Р Е Ш Е Н И Е
№ 70
гр.Б.,27.08.2020г.
В И М
Е Т О Н А Н А Р О Д А
Б.СКИ
РАЙОНЕН СЪД,наказателно отделение, трети
съдебен състав, в публично заседание на двадесет и четвърти юни две хиляди и
двадесета година,в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Ц.Г.
при
секретаря И.Т., като разгледа докладваното от съдия Г. АНД №145 по описа за
2020 година и за да се произнесе,взе
предвид следното :
Производството е по чл.59 и сл.
от ЗАНН.
Д.Г.П., с
ЕГН **********,*** е
обжалвал в законния срок наказателно постановление №***г., издадено от
Директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ С., гр.С.,ул."***"
№14, упълномощен със заповед №РД 49-199/ 16.05.2011г. на Министъра на
земеделието и храните, с което за
четири нарушения на
чл. 257, ал. 1, пр. 1 /длъжностно лице/, т. 1 във връзка
с чл. 188, ал. 1, т. 1 във връзка с чл.190,ал.2,т.1 от Закона за горите,са му наложени четири административни
наказания “глоба” в размер от по 300.00 /триста/ лева в приход на Изпълнителна
агенция по горите,на основание чл.257,ал.1,т.1 и чл.275,ал.1,т.2 от Закона за горите, като поддържа
съображения за незаконосъобразност на същото,поради издаването му при
съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила и моли да
бъде отменено, със законните последици.
В съдебно заседание жалбоподателя Д.Г.П., редовно
призован,не се явява и не се представлява и не поддържа жалбата си.
Въззивната организация – Регионална дирекция
по горите-гр.С., чрез пълномощника си гл.юрисконсулт И. И. в съдебно заседание
оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде потвърдено издаденото
наказателно постановление като законосъобразно,в предвид събраните по делото
доказателства.
Б.ска районна прокуратура,редовно
призована,не изпраща представител в съдебно заседание и не ангажира становище
по жалбата.
Съдът след като прецени събраните по делото
доказателства,прие за установено следното от фактическа и правна страна :
Съдът приема,че от
приложените по делото писменни доказателства
: акт №***г.; констативен
протокол № ***г.; протокол от ***г.;
сортиментна ведомост-10броя; доклад от П.Д.П.-гл.специалист ГИ; известие за
доставяне; заповед
№ ***. на Министъра на земеделието и храните; съпроводително
писмо; докладна записка; протокол за проверка на лични вещи на лица и превозни
средства; сведение от Т.Г.; обяснения от И. С. И. /заверени ксерокопия/ и
събраните гласни доказателства – показанията на свидетелите П.Д.П. -
актосъставител, на длъжност
„гл.специалист горски инспектор” при РДГ гр.С. и П.И.П. на длъжност „гл.специалист горски
инспектор” при РДГ гр.С., се установява следната фактическа
обстановка, отразена и в наказателното постановление, а именно : на 05.11.2019г. П.Д.П., на длъжност „гл.специалист
горски инспектор” при РДГ гр.С. и П.И.П. на длъжност „гл.специалист
горски инспектор” при РДГ гр.С. , извършили проверка в отдел *,
подотдел "** и подотдел "*", отдел *, подотдел "*" и
отдел *, подотдел "*" - държавна горска територия, попадащи в
землището на с. Н., Община Б. и установили, че за посочените подотдели няма издадени позволителни за сеч, а в същите е
констатирана сеч на 88 броя дървета, равняващи се на 28,69 пл.м.куб.,
немаркирани с контролна горска марка, както следва: в отдел *, подотдел ,,**”
имало отсечени 7 броя дървета от благун, цер и габър, с общ обем 3,45 пл.м.куб.
немаркирани с контролна горска марка; в отдел *, подотдел „*",имало
отсечени 7 броя дървета от благун, цер и габър, с общ обем 3,10 пл.м.куб.
немаркирани с контролна горска марка; в отдел *, подотдел „*” имало отсечени 9 броя дървета от благун и цер, с общ обем
2,83 пл.м.куб. немаркирани с контролна горска марка и в отдел *, подотдел „*” имало
отсечени 65 броя дървета от благун, цер и_габър, с общ обем 19,31 пл.м.куб.,
немаркирани с контролна горска марка.Проверяващите установили също,че лицето
отговорно за охраняване, предотвратяване и установяване на нарушенията в горските
територии, а именно в отдел *, подотдел "** и подотдел "*",в
отдел *, подотдел "*" и в отдел *, подотдел "*" - държавна
горска територия, попадащи в землището на с. Н., Община Б., съгласно протокол
за приемане - предаване на охранителен участък от *** г. е Д.Г.П. - горски
надзирател при ТП ДГС Б.,като нарушенията са извършени в периода от *** г. /съгласно
протокол за приемане - предаване на охранителен участък от 11.10.20.19 г./ до 05.11.2019
г. /датата на извършване на проверката, съгласно КП ***г./. За констатираните нарушения св. П.Д.П., на
длъжност „гл.специалист горски инспектор”
при РДГ гр.С. съставил
акт №***г. на Д.Г.П. в качеството му на лице по
чл.188,ал.1,т. 1 от Закона за горите, в присъствието на св. П.И.П.,който му
бил предявен за запознаване със съдържанието и за подпис и същият го подписал с
възражение,че нарушенията са извършени преди да приеме обекта и когато бил в
платен годишен отпуск.
Съдът счита,че жалбата е
допустима,тъй като е депозирана в срока по
чл.59,ал.2 вр. ал.1 от ЗАНН и от правоимащо лице и в предвид размера
на наложените административни наказания -
четири наказания “глоба” от по 300.00 лева, наказателното постановление подлежи
на съдебен контрол с оглед неговата законосъобразност.
Съдът приема,че разгледана по
същество,жалбата е основателна и
следва да бъде уважена по следните съображения :
Съдът намира,че както от
обективна,така и от субективна страна не се установява безспорно
жалбоподателя Д.Г.П. виновно
да е нарушил разпоредбата на чл.257,
ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 188, ал. 1,
т. 1 във връзка с чл.190,ал.2,т.1 от Закона за горите,която
разпоредба вменява задължение на лицата упражняващи лесовъдска практика/лицата
с лесовъдско образование по чл.190,ал.1 от ЗГ/ да изпълняват своевременно
задълженията си и контролните си правомощия,възложени им по Закона за горите,
подзаконовите актове по прилагането му,както и решения и предписания основани
на тях,включително и функциите по опазване на горските територии, независимо от
тяхната собственост,като опазват поверените им горски територии от незаконни
ползвания и увреждания, с оглед предвидени санкционни последици при
неизпълнение на задълженията.Безспорно е
обстоятелството,че Д.Г.П. е лицензиран лесовъд и в качеството си на лице по чл. 188,
ал. 1, т. 1 от Закона за горите /лице назначено за предотвратяване и
установяване на нарушения в горските територии/ - горски надзирател при ТП ДГС Б.,
съгласно трудов договор №11 от 13:02.2009 . и протокол за приемане на
охранителен участък с. Н. с вх. № ***г. по описа на ТП ДГС Б., са му възложени функции по стопанисване на горски
територии и е следвало да опазва
поверените му горски територии от незаконни ползвания и увреждания, а също се установява, че в периода от *** г. /съгласно протокол за приемане - предаване на охранителен участък от
*** г./ до 05.11.2019г. /датата на извършване на проверката, съгласно КП ***г./
в отдел *, подотдел "**" и подотдел "*", отдел *, подотдел
"*" и отдел *, подотдел "*" - държавна горска територия,
попадащи в землището на с.Н., Община Б. е извършена сеч на 88 броя дървета,
равняващи се на 28,69 пл.м.куб., немаркирани с контролна горска марка, както
следва: в отдел *, подотдел ,,**” имало отсечени 7 броя дървета от благун, цер
и габър, с общ-обем 3,45 пл.м.куб. немаркирани с контролна горска марка; в
отдел *, подотдел ,,*” имало отсечени 7 броя дървета от благун, цер и габър, с
общ обем 3,10 пл.м.куб. немаркирани с контролна горска марка; в отдел *,
подотдел „*” имало отсечени 9 броя дървета от благун и цер, с общ обем 2,83
пл.м.куб. немаркирани с контролна горска марка; в отдел *, подотдел „*"
имало отсечени 65 броя дървета от благун, цер и габър, с общ обем 19,31
пл.м.куб. немаркирани с контролна горска марка/видно и от показанията на
свидетелите П.Д.П. и П.И.П.,които съдът кредитира като обстоятелствени и
еднопосочни/, но не се доказва конкретно в какво се изразява
неизпълнението на задълженията от лицето Д.Г.П., съгласно изискванията и какви са
задълженията,които не е изпълнил, с което да е в нарушение на чл.257, ал.1,т.1
във връзка с чл.188,ал.1,т.1, във връзка
с чл.190, ал.2,т.1от Закона за горите.Визираната за нарушена норма не съдържа
конкретно правило за поведение,което адресатите и следва да спазват и
изпълняват,а указанията,които дава „да следят за спазване на правилата за сеч“
не изразява конкретно проявление на дължимо поведение,при неизпълнение на което
да бъде ангажирана административнонаказателната им отговорност. Нормата на чл.
190, ал. 2, т. 1, във връзка с чл. 188, ал. 1, т. 1 от Закона за горите не визира и не определя начина на
осъществяване на регламентираното задължение на лицето, упражняващо лесовъдска
практика „да опазва
поверените му горски територии от незаконни ползвания и увреждания“,а само
препоръка в това отношение. Както в АУАН,така и в НП намира израз
възпроизвеждането на правната норма,без да се посочват конкретни факти и
обстоятелства,които да визират съставомерността на деянията и макар и при проверката на 05.11.2019г. от служителите
на РДГ гр.С. да са констатирани административни нарушения,изразяващи се в допусната сеч на общо 88 броя дървета,
равняващи се на 28,69 пл.м.куб., немаркирани с контролна горска марка в отдел *, подотдел "**" и подотдел "*",
в отдел *, подотдел "*" и в отдел *, подотдел "*" -
държавна горска територия, попадащи в землището на с.Н., Община Б., само въз основа на факта,че Д.Г.П., е лице
по чл.188, ал.1,т.1 от Закона за
горите, съгласно трудов договор № 11 от 13.02.2009г. и протокол за
приемане на охранителен участък с. Н. с вх. № ***г. по описа на ТП ДГС Б.,не може да се приеме,че е имал виновно поведение и не е
спазил нормата на чл.257, ал. 1, т. 1
във връзка с чл.188,ал.1,т.1 във връзка
с чл.190,ал.2, т.1 от Закона за горите,като не е опазвал поверените му горски
територии от незаконни ползвания и увреждания и не е следил за спазване на
правилата за сеч във цитираните отдели и
подотдели,като е допуснал извършване на сеч на немаркирани с контролна горска
марка дървета в същите.Визираната за нарушена норма на чл.257,ал.1,т.1 от Закона за горите,също не определя
конкретно правило за поведение, неизпълнението на което да води до налагане на
административнонаказателна отговорност при доказана вина на лицето,а е санкционна,без самостоятелно съдържание. Както в АУАН,така и в наказателното
постановление не е описано пълно и точно извършеното нарушение, обстоятелствата
при които е осъществено и доказателствата,които го потвърждават – в АУАН като
дата на нарушението е отразена – „м.октомври,ноември 2019г.“,а в наказателното
постановление е отразен период,през който е допуснато нарушението : “ в периода от ***г. /съгласно протокол за приемане - предаване на охранителен участък от
11.10.20.19 г./ до 05.11.2019 г. /датата на извършване на проверката, съгласно
КП ***г./, като за част от този период,се
представят доказателства,че Д.Г.П. не е отговарял за
тези горски територии,
при което не би могло да се ангажира административнонаказателната му
отговорност за неправомерни действия и нарушения за периода от началото на
м.октомври до ***г.,както и след 05.11.2019г.Допуснатите съществени нарушения на
чл.57,ал.1,т.5
от ЗАНН водят до ограничаване на правото на защита на лицето и до
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление, което е основание
за отмяната му.
При тези обстоятелства
наказателното постановление се явява незаконосъобразно,тъй като при издаването
му са допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон и
следва да бъде отменено.
По изложените съображения и на
основание чл.63,ал.1 от ЗАНН Б.ски районен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление №***г., издадено от Директора на
Регионална дирекция по горите /РДГ/ С., гр.С.,ул."***" №14,
упълномощен със заповед №РД 49-199/ 16.05.2011г. на Министъра на земеделието и
храните против Д.Г.П., с ЕГН **********,***,
с
което за четири нарушения на чл.257, ал. 1, пр. 1 /длъжностно лице/, т. 1 връзка с чл. 188, ал. 1, т. 1
връзка с чл. 190, ал. 2, т. 1 от Закона за горите,са му наложени четири административни
наказания “глоба” в размер от по 300.00 /триста/ лева в приход на Изпълнителна
агенция по горите,на основание чл.257,ал.1,т.1 и чл.275,ал.1,т.2 от Закона за горите , като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му, пред АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – С. ОБЛАСТ.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :