ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 3011
Плевен, 03.10.2025 г.
Административният съд - Плевен - III касационен състав, в закрито заседание в състав:
| Председател: | КАТЯ АРАБАДЖИЕВА |
| Членове: | СНЕЖИНА ИВАНОВА ВИОЛЕТА НИКОЛОВА |
като разгледа докладваното от съдията Катя Арабаджиева канд № 646/2025 г. на Административен съд - Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Касационно административното дело е образувано по жалба от адв.П. П. от АК-Плевен в качеството му на пълномощник на ивайло Д. И. с [ЕГН], срещу решение №302/10.06.2025 година по анд № 878/2025 г. на РС Плевен., с което е изменено НП № 25-1772-000072/12.05.2025 година, с което на И. Д. И. е наложено административно наказание на основание чл.183, ал.5, т.2 от ЗДП – глоба в размер на 100 лева , като съдът е приложил закон за еднакво наказуемо нарушение, без съществено изменение на обстоятелствата на нарушението, което да се счита за такова по чл.119, ал.1 от ЗДП.
Съдът намира, че са налице предпоставките за спиране на производството, тъй като с определение № 882/30.06.2025г. по адм. дело № 152/2025 г. по описа на AC-Габрово, състав на съда е отправил преюдициално запитване в Съда на Европейския съюз, с предмет, който е от значение за изхода на делото.
Преюдициалните въпроси, формулирани в определението на Административен съд – Габрово, са два, вторият от които е :
„Следва ли постановеното от съда на ЕС решение от 21.11.2024г. по дело С-61/23г. да се тълкува и прилага към всички санкционни норми, предвидени в административното законодателство на Република България, като се има предвид, че т.53 от него съдът посочва: При тези условия налагането на глоба или на имуществена санкция с фиксиран размер за всяко нарушение на някои предвидени в закона задължения, без да предвижда различен размер на глоба или имуществена санкция в зависимост от тежестта на нарушението, като предвижда разглежданата в главното производство система от наказания, изглежда непропорционално с оглед целите, посочени в правната уредба на Съюза?“ Предвид изложеното възниква въпросът дали разпоредби от националното законодателство, които предвиждат такъв фиксиран размер от санкциите, каквато е нормата на чл.93в, ал.5 от Закона за автомобилните превози, следва да се преценяват за съвместимост с принципа на пропорционалност, заложен в правото на ЕС и в светлината на така цитираното решение на съда?“.
От направена служебна справка на страницата на СЕС е видно, че е образувано Дело С-437/25 по направеното преюдициално запитване от Административен съд -Габрово, като производството е висящо.
В настоящото производство следва да бъде извършена преценка за законосъобразност и пропорционалност на определената санкция за административното нарушение, за което е издадено обжалваното наказателно постановление. Тази санкция е в абсолютно определен размер, поради което т.2 от отправеното преюдициално запитване по дело С -437/25г. по описа на СЕС се явява от значение за изхода на настоящето производство, предвид фиксирания размер на наказанието, предвидено в националното законодателство за съответното административно нарушение. Предвид необходимостта от съобразяване на задължителното тълкуване на съюзното законодателство, производството по настоящото дело следва да бъде спряно до решаване на дело С-437/25 на СЕС .
С оглед на горното на основание чл.154а, ал.1 т.8 от АПК, Административен съд - Плевен, трети касационен състав,
ОПРЕДЕЛИ:
Спира на производството по канд № 646 по описа на Административен съд – Плевен [рег. номер] произнасяне на СЕС по дело С-437/25г.
Да се извършва ежемесечна проверка от деловодството на АдмС - Плевен относно движението и приключването на дело С-437/2025г. на СЕС, като след постановяване на съдебен акт по същото, настоящото съдебно производство да се докладва на съдията - докладчик за възобновяване.
Определението да се съобщи на страните.
Определението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.
| Председател: | |
| Членове: |