РЕШЕНИЕ
№ 1522
Габрово, 17.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Габрово - VIII Състав, в съдебно заседание на двадесет и първи октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | МАРИЯ БОТЕВА |
При секретар МАРИЕЛА КАРАДЖОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ БОТЕВА административно дело № 20257090700213 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 Административнопроцесулания кодекс АПК/ вр. чл. 118 и чл. 117, ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/.
Образувано е по жалба, подадена от „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД, [ЕИК], със седалище и адрес на управление гр. Габрово, ул. „Николаевска” № 89, ет. 3, представлявано от управителя В. Г. М., чрез адв. Й. П., против решение № 24/23.05.2025 г. на директора на териториалното поделение на Националния осигурителен институт Габрово /ТП на НОИ/, и. д. от началника на отдел „Административен“ в ТП на НОИ Габрово, с което е отхвърлена жалба на дружеството срещу задължителни предписания № ЗД-1-07-01884204 от 09.04.2025 г., издадени от контролен орган на ТП на НОИ Габрово, „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД да подаде данни по чл. 5, ал. 4 КСО в Регистъра на осигурените лица с декларации образец № 1 „Данни за осигуреното лице“, съгласно отм. Наредба №Н-8/2005 г. за периода 10.10.2017 г. – 31.12.2018 г. вкл., за самоосигуряващо се лице управителя В. Г. М., [ЕГН], с вид осигурен код 12, съобразно декларирания вид осигуряване, с осигурителен доход съгласно ЗБДОО за 2017 г. и 2018 г. С жалбата се твърди незаконосъобразност на оспорения акт, като издаден при съществено нарушение на съдопроизводствените правила, неправилно приложение на материалния закон и необоснованост. Според жалбоподателя оспореното решение и потвърдените с него задължителни предписания се основавали на факта, че данните за осигуряване на г-жа Милпетрова от „Сити Ком Трейд“ ЕООД, [ЕИК], са заличени, резултат от административни актове, задължителни предписания № ЗД-1-14-01-661161/06.08.2024 г. по отношение на „Сити Ком Трейд“ ЕООД, чиято законосъобразност на материалните предпоставки била предмет на съдебен контрол по адм. д. № 49/2025 г. на АС Габрово. Твърди, че решението и задължителните предписания били издадени преди решаването на преюдициален въпрос по посоченото дело и че актът е основан на нестабилни и оспорени правни основания. Моли съда за отмяна на оспореното решение № 24/23.05.2025 г., както и на задължителни предписание № ЗП-1-07-01884204/09.04.2025 г., претендира присъждане на сторените по делото разноски. В проведените открити съдебни заседания не се явява и не се представлява, представя писмена защита.
Ответникът – директорът на териториалното поделение на Националния осигурителен институт, Габрово, чрез упълномощен процесуален представител юрк. Р., в съдебните заседания и с писмени бележки, изразява съображения за неоснователност на жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд - Габрово, осми състав, като съобрази доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
В ТП на НОИ Плевен е получено писмо, вх. №1029-40-2410 #3/27.07.2023 г., от директора на дирекция „Осигуряване на краткосрочни плащания“ в НОИ, към което е приложено писмо, с изх. № 93-00-3603 #3/26.07.2023 г. по опис на ЦУ на НАП, от изпълнителния директор на НАП до управителя на НОИ /л. 77 и 78/, относно установени факти и обстоятелства в хода на анализ на данни в информационните масиви на НАП за осигурителни права на физически лица. Сочи се, че едни и същи физически лица се назначавали последователно в поредица от дружества, декларирайки осигурителните си задължения, но без да ги внасят ефективно. Имало назначени лица по трудови договори в месеци, в които нямало регистриран оборот на електронните касови апарати с фискална памет. Приложени са данни, вкл. за В. Г. М., в случая управител на жалбоподателя „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД.
След извършен преглед на данните в „Регистъра на осигурителите за самоосигуряващия се“ от началника на сектор „Краткосрочни плащания“ в отдел „Краткосрочни плащания и контрол“ в ТП на НОИ Габрово е направено предложение № 1056-07-1241/03.12.2024 г. до началника на отдела за извършване на проверка /л. 10/. Изискана е проверка по данните на няколко осигурители, вкл. на дружество „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД, на което В. Г. М. е управител, респ. самоосигуряващо се лице. Контролните органи в ТП на НОИ, Габрово, направили справка в информационните масиви на НОИ, въз основа на които е установено, че В. Г. М., като собственик на „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД, е декларирала с декларация обр. ОКД-5 от 10.10.2017 г. започване на дейност и осигуряване за фонд „Пенсии“ и фонд „ОМЗ“ чрез дружеството и прекъсване на дейността на 17.09.2020 г. С декларация обр. ОКД-5 от 14.01.2020 г. е избрала да се осигурява само за фонд „Пенсии“ чрез дружеството и прекъсване на дейността на 17.09.2020 г. Но в Персоналния регистър на НОИ липсвали подадени данни по чл. 5, ал. 4 КСО за периода 10.10.2017 г. - 31.12.2018 г. за осигуряване в „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД. Такива били налични за периода от 01.01.2019 г. до 31.12.2019 г.
Към датата на проверката в Справката от Персоналния регистър на НОИ за 2017 г. - 2018 г. за г-жа Милпетрова били налични данни от „ГТ РЕЛАКС“ ЕООД за осигуряване по втори/допълнителен договор за периодите 17.06.2017 г. - 31.08.2017 г. и 07.06.2018 г. - 09.09.2018 г., като дните са вписани в позиция, сочеща наличието на осигурителен стаж без осигурителни вноски (колона 15 „Дни без вноски“ от Персоналния регистър). Нямало данни за осигуряване при друг осигурител. Според контролните органи данните в Справката от Персоналния регистър на НОИ за 2017 г. - 2018 г. не били коректни, като за самоосигуряващото се лице В. М. чрез дружество „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД не са подадени данни по чл. 5, ал. 4 КСО за периода 10.10.2017 г. - 31.12.2018 г.
При тези установявания на „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД са издадени задължителни предписания 3П-1-07-01884204/09.04.2025 г. от контролния орган на ТП на НОИ Габрово, връчени на г-жа В. Г. М. на 10.04.2025 г. /л. 25/.
В мотивите на предписанията изрично е посочено, че при извършена проверка от контролен орган на ТП на НОИ Плевен е установено неоснователно подаване на данни за осигуряване за няколко лица в „Сити Ком Трейд“ ЕООД, [ЕИК], вкл. за В. Г. М.. През периода 02.03.2015 г. до 31.12.2018 г. лицето е имало сключен основен трудов договор с осигурител „Сити Ком Трейд“ ЕООД на максимален осигурителен доход. При извършена проверка на това дружество, приключила с констативен протокол № КВ-5-14-01661093\06.08.2024 г., е установено, че за В. Г. М., [ЕГН], не са изпълнени условията на чл. 10, ал. 1 КСО и §1, ал. 1, т. 3 и т. 12 ДР на КСО чрез „Сити Ком Трейд“ ЕООД. Предвид направените констатации и на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 КСО на „Сити Ком Трейд " ЕООД са издадени задължителни предписания № ЗД-1-14.01661161/06.08.2024 г. за заличаване на данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО, подадени без правно основание. Връчени са на 10.10.2024 г. и са влезли в сила на 25.10.2024 г. /л. 949 – 962/, като неоспорени, а данните са заличени служебно – след подаване на данните по арг. чл. 4, ал. 10, т. 4 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. контролните органи на ТП на НОИ Плевен предприели действия за служебно заличаване на данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО, подадени от „Сити Ком Трейд " ЕООД за периода 02.03.2015 г. до 31.12.2018 г., в т. ч. за г-жа В. Г. М. за същия период.
Впоследствие г-жа Милпетрова е разбрала за това от мотивите на разпореждане № 071-00-3443-2/28.11.2024 г. на ръководителя на осигуряването и безработица в ТП на НОИ Габрово, което е обжалвано и жалбата е отхвърлена с решение № 3 от 30.01.2025 г. на директора на ТП на НОИ Габрово, като след неговото оспорване е образувано адм. д. № 49/2025 г. пред АС Габрово.
Съответно за периода 10.10.2017 г. - 31.12.2018 г. на „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД са издадени и връчени процесните задължителни предписания № 3Д-1-07-01884204/09.04.2025 г. да се подадат данни по чл. 5 ал. 4 КСО в Регистъра на осигурените лица с декларации образец № 1 „Данни за осигуреното лице", съгласно отм. Наредба № Н-8/2005 г. вкл. за самоосигуряващото се лице В. Г. М., [ЕГН], с вид осигурен код 12, съобразно декларирания вид осигуряване, с осигурителен доход съгласно ЗБДОО за 2017 г. и 2018 г.
Задължителните предписания № ЗД-1-07-01884204/09.04.2025 г. на контролен орган в ТП на НОИ, Габрово, са оспорени пред директора на ТП на НОИ, Габрово. Жалбата е отхвърлена с оспореното процесно решение № 24/23.05.2025 г. на компетентния орган.
По делото е изискана информация от ТД на НАП, Велико Търново, офис Габрово, относно подаваните от „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД декларации по отношение на В. Г. М., [ЕГН], за периода 10.10.2017 г. – 31.12.2018 г. Постъпил е отговор от директора на ТД на НАП Велико Търново, офис Габрово, вх. № 1989/06.08.2025 г., според който няма данни за подавани от „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД декларации обр. 1 по отношение на В. Г. М. за периода 10.10.2017 г. – 31.12.2018 г.
По отправените с жалбата оплаквания за наличие на обвързващ съдебен спор и предвид доказателствените искания на жалбоподателя, по делото е водена и приложена служебна справка относно предмета и хода на адм. д. № 49/2025 г. в АС Габрово, приложена е сезиращата съда жалба, от страна на ответника са представени оспореното решение и свързаното с него разпореждане на съотв. компетентните органи в ТП на НОИ, служебно е приложен и постановения съдебен акт. Делото е образувано по жалба на В. Г. М. против решение № 3 от 30.01.2025 г. на директора на ТП на НОИ Габрово, с което е отхвърлена нейната жалба против разпореждане № 071-00-3443-2/28.11.2024 г. на ръководителя осигуряване за безработица в ТП на НОИ Габрово, с което е изменено предходно издадено разпореждане от 15.10.2020 г. в частта относно периода за отпускане на обезщетението и се определя нов период – от 01.10.2020 г. до 31.05.2021 г., поради представени нови документи във вр. с извършваната проверка по разходите на ДОО от страна на контролните органи при осигурител „Сити Ком Трейд“ ЕООД и издадени задължителни предписания относно неоснователно подадени данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО, като данните са заличени. Видно от тези актове същите са постановени в производство по реда на чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „б“ вр. чл. 54ж, ал. 1 КСО /л. 992 и сл./ и съответно съдебното производство е по реда на чл. 117, ал. 3 и чл. 118 КСО. По делото съдът се е произнесъл с решение № 1333/10.10.2025 г., като е отхвърлил оспорването от страна на г-жа В. Г. М., а настоящият съдебен състав е оставил без уважение искането за спиране на д. № 213/2025 г. на АС Габрово.
При така установената фактическа обстановка, като обсъди доводите на страните, прецени представените по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и извърши проверка на оспорения акт в съответствие с разпоредбата на чл. 168 АПК и за наличие на основанията за оспорване по чл. 146 АПК, съдът приема от правна страна следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 118, ал. 1 КСО – оспореният акт е връчен на 28.05.2025 г. и срещу него е подадена жалба на 11.06.2025 г. чрез ССЕВ. Актът подлежи на оспорване, както в него е посочено, вкл. и срока и пред кой местно и родово компетентен съд. Жалбата е подадена от лице, което има правен интерес от оспорването, поради което същата е допустима за разглеждане.
По същество, жалбата е неоснователна.
При проверката на законосъобразността на оспорения административен акт, на първо място съдът намира за необходимо да обсъди задължителните предписания № ЗД-1-07-01884204/09.04.2025 г., предвид проведеното производство по обжалване по административен ред. Задължителните предписания са издадени от инспектор по осигуряването в ТП на НОИ Габрово, назначен на тази длъжност в сектор „Контрол по разходите на ДОО“, отдел „Краткосрочни плащания и контрол“ в същата административна структура със заповед № 4256 от 29.11.2023 г. на управителя на НОИ. Съгласно приложена по делото длъжностна характеристика, той извършва проверки и ревизии на осигурените лица по разходите на ДОО и дава задължителни предписания за спазване разпоредбите на ДОО и по ЗГВРСНР. Съгласно чл. 108, ал. 1, т. 3 КСО контролните органи на Националния осигурителен институт при изпълнение на служебните си задължения дават задължителни предписания за спазване на разпоредбите по ДОО и дейността, възложена на НОИ, т. е. предписанията са издадени от компетентен орган, в изпълнение на предоставените му по закон правомощия.
Съгласно чл. 117, ал. 1, т. 3 КСО пред ръководителя на съответното териториално поделение на НОИ се подават жалби срещу задължителни предписания на контролните органи по чл. 108, ал. 1, т. 3 КСО. Именно тази процедура за обжалване по административен ред е спазена. Предписанията са обжалвани по административен ред пред директор ТП на НОИ, Габрово, който се е произнесъл с процесното решение, издадено от лице – служител в същата администрация, на което са възложени функциите на този административен орган със заповед № 4472 от 25.11.2024 г. на подуправител на НОИ /л. 37/, вкл. за датата, на която е издаден процесният ИАА, поради което според съда се налага извод, че този административен акт е издаден от компетентен орган в рамките на предоставената му със закон компетентност. Съгласно чл. 118 КСО на обжалване по съдебен ред подлежи именно този контролен акт.
Относно спазването на изискванията за форма на оспорения акт и предвид горепосоченото, настоящият състав намира, че процесното решение е съставено в писмена форма, съобразно чл. 59, ал. 1 и 2 АПК, като съдържа наименование на органа, който го издава, адресат на акта, който е ясно и точно идентифициран, съдържа разпоредителна част, с която се определят правата и задълженията на адресата на акта, пред кой орган и в какъв срок актът може да се обжалва, както и дата на издаване и подпис на лицето, издало акта, с означаване на длъжността му. В изпълнение на чл. 59, ал. 1 и ал. 2, т. 4 АПК ясно и точно са посочени и обсъдени фактическите и правните основания за издаването на акта, мотиви. По изложеното, съдът не установява нарушения във формата на акта.
Проверката по спазване на административнопроизводствените правила и по правилното приложение на материалния закон сочи, че при издаването на решението не са допуснати съществени процесуални нарушения и същото е постановено в съответствие с материалния закон, не се установяват и не се доказват по делото отправените в жалбата оплаквания. Фактическите и правните основания, послужили за издаването на оспорения акт, напълно се подкрепят и съответстват на приетата по делото административна преписка, както и приложените документи – кореспонденцията между ТП на НОИ и ТД на НАП, дирекция „Инспекция по труда“, констативни протоколи, предписания, анализи, справки, писма и пр., официални удостоверителни документи, които не са оспорени по надлежен ред, и като такива са приети за доказателства, наред с цялата административна преписка, удостоверяващи изложените в акта факти и обстоятелства, както и събраните в хода на производството доказателства по исканията на страните, вкл. от ТД на НАП Велико Търново, офис Габрово.
Съгласно чл. 5, ал. 4 КСО осигурителите, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в НАП данни за осигурителния доход, осигурителните вноски за ДОО, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“, дните в осигуряване и облагаемия доход по ЗДДФЛ - поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване; декларация за сумите за дължими осигурителни вноски за ДОО, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" и данък по ЗДДФЛ; декларация за сумите за осигурителни вноски за ДОО и за допълнителното задължително пенсионно осигуряване се подава и за лицата по чл. 4, ал. 5 и 9. От данните по делото и анализа на оспорения акт, не се установява основателност на отправените от жалбоподателя оплаквания пред вид установеното от контролния орган фактическо положение и неговото подвеждане на под нормата на чл. 5, ал. 4 КСО. При правилно тълкуване и прилагане на цитираната норма и съобразно правомощията си, контролният орган и ръководителят на ТД на НОИ са обсъдили в цялост фактологията досежно всички установявания относно необходимостта от подаване на данни по чл. 5 ал. 4 КСО от „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД в Регистъра на осигурените лица с декларации образец № 1 „Данни за осигуреното лице", съгласно отм. Наредба № Н-8/2005 г., вкл. за В. Г. М., [ЕГН], за периода 10.10.2017 г. - 31.12.2018 г. с вид осигурен код 12, съобразно декларирания вид осигуряване, с осигурителен доход по ЗБДОО за 2017 г. и 2018 г.
Мотивираното и обективно обследване в оспореното решение № 24 от 23.05.2025 г. на фактологията при издаването на задължителните предписания № ЗД-1-07-01884204/09.04.2025 г., както и на въведените още пред органа твърдения за преюдициалност на оспорването на решение № 3 от 30.01.2025 г. на директора на ТП на НОИ, Габрово, с което е отхвърлена жалбата против разпореждане № 071-00-3443-2/28.11.2024 г. на ръководителя осигуряване за безработица в ТП на НОИ, Габрово, не се опровергава от предявени от жалбоподателя доказателства или твърдения по делото. Изводите на органа се подкрепят от данните по делото и се споделят от съда. Напълно съответства на фактите, че при извършаната проверка на дружество „Сити Ком Трейд" ЕООД, приключила с констативен протокол № КВ-5-14-01661093\06.08.2024 г., е установено, че лицето не е упражнявало дейност, която де е основание за осигуряване по см. на чл. 10, ал. 1 КСО, като издадените в тази връзка задължителни предписания са влезли в сила, а данните са заличени служебно. Тъкмо тези обстоятелства обосновават причината да се предпише на другия осигурител да подаде данните по чл. 5, ал. 4 КСО за същото лице, в случая и управител на едноличното дружество, и на което са връчени процесните предписания от 09.04.2025 г.
С оглед изчерпателност на мотивите на съдебния акт следва да се отбележи, че са неоснователни твърденията в жалбата за преждевременно издаден акт и че е следвало да се изчака приключването на спора по дело № 49/2025 г. на АС Габрово. Както се отбеляза това производство касае издаването и впоследствие на оспорване по съдебен ред на решение № 3/30.01.2025 г., с което и. д. директор на ТП на НОИ Габрово, е потвърдил разпореждане № 071-00-3443-2/28.11.2024 г. на ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ Габрово, за изменение на разпореждане № 071-00-3443-1/15.10.2020 г. в частта относно периода, за който е отпуснато парично обезщетение за безработица /ПОБ/ на Милпетрова, като е определен нов период - от 01.10.2020 г. до 31.05.2021 г. /л. 992 и сл./ - предмет и основания по чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „б“ вр. чл. 54ж, ал. 1 КСО. Т. е. фактите по никакъв начин не релевират на предмета на процесния акт за подаване на данни за периода за периода 10.10.2017 г. - 31.12.2018 г. от „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД, още по-малко цитираното дело е следствие от приключилата проверка и от заличаването на данните, подавани от осигурител „Сити Ком Трейд“ ЕООД. Спорът за законосъобразността на решение № 3/30.01.2025 г. на и. д. директор на ТП на НОИ не се явява друго административно или съдебно производство, до приключването на което да не може да се издаде спорния акт - решение № 24/23.05.2025 г. на и. д. директор на ТП на НОИ. Спорът по дело № 49/2025 г. на АС Габрово между В. М. и и. д. директор на ТП на НОИ Габрово не касае и издадените задължителни предписания № ЗД-1-14-01661161/06.08.2024 г. на контролния орган на ТП на НОИ Плевен, с които „Сити Ком Трейд“ ЕООД е задължено да заличи данните за осигуряване. Впрочем, по настоящото дело няма данни и не се представиха доказателства за оспорване на задължителни предписания № ЗД-1-14.01661161/06.08.2024 г.
Образуваното адм. д. № 49/2025 г. по описа на АС Габрово е във връзка с изменен с разпореждане № 071-00-3443-2/28.11.2024 г. период за изплащане на ПОБ, определен с разпореждане № 071-00-3443-1/15.10.2020 г. В разпореждането oт 15.10.2020 г. е определен 10-месечен срок от 01.10.2020 г. до 31.07.2021 г. за изплащане на ПОБ. Впоследствие, след заличаване на данните по чл. 5, ал. 4 КСО, подадени от „Сити Ком Трейд“ ЕООД за В. М., с разпореждане № 071-00-3443-2/28.11.2024 г. периодът е намален на 8 месеца - от 01.10.2020 г. до 31.05.2021 г., съответстващ на размера на осигурителния й стаж след 31.12.2001 г. - apг. чл. 54в, ал. 1 КСО. Съответно споровете по адм. д. № 49/2025 г. и 213/2025 г. пред АС Габрово не са преюдициални, инициирани са при оспорване на различни административни актове, имат различен предмет и адресати, а правните последици от влизането в сила или отмяната на решение № 3/30.01.2025 г. на и. д. директор на ТП на НОИ Габрово, не са предпоставящи за задължителните предписания № ЗД-1-07-01884204 от 09.04.2025 г. на контролния орган на ТП на НОИ Габрово до „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД да подаде данни по чл. 5, ал. 4 КСО за периода 10.10.2017 г. – 31.12.2018 г. в Регистъра на осигурените лица с декларации образец № 1 „Данни за осигуреното лице“ за В. Г. М.. Всъщност до този извод води и постановения съдебен акт по адм. д. № 49/2025 г. - решение № 1333/10.10.2025 г., с което е отхвърлено оспорването на В. Г. М.. Освен това, както се посочи, видно от приложените по настоящото дело жалба по адм. д. № 49/2025 г., оспорения с нея акт и свързаните с него административните актове и самият съдебен акт – същите са издадени и постановени при наличието на хипотезата на чл. 117, ал. 1, т. 2 б. „б“ и ал. 3 вр. чл. 54ж, ал. 1 и чл. 118 КСО.
Правилно е посочено от материалноправна страна в оспорения акт, че съгласно чл. 9, ал. 1, т. 4 КСО осигурителният стаж се изчислява в часове, дни, месеци и години, като за осигурителен стаж се зачита времето, за което са внесени дължимите осигурителни вноски по чл. 6, ал. 8 КСО от самоосигуряващите се лица и дължимите осигурителни вноски от лицата по чл. 4а, ал. 1 и чл. 4а1, ал. 1 КСО. На следващо място, съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба Н-8/2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица /отм. с Наредба Н-13/2019 г./ работодателите, осигурителите и техни клонове и поделения, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица или упълномощени от тях лица подават в компетентната териториална дирекция на НАП декларации по образец 1, 3 и 5 съгласно приложения № 1, 2 и 3. В указания към декларация образец №1 е посочено, че в т. 16 се попълват дните в осигуряване, като в т. 16.1 се попълват отработени и други дни с осигурителни вноски, а в т. 16.4 се попълват дни без осигурителни вноски, зачетени за осигурителен стаж.
В случая, по делото безспорно е установено, че липсват подадени с декларация образец № 1 „Данни за осигурено лице" по реда на Наредба Н-8/2005 г. (отм.) данни по чл. 5, ал. 4 КСО за периода 10.10.2017 г. - 31.12.2018 г. за самоосигуряващото се лице В. М. при осигурител „АКАУНТАНТ ПЛЮС" ЕООД, вкл. с оглед изисканата информация от ТД на НАП Велико Търново, офис Габрово /л. 983/. В Справката от Персоналния регистър на НОИ фигурират данни от осигурител „ГТ РЕЛАКС" ЕООД за периодите 17.06.2017 г. - 31.08.2017 г. и 07.06.2018 г. - 09.09.2018 г., с посочени дни в позиция 16.4 „дни без осигурителни вноски, зачетени за осигурителен стаж“. Поради изложеното правилно е установено от административния орган, че не е налице основание това време да се зачете за осигурителен стаж без осигурителни вноски.
Най-сетне, като се съобразят правните последици досежно предмета на оспорения административен акт се налага извод, че с решение № 24/23.05.2025 г. на директора на ТД на НОИ, Габрово, с което е отхвърлена като неоснователна жалбата на „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД против задължителни предписания № ЗП-1-07-01884204/09.04.2025 г., издадени от контролен орган на ТП на НОИ, Габрово, с което дружеството е задължено да подаде данни по чл. 5, ал. 4 КСО в Регистъра на осигурените лице, се цели коректно подаване на данните за осигуряване на лицето. С оспореното по делото решение на директора на ТП на НОИ Габрово, както и с процесните задължителни предписания, не се установяват задължения за осигурителни вноски, поради което изложените в жалбата аргументи са не само неоснователни и хипотетични, но и неотносими към предмета на административния акт.
С оглед горното съдът приема, че обжалваното решение на директора на ТП на НОИ Габрово, с което е отхвърлена като неоснователна жалбата на „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД против задължителни предписание № ЗП-1-07-01884204/09.04.2025 г. на контролен орган на ТП на НОИ Габрово, е издадено в съответствие с материално-правните разпоредби и при спазване на административно-производствените правила. Спазени са и останалите изисквания за законосъобразност на административния акт – решението е издадена от компетентен орган – ръководителят на ТП на НОИ Габрово, във формата на мотивирано писмено решение, както и в съответствие с целта на ДОО и при съблюдаване на принципите на задължителност и всеобщност на осигуряването, солидарност и равнопоставеност на осигурените лица.
Искането на ответната страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е своевременно направено и основателно с оглед крайния изход на спора, поради което следва да бъде уважено, като жалбоподателят бъде осъден да заплати на ответната страна сума в размер 200 лева, представляващи разноски за юрисконсултско възнаграждение на осн. чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 143, ал. 3 АПК.
Воден от изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно АПК, Административен съд – Габрово, VIII състав,
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ оспорването от страна на „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД, [ЕИК], срещу решение № 24/23.05.2025 г. на директора на териториалното поделение на Националния осигурителен институт Габрово, с което е отхвърлена като неоснователна жалбата на „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД против задължителни предписания № ЗП-1-07-01884204/09.04.2025 г., издадени от контролен орган на ТП на НОИ Габрово, с които дружеството е задължено да подаде данни по чл. 5, ал. 4 КСО за управителя В. Г. М., [ЕГН], за периода 10.10.20217 г. – 31.12.2018 г., като неоснователно и недоказано.
ОСЪЖДА „АКАУНТАНТ ПЛЮС” ЕООД, [ЕИК], да заплати сумата 200,00 лв. на Националния осигурителен институт, представляваща разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване на осн. чл. 119 КСО чрез настоящия съд пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Препис на решението да се изпрати на страните по реда на чл. 138, ал. 3 АПК.
| Съдия: | |