РЕШЕНИЕ
№ 38
гр. Петрич, 17.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕТРИЧ в публично заседание на осемнадесети
февруари през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ПЕТЯ ХАНТОВА
при участието на секретаря Десислава Домусчиева
като разгледа докладваното от ПЕТЯ ХАНТОВА Административно
наказателно дело № 20241230200081 по описа за 2024 година
Производството е по реда на глава III, раздел V от ЗАНН.
Образувано е по жалба на "В.ВГ" ЕООД, с ЕИК ****, със седалище и адрес на
управление с. П., общ. Петрич, ул. „М.В.“ № *, представлявано от управителя
Л.С.С., против Наказателно постановление № 42-0009017/14.12.2023 г. на
Директора на РД "Автомобилна администрация" - София, с което на
дружеството-жалбоподател за нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-
3 от 07.04.2009 г. на МТ, на основание чл. 93г, ал. 2, предл. 1 от ЗАвПр е
наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на
3000 лева.
С жалбата дружеството-жалбоподател оспорва НП, счита същото за
неправилно и незаконосъобразно, навежда доводи за процесуални нарушения,
моли съда да отмени Наказателното постановление. В съдебно заседание
поддържа депозираната жалба, моли НП да бъде отменено. Претендират се и
разноски за адвокатски хонорар.
Административнонаказващият орган, редовно призован, не се явява и не
изпраща представител.
Териториално отделение – Петрич, към Районна прокуратура – Благоевград,
редовно уведомени, не изпращат представител.
Съдът намира, че жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен
1
контрол акт, поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата
е НЕОСНОВАТЕЛНА.
След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по
делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна
следното:
С Известие № 11-47-7289/2/02.10.2023 г. връчено на 31.01.2022 г. на
пълномощник на дружеството, на „В. БГ“ЕООД е указано, че в 09:30 ч. на
02.11.2023 г. в сградата на ОО"Автомобилна администрация" - Благоевград ще
бъде извършена тематична проверка на дейността му.
Изискано е в посочения ден, час и място да бъдат предоставени изрично
описани в известието документи, свързани с превозите на товари, между които
превозните документи /товарителници, пътни листа под номера и дати с
тахографските листове в оригинал и/или дигитална информация от
дигиталните тахографи и от картите на водачите формат DDD за периода
01.07.2023 г. до 01.10.2023 г. /в т. 1.10 от известието/. В същото е указана и
административнонаказателната отговорност на дружеството при
непредставяне на изисканите документи в определения за това срок.
В определения за извършване на проверката ден - 02.11.2023 г. в
ОО"Автомобилна администрация“ се явило упълномощено от управителя на
дружеството лице, което не представило информация от дигиталния тахограф
на МПС с рег. № **** за проверявания период. За извършената тематична
проверка е съставен констативен протокол с отразени в него обстоятелства.
Актосъставителят К. И. М. приел, че дружеството е извършило нарушение
на чл. 93г, ал. 2, пр. 1 от ЗАвтПр и на 18.11.2023 г. в присъствието на
свидетеля Г. А. С. съставил АУАН № 337998 против „В.ВГ“ЕООД. Актът бил
връчен на същата дата на упълномощен представител на дружеството, като в
акта е отбелязано от упълномощеното лице, че има възражения. Такива обаче
не са постъпили и в регламентирания с чл. 44, ал. 1 от ЗАНН срок.
Въз основа на АУАН, след доклад от актосъставителя, с цел яснота е
предложено в НП да бъде допълнено – „като това не е довело до загуба на
данни“ било издадено и обжалваното Наказателно постановление № 42-
0009017 от 14.12.2023 година на Директора на РД "Автомобилна
администрация" - София, което е връчено на управителя на дружеството на
22.01.2024 г.
2
В хода на съдебното производство са разпитани свидетелите К. И. М.
/актосъставител/ и Г. А. С. /свидетел по акта/, които чрез показанията си
възпроизвеждат възприетата в наказателното постановление фактическа
обстановка, чрез показанията си установяват извършената проверка,
установеното в хода на същата и процедурата по съставяне на АУАН.
Тази фактическа обстановка се доказва от анализа на събраните по делото
писмени доказателства за тяхното установяване.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от
правна страна следното:
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- Директора на
РД "Автомобилна администрация"- София, съгласно заповед № РД-08-
30/24.02.2020 г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и
съобщенията и в шестмесечния преклузивен срок, предвиден в ЗАНН.
В хода на административно-наказателното производство не са били допуснати
съществени процесуални нарушения.
Актът и издаденото въз основа на него постановление са съставени в
сроковете по чл.34 ал.1 и ал.3 от ЗАНН. и съдържат формалните реквизити
предвидени в чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Актът е бил връчен на упълномощен
представител на дружеството, той се е запознал с неговото съдържание и в
срока по чл.44 от ЗАНН, като не е налице съществено нарушение на
процесуалните правила.
Съдът намира, че релевантните за обективната съставомерност на
нарушението признаци, са описани по ясен и конкретен начин, като дадената
правна квалификация съответства на словесното описание на деянието.
Дружеството е санкционирано за нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Наредба №
Н-3 от 07.04.2009 г. на МТ, затова че на 08.11.2023 г. около 09:30 ч. в гр.
Благоевград, бул. „Св. Димитър Солунски“ № 77А, в сградата на ООАА, при
извършена тематична проверка на превозвача „В.ВГ“ЕОД, притежаващ лиценз
на ЕО № 8890/29.11.2012 г. за товарни превози в Общността се установило
следното нарушение: 1/ Превозвачът не е спазил изискването в срок от 90 дни,
най-малко един път да извлече данните от дигиталния тахограф SES5000 с №
**********, монтиран на влекач ДАФ ХФС с рег. № ****. Последното
изтегляне е било на 08.07.2023 г. и до 06.10.2023 г. информацията е трябвало
да бъде изтеглена, като това не е довело до загуба на данни. Нарушението е
3
установено след проверка на записите от дигитален тахограф на електронен
носител и проверени на програма TDCS-3. За извършеното нарушение, на
основание чл. 93 г, ал. 2 пр. 1 от ЗАвПр, на превозвача е наложено наказание
имуществена санкция в размер на 3000 лв.
От цитирания текст следва, че съставът на административно нарушение по чл.
93 г, ал. 2 от ЗАвПр ще е осъществен ако превозвачът не е осигурил извличане
на всички данни от тахографа. Именно това е изпълнителното деяние на
нарушението. Легално определение на понятието "извличане" се съдържа в
чл.2, т.2, б."н" от Регламент №165/14 и означава копиране, заедно с
електронния подпис на част или на пълен набор от файловете с данни,
записани в електронната памет на бордовото устройство или в паметта на
картата за тахограф, при условие че в този процес не се изменят или изтриват
записани данни.
По смисъла на тази разпоредба "извличането" представлява копиране заедно с
електронния подпис на част или на пълен набор от файловете с данни,
записани в електронната памет на бордовото устройство или в паметта на
картата за тахограф, при условие, че при този процес не се изменят или
изтриват записани данни.
По аргумент от разпоредбата на чл. 37, ал. 2 от Наредба № Н-3 от 07.04.2009 г.
на МТ, както извличането, така и съхранението на извлечените данни следва
да става в адреса на управление на превозвачите и лицата, извършващи превоз
за собствена сметка.
От доказателствата по делото несъмнено се установи от страна на
дружеството, неизпълнението на вмененото му материално правно
задължение да осигури информацията, извлечена от паметта на дигиталния
тахограф на влекач ДАФ ХФС с рег. № Е 4103НА, като последното изтегляне
на тази информация е било на 08.07.2023 г., което е видно и от приложената
към делото разпечатка /виж на стр. 13 от делото/ и до 06.10.2023 г.
информацията е трябвало да бъде изтеглена. Исканата от контролните органи
информация отнасяща за този 90-дневен период не е представена от
задълженото лице нито в хода на осъществената спрямо него проверка, нито в
хода на административно наказателното, нито пък, в хода на съдебните
производства. Дори и да са заявени в хода на административното
4
производство причини, които са „препятствали“ възможността да бъде
надлежно изпълнено задължението, а именно повреда на тахографа, съдът
следва да отбележи, че Съгласно член 37, §1 от Регламент (ЕС) №165/2014 на
ЕП и Съвета, в случай на повреда или неправилно функциониране
на тахографа транспортното предприятие го дава за ремонт от одобрен
монтьор или сервиз веднага щом обстоятелствата позволят това. Докато
тахографът не е годен за експлоатация или е неизправен, водачът отбелязва
данните, позволяващи той да бъде идентифициран (име, номер на картата на
водача или номер на свидетелството за управление на МПС), включително
подпис, както и информация за различните периоди от време, които не се
регистрират от тахографа или за които от тахографа не са правени разпечатки
по правилен начин: а) върху тахографския лист или листове; или
б) върху временен лист, който се прикрепва към тахографския лист или се
съхранява заедно с картата на водача.
По делото липсват какС. и да било данни, че информацията, записана на
дигиталния тахограф, с който е оборудван на влекач ДАФ ХФС с рег. № **** е
била извличана съгласно изискванията на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Наредба № H-3
от 7.04.2009 г.
Текстът на чл. 40 от Наредба № H-3 от 7.04.2009 г. предвижда, че не се
допуска процесът на извличане на записана информация да променя или
изтрива запаметената в дигиталния тахограф или в картата на водача
информация. Дори и нарушението да не е довело до загуба на данни, според
чл. 5 предл. 11 от Ретламент ЕС № 165/ дигиталните тахографи трябва да
осигуряват и изпълнението на функции по извличане на данни към външни
устройства. Само по себе си наличието на тези данни, макар и да не са
загубени не означава, че те са били извличани, т. е. копирани на друго
устройство или носител и то с предвидената в закона ритмичност – най-малко
един път на 90 дни, поради което и възражението на процесуалния
представител на дружеството –жалбоподател в тази насока са неоснователни.
Въз основа на гореустановените факти, АНО е достигнал до обосновани и
съответни на приложимия закон правни изводи относно наличието на
нарушение по чл. 38, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-3/2009 г. за необходимите
мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕС) № 165/2014 на
Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г. относно
тахографите в автомобилния транспорт, издадена от МТ.
5
Отговорността на дружеството-жалбоподател е ангажирана за неизпълнение
на задължението за извличане на данни от паметта на дигиталния тахограф
най-малко веднъж на 90 дни. Това задължение е елемент от
административната дейност на превозвача, която се осъществява в седалището
му- чл. 37, ал. 2 от Наредба № H-3 от 7.04.2009 г., съгласно който извлечените
данни се съхраняват в адреса на управление на превозвачите. Следователно,
превозвачът трябва да направи такава организация в своето транспортно
предприятие, че да осигури на първо място извличане на данни от дигиталния
тахограф най- малко един път на 90 дни и на следващо място тяхното
правилно съхранение, а мястото на изпълнение, респ. на неизпълнението, е
адресът на управление на дружеството в село П., общ.Петрич, ул.“М.В.“ №*.
При извършената тематична проверка, обаче, е констатирано, че превозвачът
не е спазил изискването в срок от 90 дни най-малко веднъж да извлече
данните от дигиталния тахограф, като последното изтегляне е било на
08.07.2023 г. и до 06.10.2023 г. информацията е трябвало да бъде изтеглена,
като това не е довело до загуба на данни. Нарушението е установено при
комплексна проверка на дружеството-превозвач и се състои в бездействие на
дружеството (продължавано нарушение), което е продължило от изтичане на
90-дневния срок, до момента на проверката и е открито при извършване на
същата. Неизпълнението на това законово задължение от превозвача
осъществява обективния състав на посочената разпоредба – чл. 38, ал. 1, т. 1
от Наредба № Н-3/2009 г. Възложеното на превозвача задължение е да
извлича данните от дигиталния тахограф най-малко на 90 дни и всяко
неизпълнение на това задължение е в разрез с горната разпоредба.
Нарушението, за което е санкционирано дружеството – жалбоподател е
доказано по несъмнен начин от обективна страна, доколкото същото се
изразява в бездействие от страна на превозвача да осигури изисканите данни
от дигиталния тахограф, както и че същото е правилно квалифицирано като
нарушение на чл.38, ал.1, т.1 от Наредба № Н-3/07.04.2009 г. на МТ.
За пълнота съдът следва да акцентира и върху това, че с оглед това, че
отговорността е на дружеството-юридическо лице, а тя е обективна и
безвиновна, не е необходимо наличието на субективната страна на
нарушението да е реализирана, нито да бъде изследвана от съда.
6
По наказанието:
Съгласно чл. 27, ал. 1 от ЗАНН административното наказание се определя в
границите на наказанието, предвидено за извършеното нарушение. Съгласно
чл. 93г, ал. 2 ЗАвтП на превозвач или на лице по чл. 12б, ал. 1, извършващо
превози за собствена сметка, които не са осигурили извличането на всички
данни от тахографа или от картата на водача, се налага имуществена санкция
3000 лв. Цитираната норма предвижда налагане на
административнонаказателна санкция на превозвач или на лице по чл. 12б ал.
1 ЗАвП, извършващо превози за собствена cметка, които не са осигурили
извличането на всички данни от тахографа или от картата на водача. В този
смисъл нормата обхваща всички случаи, в които
извличане на данните не е извършено изобщо за определен времеви период.
Не е налице и твърдяното процесуално нарушение от страна на процесуалния
представител на жалбоподателя - неправилно използваната от АНО
санкционна норма на чл.93г, ал.2 от ЗАвПр вместо 93г, ал.4 от същия
закон. Последната разпоредба посочва, че : "На превозвач или на лице по чл.
12б, ал. 1, което извършва превоз за собствена сметка, които не спазват
изискванията за извличането на данните от тахографа или от картата на
водача, определени с наредбата по чл. 89, ал. 1, когато това не е довело до
загуба на данни, се налага имуществена санкция в размер 200 лв.", т.е.
наказуемо е действие по извличане данните от тахографа или от картата на
водача в нарушение на изискванията за това и то при положение, че това
действие не е довело до загуба на данни. В конкретния случай по делото не са
установени какС. и да са обстоятелства свързани с вменените по 93г, ал.4
от ЗАвПр задължение на превозвача и/или водачи на ППС, свързани с Наредба
№ РД-16-1054 от 10.10.2008 г. за одобряване на типа на тахографи и
тахографски карти и за изискванията, условията и реда за регистрация на
лицата, които извършват монтаж, проверка или ремонт на тахографи, а в
случая нарушението е извършено чрез бездействие от страна на юридическото
лице -жалбоподател.
Ето защо, настоящият съдебен състав счита, че правилно е приложена и
санкционната норма на чл. 93г, ал. 2 ЗАвП, доколкото същата съдържа в
хипотезата си именно визираното в наказателното постановление нарушение.
Тъй като в цитираната разпоредба размерът на имуществената санкция е
определен в абсолютен размер – 3000 лева, липсва основание, а и възможност,
7
за редуцирането му.
Съдът приема, че неизпълненото задължение на жалбоподателя не
представлява маловажен случай, по смисъла на чл. 28 ЗАНН - а именно такъв,
при който извършеното административно нарушение, с оглед на липсата или
незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи
отговорността обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена
опасност, в сравнение с обикновените случаи на административно нарушение
от съответния вид. Липсата на предпоставки за прилагане на чл. 28 ЗАНН се
състоят в неустановяването на смекчаващи отговорността обстоятелства,
отличаващи съществено обществената опасност на конкретния случай,
формалността на нарушението, поставянето в опасност обществените
отношения, които е призвана да гарантира нарушената материалноправна
норма, а именно ефективния и качествен контрол на дейността на
превозвачите, съответно обезпечаване на своевременна и пълноценна
отчетност. Конкретното деяние не разкрива по-ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обичайните случаи от същия вид. Нарушението
практически лишава контролните органи от възможността да установят
определени обстоятелства по спазването на Регламент (ЕО) № 561/2006 чрез
анализ на извлечените данни, които са регистрирани от тахографа или от
картата на водача. Всъщност всяко отклонение от изпълнение на вменените от
закона задължения води до негативни последици – ангажиране на контролните
органи със съставяне на АУАН и започването на административнонаказателно
производство, завършващо с издаването в случая на атакуваното НП. Всички
тези действия са в отклонение от нормално предвиденото от законодателя
развитие на обществените отношения в тази област, водещи до ангажирането
на служители с извършването им. Дори само това е достатъчно, за да се
приеме, че са налице вредни последици. Гореизложеното е основание да се
заключи, че нарушението не се явява с оглед обстоятелствата значително по-
леко от други подобни такива. Съвсем правилно в случая наказващият орган е
издал атакуваното наказателно постановление. Следователно в конкретния
случай не се касае за маловажен случай съгласно чл. 28 от ЗАНН.
С оглед горното, в случая не са налице основания за изменение или отмяна на
атакуваното наказателно постановление, поради което депозираната жалба
следва да се остави без уважение като неоснователна, а атакуваното с нея
8
наказателно постановление да се потвърди в цялост като законосъобразно.
По разноските:
Съгласно чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН страните имат право на разноски по реда на
АПК. Според чл. 143, ал. 3 от АПК когато съдът отхвърли оспорването или
прекрати производството, ответникът има право на разноски, освен ако с
поведението си е дал повод за завеждане на делото, включително
юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за
правната помощ. Наказващият орган не е бил представляван от юрисконсулт.
Ето защо с оглед изхода на делото не му се дължи заплащането на
юрисконсултско възнаграждение.
При този изход на делото неоснователно се явява искането на процесуалния
представител на дружеството-жалбоподател за присъждане на направени по
делото разноски.
Така мотивиран и на основание чл.63, ал.2, т.5, вр. ал.9 от ЗАНН, Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло като законосъобразно Наказателно постановление
№ № 42-0009017/14.12.2023 г. на Директора на РД "Автомобилна
администрация" - София, с което на "В.ВГ" ЕООД, с ЕИК ****, със седалище
и адрес на управление с. П., общ. Петрич, ул. „М.В.“ № *, представлявано от
управителя Л.С.С., за нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-3 от
07.04.2009 г. на МТ, на основание чл. 93г, ал. 2, предл. 1 от ЗАвПр е наложено
административно наказание "имуществена санкция" в размер на 3000 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -
гр. Благоевград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните на
основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на
глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.
Съдия при Районен съд – Петрич: _______________________
9