Решение по адм. дело №264/2025 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 1317
Дата: 30 септември 2025 г.
Съдия: Стоян Вълчев
Дело: 20257280700264
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юни 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1317

Ямбол, 30.09.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - IV състав, в съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: СТОЯН ВЪЛЧЕВ
   

При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА като разгледа докладваното от съдия СТОЯН ВЪЛЧЕВ административно дело № 20257280700264 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано на основание чл.12, ал.3 от Закона за независимите оценители по жалба на Н. Н. М., [населено място], [улица], [ап.] против Решение към Протокол №37/28.05.2025 г. на Контролния съвет на Камарата на независимите оценители в България, с което е отхвърлена като неоснователна жалбата й с вх.№ 9568/22.10.2024 г. с правно основание чл.12, ал.1 ЗНО срещу Решение по т.1 подточки 1.1.79 по Протокол 205/21.08.2024 г. на Управителния съвет на КНОБ и е оставено в сила Решение по т.1, подточки 1.1.79 по Протокол 205/21.08.2024 г. на Управителния съвет на KHОБ, с което на основание чл.11, ал.1, т.3, във връзка с чл.10, ал.2 от Закона за независимите оценители Управителният съвет на КНОБ заличава от регистъра на независимите оценители, следните независими оценители, които в нарушение на чл.10, ал.2 ЗНО не са подали в срок до 30.06.2024 г. отчет за дейността си като независими оценители за 2023 г.: Н. Н. М..

В жалбата се твърди, че решението е порочно, т.к. не е спазена процедурата по издаването му и не са налице материалноправните основания за това, поради което се претендира за неговата отмяна.

В съдебно заседание оспорващият се явява лично и с адв.Г., като подържа жалбата си с искане за уважаването й и за присъждане на направените разноски под формата на държавна такса.

В съдебно заседание ответната страна не изпраща представител, като с писмена молба оспорва жалбата като неоснователна с искане за отхвърлянето й по подробно изложените съображения.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема следното:

Предмет на оспорване пред Административен съд-Ямбол е Решение към Протокол №37/28.05.2025 г. на Контролния съвет на Камарата на независимите оценители в България, с което е отхвърлена като неоснователна жалбата на Н. Н. М. от [населено място] с вх.№ 9568/22.10.2024 г. с правно основание чл.12, ал.1 ЗНО срещу Решение по т.1 подточки 1.1.79 по Протокол 205/21.08.2024 г. на Управителния съвет на КНОБ и е оставено в сила Решение по т.1, подточки 1.1.79 по Протокол 205 /21.08.2024 г. на Управителния съвет на KHОБ.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно:да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона. Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

Постановените решения са издадени от компетентните по чл.11, ал.2 ЗНО и чл.12, ал.2 ЗНО органи и в изискуемата писмена форма, поради което съдът не приема твърдението в жалбата за тяхната нищожност.

Независимо от това оспореното решение е незаконосъобразно поради допуснати съществени нарушения на производствените правила, което е основание за отмяна по чл.146, т.3 АПК.

Съгласно чл.11, ал.1, т.3 ЗНО независимият оценител се заличава от регистъра при неизпълнение на задължението по чл.10, ал.2 ЗНО да представя ежегодно до 30 юни в Камарата на независимите оценители годишен отчет за извършената дейност за изтеклата година по ред, определен от управителния съвет.

Нормата на чл.11, ал.2 ЗНО предвижда, че заличаването от регистъра се извършва с решение на управителния съвет на Камарата на независимите оценители, като със заличаването се обезсилва издаденият сертификат за придобиване на правоспособност.

Според уредената в чл.21, ал.3 от Устава на Камарата на независимите оценители в България процедура, на заседанията на Управителния съвет се водят протоколи, които се подписват от всички присъстващи негови членове, като всеки член получава копие от протокола.

Посоченото налага извода, че участващите в заседанието членове трябва реално и физически да присъстват при провеждането му, за да могат да подпишат протокола и да получат копие от него, без да е предвидена възможност това да се осъществи под дистанционна форма.

Видно от отразеното в Протокол №205 от 21.08.2024 г., заседанието е проведено чрез разглеждане и гласуване по имейл, което е в противоречие с регламентираната процедура и представлява съществено процесуално нарушение, т.к. не удостоверява наличието на изискуемия по чл.22, ал.1 от Устава задължителен кворум от четири члена, както и е безспорно, че подписите на протокола не са положени при провеждане на заседанието.

На следващо място съгласно чл.12, ал.1 ЗНО решението на управителния съвет на Камарата на независимите оценители за отказ за вписване в регистъра и издаване на сертификат, както и заличаването от регистъра, се мотивира.

Мотивирането изисква актът да съдържа ясно и недвусмислено изложение на фактическите основания, въз основа на които е постановен, докато в решението на управителния съвет не е посочено какви обстоятелства са взети предвид за достигане на посочения резултат и въз основа на какви доказателства, а само се преповтаря съдържанието на нормата на чл.10, ал.2 ЗНО.

Липсата на мотиви, освен че е нарушение на императивна норма, винаги е съществено процесуално нарушение, т.к. възпрепятства осъществяването на защита и на съдебна проверка за законосъобразност на оспореното решение.

В тази връзка не е спазено и изискването на чл.35 АПК, че индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени.

Нещо повече, в случая дори няма твърдения и данни, оспорващия да е бил уведомен за започване на производство по заличаването му от регистъра на независимите оценители и да му е дадена възможност да направи възражение, да даде обяснения и да ангажира доказателства в подкрепа на твърденията си.

Следва да се посочи, че последния порок не е бил отстранен и при разглеждането на жалбата от страна на Контролния съвет, който не трябва да доказва отрицателни факти, но дължи да извърши проверка и установи в пълнота обстоятелствата посочени в жалбата при положение, че към нея са били приложени писмени доказателства с твърдение за изпълнение на задължението по чл.10, ал.2 ЗНО да се представя ежегодно до 30 юни в Камарата на независимите оценители годишен отчет за извършената дейност за изтеклата година.

Не без значение е и обстоятелството, че според чл.10, ал.2 ЗНО визираното задължение следва да се изпълни по ред, определен от управителния съвет, докато нито в решението на управителния съвет, нито в това на контролния съвет е посочено какъв е този ред, къде е регламентиран и в каква форма следва да бъде отчета, за да се прецени дали са нарушени въведените изисквания.

Като е достигнал до различни правни изводи Контролния съвет на Камарата на независимите оценители в България е постановил едно незаконосъобразно решение, което трябва да бъде отменено като във връзка с правомощията му по чл.12, ал.2 ЗНО и на основание чл.173, ал.2 АПК следва да му се върне преписката за ново произнасяне по подадената от Н. Н. М. от [населено място] жалба с вх.№ 9568/22.10.2024 г. срещу Решение по т.1 подточки 1.1.79 по Протокол 205/21.08.2024 г. на Управителния съвет на КНОБ, с което на основание чл.11, ал.1, т.3, във връзка с чл.10, ал.2 от Закона за независимите оценители Управителният съвет на КНОБ заличава от регистъра на независимите оценители, следните независими оценители, които в нарушение на чл.10, ал.2 ЗНО не са подали в срок до 30.06.2024 г. отчет за дейността си като независими оценители за 2023 г.: Н. Н. М., при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона дадени с мотивите на настоящото решение.

Предвид изхода на делото следва да се осъди Камарата на независимите оценители в България да заплати на оспорващия направените по делото разноски под формата на държавна такса в размер на 10 лева.

Водим от горното, Я А С,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение към Протокол №37/28.05.2025 г. на Контролния съвет на Камарата на независимите оценители в България, с което е отхвърлена като неоснователна жалбата на Н. Н. М., [населено място], [улица], [ап.] с вх.№ 9568/22.10.2024 г. с правно основание чл.12, ал.1 ЗНО срещу Решение по т.1 подточки 1.1.79 по Протокол 205/21.08.2024 г. на Управителния съвет на КНОБ и е оставено в сила Решение по т.1, подточки 1.1.79 по Протокол 205/21.08.2024 г. на Управителния съвет на KHОБ, с което на основание чл.11, ал.1, т.3, във връзка с чл.10, ал.2 от Закона за независимите оценители Управителният съвет на КНОБ заличава от регистъра на независимите оценители, следните независими оценители, които в нарушение на чл.10, ал.2 ЗНО не са подали в срок до 30.06.2024 г. отчет за дейността си като независими оценители за 2023 г.: Н. Н. М..

ИЗПРАЩА преписката на Контролния съвет на Камарата на независимите оценители в България за ново произнасяне по подадената от Н. Н. М., [населено място], [улица], [ап.] жалба с вх.№ 9568/22.10.2024 г. срещу Решение по т.1 подточки 1.1.79 по Протокол 205/21.08.2024 г. на Управителния съвет на КНОБ, с което на основание чл.11, ал.1, т.3, във връзка с чл.10, ал.2 от Закона за независимите оценители Управителният съвет на КНОБ заличава от регистъра на независимите оценители, следните независими оценители, които в нарушение на чл.10, ал.2 ЗНО не са подали в срок до 30.06.2024 г. отчет за дейността си като независими оценители за 2023 г.: Н. Н. М.

ОСЪЖДА Камарата на независимите оценители в България да заплати на Н. Н. М., [населено място], [улица], [ап.] направените по делото разноски под формата на държавна такса в размер на 10 (десет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

Съдия: