Решение по НАХД №350/2025 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 91
Дата: 6 октомври 2025 г.
Съдия: Стефка Томова Пашова
Дело: 20255310200350
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 май 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 91
гр. Асеновград, 06.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – АСЕНОВГРАД, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на трети септември през две хиляди двадесет
и пета година в следния състав:
Председател:Стефка Т. Пашова
при участието на секретаря Юрия Ив. Петрова
като разгледа докладваното от Стефка Т. Пашова Административно
наказателно дело № 20255310200350 по описа за 2025 година
Производство по чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалван е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от
електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от „Закон за пътищата“ №
**********, на Ж. И. И., ЕГН – ********** с постоянен адрес: град Ш., ул.“С.“ № 4, вх.1,
ет.1, ап.1, за това, че на 19.02.2021 година в 12:48 часа е установено нарушение №
BBC7B1CCE34AD06E053011F160A0898 с ППС лек автомобил „Мазда 3“ с рег. № Н****BC,
с обща технически допустима максимална маса 1745, брой оси 2, категория ППС в община
Асеновград, по път 86 км. 28+570 с посока нарастващ километър, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, като за посоченото ППС не е заплатил пътна такса по чл. 10, ал.1 от
„Закон за пътищата“ според категорията на пътното превозно средство, квалифицирано като
нарушение по чл. 139, ал.5 и ал.6 вр.чл. 102, ал.2 от „Закон за движението по пътищата“за
което е наложена глоба в размер на 300 – триста лева.
Нарушението е установено с устройство № 30861, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10 , ал.1 от „Закон за пътищата“,
намиращо се на път 86, км. 28+570.

По същество:
Жалбоподателят не се явява в съдебно заседание по същество. В депозираната
жалба срещу електронния фиш,чрез адвокат И. М., същият иска неговата отмяна по
съображения, подробно изложени в жалбата, а именно – пропускане на сроковете по чл. 34
от ЗАНН за връчване на електронния фиш, поради приложима давност по чл. 80, ал.1 т.5 и
изтекла абсолютна давност по чл. 81, ал.3 от НК.
Оспорена е техническата изправност на техническото средство, с което е заснето
извършеното нарушение.
Посочена е липса на изискуеми реквизити в съдържанието на електронния фиш.
Липса на доказано извършено адм. Нарушение, от което се извежда искане за
постановяване на незаконосъобразност на същото.
Пледира се за присъждане на разноски.
1
Въззиваемата страна „Агенция Пътна инфраструктура“ представлявана от ЮК И.,
пледира за постановяване на съдебно решение, с което да бъде потвърден обжалвания
електронен фиш, поддържа изложеното в писменото становище по същество, пледира за
присъждане на възнаграждение за юрисконсулт и прави възражение за прекомерност на
адвокатския хонорар, в случай на отмяна на обжалвания електронен фиш.

По процедурата и фактите:
Констатирано е заснето нарушение с документ № ********** от 19.02.2021г. в 12:48
часа, в държава България, за МПС с рег. № Н****ВС, собственост на Ж. И. И., за което е
издаден електронен фиш, тип на нарушението – липсва заплатена винетка, управляваното
МПС е под 3,5 тона, заснето е в Тол секция 30861, на път 86 28 + 570 СКТ, нарастващ
километър Пловдив – Асеновград.
За него са направени три снимки, от които безспорно е видно номера и модела и вида
на управляваното МПС, времето и мястото на неговото движение, като заснемането е
извършено с техническо средство ID: 8c5dd2 от 19.02.2021 година в 12:48 часа и камера ID
:dd02f9.
От справката на Тол системата е видно, че за МПС с рег. № Н****ВС, тип лек
автомобил, категория М1, „Мазда 3“, оси 2 с техническа допустима маса от 1745, собственик
е Ж. И. И., ЕГН – **********, с адрес: град Ш., ул.“С.“ № 4, вх.1, ет.1.
От протокол № 24400/20 от заседание на Управителния съвет на Агенция „Пътна
инфраструктура“ от 16.01.2020 година, под т.1 е разгледан доклад № 93 – 01 – 268 /
14.01.2020 година относно утвърждаването на образец на електронен фиш, съгласно чл.
189ж, ал.1 от ЗДвП, което е взело решение за утвърждаване на образец на електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни
такси по чл. 10, ал.1 от „Закон за пътищата“ и е одобрен проект на заповед за утвърждаване
на образеца по т.1.2.
Издадена е Заповед № РД – 11 – 4 от 23.01.2020 година на основание чл. 21 г, т.1 и т.6
от „Закон за пътищата“ и чл. 11, ал.2 т.1 и т.7 от Правилника за структурата, дейността и
организацията на работа на Агенция „Пътна инфраструктура“, вр.чл. 189ж, ал.1 от „Закон за
движението по пътищата“, с която е утвърден образец на електронен фиш, съгласно
приложение на настоящата заповед.
С Протокол за установяване годността за приемане на дооборудването на
съществуваща стационарна контролна точка, от 09.08.2019 година с възложител „Агенция
Пътна инфраструктура“ и Изпълнител: „Консорциум „Капш Трафик Солюшънс“, ЕИК:
********* и Подизпълнител „ИТА Инженеринг“оод, в изпълнение на Договор № Д -7 от
16.01.2018 година за възлагане на обществена поръчка с предмет „Проектиране, изграждане
и въвеждане на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската
пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща допустима
техническа маса над 3,5 тона /ТОЛ/ и на база време за леки автомобили с обща технически
допустима максимална маса до 3,5 тона, - електронна винетка, при посочената комисия, е
решено, че строежът е изпълнен съгласно изготвените проекти, условията на договора и
съответните такси към него и че наличната строителна документация в достатъчна степен
характеризира изпълненото строителство.
От справката за електронната система е видно, че за МПС с рег. № Н****ВС, е имало
заплатена винетка, валидна от 12:51 часа на 20.02.2021 година до 20.02.2022 година 00:00:00
часа.
Издаден е обжалваният електронен фиш, връчен с обратна пощенска разписка –
Известие за доставяне , получен на 09.05.2025 година.

По доказателствата:
Така установените факти по делото, съдът намери за доказани от писмените
доказателства по делото, които като надлежно приобщени и достоверни, кредитира, а
именно:
2
Известие за доставяне от 09.05.2025 година, извлечение от електронна система за
установяване на нарушения, три броя снимки, извлечение от тол системата за МПС и
собственик на заснетото адм.нарушение, Протокол 24400/20 от Заседание на Управителен
съвет на агенция „Пътна инфраструктура“, Заповед № РД – 11 – 4 от 23.01.2020 година на
Агенция „Пътна инфраструктура“, Образец на електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение , установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал.1
от „Закон за пътищата“, Протокол за установяване годността за приемане дооборудването на
съществуваща стационарна контролна точка от 09.08.2019 година, справка от електронната
система за заплатени винетки на управляваното от жалбоподателя собствено МПС.
Не се констатира противоречие в доказателствената съвкупност.

От правна страна:
При така приетите за установени факти по делото, от правна страна, съдът намери за
установено следното:
Съгласно нормата на чл. Чл. 139. (1)Закон за движение по пътищата:
(5) (Нова - ДВ, бр. 6 от 2004 г., предишна ал. 3 - ДВ, бр. 85 от 2004 г., предишна ал. 4 -
ДВ, бр. 51 от 2007 г., изм. - ДВ, бр. 39 от 2011 г., изм. - ДВ, бр. 101 от 2015 г., в сила от
22.12.2015 г., изм. - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) Движението на пътни
превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след
изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване размера и заплащане на
пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.

(6) (Нова - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) Водачът на пътно превозно
средство е длъжен преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да
заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в случаите, когато такава е
дължима според категорията на пътното превозно средство, освен когато таксата е заплатена
от трето лице.

Съгласно Чл. 102. „Закон за движение по пътищата“
(2) (Нова - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) Собственикът е длъжен да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с
установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата според категорията на пътното превозно средство. Ако в свидетелството за
регистрация е вписан ползвател, задължението се изпълнява от него.

Чл. 10а.“Закон за пътищата“
(Нов - ДВ, бр. 6 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 80 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г., изм.
относно влизането в сила - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) (1) (*) (Изм. и доп.
- ДВ, бр. 63 от 2025 г., в сила от 01.02.2025 г.) Винетните такси се диференцират в
зависимост от срока, за който е платена винетната такса. В зависимост от срока винетните
такси биват годишна, тримесечна, месечна, седмична, уикенд и еднодневна и имат
валидност от деня, посочен като начална дата при заплащането им. Срокът на валидността
на винетните такси се определя с наредбата по чл. 10, ал. 7.

(2) (Доп. - ДВ, бр. 13 от 2024 г., в сила от 13.02.2024 г., изм. - ДВ, бр. 63 от 2025 г., в
сила от 01.02.2025 г.) При установено ползване на платената пътна мрежа от пътно превозно
средство по ал. 7 и 7а, минималната пътна такса, която се дължи за това ползване, е винетна
такса с еднодневна валидност.
3

От представените доказателства е видно установено и заснето движение на МПС на
19.02.2021 година по път 86 28+570 нарастващ километър Пловдив Асеновград, заснето на
тол секция 30861, с рег. № Н****ВС, собственост на Ж. И. И., което МПС е под 3, 5 тона и е
с 2 оси, като за него е имало заплатена една регистрина винетка с валидност за период,
предхождащ движението на същото, констатирано и заснето с автоматизирано техническо
средство, да се движи по ретубликанска пътна мрежа в извън населено място, без заплатена
винетна такса.
Задължение за заплащане на такава е вменено на собственика – в случая той е водача
и жалбоподателя на управляваното МПС с което е налице законосъбразно определен годен
субект за извършване на адм. Нарушение.
Налице е задължение за заплащане на такава, по силата на чл. 139, ал.5 от ЗДвП, като
същото не е била заплатена от трето лице, поради което собственик следва да изпълни
законово разписаното в посочената правна норма, задължение за действие.
По отношение на изпълнителното деяние – то е извършено чрез бездействие, при
дължимо действие, с което от обективна страна е осъществен състава на вмененото по чл.
139, ал.5 и ал.6 вр.чл. 102, ал.2 от „Закон за двъжение по пътищата“, адм. Нарушение.
От субективна страна, то е извършено с пряк умисъл, тъй като жалбоподателят е
правоспособен водач на МПС и собственик на управляваното такова, при което същият е
съзнавал обществено опасния характер на деянието и е целял настъпването на обществено
опасните последици, още повече, че същият е имал възможност да заплати дори и
еднодневна винетка, ако не желае да ползва по- дълго пътната мрежа на РБ.
Законосъобразно е била ангажирана неговата административна отговорност за това
адм. Нарушение.
Същото е установено и заснето по допустим от закона начин и с допустими
технически средства.
Издаденият електронен фиш е утвърден с прието решение на УС на Агенция „Пътна
инфраструкутра“ и одобрен със Заповед на управителя на същата като образец, а издаденият
такъв напълно съответства на образеца, поради което е възражението на защитата в
обратния смисъл, се отхвърля от съда като неоснователно.
Съгласно чл. 189ж от „Закон за движение по пътищата“,
(Нов - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) (1) (Доп. - ДВ, бр. 13 от 2024 г., в
сила от 13.02.2024 г., изм. - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) При нарушение
по чл. 177, ал. 3, т. 1, чл. 179, ал. 3 - 3б от този закон и чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3, може да се
издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на
глоба или имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение.
Електронният фиш съдържа данни за: мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство, собственика или
вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените разпоредби, възможността за
заплащане на таксите по чл. 10, ал. 2 и чл. 28 от Закона за пътищата, размера на глобата,
срока и начините за доброволното и заплащане. Образецът на електронния фиш се
утвърждава от управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".
Чл. 167а. (Нов - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 64 от
2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) Агенция "Пътна инфраструктура" чрез електронната система
за събиране на пътни такси осъществява контрол върху:
1. заплащането на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата;
2. спазване на изискванията по чл. 26, ал. 2, т. 1, буква "а" от Закона за пътищата;
3. спазване на изискванията по чл. 139, ал. 1, т. 2 за масата и натоварването на ос на пътните
превозни средства;
4
4. (В сила от 07.05.2026 г.) спазване на изискванията за наличен и сключен действащ договор
за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите;
5. (В сила от 07.05.2026 г.) спазване на задълженията по чл. 147, ал. 1.

(2а) (Нова - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.05.2026 г.) При изпълнение на функциите по
ал. 2, т. 9 определените от председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна
инфраструктура" длъжностни лица имат достъп до информационната система по чл. 147, ал.
9 на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

(3) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) Електронната система за събиране
на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за всяко от
установените нарушения по чл. 177, ал. 3, т. 1, чл. 179, ал. 3 - 3в от този закон и чл. 53, ал. 1,
т. 2 от Закона за пътищата, към които автоматично се прилагат данни от измервания за
масата и натоварването на ос на пътните превозни средства в случаите по чл. 177, ал. 3, т.
1 от този закон или по чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, статични изображения във
вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи. Докладите заедно с
приложените към тях данни от измервания за масата и натоварването на ос на пътното
превозно средство, статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични
изображения - видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства
относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, неговите маса
и натоварване на ос, датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство - част от
системата.

(3а) (Нова - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.05.2026 г.) Електронната система за събиране
на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за всяко едно от
установените нарушения по чл. 181, т. 1 от този закон и по чл. 638, ал. 4 или 6 от Кодекса за
застраховането. Към създадените доклади автоматично се прилагат статични изображения
във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, както и данни за
наличие на сключен и действащ договор за задължителна застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите. Докладите, заедно с приложените към тях данни и
статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно
пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото
на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
местонахождението на техническото средство - част от системата, и наличието на сключен и
действащ договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите.

(3б) (Нова - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) Техническите средства на
електронната система по ал. 3, които се използват за измерване на размерите, масата и
натоварването на ос на пътните превозни средства се калибрират на всеки 6 месеца от
лаборатория за калибриране, акредитирана от Изпълнителна агенция "Българска
служба за акредитация" при условията и по реда на Закона за националната
акредитация на органи за оценяване на съответствието или от национални органи за
акредитация по чл. 5а, ал. 2 от същия закон.

В случая не е представено доказателство за изпълнение на това изискване за
калибриране, на ползваните камери, но същото не е опровергано, като факт, че системата и
5
включените в нея технически средства, са надлежно калибрирани, поради което и няма
основание да бъде прието неизпълнение на това законово задължение, за да се изведе извод
за липса на надежност за изпълнение на същото, от което да се извежда извод за
компрометиране на извършеното заснемане и приложените снимки и се прави извод за
недоказаност на вмененото адм. Нарушение, в който смисъл се иска от страна на защитата.

По отношение на нормативното изискване, сочено от защитата за неизпълнение на
задължение по чл. 165, ал.2 т.7 от ЗДвП, то същото не правно нерелевантно, тъй като тази
норма има следното, неоттносимо към възражението съдържание, а именно:

Чл. 165. (2 т.7) ЗДвП:

(2) При изпълнение на функциите си по този закон определените от министъра на
вътрешните работи служби:
7. (нова - ДВ, бр. 69 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 54 от 2017 г.) имат право да извършват контрол
по спазване на правилата за движението по пътищата с автомобили, оборудвани със
средства за аудиозапис и видеозаснемане, като контролът се осъществява само в обхвата на
средствата за видеозаснемане;

Поради което и същото се отхвърля от съда като неоснователно.
Спазени са освен това, нормативните изисквания по посочените по- долу разпоредби, а
именно:

Чл. 167а. (Нов - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2025
г., в сила от 07.09.2025 г.)

(3) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) Електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за всяко от
установените нарушения по чл. 177, ал. 3, т. 1, чл. 179, ал. 3 - 3в от този закон и чл. 53, ал. 1,
т. 2 от Закона за пътищата, към които автоматично се прилагат данни от измервания за
масата и натоварването на ос на пътните превозни средства в случаите по чл. 177, ал. 3, т.
1 от този закон или по чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, статични изображения във
вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи. Докладите заедно с
приложените към тях данни от измервания за масата и натоварването на ос на пътното
превозно средство, статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични
изображения - видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства
относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, неговите маса
и натоварване на ос, датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство - част от
системата.

3а) (Нова - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.05.2026 г.) Електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за всяко
едно от установените нарушения по чл. 181, т. 1 от този закон и по чл. 638, ал. 4 или 6 от
Кодекса за застраховането. Към създадените доклади автоматично се прилагат статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи,
както и данни за наличие на сключен и действащ договор за задължителна застраховка
6
"Гражданска отговорност" на автомобилистите. Докладите, заедно с приложените към тях
данни и статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения
- видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно
пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото
на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
местонахождението на техническото средство - част от системата, и наличието на сключен и
действащ договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите.

(3б) (Нова - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) Техническите средства на
електронната система по ал. 3, които се използват за измерване на размерите, масата и
натоварването на ос на пътните превозни средства се калибрират на всеки 6 месеца от
лаборатория за калибриране, акредитирана от Изпълнителна агенция "Българска служба за
акредитация" при условията и по реда на Закона за националната акредитация на органи за
оценяване на съответствието или от национални органи за акредитация по чл. 5а, ал. 2 от
същия закон.

(4) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2025 г. [*]) Агенция "Пътна инфраструктура" създава и
поддържа информационна система, в която се издават и съхраняват докладите по ал. 3 и
електронните фишове за нарушения по чл. 177, ал. 3, т. 1, чл. 179, ал. 3 - 3в, чл. 181, т. 1 от
този закон, по чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата и по чл. 638, ал. 4 или 6 от Кодекса за
застраховането. Правилата за изграждане и функциониране на информационната система се
приемат с решение на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".
В информационната система могат да се съхраняват и съставени, но невръчени покани за
съставяне на актове за установяване на административни нарушения, актове за установяване
на административни нарушения и наказателни постановления за нарушения по чл. 179, ал. 3
- 3в, ако същите отговарят на изискванията за електронен документ и са подписани с
квалифициран електронен подпис.

Предвид на това, Съдът намери, че законосъобразно е била ангажирана
административно – наказателната отговорност на жалбоподателя за констатираното адм.
Нарушение и наложената за него глоба в размер на 300 лева, триста лева, на основание чл.
187а, ал.1 от „Закон за движение по пътищата“, при изпълнение на следните норми:

Чл. 187а. (Нов - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) (1) При установяване
на нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3б в отсъствие на нарушителя се счита, че пътното
превозното средство е управлявано от собственика му, а в случаите, в които в
свидетелството за регистрация на пътното превозно средство е вписан ползвател - от
ползвателя, освен ако бъде установено, че пътното превозно средство е управлявано от трето
лице.
(2) Ако собственикът на пътното превозно средство е юридическо лице или
едноличен търговец, за допускане движението на пътното превозно средство, без да са
изпълнени задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по чл.
10, ал. 1 от Закона за пътищата, на собственика се налага имуществена санкция, както
следва:
1. по чл. 179, ал. 3 - в размер 300 лв.;

7

Относно възражението за изтекла давност по чл. 34 от ЗАНН, то същото се отхвърля
от съда, като неоснователно по следните съображения:

Съгласно чл. Чл. 11.от ЗАНН
"По въпросите на вината, вменяемостта, обстоятелствата, изключващи
отговорността, формите на съучастие, приготовлението и опита се прилагат разпоредбите на
общата част на Наказателния кодекс, доколкото в този закон не се предвижда друго."

Съгласно чл. 34 от ЗАНН:

Чл. 34.
(доп. - ДВ, бр. 51 от 2022 г., доп. - ДВ, бр. 54 от 2025 г.) Не се образува
административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на
нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла
една година от извършване на нарушението, а за митнически, данъчни, екологични и
валутни нарушения, както и по Изборния кодекс, Закона за политическите партии, Закона за
публичното предлагане на ценни книжа, Закона за пазарите на финансови
инструменти, Закона за дружествата със специална инвестиционна цел и за дружествата за
секюритизация, Закона за прилагане на мерките срещу пазарните злоупотреби с финансови
инструменти, Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други
предприятия за колективно инвестиране, част втора, част втора "а" и част трета от Кодекса за
социално осигуряване, Кодекса за застраховането, Закона за пазарите на криптоактиви и на
нормативните актове по прилагането им и по Закона за регистър БУЛСТАТ - две години.

3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 12 от 1996 г.) Образуваното административнонаказателно
производство се прекратява, ако не е издадено наказателно постановление в шестмесечен
срок от съставянето на акта.
В случая, вмененото с обжалвания електронен фиш нарушение е извършено на
19.02.2021 година, за него е издаден електронен фиш същия ден, а е връчен на 09.05.2025
година.
В случая 34 от ЗАНН е спазен.
Доколко от момента на издаване на електронния фиш е изтекла давност, изключваща
административно - наказателно преследване, приложима по силата на чл. 11 он ЗАНн, то
съдът намери по така наведеното възражение, следното:

В случая, тъй като обжалваният елекронен фиш представлява всъщност актът, с който
не само се констатира, но и се вменява адм. Нарушение, то давностните срокове за него,
разписани в нормите на чл. 80 и сл. от НК не са относими, тъй като те са изключени по
силата на чл. 11 от ЗАНН от наличната регламентация по тези въпроси, в ЗАНН, чрез
разпоредбите на чл. 34 от ЗАНН, които се намериха за спазени.

Тъй като чрез неговото издаване, която е датата и на неговото извършване, е
ангажирана административно – наказателна отговорност, остава открит единствено
въпросът доколко е изтекла изпълнителска давност.

8
Такава по силата на чл. Чл. 82. (1) от ЗАНН не е изтекла, тъй като предпоставка за
нея е влизане в сила на електронния фиш, а същият поради неговото невръчване, на а влязъл
в сила, за да се приеме приложение на този вид изпълнителска давност:

Административното наказание не се изпълнява, ако са изтекли:
а) (доп. - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) две години, когато наложеното
наказание е глоба или временно лишаване от право да се упражнява определена професия
или дейност;
б) (доп. - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г., изм. - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в
сила от 07.09.2025 г.) шест месеца, когато наложеното наказание е безвъзмезден труд в полза
на обществото;
в) три месеца, когато наложеното наказание е обществено порицание.
(2) Давността започва да тече от влизане в сила на акта, с който е наложено
наказанието, и се прекъсва с всяко действие на надлежните органи, предприето спрямо
наказания за изпълнение на наказанието. След завършване на действието, с което е
прекъсната давността, започва да тече нова давност.
(3) Независимо от спирането или прекъсването на давността административното
наказание не се изпълнява, ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора срока по ал. 1.
(4) (Нова - ДВ, бр. 28 от 1982 г.) Разпоредбата на предходната алинея не се прилага
по отношение на глобата, когато за събирането и в срока по ал. 1 е образувано изпълнително
производство. Това се отнася и за висящите дела, давността по които не е изтекла до
влизането на тази алинея в сила.

Остава въпросът доколко давността по Чл. 82. (1) НК,
Наложеното наказание не се изпълнява, когато са изтекли:
1. (изм. - ДВ, бр. 153 от 1998 г.) двадесет години, ако наказанието е доживотен затвор без
замяна или доживотен затвор;
2. петнадесет години, ако наказанието е лишаване от свобода повече от десет години;
3. десет години, ако наказанието е лишаване от свобода от три до десет години;
4. пет години, ако наказанието е лишаване от свобода по-малко от три години, и
5. две години за всички останали случаи.
(2) Давността за изпълнение на наказанието започва да тече от деня, когато присъдата е
влязла в сила, а по отношение на наказанието, чието изпълнение е било отложено
съгласно чл. 66 - от влизане в сила на присъдата или определението по чл. 68.
(3) Давността се прекъсва с всяко действие на надлежните органи, предприето спрямо
осъдения за изпълнение на присъдата. След свършване на действието, с което се прекъсва
давността, започва да тече нова давност.
(4) Независимо от спирането или прекъсването на давността наказанието не се изпълнява,
ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора срока, предвиден в алинея 1.
(5) (Нова - ДВ, бр. 28 от 1982 г., в сила от 01.07.1982 г.) Разпоредбата на предходната алинея
не се прилага по отношение на глобата, когато за събирането и е образувано изпълнително
производство.

То същата не е относима, тъй като предпоставка за нея е също влизане в сила на
електронния фиш, за да започне тя да тече.

9
По силата на Чл. 64 ЗАНН
(Доп. - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.) Влизат в сила наказателните
постановления, предупрежденията, резолюциите и електронните фишове, които:
а) не подлежат на обжалване;
б) не са били обжалвани в законния срок;
в) (Изм. - ДВ, бр. 59 от 1998 г.) са били обжалвани, но са били потвърдени или изменени от
съда.

В случая, обжалваният електронен фиш не е влязъл в сила, тъй като е бил обжалван,
поради което и за него няма законово основание да се приеме, че е налице приложимост на
института за изпълнителската давност.

Предвид спазването на сроковете по чл. 34 от ЗАНН за ангажиране в срок на
административно – наказателната отговорност, съдът намери, че няма основание да приеме,
че същата е ангажирана в нарушение на закона, поради изтекла давност, поради което и
наведеното в обратния смисъл възражение от страна на защитата, се отхвърля от съда, като
неоснователно.


По разноските:

Предвид потвърждаването на обжалвания електронен фиш, на основание Чл.
63д.ЗАНН:

(Нов - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.) (1) В производствата пред
районния и административния съд, както и в касационното производство страните имат
право на присъждане на разноски по реда на Административно процесуалния кодекс.
(3) В полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и
възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт или
друг служител с юридическо образование.

(4) В полза на учреждението или организацията, чийто орган е издал акта по чл. 58д,
се присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от
юрисконсулт или друг служител с юридическо образование.

(5) В случаите по ал. 3 и 4 размерът на присъденото възнаграждение не може да
надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от
Закона за правната помощ.

В случая, въззиваемата страна е била представлявана от юрисконсулт, който е взел
писмени становища и е участвал в съдебното заседание по делото, поради което и като
отчете, че обжалваният електронен фиш следва да бъде потвърден, на основание чл. 63д ал.3
и ал.4 от ЗАНН вр. 37 от „Закон за правната помощ“,
Чл. 37. (1) Заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на
извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на
НБПП.
10

Съгласно същата,
Чл. 24. (Изм. - ДВ, бр. 74 от 2021 г., в сила от 01.10.2021 г., изм. - ДВ, бр. 53 от 2025 г.,
в сила от 01.10.2025 г.) По административни дела възнаграждението за една инстанция е от
200 до 300 лв.
По административни дела с материален интерес възнаграждението е от 130 до 450
лв.

Предвид наличието на материален интерес, то същото следвада бъде определено в
размер на 200 лева, като се отчете процесуалната активност на юрисконсулта, представлявал
въззиваемата страна.

Този размер, следва да бъде присъден в полза на Агенция „Пътна инфраструктура“,
като бъде осъден жалбоподателят да го заплати на същата.
С оглед изложеното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,




РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от
електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от „Закон за пътищата“ №
**********, на Ж. И. И., ЕГН – ********** с постоянен адрес: град Ш., ул.“С.“ № 4, вх.1, ет.1,
ап.1, за това, че на 19.02.2021 година в 12:48 часа е установено нарушение №
BBC7B1CCE34AD06E053011F160A0898 с ППС лек автомобил „Мазда 3“ с рег. № Н****BC, с обща
технически допустима максимална маса 1745, брой оси 2, категория ППС в община Асеновград, по
път 86 км. 28+570 с посока нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
като за посоченото ППС не е заплатил пътна такса по чл. 10, ал.1 от „Закон за пътищата“ според
категорията на пътното превозно средство, квалифицирано като нарушение по чл. 139, ал.5 и ал.6
вр.чл. 102, ал.2 от „Закон за движението по пътищата“за което е наложена глоба в размер на 300 –
триста лева.

На основание чл. 63д от ЗАНН вр.чл. 37, ал.1 от „Закон за правната помощ“ и чл. 24
от „Наредбата за заплащането на правната помощ“, ОСЪЖДА Ж. И. И., ЕГН – **********
от град Ш., ул.“С.“ № 4, вх.1, ет.1, ап.1, да заплати на „Агенция Пътна инфруструктура“,
сумата от 200 лева – двеста лева, възнаграждение за юрисконсулт.

Решението да се съобщи на жалбоподателя, адвокат И. М. и на Въззиваемата страна –
Агенция „Пътна инфраструктура“.


Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – Пловдив, чрез
Районен съд Асеновград, в 14 – дневен срок от неговото съобщаване на страните, по реда
на глава 12 от АПК, на касационните основания, визирани в НПК.
11

Съдия при Районен съд – Асеновград: _______________________
12