственика или на музея не се дължи възнаграждение. За да могат да се извършват свободно тези дейности е необходимо да са налице следните предпоставки: създаването, ползването и разпространението да е с цел задоволяване на лични нужди или целта на създаването, ползването и разпространението да е с представителна, образователна и научна цел, включително за създаване, издаване и разпространение на научни трудове и публикации - чл. 179, ал. 1 от ЗКН. Наредба № Н-00-0005 от 8.06.2010 г. за условията и реда за възпроизвеждане на културни ценности в копия, реплики и предмети с търговско предназначение (Наредбата) регламентира подробно различните хипотези, при които използването е свободно: 1. според чл. 3, ал. 2 от Наредбата, създаване, разпространение и използване на изображения на културни ценности за лични нужди се извършва в случаи, когато изображението е предназначено за лично ползване, личен архив и др., без намерение за разпространение под каквато и да е форма с цел печалба; 2. Според чл. 3, ал. 3 от Наредбата, създаване, разпространение и използване на изображения на културни ценности с представителна цел се извършва от и за държавни и общински институции, музеи, сдружения с идеална цел и частни културни организации за популяризиране на културното наследство. Използването на изображението в тези случаи изключва излъчване на реклама и продуктово позициониране, а според чл. 3, ал. 4 от Наредбата, създаване, разпространение и използване на изображения на културни ценности с образователна и научна цел се извършва за осъществяването на образователния и научноизследователския процес (събиране, обработка и представяне на резултатите) чрез създаване на учебници и учебни помагала и пособия - печатни и в дигитален вид, научни трудове и публикации и презентации в печатен и дигитален вид.

Втората хипотеза, регламентирана от закона, касае създаване, разпространение и използване на изображение на културна ценност или на елементи от нея във фотографско, компютърно, видео- и друго изображение с търговска цел, включително използването на изображението или на части от него при производство на стоки, етикети и дизайнерски решения или за реклама - чл. 179, ал. 2 от ЗКН. В хипотезата на чл. 179, ал. 2 от ЗКН законът регламентира, че създаването, разпространението и използването на изображение на културна ценност или на елемент от нея с търговска цел, се извършва при условия и по ред, определени в Наредбата. Законът въвежда изискването за сключване на договор със собственика на културната ценност, а за музейните културни ценности - с директора на съответния музей, като наредбата определя задължителните реквизити, които трябва да съдържа договора - чл. 21, ал. 2, във вр. с чл. 22, ал. 1 и 2,

И в този случай обаче, законът не въвежда разрешителен или друг административен режим на използването. За извършването на посочените дейности е необходимо да бъде получено съгласието на собственика на културната ценност, а за музейна културна ценност е необходимо съгласието на директора на съответния музей, в който тя се съхранява. Отношенията със собственика, съответно музея, се уреждат с възмезден договор, който трябва да отговаря на изискванията на чл. 22, ал. 1 и 2 от Наредбата. По своя характер това е ненаименован договор, с който собственикът на културната ценност (директорът на музея, когато става дума за музейна културна ценност, както в случая) предоставя на друго лице срещу заплащане (ако такова е уговорено) правото да създаде, разпространи и да използва изображение на културна ценност или на елементи от нея във фотографско, компютърно, видео- и друго изображение с търговска цел, включително използването на изображението или на части от него при производство на стоки, етикети и дизайнерски решения или за реклама. Този договор не е административен, а граждански/търговски договор и като такъв е третиран постоянно както в теорията, така и в практиката (вж. решенията на гражданските съдилища в тази насока).

Съдът намира, че уведомлението, с което М. е поискал съдействие за видеозаснемане не сочи целта на самия репортаж и дали същият не преследва търговска цел или рекламна цел. Както обаче се каза, разпространението и използването на изображения на културни ценности само за лични нужди е свободно и не се изисква нито уведомление, нито разрешение. В случая, явно самият заявител е считал, че не се касае за такива лични нужди, подавайки уведомлението, но съдът намира, че такива лични нужди са изключени дори и само предвид заявеното желание за заснемане за целите на негов канал в YouTube („СимоТека“). Излъчването в YouTube не само не изключва търговска цел, но напротив – я предполага, тъй като създаването на канал и генерирането на абонати води до приемането на канала в партньорската програма на YouTube, която дава достъп до различни функции за осигуряване на приходи на автора на канала – например (и най-малкото) от дисплейни реклами, реклами с наслагване и видеореклами (като следва да се отчита, че към днешна дата каналът, посочен в уведомлението - „СимоТека“, има 1 350 абоната, които му дават право на подобни приходи).

Че в случая, се касае именно за използването на изображение на културна ценност или на елементи от нея във видео изображение с търговска цел, включително използването на изображението или на части от него за реклама може да се съди и от обстоятелството, че жалбоподателят по настоящето дело е потърсил разрешение от Министерството на културата за същите снимки именно като представител на търговско дружество „Сим Импекс 91“ ЕООД (друг е въпросът в какво качество е търсено това съгласие от министър, който нито е представител на държавата по отношение на имота изключителна държавната собственост, представляващ АМР „Царевец“, нито има някакви контролни функции по отношение на РИМ – Велико Тръново, доколкото музеите се ръководят независимо от вида на организацията и формата на собственост само методически от Министерството на културата; а в административно-организационно отношение - от кмета на общината или собственика (чл. 31 от ЗКН).

Всичко горепосочено налага извода, че в случая се касае за искане за използването на изображение на културна ценност или на елементи от нея във видео изображение с търговска цел, включително използването на изображението или на части от него за реклама, което следва да се уреди договорно с директора  на РИМ – Велико Търново и отказът на директора на музея да предостави достъп (при това свободен) на заявителя е отказ да сключи договор за това, а не властнически акт. Касае се за доброволни отношения, които не могат да бъдат нито наложени от съда на едната страна, нито уредени смислово и съдържателно от него.

 

Ето защо жалбата против резолюцията на директора на РИМ да предостави достъп на жалбоподателя за заснемане на видеоматериал от АМР „Царевец“ е недопустима като лишена от годен предмет на защита по реда на АПК.

 

 

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът:

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от С.З.М. *** против отказ на директора на РИМ във връзка с подадено от оспорващия уведомление за заснемане на видеорепортаж в Архитектурно – музеен резерват „Царевец“ до Община Велико Търново.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 97/2021 г. по описа на Административен съд - гр. Велико Търново.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

Препис от настоящето определение да се изпрати на страните.

 

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: