РЕШЕНИЕ
№ 3340
Велико Търново, 21.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административния съд Велико Търново - IV състав, в съдебно заседание на двадесет и четвърти септември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ЙОРДАНКА МАТЕВА |
При секретар Д.С. като разгледа докладваното от съдия ЙОРДАНКА МАТЕВА административно дело № 20257060700492 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 65, ал. 4 от Закона за общинската собственост (ЗОбС).
Образувано е по жалби вх. № 2780/19.06.2025 г. от „Сити Гардън Къмпани“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Горна Оряховица, [улица] и от „Ангел Трейд“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. Горна Оряховица, ул. „Пирот № 45“, и двете представлявани от управителя А. Б., против Заповед № 2627/30.05.2025 г. на Кмета на Община Горна Оряховица, с която на основание чл. 65 от ЗОбС е разпоредено да бъде иззет имот – публична общинска собственост с кадастрален номер 16359.514.1404 по КККР на гр. Горна Оряховица, включващо премахването на разположените върху имота автомати за търговия на самообслужване - три броя вендинг машини, и разчистване на терена до първоначалния му вид. Със заповедта е насрочено предварително изпълнение на изземването по административен ред на 30.05.2025 г. от 16.00 часа.
В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед като немотивирана, издадена в противоречие с материалния закон и неговата цел, както и в нарушение на административнопроизводствените правила. Намира, че същата е издадена преди да са изяснени всички факти и обстоятелства от значение за случая в нарушение на чл. 35 от АПК. Посочва, че в оспорения акт е налице позоваване на протокол от 24.06.2024г., който не му е връчен и това довело съществено нарушение на административнопроизводствените правила и нарушение на правото на защита на жалбоподателя. Излага подробни съображения, че редът за премахване на вендинг-автоматите като преместваемо съоръжение е този по ЗУТ, а не по ЗОбС, както е процедирал органът. Това довело противоречие между фактическите и правни основания, посочени в заповедта. Твърди се, че незаконосъобразно с оспорената заповед се изземва целият имот, а не само площта, върху която са разположени машините. Излагат се доводи за неосъществен фактически състав по чл. 65,ал.1 от ЗОбС, тъй като вендинг-автоматите с поставени в имота на основание сключени договори за наем с НЧ “ Б. Г.-2002“, на което Общински съвет – Горна Оряховица е предоставил правото за безвъзмездно ползване. Претендира се отмяна на оспорената заповед за изземване на имота-публична общинска собственост.
В съдебно заседание жалбоподателят „Сити Гардън Къмпани“ ООД чрез упълномощения адвокат поддържа подадената жалба. Представя писмена защита. Претендират се направените по делото разноски и представя списък по чл. 80 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК.
Вторият жалбоподател - „Ангел Трейд“ ЕООД, редовно призован, в съдебно заседание не се явява и не се представлява.
Ответникът – Кметът на Община Горна Оряховица, в съдебно заседание чрез процесуалния си представител юрисконсулт Ц., оспорва жалбата като неоснователна. Излага доводи за законосъобразност на оспорената заповед, като издадена от компетентен орган при спазване на процедурата, материалния закон и неговата цел. Моли за отхвърляне на жалбата. Не се претендират разноски.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства в тяхната цялост, приема за установено от фактическа страна следното:
С Решение № 823 по Протокол №51 от 20.06.2002г. на Общински съвет – гр. Горна Оряховица (л. 70 от делото) е дадено съгласие да бъде учредено бъзвъзмездно право на ползване на НЧ „Братя Грънчарови“ върху сградата на летен театър на [улица]в същия град при единственото условие – тази сграда да се ползва безплатно от Общината и бюджетните й организации, на база действащия тогава §5 от ПЗР на ЗНЧ (понастоящем §4 от ПЗР), съгласно който на народните читалище по Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост бъзвъзмездно е отстъпено право на ползване върху сградите и другите недвижими имоти, предоставени им до влизане в сила на този закон от държавата и общинските органи за читалищни нужди.
В изпълнение на това решение на Общинския съвет е последвала Заповед № 1578 от 05.08.2002 г. на Кмета на Община Горна Оряховица (л. 71 от делото), с която е предоставено бъзвъзмездно право на ползване върху подообект „Ресторант Летен Театър“ към обект сграда „Летен театър“, гр. Г. Оряховица в полза на НЧ „Братя Грънчарови“ –гр. Горна Оряховица.
На 05.08.2002 г. е сключен договор между Община Горна Оряховица, представлявана от кмета на общината, и НЧ „Братя Грънчарови“ – гр. Горна Оряховица, представлявано от И. И., с който на основание чл. 12, ал. 2 от ЗОбС на читалището е предоставено бъзвъзмездно право на ползване върху недвижим имот - публична общинска собственост, представляващ „Летен Театър“, находящ се в гр. Горна Оряховица, [улица], със застроена площ 2 620 кв.м. (л. 72 от делото). В чл. 2 и чл. 23 от този договор изрично е посочено, че правото на ползване върху недвижимия имот се погасява с прекратяване на читалището.
Със Заповед № 891/11.03.2024 г. на Кмета на Община Горна Оряховица е учредено безвъзмездно вещно право на ползване за срок от 1 година в полза на НЧ „Братя Грънчарови – 2002“,гр. Горна Оряховица, върху две сгради – публична общинска собственост, а именно: сграда с идентификатор 16359.514.1404.2 със застроена площ 864 кв. м и сграда с идентификатор 16359.514.1404.3 със застроена площ 200 кв.м, разположени в поземлен имот с идентификатор 16359.514.1404 по КККР на гр. Горна Оряховица целият с площ 4 286 кв.м. Представен е Акт за публична общинска собственост № 6933 от 13.06.2023 г. за ПИ с идентификатор 16359.514.1404 с площ 4286 кв. м. Според т.11 „Забележки“ в имота попадат две сгради – с идентификатор 16359.514.1404.2 с площ 864 кв.м, и сграда с идентификатор 16359.514.1404.3 с площ 200 кв.м, и двете с предназначение „сграда за култура и изкуство“.
Последвало е сключването на договор от 11.03.2024 г. като от Община Горна Оряховица е учредено бъзвъзмездно вещно право на ползване в полза на НЧ „Братя Грънчарови – 2002“, гр. Горна Оряховица“ - ползвател, върху горепосочените две сгради – публична общинска собственост, с идентификатор 16359.514.1404.2 и идентификатор 16359.514.1404.3 (л. 19 от делото). Договорът е за срок от една година (чл. 2 от договора). Изрично е записано, че ползвателят има право да преотдава под наем на други лица предоставения му имот (чл. 15 от договора). Записано е още, че действието на договора се прекратява с изтичане на срока му или нарушаване на клаузи от същия (чл. 17 от договора).
Със Заповед № 2555/24.06.2024г. на кмета на Община Горна Оряховица (л. 25 от делото) е назначена комисия в състав председател и трима членове, която да извърши оглед на имотите общинска собственост с идентификатор 16359.514.1404, 16359.514.1404.2 и 16359.514.1404.3, находящи се в гр. Горна Оряховица и да установи съществуват ли обекти за търговска дейност, какво е тяхното естество – преместваеми или трайни, подлежат ли на разрешителен режим; на какво правно основание съществуват, като се изискат всички документи. Срокът за проверката е едномесечен, считано от 24.06.2024 г.
На 24.06.2024 г. от комисията била извършена проверка на място, при която били изискани документи, а на 05.07.2024 г. последвала повторна проверка от комисията и кмета на общината за изясняване на допълнителни факти. Резултатите от проверката са обективирани в Констативен протокол от 08.07.2024 г., подписан от всички членове на комисията, както и от Кмета на Община Горна Оряховица.
На първо място, според отразеното в протокола е констатирано, че ползвателят е извършил процедура по провеждане на търг, за да отдаде под наем три от предоставените му обекти (с идентификатори 16359.514.1404.2.2, 16359.514.1404.3.1 и 16359.514.1404.3.2), като процедурата била открита с решение на настоятелството на читалището и сключени три договора за наем. Договорът по отношение на обект с идентификатор 16359.514.1404.2.2 бил със суспендирано действие, за обект 16359.514.1404.3.1 наемната цена се заплащала редовно, но не се ползвал. По отношение на третия обект с идентификатор 16359.514.1404.3.2 било установено, че помещението се ползва като „туристически обект“ по смисъла на Закона за туризма от „СИТИ ГАРДЪН КЪМПАНИ“ ООД, гр. Горна Оряховица, с която фирма е сключен договор за наем от 01.12.2023г. и анекс от 22.03.2024г., като анексът се отнасял за разполагане на хладили витрини с площ 2 кв.м и 4 броя маси пред отдаденото помещение. При самата проверка комисията констатирала наличието на шест броя маси, всяко с по три места за сядане или общо 18 места за сядане. Освен това пред обекта са установени и два броя чадъри, както и машина за предлагане на топли напитки на самообслужване.
На следващо място е констатирано, че в общинския [имот номер], извън предоставените на НЧ „Братя Грънчарови – 2002“, гр. Горна Оряховица обекти са поставени още две машини на самообслужване за предлагане на топли, студени и пакетирани продукти на фирма „А. ТРЕЙД“ ЕООД, гр. Горна Оряховица. От представените от управителя на НЧ „Братя Грънчарови – 2002 гр. Горна Оряховица“ документи се установило, че за тези две машини с договор за наем, са предоставени 2 кв.м площ.
При извършената последваща проверка на 05.07.2024 г. от комисията и лично от кмета на Община Горна Оряховица, било установено по отношение на обект 16359.514.1404.3.2 поставена рекламна табела на фасадата на сградата, поставени рекламни табели на общинските зелени площи (част от парк „Детски кът“), изведен въздуховод над покрива на помещението, поставен климатик на покрива над помещението. По отношение на обекта с идентификатор 16359.514.1404.2 е установено, че са обособени офисни помещения и конферентни сгради, без статут на самостоятелни обекти, за които били предоставени съответни договори за наем с трети лица. Установено било, че в имот с идентификатор 16359.514.1404 от източна страна на сградата с идентификатор 16359.514.1404.2 се намирали два автомата на „А. ТРЕЙД“ ЕООД.
При тези констатации в т.3 от протокола на комисията е направено следното заключение:
3.1.Тръжната процедура за отдаване на помещенията под наем била опорочена поради нарушение на ЗОбС при определяне на наемната цена. Дадено е указание за прекратяване на договорите;
3.2. Всички съоръжения, намиращи се извън предоставените на НЧ „Братя Грънчарови – 2002“,гр. Горна Оряховица обекти са преместваеми и подлежат на премахване. Даден е срок до 7 дни от получаване на протокола за премахване на обектите от „СИТИ ГАРДЪН КЪМПАНИ“ ООД и „А. ТРЕЙД“ ЕООД;
3.3. „СИТИ ГАРДЪН КЪМПАНИ“ ООД да премахне поставените рекламни табели и съоръжения за своя сметка.;
3.5 „СИТИ ГАРДЪН КЪМПАНИ“ ООД, гр. Горна Оряховица, да премахне за своя сметка направените от него подобрения – поставена климатична инсталация, аспирация за отвеждане на мръсен въздух, нарушена фасада за поставено рекламно съоръжение.
В резултат на извършените и описани процедурни действия са издадени две заповеди от кмета на Община Горна Оряховица.
Първата е Заповед №2928/16.07.2024 г., с която е било наредено премахването на поставените преместваеми обекти - машини за търговия на самообслужване, два чадъра и шест маси с по три стола, поставените рекламни съоръжения в имот с идентификатор 16359.514.1404 по КККР на гр. Горна Оряховица, и премахване на изградените и поставени без разрешение климатична и вентилационна инстанция на покрива над помещение с идентификатор 16359.514.1404.3.2, и възстановяване на подпокривната конструкция (т.1-т.3 от заповедта). С т.4 от заповедта кметът на общината е разпоредил на НЧ „Братя Грънчарови-2002“ да прекрати договорите за наем за самостоятелните обекти (16359.514.1404.3.1, 16359.514.1404.3.2 и 16359.514.1404.2.2) и да проведе нова процедура. Тази заповед е била обжалвана и отменена с Решение № 3959/20.12.2024 г. по адм. дело № 721/2024 г. по описа на Административен съд - Велико Търново. Подадената касационна жалба е оставена без разглеждане като недопустима с Определение № 49/07.01.2025 г. по адм. дело № 721/2024 г. на АСВТ, което е отменено с определение № 1187/11.02.2025 г. по адм.дело № 1051/2025 г. на ВАС в частта, с която е оставена без разглеждане жалбата по т. 4 от заповедта и е върната за администриране. В останала част определението е оставено в сила. Така Заповедта в частта по т. 1 - т. 3 е отменена като незаконосъобразна с влязло в сила Решение № 3959/20.12.2024 г. по адм. дело № 721/2024 г. по описа на Административен съд - Велико Търново.
Последвало е и издаването на оспорената в настоящото производство Заповед № 2627/30.05.2025 г. на кмета на Община Горна Оряховица, с която на основание чл. 65 от ЗОбС е наредено да бъде иззет имот – публична общинска собственост с идентификатор 16359.514.1404 по КККР на гр. Горна Оряховица. Доуточнено е, че изземването се състои в премахването на три броя вендинг машини (автомати за търговия на самообслужване), като изземването включва и разчистване на терена до първоначалния вид. Предоставен е срок за доброволно изпълнение от страна на „СИТИ ГАРДЪН КЪМПАНИ“ ООД и „А. ТРЕЙД“ ЕООД. Със заповедта е назначена комисия за принудително изземване на имота, определени са дата и час и е разпоредено вендинг машините да бъдат извозени до общинска складова база или склад под наем за съхранение съгласно чл.88 и чл.89 от ЗС, а получаването им е срещу заплащане на разходите. Насрочено е изпълнение по административен ред в 16.00 часа на 30.05.2025 г. В заповедта е посочено, че подлежи на оспорване в 14-дневе срок, но погрешно е указано, че жалбата се подава до Административен съд – Горна Оряховица, какъвто не съществува. Жалбата срещу заповедта е подадена до съда чрез административния орган на 19.06.2025 г., видно от поставения входящ номер.
В хода на делото като доказателство е приета административната преписка, изпратена с писмо изх. № РД94Ж-56-1/19.06.2025 г. на Община-Горна Оряховица, както и документите, приложени към частната жалба против Определение №2037/23.06.2025 г. по делото.
Приобщени като доказателства по делото са и допълнително представените заявление от А. С. Б. от 04.07.2025г. до кмета на община Горна Оряховица; препис-извлечение от Протокол № 51/20.06.2002г. от заседание на Общински съвет-Горна Оряховица Решение №823; заповед №1578/05.08.2002г. на община Горна Оряховица; Договор от 05.08.2002г. между община Горна Оряховица и Народно читалище „Братя Грънчарови“ гр. Горна Оряховица; договор за наем от 15.03.2024г. между Народно читалище „Братя Грънчарови-2002“ и „А.-трейд“ ЕООД, гр. Горна Оряховица; заповед №2928/16.07.2024 г. на кмета на Община Горна Оряховица.
Съобразно приетото за установено от фактическа страна настоящият съдебен състав прави следните правни изводи:
Съдът намира подадената жалба за процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 140, ал. 1 от АПК, доколкото в заповедта не е указан коректно пред кой орган може да се обжалва от нейните адресати.
При преценката на законосъобразността на обжалвания административен акт, на основание чл. 168, вр. чл. 146 от АПК, съдът е длъжен да осъществи пълна служебна проверка за валидността и законосъобразността му.
Съдът намира оспорената заповед за валиден административен акт, издаден от компетентен орган – кметът на Община Горна Оряховица, в кръга на неговите правомощия по чл. 65, ал. 1 от ЗОС. Същата е издадена в предвидената от закона писмена форма и съдържа необходимите реквизити, включително фактическите и правни основания, за да породи целените правни последици. Съответствието на фактическите установявания на посочените правни основания е въпрос за материалната законосъобразност на акта.
При издаването на оспорения административен акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да обосноват отмяната му на това основание. Оплакванията на жалбоподателя за приложимостта на чл. 57а от ЗУТ са неоснователни. В обстоятелствената част на заповедта на кмета на Община Горна Оряховица са изложени мотиви, че имотът с идентификатор 16359.514.1404 по КККР на гр. Горна Оряховица представлява публична общинска собственост, както и че жалбоподателите „Ангел Трейд“ ЕООД и „Сити Гардън Къмпани“ ООД го ползват без правно основание посредством разполагането върху терена на общо три броя вендинг автомати. Тези фактически установявания съответстват на нареденото в разпоредителната част от кметската заповед - изземването на общинския имот. Издателят на акта е обективирал разбираема воля. Административният акт е издаден след извършени проверки, установяващи, че сключените между НЧ „Братя Грънчарови -2002“ и оспорващите дружества договори за наем не могат да обвържат собственика Община Горна Оряховица, която не е страна по тях. Основанието, на което е наредено изземването, е именно, че имотът е публична общинска собственост и се владее или държи от оспорващите дружества без годно правно основание, поради което правилно е предприето неговото изземване по реда на 65, ал.1 от ЗОбС. Разпоредбата на чл. 57а от ЗУТ е неприложима именно поради това, че се касае за изземване на общински имот, а не за премахване на поставени в нарушение на закона преместваеми обекти – вендинг автомати, върху терен - общинска собственост. Тъй като приложимият ред е този по чл. 65 от ЗОбС, няма изискване за връчване на съставения при проверката протокол с констатациите на комисията на заинтересованите лица, поради което не е допуснато съществено процесуално нарушение и правото на защита на оспорващите дружества не е било засегнато. Друг е въпросът, че посоченият протокол е станал известен на оспорващите дружества в хода на другото административно дело.
Неоснователно е наведеното в съдебно заседание от упълномощения процесуален представител на едното от оспорващите дружества възражение за идентичност в предмета между оспорената заповед с № 2928/16.07.2024 г. по адм. дело № 721/2024 г. по описа на Административен съд - Велико Търново и процесната заповед, след като последната съдържала указание за премахване на съоръженията (трите броя вендинг - машини) в общинския имот. Видно от приложената на л. 77 от делото заповед № 2928/16.07.2024 г. на Кмета на Община Горна Оряховица, същата е издадена на правно основание чл. 57а, ал. 1 вр.чл.57,ал. 3 от ЗУТ с разпореждане да се премахнат поставените в общинския имот с идентификатор 16359.514.1404 по КККР на гр. Горна Оряховица преместваеми обекти, в т.ч и трите броя вендинг-автомати, като въпросът за законосъобразността й е окончателно решен в тази част с влязлото в сила Решение № 3959/20.12.2024 г. по адм. дело № 721/2024 г. по описа на Административен съд - Велико Търново. Но наличието на преместваеми обекти върху общинския терен, които се изземват, не препятства издаването на административен акт на основание чл. 65, ал. 1 от ЗОбС за изземване на самият общински имот, който се владее или държи без правно основание, и върху който са разположени преместваемите обекти. Макар да е налице идентичност по отношение на общинския имот, не е налице такава по отношение предмета на двете заповеди. Формулираните от административния орган указания изземването на общинския имот в гр. Горна Оряховица да се извърши чрез премахване на трите броя автомати за търговия на самообслужване и разчистване на терена до първоначалния му вид, не превръща вендинг-автоматите в предмет на процесната заповедта, а такъв си остава имотът – публична общинска собственост с идентификатор 16359.514.1404 по КККР на гр. Горна Оряховица. Освен това, на заповедта за изземване на общинския терен е придадено предварително изпълнение, който въпрос е окончателно решен с Определение № 8618/03.09.2025 г. по адм.дело № 8575/2025 г. на ВАС, с което е оставено в сила Определение №2037/23.06.2025г. по настоящото дело, с което е отхвърлено искането на „Сити Гардън Къмпани“ ООД за спиране на допуснатото предварително изпълнение на процесната Заповед № 2627/30.05.2025г. Поради това, че въпросът относно предварителното изпълнение на индивидуалния административен акт е решен с влязъл в сила съдебен акт и всички наведени в писмената защита оспорващото дружество „Сити Гардън Къмпани“ ООД доводи относно неговата незаконосъобразност не следва да бъдат разглеждани отново.
Следващият отменителен довод е за това, че оспорената заповед била издадена след срока по чл. 57 от АПК. Първо, цитираната норма касае срок за произнасяне по искане на лице, инициирало производство, целящо издаване на акт, на който то де е адресат. Изземването на общински имот не се инициира от трето лице, а служебно. Освен това срокът за произнасяне на административния орган са инструктивен, а не преклузивен, и неспазването му не води до съществени процесуални нарушения и отмяна на издадения административен акт.
Не намират основание и общо формулираните в жалбата бланкетни оплаквания за допуснато нарушение на разпоредбата на чл. 35 от АПК при издаване на заповедта. Противно на горните оплаквания, оспореният административен акт е издаден при напълно изяснена фактическа обстановка, за установяването на която в хода на административното производство са събрани всички допустими, необходими и относими доказателства.
Съдът намира, че заповедта за изземване на общинския имот е издадена в съответствие с материалния закон при наличие на фактическите основания за това.
С разпоредбата на чл. 65, ал. 1 от ЗОбС законодателят е предвидил бърз и ефикасен начин за защита на общинската недвижима собственост чрез изземването й от лица, които я владеят или държат без правно основание. За упражняването на законово уреденото правомощие от кмета на общината/района е необходимо наличието на следните материалноправни предпоставки: 1. имотът да е общинска собственост, и 2. наличие на някоя от следните хипотези: общинският имот да се владее или държи без основание; да се ползва не по предназначение или необходимостта от него да е отпаднала.
По делото се установява, че Община Горна Оряховица се легитимира като собственик на имота с идентификатор 16359.514.1404 по КККР на гр. Горна Оряховица с площ 4286 кв.м, в т. ч. разположените в имота сграда с идентификатор 16359.514.1404.2 с площ 864 кв.м. и сграда с идентификатор 16359.514.1404.3 и площ 200 кв.м, посредством Акт за публична общинска собственост № 6933 от 13.06.2023 г., вписан в Служба по вписванията – Горна Оряховица на 14.06.2023 г. Съгласно изричната разпоредба на чл. 5, ал. 3 от ЗОбС, актът за общинска собственост се ползва с материална доказателствена сила, което означава, че удостовереното в него се счита за вярно до доказване на противното. Предвид това, наличието на първата материалноправна предпоставка, с която законът свързва издаването на заповед по чл. 65, ал. 1 от ЗОС, се явява установена и доказана по безспорен и несъмнен начин.
Вторият елемент от правопораждащия фактически състав за упражняване на административното правомощие по чл. 65, ал. 1 от ЗОбС също е налице. За осъществяваното държане и ползване на общинския имот посредством и разполагането на общо три броя вендинг - автомати за търговия на самообслужване, оспорващите дружества се позовават на наемни правоотношения с НЧ „Братя Грънчарови -2002“, но съдът намира, че от представените два договора за наем и анекс не се установява процесния общински имот - с идентификатор 16359.514.1404 по КККР на гр. Горна Оряховица, да се владее или държи на валидно правно основание.
Първият оспорващ -„Ангел Трейд“ ЕООД, е страна по договор за наем от 15.03.2024 г. (л. 75 от делото) със срок 5 години – до 2029 г., за ползване на 2 кв.м площ срещу заплащане на наемна цена на наемодателя НЧ „Братя Грънчарови -2002“, но от съдържанието на този договор въобще не става ясен имотът, част от който се отдават под наем тези площи поради липса на индивидуализация, в т.ч и непосочване на местонахождение, вкл. не е асно дали тези 2 квадратни метра са в сградите, наети от самото читалище или извън тях. За другия жалбоподател - „Сити Гардън къмпани“ ООД, е представен договор за наем от 01.12.2023 г. и анекса към него от 22.03.2024 г. (приложен към частно адм.дело № 8575/2025 г. по описа на ВАС) за разполагане единствено на два броя хладилни витрини на 2 кв. м площ и площ за 4 броя маси точно (без обозначение каква площ ще се използва за тях) пред отдаденото под наем помещение с площ 23,80 кв.м, вход-изход към парк „Детски кът“, с адрес в гр. Горна Оряховица, [улица], но и тук липсва уговорка за разполагане на вендинг-машини пред обекта.
От друга страна, по делото не се установи на читалището „Братя Грънчарови -2002“ да е било предоставено правото на ползването върху общинския имот с идентификатор 16359.514.1404, нито да са били отстъпвани други права върху терена от собственика – Община Горна Оряховица, за да може същото да преотдава под наем части от общинския терен. Нито заповедта № 1578/05.08.2002 г. на кмета на Община Горна Оряховица и договорът от 05.08.2002 г. между НЧ„Братя Грънчарови -2002“ и Горнооряховската община, нито заповедта № 891/11.03.2024 г. на кмета на Община Горна Оряховица и сключеният договор от 11.03.2024 г. за учредяване на безвъзмездно вещно право на ползване на читалището могат да обосноват подобен извод. В съответствие с решение № 823 по протокол № 51/20.06.2002 г. на Общински съвет – Горна Оряховица, със заповедта и договора от 05.08.2002 г. на читалището е било предоставено безвъзмездно право на ползване единствено върху сградата на летния театър на [улица]в гр. Горна Оряховица с площ 2 620 кв.м, но не и върху целия общински имот, където е разположена и който е с площ 4286 кв.м. Съгласно отразеното в кметската заповед от 11.03.2024 г. и сключеният въз основа на нея договор от същата дата, на НЧ „Братя Грънчарови -2002“ се предоставя право за ползване само и единствено върху две сгради – тази с идентификатор 16359.514.1404.2 с площ 864 кв.м. и сградата с идентификатор 16359.514.1404.3 с площ 200 кв.м, но не и върху общинския имот – публична собственост с идентификатор 16359.514.1404 и площ 4286 кв.м, където са разположени тези сгради. Или иначе казано, на НЧ „Братя Грънчарови - 2002“ са предоставени вещни права върху самите сгради, но съгласно оспорената заповед и констатациите на комисията, вендинг-машините не са били позиционирани вътре в самите сгради, а извън тях – върху чужд имот при това публична общинска собственост с идентификатор 16359.514.1404, по отношение на който читалището не е собственик, нито има преотстъпени права през 2002 г. или през 2024 г. с коментираните по – горе договори с общината. Учредено в полза на читалището безвъзмездно право на ползване е ограничено по обем и включва само ползването на сградите, върху които е предоставено. Именно поради тази причина и НЧ „Братя Грънчарови - 2002“ не може да предоставя права, каквито не притежава досежно чуждия имот върху който тези сгради за разположени, без знанието и съгласието на неговия собственик. Дори наемното правоотношение с жалбоподателите да съществува, то не е в този обем, в който се твърди и последните държат имота - публична общинска собственост, предмет на спорната кметска заповед, без правно основание.
Настоящата инстанция не възприема изложените в жалбата доводите за липса на достатъчна конкретизация на предмета на заповедта поради това, че следвало да се посочи точно коя площ, заемана от вендинг-машините, се изземва. В случая правилно е разпоредено изземване на целия общински имот с площ 4286 кв.м, а не на идеалната част от него, върху която са поставени въпросните вендинг-машини, тъй като същите представляват предназначен за търговски дейности преместваем обект по смисъла на § 5, т.80 от ДР на ЗУТ, който не е прикрепен трайно към повърхността и лесно може да бъде променено мястото, на което са разположени в поземления имот, и използвани със същото предназначение. Именно поради това, че местоположението на вендинг - машините може безпроблемно да бъде сменяно във всеки един момент от собственика, в т.ч. и след издаване на заповедта за изземване, е невъзможно да се индивидуализира местонахождението им с конкретни параметри, а от там да бъде иззета по реда на чл. 65 от ЗОбС и съответната площ от терена под тези обекти. От съдържанието на договора за наем от 15.03.2024 г. между читалището „Братя Грънчарови-2002г. и „Ангел Трейд“ ЕООД също не е посочено мястото, на което ще се поставят машини за търговия на самообслужване и отделно от това липсва индивидуализация на имота, от който се отдават площите, както беше посочено по-горе. Подобно е положението и с договора за наем от 01.12.2023 г. и анекса към него от 22.03.2024 г. между читалището и „Сити Гардън къмпани“ ООД, в които също липсва уговорка за поставяне на вендинг-автомати с точно описание на тяхното разполагане. Предвид това правилно кметът на Община Горна Оряховица е разпоредил изземване от двете ответни дружества на целия общински имот, който не се държи на правно основание, индивидуализиран в достатъчна степен в процесната заповед.
По делото са приложени доказателства относно подадено на 04.07.2025 г. заявление от управителя на „Сити Гардън Къмпани“ ООД до Кмета на Община Горна Оряховица за наемане на площ от 2 кв.м пред сграда с идентификатор 16359.514.1404.3.2, разположена в поземления имот с идентификатор 16359.514.1404, за поставяне на хладилна витрина и вендинг - автомат, но тези доказателства не се отразяват на факта, че към 30.05.2025 г. дружеството е осъществявало държане на общинския имот и го е ползвало при липса на валидно правно основание, а напротив – го протвърждават.
Оспорената заповед на Кмета на Община Горна Оряховица съответства и на целта на закона – защита на правото на собственост на общината при владеене или държане от трети лица без правно основание.
Изложеното мотивира съда да приеме, че е осъществен фактическият състав на чл. 65, ал. 1 от ЗОбС. Всякакви други въпроси са неотносими и тяхното изследване е ирелевантно при преценката за законосъобразност на акта, постановен с правно основание чл. 65, ал. 1 от ЗОбС.
По изложените съображения, оспорената Заповед № 2627/30.05.2025 г. на Кмета на Община Горна Оряховица, с която на основание чл. 65, ал. 1 от ЗОбС е наредено да се изземе общински недвижим имот с идентификатор 16359.514.1404 по КККР на гр. Горна Оряховица, което включва и премахването на разположените върху него автомати за търговия на самообслужване - три броя вендинг машини, и разчистване на терена до първоначалния му вид, е законосъобразна. Жалбата срещу нея се явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.
Независимо от изхода на спора, от ответната страна не се претендират разноски и такива не следва да бъдат присъждани.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Велико Търново,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбите на „Сити Гардън Къмпани“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Горна Оряховица, [улица], и на „Ангел Трейд“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. Горна Оряховица, ул. „Пирот № 45“, и двете представлявани от управителя А. Б., против Заповед № 2627/30.05.2025 г. на Кмета на Община Горна Оряховица.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.
| Съдия: | |