РЕШЕНИЕ
№ 1700
Перник, 22.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Перник - III състав, в съдебно заседание на тридесети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА |
При секретар ДЕСИСЛАВА ДРЕХАРСКА като разгледа докладваното от съдия ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА административно дело № 20257160700222 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл. 52а, ал. 3 от Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия /ЗТТСТИ/.
Образувано е по жалба на "А. В." ООД, [ЕИК], със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], Т. к. „М*** м.“, чрез адв. З. Н., САК, против Заповед № 2682/14.03.2025 г. на П. на Комисия за защита на потребителите /КЗП/, с която на дружеството е разпоредено да изтегли от пазара в 14-дневен срок електронни цигари ICE, съдържащи никотин, модел ICE 1300 nicotine, капацитет на батерията 650mAh, номер на партидата **********, предлагани за продажба в несъответствие с чл. 43д, ал.1, т. 1 ЗТТСТИ.
Делото първоначално е образувано пред АССГ, като с Определение № 14856/30.04.2025г. по адм.д. № 4104/2025г., 82 с-в, производството е прекратено и делото е изпратено по подсъдност на Административен съд – Перник.
Жалбоподателят оспорва административния акт като издаден в противоречие с материалноправни разпоредби, при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и несъответствие с целта на закона. Сочи, че при извършената проверка експертите не са констатирали надвишаване на количеството течност, посочено на опаковката на продукта - 2 мл, липсва превишаване и на количеството никотин (20 мг/мл), както и на количеството никотин за доза (0,04 мг/мл). Оспорва констатациите, че електронната цигара за еднократна употреба има контейнер с вместимост 4 мл. вместо с вместимост 2 мл като проверяващите не съобразили обстоятелството че капсулованата електронна цигара съдържа тампон и нагревател, които заемат целия обем над обема на течността от 2 мл. В нарушение на процесуалните правила заповедта е издадена без дружеството да е уведомено за иницииране на производството, без да има възможност да се запознае с протокола за лабораторен анализ и да да ангажира доказателства (напр. декларацията от производителя). Относно целесъобразността на мярката сочи, че опасност за живота и здравето на потребителите не съществува, тъй като електронната цигара за еднократна употреба съдържаща 2 мл течност, със съдържание на никотин 20 мг/мл и с никотин на доза: 04 мг/мл отговаря на всички нормативни изисквания. Иска се отмяна на обжалваната заповед.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, чрез пълномощник адв. Н. поддържа жалбата на изложените в нея основания. Претендира присъждане на разноски съгласно списък по чл. 80 ГПК.
Ответникът – П. на Комисия за защита на потребителите, чрез процесуален представител главен юрисконсулт М. М., в съдебно заседание и в писмени бележки изразява становище за неоснователност на жалбата. Моли съда да отхвърли същата и да потвърди издадената заповед като правилна и законосъобразна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.
Съдът, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните по делото доказателства, доводите и становищата на страните, намира за установено от фактическа страна следното:
На 26.11.2024 г. е извършена проверка с КП № К-2773005 /л. 82 от дело АССГ/ от инспектори в КЗП в търговски обект - 1118 ОМВ М. в [населено място], [улица], стопанисван от „О. Б." ООД. По време на проверката е установено, че се предлагат за продажба електронни цигари за еднократна употреба търговска [Марка], със следната информация: Продуктови характеристики: Модел ICE 1300 nicotine, дата на производство: 30 май 2024 г., срок на годност: 24 м, капацитет на батерията: 650mAh, капацитет на течност: 2 мл, съдържание на никотин: 20мг/мл, никотин на доза: 0,04 мг/мл, Стандартен документ ТСТ220815Е017С, номер на партидата: **********. Основни компоненти на ароматизиращата течност: натурален растителен глицерин, никотинова сол, пропилен гликол-медицински клас, хранителен аромат; Вносител: „А. В." ООД с [ЕИК] с адрес [населено място], [улица], производител на течния елемент: Zhongshan LCS Compliance Testing Laboratory Ltd. China. В потребителската опаковка е налична листовка с инструкция за употреба и предупреждения.
С цел установяване на съответствието на гореописаните електронни цигари за еднократна употреба „I. V." с изискванията на ЗТТСТИ са взети проби с Протокол № 2773005/26.11.2024г. /л. 82 дело АССГ/, които са изпратени за лабораторен анализ с писмо с изх.№ Ц-06-5599/12.12.2024 г. в Централна митническа лаборатория /ЦЛМ/ към А. М../л. 72 от дело АССГ/.
На 03.02.2025 г. в КЗП е постъпило писмо от ЦЛМ с вх.№ Ц-02-623, с което е предоставен Протокол за лабораторен анализ №09_12.12.2024/30.01.2025 г. г., заведен с вх.№Ц-06-5599/05.02.2025 г./л. 59/. В Протокола от анализ е посочено, че изделието представлява капсуловано устройство с фабрични надписи „ICE Vape, Vanilla Tobacco #76", снабдено с мундщук за всмукване от горната страна. Във вътрешността е поставен тампон, напоен с ароматна течност, изолиран в пластмасов държател, свързан с батерия. Устройството се ползва, като чрез всмукване през мундщука, се активира нагряване на течността, която се изпарява и парите се вдишват от консуматора. Процесът на консумация не е свързан с горене. Устройството не е предназначено за повторно използване, след изчерпване на течността. Съгласно заключението в Протокола за лабораторен анализ, въз основа на получените резултати изпитаната проба от стока с търговско наименование „ICЕ 76, модел ICE 1300 nicotine, представлява продукт, предназначен за вдишване без горене, електронно устройство за пушене за еднократна употреба, съдържащо резервоар с течност. Течността в електронната цигара съдържа никотин, смес от глицерол, пропилен гликол и аромати/овкусители, вещества от видовете предназначени за употреба в електронни цигари за вдишване без горене. Изведено е заключение, че измереният обем на контейнера 4 ml не отговаря на изискванията на чл. 43д, т. 1 от Закон за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия /ЗТТСТИ/.
На 19.02.2025 г. с КП №К-27б5924 /л. 46 от дело АССГ/ е извършена насрещна проверка от длъжностни лица на ТО "Благоевград" при вносителя „А.В." ООД, [ЕИК] в офис на адрес: [населено място], [улица]. Проверката установила, че към настоящия момент няма в наличност от посочения модел електронни цигари при вносителя „А. В." ООД. Доставеното количество - 2000 бр. електронни цигари „ICE Vape Vanilla Tabacco #76 са предоставени от вносителя "А. В." ООД на дистрибутора „А. В. Д." ООД с фактура №**********/25.06.2024 г. Представени са следните документи: Фактура №**********/25.06.2024 г., издадена от "А. В." ООД на дистрибутора „А. В. Д." ООД; Декларация от "А. В." ООД относно доставеното количество - 2000 броя „ICE Vape Vanilla Tabacco #76" по митническа декларация от 24.06.2024 г., съгласно която няма налични количества на склад от артикули ICE с производство 30 май 2024 г. към 20.02.2025 г.; Складова разписка за завеждане №365/24.06.2024 г., без подписи; Митническа декларация №24BG0051001127931R024 от 24.06.2024 г.; Декларации от "А. В." ООД относно качеството и безопасността на изделието и относно устойчивостта на продуктите на повреда от деца, счупване, течове и др..; Shipping invoice SI №SI-S78-BG-ICE049 от 20.06.2024 г. и Pro Forma Invoice №PI-S78-BG-ICE049 от 27.04.2024 г„ издадени от Shenzhen Itswa Technology [интернет адрес], Китай./л. 24 – л. 43 дело АССГ/.
С докладна записка Ц-06-5599/13.03.2025г. на главния директор на ГД „Контрол на пазара“ до КЗП е предложено нa основание чл. 8, ал. 1 и ал. 2, т. 9 от Устройствения правилник на Комисията за защита на потребителите към министъра на икономиката и индустрията на нейната администрация във връзка с чл. 52а, ал.З от Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, на „А. В." ООД, [ЕИК] със седалище: [населено място], [улица], Т.к. "М. М.", да бъде издадена заповед със задължителни предписания за изтегляне в 14-дневен срок на електронни цигари, съдържащи никотин ICE, модел ICE 1300 nicotine. Мотивите за изтегляне са, че определеният обем на контейнера 4 ml не отговаря на изискванията на чл. 43д, ал.1, т. 1 от Закон за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия /ЗТТСТИ/, като в резултат на установеното несъответствие, продуктът представлява риск за здравето и безопасността на потребителите.
Предложението било прието с Решение на КЗП по т. 4 съгласно Протокол № 17/14.03.2025г. Със Заповед № 2682/14.03.2025 г. на основание чл. 8, ал. 1 и ал. 2, т. 9 от Устройствения правилник на КЗП и Решение на Комисията по т. 4 съгласно Протокол № 17/14.03.2025г., вр. чл. 52а, ал. 3 ЗТТСТИ, Председателят на КЗП разпоредил на „А. В.“ ООД да изтегли от пазара в 14-дневен срок електронни цигари ICE, съдържащи никотин, модел ICE 1300 nicotine, капацитет на батерията 650mAh, номер на партидата **********, предлагани за продажба в несъответствие с чл. 43д, ал.1, т. 1 ЗТТСТИ. В заповедта е включено разпореждане за предварително изпълнение по чл. 60, ал.1 АПК, което не е предмет на настоящето производство.
Изпратена е нотификация до Европейската комисия за констатираните рискове от продукта съгласно чл. 52а, ал. 8 ЗТТСТИ.
Видно от разписката, инкорпорирана под текста на Заповед № 2682/14.03.2025г., последната е съобщена на управителя на "А. В." ООД срещу подпис на 25.03.2025г.
Жалбата е подадена чрез административния орган по електронен път на 08.04.2025г. и е заведена под вх. № Ц-034342 от 09.04.2025г. /л. 5 и л. 6 гръб/. Към жалбата са приложени нови доказателства – декларация за вътрешната структура на електронната цигара от производителя на продукта, ведно с превод /л. 44/, митническа лабораторна експертиза № 01_11.01.2023г./20.01.2023г. /л. 48/
В хода на съдебното производство, по искане на жалбоподателя, е изслушана и приета съдебно – техническа експертиза от вещото лице инж. Й. К., специалист от Институт по тютюна и тютюневите изделия Лабораторен комплекс за изпитване, с адрес: с М., П. област, акредитиран съгласно заповед № А 73 от 27.02.2025 г. на Българска служба по акредитация. /л. 55/. Експертът дава заключение, че продуктът представлява електронна цигара за еднократна употреба, в която има пластмасова тръбичка, в която е поставен тампон от порест пенополиетилен, напоен с течност и нагревател, затворена от двете страни с гумени уплътнения с дупки по средата. Остатъчният /празен/ обем в пластмасовата тръбичка, когато в нея бъде поставен тампона, нагревателя с изолацията и гумените уплътнения е 0, 00784 мл. съгласно таблицата. Използвани са два метода на измерване, като първият метод, измерване с калибриран шублер, е физичен метод само с мерки. Вторият метод, който е по методика СД CEN/TS 17287:2019 „Изисквания и методи за изпитване на устройства за електронни цигари“, е за определяне на възможния капацитет на контейнера. Обемът на запълване на пластмасовата тръбичка е със средна стойност 1,9 мл. Оттам следва заключението, че обемът на контейнера/резервоара, който е поставен в цигарата е под 2 мл. Заключението съдът кредитира като обективно и компетентно изготвено. Същото не е оспорено от страните в съдебно заседание и е прието. Едва в писмените бележки на ответника се оспорват заключенията, които съдът ще разгледа по същество в мотивите си.
При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена от надлежна страна – адресатът на заповедта, в срока по чл. 149, ал. 1 АПК, поради което е допустима.
Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
Съгласно разпоредбата на чл. 52а, ал. 3 от ЗТТСТИ /в редакцията към момента на издаване на оспорената заповед/ в случаите, когато на пазара се предлагат тютюневи изделия, нови тютюневи изделия, електронни цигари, контейнери за многократно пълнене и изделия за пушене, различни от тютюневи изделия, които не отговарят на изискванията на чл. 26а, ал. 1 – 3, чл. 26в, чл. 35а, ал. 1 – 3, чл. 35е – 35у, чл. 43в – 43и, контролните органи издават заповед със задължителни предписания към производителите, вносителите и търговците за изтегляне на изделията от пазара. Така предвидената мярка се налага чрез издаване на заповед от ръководителите на контролните органи на КЗП, която може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Заповедта е издадена от компетентен орган – председателят на Комисия за защита на потребителите, в изпълнение на правомощията му по чл. 52а, ал. 3 ЗТТСТИ и чл. 8, ал. 2, т. 9 от Устройствения правилник на КЗП, в предвидените от закона случаи да прилага ПАМ – в случая да дава задължителни предписания към производителите, вносителите и търговците за изтегляне на изделията от пазара съгласно ЗТТСТИ. Изложени са фактическите и правни основания за издаването й. За част от мотивите на органа, съобразно задължителната съдебна практика (Тълкувателно решение № 16 от 31.03.1975 г., ОСГК ), се ценят и съображенията, съдържащи се документите по преписката, съставени с оглед предстоящото издаване на административния акт. Противно на изложеното в жалбата, в хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да обуславят отмяна на заповедта - извършена е насрещна проверка на дружеството, в която то е имало възможност да вземе участие и представи доказателства.
По отношение на съответствие на заповедта с материалния закон, съдът съобрази следното:
ЗТТСТИ транспонира ДИРЕКТИВА 2014/40/ЕС НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 3 април 2014 година за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия и за отмяна на Директива 2001/37/ЕО. Директива 2014/40 е посочена в т. 55 от Приложение І към Регламент (ЕС) 2019/1020 на Европейския парламент и на Съвета от 20 юни 2019 година относно надзора на пазара и съответствието на продуктите и за изменение на Директива 2004/42/ЕО и регламенти (ЕО) № 765/2008 и (ЕС) № 305/2011 - като част от посоченото в чл. 2 законодателство на Съюза за хармонизация, за което този регламент се прилага.
В преамбюла на Директивата – параграф 36 и 42 е посочено, че електронните цигари са регулирани от Директивата. Предвид факта, че никотинът е токсично вещество и с оглед на потенциалните рискове за здравето и безопасността, включително за лицата, за които това изделие не е предназначено, течността, съдържаща никотин, следва да бъде пускана на пазара единствено в електронни цигари или в контейнери за многократно пълнене, които отговарят на определени изисквания за безопасност и качество.
За целите на Директивата, в чл. 2 от същата са дадени дефиниции на основни понятия, в т. ч. за "тютюневи изделия" (т. 4), "електронна цигара" (т. 16), "контейнер за многократно пълнене" (т. 17). Изискванията на Директива 2014/40/ЕС – конкретно относно електронните цигари, са въведени с разпоредбите на Глава дванадесета (чл. 43а – чл. 43з от ЗТТСТИ и съответните дефиниции в § 1, т. 8, т. 39 и т. 40 от ДР, ДВ, бр. 28/2016 г., в сила от 20.05.2016 г. (§ 1а ДР на ЗТТСТИ).
Съгласно легалната дефиниция в т.16 от чл. 2 от Директивата „електронна цигара“ означава изделие, което може да се използва за консумация на съдържащи никотин пари чрез мундщук, или компонент на това изделие, включително патрон и резервоар, и устройството без патрон или резервоар. Електронните цигари могат да бъдат за еднократна употреба или за многократна употреба посредством контейнер за многократно пълнене и резервоар, или да бъдат презареждани чрез патрони за еднократна употреба. Дефиницията за контейнер е в т. 17 чл. 2 от Директивата съответно т.40 от ДР на ЗТТСТИ "Контейнер за многократно пълнене" е съд с течност, съдържаща никотин, който може да се използва за презареждане на електронна цигара. В ДР на ЗТТСТИ към момента на издаване на заповедта липсва дефиниция за електронна цигара за еднократна употреба. Такава е въведена със Закона за изменение и допълнение на ЗТТСТИ, обнародван ДВ бр. 54/04.07.2025г./ в сила след изтичане на сроковете за възражения от Европейската комисия по Директива (ЕС) 2015/1535 на Европейския парламент и на Съвета от 9 септември 2015 г., установяваща процедура за предоставянето на информация в сферата на техническите регламенти и правила относно услугите на информационното общество в нова т. 39 а, която гласи: „Електронна цигара за еднократна употреба“ е вид електронна цигара, съдържаща или несъдържаща никотин, в която течността е фабрично заредена от производител и не може да бъде допълвана или презареждана по какъвто и да било начин. Не се считат за електронна цигара за еднократна употреба контейнерите за многократно пълнене, съдържащи или несъдържащи никотин, резервоарите и патроните за презареждане, съдържащи или несъдържащи никотин.“
Съгласно чл. 20 от Д. Д. членки гарантират, че а) течностите, съдържащи никотин, се пускат на пазара само в специални контейнери за многократно пълнене с обем не повече от 10 ml, в електронни цигари за еднократна употреба или в патрони за еднократна употреба, като обемът на патроните или резервоарите не превишава 2 ml. Аналогична е посочената като нарушена разпоредба на чл. 43д, ал.1, т. 1 ЗТТСТИ в редакцията преди изменението с ДВ бр. 54/2025г. - Чл. 43д. (Изм. - ДВ, бр. 83 от 2019 г., в сила от 22.10.2019 г.) (1) Течностите, съдържащи никотин:
1. се пускат на пазара само в специални контейнери за многократно пълнене с обем не повече от 10 мл, в електронни цигари за еднократна употреба или в патрони за еднократна употреба, като обемът на патроните или резервоарите не превишава 2 мл;
Съдът намира, че от така дадените определения, следва да се прави разлика между електронните цигари за еднократна употреба и електронните цигари за многократна употреба, които могат да бъдат зареждани с патрони за еднократна употреба и контейнери за пълнене. Заложеният от Директивата и ЗТТСТИ в чл. 43 д, ал.1, т.1 обем на патрон/резервоар 2 мл. се отнася до компонента на електронната цигара. Ключово е изречение второ от легалната дефиниция в чл.2, т. 16 от Директивата, а именно, че електронните цигари могат да бъдат за еднократна употреба или за многократна употреба посредством контейнер за многократно пълнене и резервоар, или да бъдат презареждани чрез патрони за еднократна употреба. Тоест понятието резервоар/патрон/контейнер се отнася само до електронните цигари за многократна употреба. Като неточно в оспорената заповед е посочено, че обемът на „контейнера“ е 4 мл., а чл. 43д, ал.1, т.1 ЗТТСТИ говори за обем на контейнер 10 мл. и обем на патрон/резервоар 2 мл. Смисълът на законовите ограничения за обем на резервоара от 2 мл. и то отнасящ се само до електронните цигари за многократна употреба е съгласно целите на Директивата при отчитане съображението за високо равнище на защита на общественото здраве. /така и Решение на Съда на ЕС от 04.05.2016 г. по дело Pillbox 38, С-477/14, постановено във връзка с оспорване валидността на чл. 20 от Директива 2014/40/ЕС/ - (41) Предвид факта, че никотинът е токсично вещество и с оглед на потенциалните рискове за здравето и безопасността, включително за лицата, за които това изделие не е предназначено, течността, съдържаща никотин, следва да бъде пускана на пазара единствено в електронни цигари или в контейнери за многократно пълнене, които отговарят на определени изисквания за безопасност и качество./. Не се спори по делото и се установява и от двете експертизи (в административното и в съдебното прозизводство), че продуктът представлява електронна цигара за еднократна употреба - капсуловано устройство, снабдено с мундщук за всмукване от горната страна, във вътрешността на което е поставен тампон, напоен с ароматна течност, изолиран в пластмасов държател, свързан с батерия. Устройството не е предназначено за повторно използване, след изчерпване на течността. В този смисъл са и заключенията на СТЕ, че нареченият от експерта макар и неточно „резервоар“, поставен в цигарата, представлява пластмасова тръбичка, в която е поставен тампон от порест пенополиетилен, напоен с течност и нагревател, затворена от двете страни с гумени уплътнения с дупки по средата. Обемът на запълване на пластмасовата тръбичка е под 2 мл., като остатъчният /празен/ обем в пластмасовата тръбичка, когато в нея бъде поставен тампона, нагревателя с изолацията и гумените уплътнения е 0, 00784 милилитра. Видно от протокола за лабораторен анализ на ЦМЛ, послужил като основание за издаване на процесната заповед, измерването на обем на контейнера е направено с мерителен цилиндър от 5 мл., тоест чисто физично е измерено основното тяло на цигарата. Видно и от декларацията на производителя /л. 24/ в основното тяло, чието предназначение е да побере вътрешните компоненти, има пяна, напоена с вейп масло, вместимост 2 мл. Както вече се посочи, ограничението за 2 мл. обем на патрона се отнася до цигарите, които могат да бъдат презареждани. Тези, които могат да бъдат пълнени, са с контейнер за пълнене в максимален обем от 10 мл. Процесната цигара нито може да бъде пълнена с течност, нито презареждана, поради което неправилно административният орган е приел, че не отговаря на изискванията на чл. 43д, ал.1, т.1 ЗТТСТИ.
Към датата на издаване на оспорената заповед процесният продукт е отговарял на изискванията на ЗТТСТИ, по-конкретно чл. 43д, ал.1, т.1, поради което съдът приема, че оспорената заповед противоречи на материалния закон и на целите, които преследва, поради което следва да бъде отменена.
Относно разноските:
При този изход на спора и своевременно направеното искане, на основание чл.143, ал.1 от АПК на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото съдебни разноски. Същите са доказани в размер на 50 лева внесена държавна такса, 600 лв. депозит за вещо лице и 2500 лева адвокатско възнаграждение, уговорено и реално заплатено /пълномощно л. 18-19, фактура от 29.04.2025г. и платежно – л. 113, 114/. Възражението за прекомерност от страна на процесуалния представител на ответника съдът намира за основателно без при това да е обвързан императивно с фиксираните в Наредба за възнаграждения за адвокатска работа размери на адвокатските възнаграждения. Предвид действителната правна и фактическа сложност на делото, извършените от адвоката процесуални действия, ангажираните в производството доказателства и обстоятелството, че по делото са проведени две открити съдебни заседания, съдът намира за справедлив размер [рег. номер]. за адвокатско възнаграждение.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Перник, III състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба на "А. В." ООД, [ЕИК], Заповед № 2682/14.03.2025 г. на П. на Комисия за защита на потребителите /КЗП/, с която на дружеството е разпоредено да изтегли от пазара в 14-дневен срок електронни цигари ICE, съдържащи никотин, модел ICE 1300 nicotine, капацитет на батерията 650mAh, номер на партидата **********, предлагани за продажба в несъответствие с чл. 43д, ал.1, т. 1 ЗТТСТИ.
ОСЪЖДА Комисия за защита на потребителите да заплати на "А. В." ООД, [ЕИК] направените по делото разноски в размер [рег. номер]. /две хиляди сто и петдесет лева/.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от деня на съобщението до страните, че е изготвено.
| Съдия: | /П/ |