Решение по НАХД №5839/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 89
Дата: 22 януари 2020 г. (в сила от 22 юни 2020 г.)
Съдия: Ивелина Христова Христова-Желева
Дело: 20193110205839
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 декември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

                                                              

                                                             №89/22.1.2020г.         2020г.

 

                                   Година 2020                             Град Варна

 

 

                                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                                  двадесет и седми състав

На четиринадесети януари                                      Година две хиляди и двадесета

В публично заседание в следния състав:

 

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВЕЛИНА ХРИСТОВА- ЖЕЛЕВА

 

Секретар : СИЛВИЯ ГЕНОВА

като разгледа докладваното от съдията АНД № 5839 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано след като Административен съд – гр.Варна е отменил Решение №1837/15.10.2019г. по АНД №3572/2019г. по описа на ВРС.

          Първоначално производството е образувано жалба на Н.Д.Г., ЕГН **********,***, в качеството на управител на Общински приют за безстопанствени кучета - с. Каменар, Общ. Варна, с адрес за призоваване Община Варна, бул."Осми приморски полк" № 43, против Наказателно постановление № ЗЖ-14/02.07.2019 г., на Директора на ОДБХ-Варна, с което за нарушение на чл. 109, ал.1 от Наредба №41 от 10.12.2008г. за изискванията към обекти, в които се отглеждат,развъждат и/или предлагат домашни любимци с цел търговия, към пансиони и приюти за животни на жалбоподателката е било наложено адм. наказание „глоба“ в размер на 150 /сто и петдесет/ лв. на основание чл. 471а, ал. 2 от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВД/.         

            С жалбата се моли да бъде отменено наказателното постановление като се излагат аргументи , че то е неправилно, незаконосъобразно издадено в нарушение на производствените правила, както и на материалния закон.

           Сочи се, че при съставянето на АУАН, с което е поставено началото на административнонаказателното производство, са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. На първо място не било спазена разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, тъй като АУАН не бил съставен в присъствието на жалбоподателката, това на свидетелите установили нарушението, както и на тези при които е извършено нарушението. Другото съществено нарушение на производствените правила било липсата на покана за съставяне и предявяване на АУАН. Твърди се, че екземпляр от АУАН № 16/19.06.2019 г., не  е бил връчван, като по този начин е било ограничено правото на защита на жалбоподателката.

      Сочи се, че проверката е извършена извън работното време на приюта, съгласно одобрения от ОДБХ и утвърден със Заповед № 4788/30.12.2016г. на Кмета на Община Варна правилник. Изтъква се, че извън работно време не присъстват служители, на които да бъде разпоредено да почистят. В хода на проверката не бил установен и периодът на замърсяване на клетките.

      На следващо се сочи, че в разпоредбата на чл. 44 от ЗЗЖ, не включват контрол върху дезинфекция, дезинсекция и дератизация. Тази отговорност била вменена на ветеринарния лекар с разпоредбата на чл. 45, ал. 1, т. 2 от ЗЗЖ, който контролира извършването на дезинсекция, дезинфекция и дератизация.

   Отделно от всичко, в условията на евентуалност, се иска отмяна на НП на основание разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН с оглед на ниската обществена опасност на извършване на деянието.

       В съдебно заседание, въззвницата не се явява и не се представлява. Ангажира писмено становище по делото, което в общи линии препокрива изнесеното в жалбата.

      Въззиваемата страна , редовно призована, в съдебно заседание се явява ю.к. Радева, която оспорва жалбата. В хода по съществото на делото моли НП да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.

 

      С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

 

       На 10.06.2019 г. около 17,25 часа служители на ОДБХ – Варна- свидетелите  Д.Д. и А.Щ., извършили проверка в Общински приют за безстопанствени кучета с. Каменар, управител на който била жалбоподателката Н.Г..

        При проверката се установило, че в приюта имало непочистените клетки в помещенията за настаняване на кучетата, непочистени скари, върху които лежали кучетата, липсвало осветление в хале № 1, където били настанени общо 6 броя кучета. В клетките имало изпражнения, а в част от тях и мухъл по стените. Къщичките на животните били изгнили.

        По време на проверката в приюта били жалбоподателката Г. и други служители на приюта.

        Горните констатации св.Д. описал в протокол №02-01/10.06.2019г. и протокол №02-01/10.06.2019г..

       Приемайки, че с това свое поведение Г. като управител на проверявания обект е извършила нарушение на чл. 109, ал. 1 от Наредба № 41 от 10.12.2008 г. за изискванията към обекти, в които се отглеждат, развъждат, и/или предлагат домашни любимци с цел търговия, към пансиони и приюти за животни, св. Д.  съставил на 19.06.2019 г. акт за установяване на административно нарушение в отсъствието на привлеченото към административнонаказателно отговорност лице, като на 20.06.2019 г. жалбоподателката отказала да подпише АУАН, което обстоятелство било удостеверено с подписа на свидетеля по акта. Тя отказала и връчването на АУАН, което обстоятелство св.Д. удостоверил в АУАН и се подписал.

      В предвидения в разпоредбата на чл. 44, ал. 1 ЗАНН срок не било депозирано писмено възражение срещу съставения АУАН. Поради това АНО издал процесното НП срещу въззивницата, като възприел изцяло фактическите и правни констатации на актосъставителя Д..

      Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното следствие доказателства – писмени и гласни, които ценени в тяхната съвкупност не навеждат на различни правни изводи.

      Съдът изцяло кредитира показанията на разпитаните в хода на съдебното следствие свидетели Д. и Щ.- двамата ветеринарни лекари, като конкретни, логични, взаимнодопълващи се и непротиворечиви на останалите приобщени по делото доказателства.

 

      Съдът, предвид становището на страните и императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, прави следните правни изводи:

 

     Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срок  от надлежна страна – физическо лице спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

   АУАН и НП са издадени от компетентни органи по смисъла на чл.472 от ЗВД. 

   АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН.

    В хода на административнонаказателното производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения. Наказателното постановление е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН.  Вмененото във вина на въззивницата нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща й да разбере в какво е обвинена и срещу какво да се защитава. Посочени са както датата на нарушението- 10.06.2019г., съвпадаща с датата на проверката, така и неговото местоизвършване – Общински приют за безстопанствени кучета- с.Каменар.  Не са допуснати съществени процесуални нарушения при постановяване на постановлението и  по никакъв начин не е накърнено правото на защита на жалбоподателя, което същия е упражнил с подаването на жалба  до въззивната инстанция.  

   Съдът не споделя становището в жалбата, че в хода на АНП било допуснато нарушение, тъй като възз. не била поканена за съставяне  на АУАН и същият не  й бил връчен. Видно от показанията на св.Д. възз. е била поканена за съставяне на АУАН по телефон, но не се явила. Явила се на другия ден, като отказала да подпише АУАН, което било удостоверено с подписа на св.Щ.. Тя отказала и да й бъде връчен АУАН, изрично отбелязано в същия от актосъставителя. Така, че няма как да бъде възприета тезата, че й е било нарушено правото на защита, защото не й бил връчен АУАН. Актосъставителят, а и АНО няма как да принудят въззивницата да получи препис от същия след като самата тя не желае. Ето защо и не е допуснато нарушение в този аспект. 

   На жалбоподателя е наложено адм. наказание на основание чл. 471а, ал. 2 от Закона за ветеринарномедицинската дейност за извършено от нея административно нарушение по чл. 109, ал.1 от Наредба №41 от 10.12.2008г. за изискванията към обекти, в които се отглеждат,развъждат и/или предлагат домашни любимци с цел търговия, към пансиони и приюти за животни. Съгласно цитираната разпоредби на чл. 471а, ал. 2 от ЗВД за други нарушения на този закон, както и на актове по прилагането му се налага глоба от 150 до 1000 лв., ако не е предвидено по-тежко наказание. Съгласно § 2. Наредбата, тя е издадена на основание чл. 176, ал. 2 от Закона за ветеринарномедицинската дейност. Според посочения в АУАН и НП текст на чл.109, ал.1 от Наредбата управителят на приюта е отговорен за организацията на работата на приюта, за спазването на ветеринарно-санитарните предписания, за набиране на доброволци за работа в приюта, за спазване на изискванията за хуманно отношение към животните и за поддържане на документацията по чл. 44, ал. 2 ЗЗЖ. Не е спорно между страните, че въззивницата има качеството на управител на общински приют за безстопанствени кучета /ОПБК/ в с.Каменар. Като такава безспорно по смисъла на цитираната наредба, тя е отговорна за организацията на работа на приюта. В разпоредбите на чл. 101 до чл.104 са посочени условията на които следва да отговарят приютите за безстопанствени кучета. Съгласно чл.101 от Наредбата приюти за животни се регистрират в Областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) и трябва да разполагат със:

1. помещение за приемане на граждани и водене на картотека;

2. (отм. с Решение № 12637 на ВАС на РБ - ДВ, бр. 100 от 2015 г.);Описание: apis://desktop/icons/kwadrat.gif

3. помещение за персонала;

4. санитарен възел;

5. помещение за съхранение и приготвяне на храна;

6. помещение за съхранение на оборудване за почистване и дезинфекциране на помещенията и приборите и подходящо обезопасено място за съхранение на ветеринарномедицински продукти;

7. карантинно помещение;

8. (отм. с Решение № 12637 на ВАС на РБ - ДВ, бр. 100 от 2015 г.);Описание: apis://desktop/icons/kwadrat.gif

9. помещение за болни или наранени животни;

10. помещение с ниска температура за трупове на животни с контейнер, хладилна камера или фризер за трупове на животни; труповете на животните се поставят в индивидуални найлонови чували;

11. място за игра и разходка на животните.

(2) За осигуряване на здравните грижи за животните приютът трябва да има сключен договор за ветеринарномедицинско обслужване с регистрирано по реда на чл. 30 ЗВД ветеринарномедицинско заведение или да разполага с такова в самия приют. Съгласно чл. 103 територията на целия приют трябва да бъде оградена с ограда, която не позволява преминаването на домашни и/или диви животни. Приютът трябва да бъде денонощно охраняван от жива охрана, която може да ползва помощта на алармен механизъм или видеокамери.

 

 

 

 

   Съгласно чл. 104 от Наредбата помещенията по чл. 101, ал. 1, т. 2, 7 и 9 и тези, в които са настанени животните, трябва да отговарят на следните изисквания:

1. стените и подовете на помещенията трябва да имат покритие от непропусклив и нехигроскопичен материал, който може лесно да бъде почистен и дезинфекциран; те трябва да са устойчиви на издраскване и дъвчене;

2. в затворените помещения за животни трябва да има достатъчно добра вентилация и да се осигури достатъчно естествено и изкуствено осветление; в тези помещения стените и покривът трябва да са добре изолирани;

3. в помещенията за болни и наранени животни и за такива, които излизат от анестезия, температурата не трябва да е по-ниска от 15 °С.

  Съгласно чл.  127 от Наредбата управителят на приюта приема правилник за вътрешния ред и организацията на работа в приюта, в който описва действащия ред и грижите за животните, работата с доброволци, поддръжката на съоръженията и хигиената и мероприятията по дезинфекция, дезинсекция и дератизация в съответствие с тази наредба. Правилникът по ал. 1 се съгласува със съответната ОДБХ, а за общинските приюти и с кмета на съответната община, на чиято територия се намира приютът. Управителят на приюта разработва към правилника стандартни оперативни процедури за всички дейности в приюта съгласно глава четвърта от наредбата и план за действие при извънредни ситуации.

   Въззивницата е обвинена, че не е създала необходимата организация за работа в приюта, като част от клетките в хале №1 не са почистени и съдържат изпражнения, като в същото хале не е осигурено изкуствено осветление и достатъчно естествено такова. Видно от материалите по делото за организацията на работа в приюта е бил приет правилник, който  е бил утвърден от кмета на Община Варна и одобрен от директора на ОДБХ / наличен и общодостъпен за всички на сайта на община Варна - http://www.varna./. Съгласно раздел ІХ от този правилник озаглавен „Процедура по дезинфекция, дезинсекция, дезакаризация и дератизация дезинфекцията, дезинсекцията и дератизацията се извършват с цел намаляване числеността на преносители, причинители, резервоари и вредни организми до степен, безопасна за здравето на животните и човека. Дезинфекцията е комплекс от мерки и мероприятия за унищожаване на микроорганизмите във външната среда. Дезинсекцията е комплекс от мерки и мероприятия за унищожаване на насекомите, на вредните членестоноги-паразити и преносители на инфекциозни и инвазионни болести по хората и животните. Дератизацията е комплекс от мерки и мероприятия за унищожаване на гризачите вредители (главно различни видове плъхове и мишки) - резервоари на инфекции и вредители на селскостопанско и друго имущество. Дезакаризация - унищожаване на кърлежите (акари) и паяци. Съгласно тези разпоредби  мероприятията по извършването на дезинфекцията, дезинсекцията, дезакаризация и дератизацията се отразяват в дневник и се контролират от ветеринарния лекар. Съгласно т.5 от този раздел всички помещения на приюта се почистват ежедневно - сухо и мокро, от служителите, пряко полагащи грижи за тях („Готвач-чистач", ,Хигиенист", „Шофьор-Ловец"). Ето защо съдът намира, че възз. не е осъществила състава на нарушението по чл.109 от Наредбата, тъй като видно от приложените доказателства и цитираният по-горе правилник същата е създала нужната организация за работата в приюта, като е предвидила и периодичност за почистване на всички помещения на приюта - ежедневно - сухо и мокро, както и лицата, които следва да извършват това почистване - служителите, пряко полагащи грижи за тях („Готвач-чистач", ,Хигиенист", „Шофьор-Ловец"). Обстоятелството, че при извършване на проверката са били констатирани непочистени помещения, с изпражнения на животни обитаващи тези помещения, не означава, че не е била организирана работата в приюта, а че не е бил упражнен контрол по нейното изпълнение, каквото обвинение обаче не е повдигнато. Възраженията на жалбоподателката, че проверката е извършена извън работното време на приюта, което видно от цитирания по-горе правилник е до 16.30ч. е ирелевантно в случая, тъй като горното е без значение за конкретното повдигнато обвинение. Всъщност в хода на проверката проверяващите органи не са установили кога за последно са били почиствани помещенията и съобразено ли е било това почистване с указаното в правилника. Такива факти и обстоятелства не бяха установени и в хода на с.з. Съдът не приема и възражението на жалбоподателката, че отговорността за почистване на помещенията е на ветеринарния лекар, тъй като както съгласно правилника, така и съгласно чл.45 от ЗЗЖ в негова тежест е вменена дезинфекцията, дезинсекцията, дезакаризация и дератизацията, които представляват комплекс от мерки и мероприятия за унищожаване на микроорганизмите във външната среда, мероприятия за унищожаване на насекомите, на вредните членестоноги-паразити и преносители на инфекциозни и инвазионни болести по хората и животните, за унищожаване на гризачите вредители (главно различни видове плъхове и мишки) - резервоари на инфекции и вредители на селскостопанско и друго имущество, за унищожаване на кърлежите (акари) и паяци. Тези мерки и мероприятия не са пряко свързани с хигиената и почистването на помещенията от фекалии, а касаят специфични мерки по унищожаване на паразити, микроорганизми и вредители. Така, че те не са свързани с почистването на помещенията с настанените животни и няма как да бъдат вменени във вина на ветеринарния лекар. Въпреки горното предвид изложеното по –горе съдът намира, че по делото отсъстват доказателства Г. да не е създала необходимата организация , в следствие на което клетките с кучета да са останали непочистени. Напротив, от материалите по делото е видно, че организация за почистване на клетките е имало, а причината поради която същите са съдържали изпражнения в деня и часа на проверката не са установени от проверяващите органи. Същите не са установили лицата, които е следвало да ги почистят, не са им снели сведения, не са потърсили и иззели документация в тази връзка. Ето защо съдът намира, че не е налице нарушение от страна на възз., което да е безспорно доказано.

   Що се касае за вменено във вина на въззивницата нарушение, а именно, че не е създала необходимата организация на работа в приюта, като не е осигурено достатъчно естествено осветление и изкуствено такова в хале №1 с настанени 6 бр. кучета, съдът намира, че макар съгласно горецитираната наредба едно от изискванията, на което трябва да отговарят помещенията за настаняване на кучета в приют да е осигуряване на достатъчно естествено и изкуствено осветление, то безспорно жалбоподателката не е субект, който самостоятелно може да създаде необходимата организация за осигуряване на такова осветление. Изпълнението на това изискване, видно от материалите по делото , а и от показанията на двамата разпитани свидетели, е свързано с ремонтиране на помещенията, за които средства се отпускат от собственика на приюта- в случая Община Варна. От приложените по делото множество писмени материали- докладна записка на възз.Г., писма с размяна на информация между отговорните дирекции в Община-Варна, количествено стойностни сметки е видно, че ремонтни дейности в приюта , в това число и в процесното хале №1 са били планирани и предприети с финансиране от страна на Община Варна. Определена е и фирма изпълнител, която е започнала извършила  ремонтни дейности. Видно от ДЗ на възз. до Зам.кмета на Община Варна, същата е информирала отговорната институция, че ремонтните дейности в приюта са прекратени поради изчерпване на финансовите ресурси. Изрично, в тази ДЗ е отбелязано, че въпреки ремонтните дейности не е установена причината за липса на ел.захранване в хале №1, както и че осигуряването на достатъчно естествено осветление, чрез поставяне на 8 бр. прозорци не е осъществено. Управителя на приюта в тази ДЗ е посочила информирала изрично зам.кмета Т.Иванов, че по този начин не са спазени на контролните органи. Тази докладна записка е доведена до знанието на ръководството на отговорната община на 10.01.2019., на която дата зам.кмета Иванов е поставил своя резолюция и подпис. На следващия ден-11.01.2019г. същата е препратена на Директора на ОП „Инвестиционна политика“ за осъществяване на контрол над фирмата изпълнител. Какви мерки са предприети от страна на възложителя по договора и поради каква причина не е извършен планирания ремонт, в това число и не е осигурено нужното осветление към 10.06.2019г- т.е. половин година след депозирания сигнал от управителя на приюта, обективиран в ДЗ, не е установено по делото. Неосигуряването обаче на посоченото по- горе осветление- изкуствено и естествено, за което са били необходими ремонтни дейности, финансирани от собственика на приюта, няма как да се вмени във вина на въззивницата, още по-малко да и бъде вменено, че не е създала необходимата организация на работа в приюта в това отношение. Същата е сторила нужното, в това число и е сигнализирана отговорните лица, че ремонтните дейности не са извършени, като по-този начин не са спазени и изискванията, поставени от контролните органи. Така че и това деяние няма как да се вмени във вина на въззивницата. С горното са били наясно и контролните органи, видно от показанията им в с.з., в които сочат, че от възз. не зависят ремонтните дейности. Въпреки всичко срещу същата е съставен АУАН, а в последствие и издадено НП. Горното прави повдигнатото и в тази част административно обвинение абсолютно незаконосъобразно.

    С оглед всичко гореизложено съдът намира, че въззивницата не е извършила вмененото й нарушение. Като е наложил санкция за нарушение, което не е извършено, АНО неправилно е приложил материалния закон, поради което и НП подлежи на отмяна като незаконосъобразно.

    Предвид крайния извод, че нарушение не е извършено, съдът намира, че в конкретния случай не следва да обсъжда наличието или липсата на предпоставки за приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

 

    Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

 

                                                              Р  Е  Ш  И :

 

          ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ЗЖ-14/02.07.2019 г., на Директора на ОДБХ-Варна, с което за нарушение на чл. 109, ал.1 от Наредба №41 от 10.12.2008г. за изискванията към обекти, в които се отглеждат,развъждат и/или предлагат домашни любимци с цел търговия, към пансиони и приюти за животни на Н.Д.Г., ЕГН **********,*** е било наложено адм. наказание „глоба“ в размер на 150 /сто и петдесет/ лв. на основание чл. 471а, ал. 2 от Закона за ветеринарномедицинската дейност.

          

        Решението  подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд- Варна в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че решението и мотивите са изготвени.

 

 

 

                                                        СЪДИЯ при РС- Варна: