Решение по КНАХД №760/2025 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 5120
Дата: 12 ноември 2025 г. (в сила от 12 ноември 2025 г.)
Съдия: Георги Петров
Дело: 20257150700760
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юни 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 5120

Пазарджик, 12.11.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - XII тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и девети октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: ГЕОРГИ ПЕТРОВ
Членове: ДИЯНА ЗЛАТЕВА-НАЙДЕНОВА
СВЕТЛОЗАРА СТОЙНОВА

При секретар АНТОАНЕТА МЕТАНОВА и с участието на прокурора ТИХОМИР ТОДОРОВ ГЕРГОВ като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ПЕТРОВ канд № 20257150700760 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, искането и становищата на страните :

 

1. Производството е по реда на чл. 73, ал. 1, от Закона за административните нарушения и наказания.

 

2. Образувано е по искане на Тихомир Гергов – прокурор в Окръжна прокуратура Пазарджик, за възобновяване на административно наказателното производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление №59 от 18.07.2024г., издадено от И. В., на длъжност заместник кмет на Община Септември, с което за нарушение на чл. 2, т. 6 и на основание чл. 36 от Наредба за поддържането и осигуряването на обществения ред в община Септември, на Я. Й. Й., [ЕГН], от с. Ковачево, [улица], общ. Септември е наложена глоба в размер на 50,00лв., като наказателното постановление бъде отменено, а производството прекратено.

 

3. В предложението се сочи, че преписка №2634/2024 година по описа на Окръжна прокуратура, Пазарджик е била образувана по молба на В. Г. Н. от с. Ковачево, обл. Пазарджик за внасяне на искане до Административен съд Пазарджик, за образуване на производство по реда на чл. 229 и сл. от АПК, за отмяна на Наказателно постановление №59 от 18.07.2024 г. на зам. кмет на Община Септември, с което на Я. Й. била наложена глоба за извършено нарушение на чл.2, т. 6 от Наредбата за поддържане и осигуряване на обществения ред в Община Септември. Молбата си до прокуратурата, Н. обосновала с твърдението, че тя не е сред изчерпателно изброените в закона субекти, които имат право да искат възобновяване на административно наказателното производство.

Сочи се, че по повод на същото деяние за което на Й. било наложено административно наказание, от страна на Н. е била подадена жалба до Районна прокуратура Пазарджик, като била образувана преписка №3983/2024 г. Същата приключила с влязло в сила Постановление от 27.09.2024г. за отказ да се образува досъдебно производство.

По тъжба на Н. против Й., било образувано н.ч.х. дело № 1032 по описа на Районен съд Пазарджик за 2024 г., като в частната тъжба се твърдяло, че на 23.06.2024г., около 10,00 часа, в с. Ковачево, на ул. Първа, пристигнала Й. и започнала да скубе по косата тъжителката Н., с което ѝ причинила болка и страдание - престъпление по чл.130, ал. 2 от НК. Като констатирал, че спрямо подсъдимата било налице приключило административно наказателно производство относно същата деятелност, която е била описана в тъжбата, районния съд прекратил производството по делото. След инстанционална отмяна на този съдебен акт, било образувано производството по н.ч.х. дело № 1557 по описа на Районен съд Пазарджик за 2024 г., което също било прекратено, с влязло в сила протоколно определение №379 от 20.03.2025г.

Въз основа на тези данни се счита, че е налице основание за намеса от страна на прокурора, с оглед наличие на основанието по чл.70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, тъй като деянието, за което е приключило административно наказателното производство, по което е издадено Наказателно постановление №59 от 18.07.2024г. на зам. кмета на Община Септември съставлява престъпление по чл. 130, ал. 2 от НК, пострадал от което е В. Н., на която следва да се даде възможност за развие наказателноправната си претенция по реда на чл. 80 и сл. от НПК.

 

4. Ответника по предложението за възобновяване – И. В., на длъжност заместник кмет на Община Септември не взема конкретно становище.

 

5. Ответника по предложението за възобновяване Я. Й. Й., [ЕГН], от с. Ковачево, [улица], общ. Септември, чрез процесуалния си представител адв. П. е на становище, че същото е неоснователно. Поддържа се, че за да е възможно възобновяване на административно наказателното производство, следва да е налице влязло в сила наказателно постановление, както и образувано и неприключило наказателно производство, каквото в случая няма. Счита се, че при тези условия, възобновяването на административно наказателното производство би нарушило стабилитета на съдебните актове, с които наказателното производство е прекратено.

 

ІІ. За допустимостта :

 

6. Според чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗАНН, искане за възобновяване на административнонаказателно производство може да направи: прокурор в окръжна прокуратура, а в случаите по чл. 70, ал. 2, т. 4 и 5, когато се касае за престъпление от общ характер – наблюдаващият прокурор.

В конкретния случай, твърдението е за наличие на престъпление от частен характер, като предложението за възобновяване на административно наказателното производство е направено от прокурор в окръжна прокуратура

В чл. 71 от ЗАНН, не е установен конкретен процесуален срок в който трябва да бъде направено предложение за възобновяване в случаите на чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН.

Това ще рече, че процесното предложение е ДОПУСТИМО.

 

ІІІ. За фактите :

 

7. Според представения по делото Акт за установяване на административно нарушение № 77/24 от 23.06.2024г., съставен от Н. Г. Г., на длъжност младши инспектор в Районно управление Септември към ОДМВР, Пазарджик, на 23.06.202024 г., около 09:40 часа, в с. Ковачево, на [улица], Я. Й. Й. влиза в спор и саморазправа спрямо В. Г. Н. от гр. Пазарджик, [улица], която се изразява в скубане и дърпане на косата, както и отправяне на обидни думи и заплахи към същата.

Деянието е квалифицирано като нарушение на чл. 2, т. 6 ат Наредбата за поддържане и осигуряване на обществения ред в община Септември.

Като е счела за несъмнено установени, така описаните факти и е възприела изцяло правната квалификация на деянието, И. В., на длъжност заместник кмет на Община Септември, в изпълнение на правомощията, предоставени ѝ със Заповед 30 от 07.01.2021 г. на кмета на общината, е издала процесното Наказателно постановление №59 от 18.07.2024г., с което за нарушение на чл. 2, т. 6 и на основание чл. 36 от Наредба за поддържането и осигуряването на обществения ред в община Септември, на Я. Й. Й. е наложена глоба в размер на 50,00лв.

Неспорно по делото е, че въпросното наказателно постановление не е било обжалвано и е влезнало в сила.

 

8. По тъжба на В. Г. Н., срещу Я. Й. Й. е било образувано производството по ч. н. дело № 1032 по описа на Районен съд Пазарджик. В тъжбата, Н. е заявила, че на 23.06.202024 г., около 10:00 часа, в с. Ковачево, на [улица], в дома в който живее и от който имот твърди да притежава ⅙ идеална част от правото на собственост е възникнал скандал при който, Я. Й. започнала я скубе по косата, бутнала я и навела главата надолу и започнала да я скубе. На следващия ден, Н. била прегледана от лекар, като ѝ било издадено съдебно-медицинско удостоверение, отразяващо наличие на видимите към този момент множество наранявания и травми по главата, оток и силни болки в главата. Н. е заявила, че обвинява Я. Й. в извършване на престъпление по чл. 130, ал. 2 от Наказателния кодекс.

С Определение по Протокол № 1264 от 10.10.2024 г., ч. н. дело № 1032 по описа на Районен съд Пазарджик е било прекратено. Този резултат е основан на констатирания от съда факт, че е налице влязло в сила Наказателно постановление №59 от 18.07.2024г., на зам. кмета на община Септември, с което за същото деяние на Й. е наложена административно наказание. При това положение, в контекста на принципа „non bis in idem“, решаващия съд е счел, че образуваното пред него частно наказателно производство е недопустимо.

Този съдебен акт е бил обжалван и отменен с Определение № 499 от 25.11.2024 г., постановен по в. ч. н. дело № 912 по описа на Окръжен съд Пазарджик 2024 г. Въззивната инстанция е приела, че засегнатите обществени отношения в административно-наказателното производство и издаденото наказателно постановление и тези, предмет на ч. н. дело №1032 по описа на Районен съд Пазарджик за 2024 г. са различни, тъй като с Наказателното постановление се охраняват обществени отношения, които гарантират обществения ред, докато предмет на н. ч. дело №1032 по описа на Районен съд Пазарджик за 2024 г. са тези гарантиращи неприкосновеността на личността.

Въззивната инстанция е постановила, делото да се за ново разглеждане от друг съдебен състав.

 

9. В рамките на тази хронология и на основание, постановения от въззивната инстанция резултат е образувано производството по ч. н. дело № 1557 по описа на Районен съд Пазарджик за 2024 г. С определение по Протокол № 379 от 20.03.2025г., решаващия съд отново е прекратил производството, образувано по тъжба на В. Н.. Този акт е основан на констатацията на съда, че описанието на нарушението за което Й. е било санкционирана с Наказателно постановление №59 от 18.07.2024г., на зам. кмета на община Септември е : „…. на 23.06.24г........в с. Ковачево, [улица]влиза в спор и саморазправа с В. Н., която се изразява в скубане и дърпане за косата, както и обидни думи и заплахи…“. Съответно посочено е, че с тъжбата по повод на която е образувано производството пред районния съд, Н. е „…инкриминиран инцидент, в който подсъдимата Я. Й. на 23.06.24г., в с. Ковачево, [улица]бута с навеждане главата на тъжителката В. Н. и започва да я скубе (което твърдение е с подчертан текст - стр. 4, НЧХД 1032/24), което причинило лека телесна повреда по предложената квалификация на чл.130, ал.2 от НК, в извършване на която се иска да бъде осъдена подсъдимата….“.

При това положение е съобразено, ясното и категорично указание, дадено в Тълкувателно решение № 3 от 22 декември 2015 г. на Върховния касационен съд, ОСНК, според което: „…. Наказателно производство, образувано срещу лице, по отношение на което за същото деяние е било проведено приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно производство с характер на наказателно по смисъла на ЕКПЧ, подлежи на прекратяване на основание чл. 4, § 1 от Протокол № 7 по реда на чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК….“

Този съдебен акт е бил обжалван и оставен в сила с Определение № 266 от 09.06.2025 г., постановено по в. ч. н. дело № 442 по описа на Окръжен съд Пазарджик за 2025 г., като въззивната инстанция изцяло е възприела фактическите и правни съображение, изложени в обжалваното определение на районен съд.

 

ІV. За правото :

 

10. Според чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗАНН, на проверка по реда на Глава Трета, Раздел VІІІ „Възобновяване на административно наказателните производства“, подлежат влезлите в сила: наказателни постановления.

Съобразно чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, административнонаказателното производство подлежи на възобновяване, когато: деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.

Нормите са ясни, конкретни и небудещи съмнения относно тяхното приложение. Административно наказателното производство, което в случая е приключило с влязло в сила наказателно постановление, подлежи на възобновяване, ако деянието предмет на административно наказателното производство, съставлява престъпление.

Според чл. 80 от НПК, пострадалият от престъпление, което се преследва по тъжба на пострадалия, може да повдига и да поддържа обвинение пред съда като частен тъжител.

В случая, както се описа в предходния раздел на настоящото решение, от страна на В. Г. Н., пред Районен съд Пазарджик е била заявена тъжба срещу Я. Й. Й., за това, че на 23.06.202024 г., около 10:00 часа, в с. Ковачево, на [улица], в дома в който живее и от който имот твърди да притежава ⅙ идеална част от правото на собственост е възникнал скандал при който, Я. Й. започнала я скубе по косата, бутнала я и навела главата надолу и започнала да я скубе.

Каза се въпросното съдебно производство е било прекратено, при съблюдаване на принципа „non bis in idem“ с оглед, наложеното на Й. административно наказание за същото деяние.

 

11. Според чл. 130, ал. 1 от НК, който причини другиму разстройство на здравето, извън случаите на чл. 128 и 129, се наказва за лека телесна повреда с лишаване от свобода до две години или с пробация. Съобразно, чл. 130, ал. 2 от НК, за лека телесна повреда, изразяваща се в причиняване на болка или страдание без разстройство на здравето, наказанието е лишаване от свобода до шест месеца или пробация, или глоба от сто до триста лева.

Явно, деянието описано в обстоятелствената част на Наказателно постановление №59 от 18.07.2024г. на зам. кмета на община Септември и в подадената от Н. тъжба до районен съд, се субсумира в хипотезите на цитираните текстове от кодекса.

 

12. Тоест, в случая няма никаква причина, за да не се формира еднозначен извод, че както с Наказателно постановление №59 от 18.07.2024г., на зам. кмета на община Септември, така и с образуването на ч. н. дело № 1032 по описа на Районен съд Пазарджик, преобразувано в ч. н. дело № 1557 по описа на Районен съд Пазарджик за 2024 г., е предприето осъществяване на юридическата отговорност (съответно – административно наказателна и наказателна) на Я. Й. Й. за осъществено от нея деяние, което е нарушение на чл. 2, т. 6 ат Наредбата за поддържане и осигуряване на обществения ред в община Септември и е съставомерно по смисъла на чл. 130, ал. 1 или ал. 2 от НК.

Неизпълнението на задължението да не се извършват неприлични и непристойни действия, нарушаващи обичайните норми за морал и поведение на обществени места, както и да не се извършват неприлични изрази, оскърбително отношение и държане към гражданите и органите на властта или да не се предприема скарване, сбиване и други действия, с които се нарушава обществения ред и спокойствие е нарушение на материалното правило за поведение, възведено в чл. 2, т. 6 от Наредбата за поддържане и осигуряване на обществения ред в община Септември(в редакция по Решение № 472 по Протокол № 25/30.07.2025 г.), за което в чл. 36 от същата наредба е предвидено административно наказание, налагано по административен ред, но причиняването на лека телесна повреда при извършване на тези противоправни действия е престъпление по смисъла на чл. 130, ал. 1 и ал. 2 от НК.

Тоест, в случая, деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Ето защо, в случая са налице предпоставките по чл. 70, ал. 2, т. 5 за възобновяване на административно наказателното производство, отмяна на наказателното постановление и прекратяване на административнонаказателното производство с цел елиминиране на последиците от нарушаването на забраната Non bis in idem по чл. 4, §1 от ЕКПЧ и възможността, за същото деяние да се образува наказателно производство.

Ето защо, Съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

ВЪЗОБНОВЯВА административно наказателното производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление №59 от 18.07.2024г., издадено от И. В., на длъжност заместник кмет на Община Септември, с което за нарушение на чл. 2, т. 6 и на основание чл. 36 от Наредба за поддържането и осигуряването на обществения ред в община Септември, на Я. Й. Й., [ЕГН], от с. Ковачево, [улица], общ. Септември е наложена глоба в размер на 50,00лв.

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №59 от 18.07.2024г., издадено от И. В., на длъжност заместник кмет на Община Септември, с което за нарушение на чл. 2, т. 6 и на основание чл. 36 от Наредба за поддържането и осигуряването на обществения ред в община Септември, на Я. Й. Й., [ЕГН], от с. Ковачево, [улица], общ. Септември е наложена глоба в размер на 50,00лв.

 

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, образувано със съставянето на Акт за установяване на административно нарушение № 77/24 от 23.06.2024г., от Н. Г. Г., на длъжност младши инспектор в Районно управление Септември към ОДМВР.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

Председател: (П)
Членове:

(П)

(П)