Решение по НАХД №1052/2021 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 147
Дата: 8 ноември 2021 г.
Съдия: Калинка Костадинова Иванова
Дело: 20211210201052
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 юли 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 147
гр. Благоевград, 08.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Калинка К. Иванова

при участието на секретаря Вергиния Р. Костадинова Качулска
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно наказателно дело №
20211210201052 по описа за 2021 година
Делото е образувано с жалба от „О***, със седалище и адрес на управление Б., п. „Г* И*-
М*, ЕИК *, представлявано от управителя В* С* П* против наказателно постановление №
49 от 27.04.2021 година, издадено от Директора на РЗИ Б., с което на основание чл. 209а, ал.
2 от Закона за здравето на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500
лева, за извършено нарушение по т. 11 от Заповед № РД-01-677/25.11.2020 година, изм. и
доп. със Заповед № РД-01- 718/18.12.2020 година и Заповед № РД-01-20/15.01.2021 година
на министъра на здравеопазването, във връзка с чл. 63, ал. 4 от Закона за здравето.
В съдебното производство страните се представляват от процесуални представители,
които поддържат становищата и представят доказателства в тяхна подкрепа.
Анализът на установените по делото факти дава основание на съда да приеме за
установени следните съществени за случая факти:
В Република България е въведена извънредна епидемична обстановка от 13.05.2020г. до
настоящия момент, като поради опасността от епидемично разпространение на болестта
Ковид -19 Министъра на здравеопазването на основание чл. 63, ал.4 от Закона за здравето
издаде редица заповеди, с които въведе временни противоепидемични мерки за територията
на страната. Контрол за изпълнение на противоепидемичните мерки е възложен на
Министерство на здравеопазването и регионалните здравни инспекции. На 22.01.2021 г. в
19:50 часа е извършена проверка за спазване на противоепидемичните мерки от Ст. Н. Ив.
на длъжност главен инспектор в Дирекция „Обществено здраве", Отдел „Държавен здравен
контрол" при РЗИ - Б., в присъствието на Н. Бл. Щр. - инспектор в същата служба, С* К* и
Л* П* - служители при 01 РУ на МВР – Б., в ресторант ,З* к*", в гр. Б., на ул. „В* М*,
стопанисван от „О* Ф* К* „П*. Инспекторите установили, че в ресторанта има маси за
1
клиенти, разположени на два етажа и една маса на първия етаж е била заета от петима
клиенти, които консумират на място сервирана им храна и напитки. На втория етаж в
ресторанта една маса е била заета от петима клиенти, на които е сервирана храна и напитки
и те ги консумират на място. Поради това е направен извод, че юридическото лице е
допуснато нарушение на въведената противоепидемична мярка със Заповед №РД-01-
677/25.11.2020 г., изм. и доп. със Заповед №РД-01- 718/18.12.2020 г. и Заповед №РД-01-
20/15.01.2021 г. на Министъра на здравеопазването, с която са преустановени посещенията
във всички заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма и
се допуска само доставки или взимане на храна за дома и офиса. По време на проверката е
съставен констативен протокол, който е връчен на представителя на обекта, присъствал на
проверката - Д* К* срещу подпис. Във връзка с констатираното нарушение до „О* Ф* К*
„П*"" * е изпратена Покана с изх. №25-56/25.01.2021 г. за явяване на отговорното лице В*
С* П* на 11.02.2021 г. от 09:00 до 11:00 часа в РЗИ - Б., относно съставяне на АУАН. Акт за
установеното административно нарушение по № 31/11.02.2021 г. е съставен от главен
инспектор С.И., в присъствие на свидетелите Н.Щ. и Й.М. – служители в РЗИ – Б. срещу
„О* ф* к* П*“ * със седалище и адрес на управление гр. Б., пл. „Г*И* ЕИК *, в присъствие
на В* П*, който се запознал с акта, подписал го и получил екземпляр от него. Срещу акта е
подадено писмено възражение от нарушителя, в който е посочено, че ресторант „Зелената
къща“ не функционира и не обслужва клиенти от месец септември 2020 година, тъй като
ресторантът се използва като ведомствен на дружеството, като се грижи за прехраната на
треньорския щаб, футболистите от представителния мъжки футболен отбор, както и
играчите от детско-юношеската школа на дружеството. Предвид въведените
противоепидемични мерки, храната се приготвя на място и по график, за да няма струпване
на хора, се раздава в кутии за вкъщи. В деня на извършване на проверката, от 13:00 часа,
представителният мъжки отбор на дружеството е имал приятелска среща срещу отбора на
„Царско село“ град София. След тази среща и тъй като по-голяма част от играчите са
освободени в тридневен отпуск, на останалите малко хора е позволено да се хранят в
ресторанта на 22.01.2021 година по часови график на малки групи, за да няма струпване.
Затова по време на проверката не са установени клиенти на ресторанта, конто консумират
храни и напитки, а са установени картотекирани в БФС играчи на дружеството и Д* Е* К* -
м* п* в р* „З* к*“. Затова не може да се счита, че обектът е осъществявал дейност по
обслужване на клиенти, а в него са се намирали единствено работници и служители на
дружеството и не е допуснато нарушение на въведените със заповеди на Министъра на
здравеопазването противоепидемични мерки. Възражението е преценено като
неоснователно и въз основа на акта е издадено наказателно постановление № 49 от
27.04.2021 година от Директора на РЗИ Б., с което на основание чл. 209а, ал. 2 от Закона за
здравето на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за
извършено нарушение по т. 11 от Заповед № РД-01-677/25.11.2020 година, изм. и доп. със
Заповед № РД-01- 718/18.12.2020 година и Заповед № РД-01-20/15.01.2021 година на
министъра на здравеопазването, във връзка с чл. 63, ал. 4 от Закона за здравето.
Наказателното постановление е връчено на 07.07.2021г. и е обжалвано пред Районен съд Б.
2
в законовия 7 дневен срок при спазване на правилата за местната подсъдност на
съдилищата. В жалбата и в съдебното производство са потвърдени възраженията на
наказаното юридическо лице за това, че р* „З* к*“ не е обслужвал клиенти на 22.01.2021г. и
не е нарушил въведените в страната противоепидемични мерки, поради което наложената
санкция е незаконосъобразна и следва да бъде отменена. Свидетелите на наказващия орган,
които са участвали в проверката потвърждават установените обстоятелства на нарушението
и спазената процедура по съставяне и връчване на акта за установеното административно
нарушение. На съда са представени и приети като писмени доказателства Заверено копие на
Констативен протокол от 22.01.2021 година, Копие на Фискален бон от 02.12.2020 година,
Копие на Заповед № РД-01- 677/25.11.2020 година, Копие на Заповед № РД-01-
718/18.12.2020 година, Копие на Заповед № РД-01-20/15.01.2021 година, Копие на Покана с
изх. № 25-25.01.2021 година, Копие на известие за доставяне от 09.02.2021 година, Заверено
копие на Акт за установяване на административно нарушение от юридическо лице №
31/11.02.2021 година, Заверено копие на Възражение с вх. № 25-56-1/15.02.2021 година,
Копие на Състезателна карта № 402 на лист 23 от делото, Копие на Състезателна карта №
459 на лист 24 от делото, Копие на Състезателна карта № 461 на лист 25 от делото, Копие на
състезателна карта № 478 и състезателна карта № м-821 на лист 26 от делото, Копие на
Трудов договор № 0204/01.09.2020 година, Копие на Договор за наемане на професионалист
футболист от 01.06.2020 година, Копие на Договор за наемане на професионалист
футболист от 20.05.2020 година, Копие на Договор за наемане на професионален футболист
от 09.07.2020 година, Копие на Договор за наемане на професионалист футболист от
19.06.2020 година, Копие на Лиценз за участие в първенството на Втора професионална
футболна лига от 27.05.2020 година, Копие на Известие за доставяне на лист 47 от делото,
Копие на Известие за доставяне на лист 48 от делото, Копие на Известие за доставяне на
лист 49 от делото, Заверено копие на Наказателно постановление № 49/27.04.2021 година,
Пощенски плик с пощенско клеймо.
Установените по делото факти водят съда до следните правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал.4 от Закона за здравето при обявена извънредна
епидемична обстановка министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни
противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за
територията на страната или за отделна област. На това основание е издадена заповед № РД
01-677/25.11.2020г., отнасяща се за територията на цялата страна. В т.11 от заповедта е
предвидено задължително да се преустановят посещенията във всички заведения за хранене
и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, като се допускат само доставки
или взимане на храна за дома и офиса. Заповедта е изменена и допълнена със Заповед №РД-
01- 718/18.12.2020 г. и Заповед №РД-01-20/15.01.2021 г. на Министъра на здравеопазването,
като е допуснато изключение от забраната по т. 11 само по отношение на ресторантите на
територията на местата за настаняване, които могат да работят само за гости на съответното
място за настаняване, при използване на 50% от капацитета им и при ограничено работно
време в границите между 6.00 и 22.00 часа“. Р* „З*к*“ е заведение по смисъла на чл. 124 от
3
Закона за туризма – съгласно публичния регистър на категоризираните заведения за хранене
и развлечение, воден в Министерство на туризма, ресторантът е категоризират като
заведение за хранене и развлечения от тип класически ресторант от 2 категория, с капацитет
от 150 места на открито и закрито, собственост на Община Б. и стопанисван от "О* ф*к*
"П* с ЕИК *, намиращ се на адрес гр. Б., ул. “ В* М*, удостоверение за категоризация 203,
издадено със заповед на Кмета на община Б. № 1869/ 22.12.2016 г., валидно до 22.12.2021г.
Извършената проверка от здравните власти на 22.01.2021г. в 19.50ч. в р* „З* к*“ е
установил, че в ресторанта има маси за клиенти, разположени на два етажа и 10 лица
консумират на място сервирана храна и напитки. Това означава, че е нарушена заповед №
РД 01-677/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването, която в т. 11 забранява
посещенията във всички заведения за хранене и развлечение по см. на 124 от Закона за
туризма. Възражението на стопанисващия ресторанта „О* ф* к* П*“, че допуснатите в
ресторанта хора не са били клиенти, а картотекирани футболисти на отбора, не може да бъде
прието като основателно, тъй като въведените с цитираната заповед противоепидемични
мерки не допускат изключение, основано на професионални позиции, начин на допускане в
ресторанта, плащане на храната и пр. Спазването на заповедта е било задължително за р*
„З* к*“, независимо дали по решение на стопанисващото го лице кръга на клиентите е бил
ограничен по някакви критерии, тъй като е безспорно, че ресторантът е функционирал като
заведение за хранене и развлечение по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма.
За установеното нарушение на основание чл. 209а, ал.4 вр. с ал.2 от Закона за здравето е
наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. на „О* ф*к*"П* с ЕИК *. Разпоредбата
на чл. 209а предвижда санкция за този, който наруши или не изпълни въведени от
министъра на здравеопазването противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 от закона, като в
случай, че нарушението е извършено от едноличен търговец или юридическо лице, се налага
имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лв. Нарушенията се установяват с актове,
съставени от държавни здравни инспектори или от длъжностни лица, определени от
директора на регионалната здравна инспекция, длъжностни лица, определени от
директорите на областните дирекции на Министерството на вътрешните работи, или
длъжностни лица, определени от кметовете на общини, а наказателните постановления се
издават съответно от директора на съответната регионална здравна инспекция, директора на
съответната областна дирекция на Министерството на вътрешните работи и кмета на
съответната община. Санкционната норма е приложена правилно, като е установено
нарушение на въведената със заповед на министъра на здравеопазването
противоепидемична мярка, допуснато от юридическо лице и наложената санкция е
съответна на предвидения в закона минимален размер от 500 лв. Актът е наказателното
постановление са издадени от лицата, предвидени в закона, в рамките на тяхната
компетентност и без да е допусната неяснота или противоречие, което да препятства
възможността за защита.
Обобщавайки мотивите си съдът посочва, че атакуваното наказателно постановление е
законосъобразно и следва да бъде потвърдено, поради което и на основание чл. 63, ал.1 от
4
ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 49 от 27.04.2021 година, издадено от
Директора на РЗИ Б., с което на основание чл. 209а, ал. 2 от Закона за здравето е наложена
имуществена санкция в размер на 500 лева на "О* Ф* К*П*, със седалище и адрес на
управление Б., пл. „Г* И*-М*“ № 1, ЕИК * представлявано от управителя В* С* П*.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщаване на
страните пред Административен съд Б..
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
5