№ 252
гр. С., 26.09.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – СМОЛЯН, ВТОРИ ВЪЗЗИВЕН ГРАЖДАНСКИ
СЪСТАВ, в публично заседание на шестнадесети септември през две хиляди
двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Росица Н. Кокудева
Членове:Петранка Р. Прахова
Зоя Ст. Шопова
при участието на секретаря Зорка Т. Янчева
като разгледа докладваното от Росица Н. Кокудева Въззивно гражданско дело
№ 20255400500348 по описа за 2025 година
Производството е по чл.258-чл.273 ГПК
С обжалваното решение № 243/17.06.2025г по гр.д. №153/2025г
Смолянският районен съд е осъдил ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „ПОЖАРНА
БЕЗОПАСНОСТ И ЗАЩИТА НА НАСЕЛЕНИЕТО”- МВР гр.С., да заплати на
Е. А. К.,ЕГН ********** с адрес гр.С., сумата от 2 750,48 лв.,
представляваща дължимото допълнително възнаграждение за положен и
незаплатен нощен труд за периода 09.09.2022г.-23.01.2025г., получени в
резултат на преизчисляване на положените часове нощен труд с коефициент
1,143, сумата от 376,65 лв. , представляваща мораторна лихва за забава
,считано от първо число на месеца, следващ тримесечието през който е
положен труда до датата на предявяване на иска -24.01.2025г. , ведно със
законната лихва върху главницата от датата на предявяване на иска-
24.01.2025г. до окончателното й изплащане. Със същото решение е осъдена
ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „ПОЖАРНА БЕЗОПАСНОСТ И ЗАЩИТА НА
НАСЕЛЕНИЕТО”- МВР гр.С., да заплати на Е. А. К., разноски по водене на
делото в размер на 500,00 лв. - адвокатско възнаграждение, а по сметка на
районен съд –Смолян ДТ върху уважените искове в размер на 160,02 лв.
както и разноски за вещо лице в размер на 150лева
Постъпила е въззивна жалба с вх.№5853 /04.07.2025г от Главна
дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ - МВР, гр.С.
,представлявана от главен комисар А. Д. - директор, чрез гл. юриск. С. С.
1
против решение № 243 от 17.06.2025 г. по описа на районен съд - Смолян,
постановено по гр.дело № 153/2025г ,което намира за неправилно, поради
неправилно приложение на материалния закон и необосновано и моли за
отмяната му и постановяване на друго, с което исковете да бъдат изцяло
отхвърлени. Аргументите ми в подкрепа на това искане са следните:Не
споделя мотивите, с които първоинстанционния съд се е произнесъл в смисъл,
че разрешенията на Тълкувателно решение № 1/15.03.2023 г. по тълк.дело №
1/2020 г. на ОСГК на ВКС се явяват несъвместими с правото на ЕС, тъй като
поставят в различно и по-неблагоприятно, положение полицаите и
пожарникарите - държавни служители по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР, работещи
на смени и полагащи нощен труд, както спрямо държавни служители по
същия чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР, които не работят на смени и не полагат
нощен труд, така и спрямо полагащи нощен труд работници по КТ, без да се
открива тази разлика в положението да е обусловена от разумен и обективен
критерий, т.е.,допустима от закона цел .Счита, че спорният въпрос по делото,
а именно по прилагането на общата нормативна уредба, в частност Кодекса на
труда и приложим ли е чл. 9, ал. 2 НСОРЗ за приезчисление на нощния труд в
дневен с коефициент 1,143, в настоящия случай е тълкувано погрешно.
Намира за напълно невярна е констатацията, че в ЗМВР, липсва изрична
нормативна уредба в тази връзка. Намира ,че безспорно разрешаването на
правният спор почива върху отговора на въпроса приложима ли е общата
нормативна уредба в частност Кодекса на труда и чл. 9, ал. 2 НСОРЗ за
приезчисление на нощния труд в дневен с коефициент 1,143 за служителите по
чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР или същата се дерогира от специалната правна
уредба предвидена от законодателя и инкорпорирана в ЗМВР и подзаконовите
нормативни актове по прилагането му, която е съобразена с основни правни
принципи, включително и с европейското законодателство. Счита ,че
правните изводи изложени в процесното съдебно решение очевидно не
съответстват на действащото законодателство. Счита ,че това разрешение на
практика създава прецедент по отношение на разрешаването на един
конкретен правен спор, създавайки неяснота за това как така, относно едни
служители на МВР, по отношение на отчитането и заплащането на нощния
труд се прилага едновременно специалния закон и общия правен ред по КТ, а
спрямо други такива последния не се прилага. Защото законовата норма в
специалния закон е ясна и непротиворечива, като на служителя е заплатено
съответстващото му се по закон определено възнаграждение за положен
нощен труд, съобразно работното му време с отчитане на законовата
делегация, като работодателят е спазил и изплатил дължимото в нормативно
предвиденият размер. Счита ,че обратното интерпретиране на закона по
смисъл и цел, е белег за неприлагането му. Счита ,че тълкувателно решение №
1/2020 г. е задължително за всички съдилища в страната и се инкорпорира в
съдържанието на чл. 187, ал.1 ЗМВР. В този смисъл при липса на правно
основание на база материалният закон и даденото задължително тълкуване на
Върховен касационен съд с оглед и смисълът на чл. 124, ал. 1 от ЗСВ, според
който тълкувателно решение се приема при противоречива или неправилна
практика по тълкуването и прилагането на закона и е изяснен действителния
2
смисъл на нормата на чл. 187 от ЗМВР, което е и обективирано в тълкуваната
правна норма, намира ,че не са налице основания за прилагане на неотносими
норми. Сочи съдебна практика .Счита ,че в своето съдебно решение
първоинстанционният съдебен състав не е посочил, защо според него не
следва да бъде приложен чл. 130, ал. 2 Закона за съдебната власт. Неясно е и
дали счита същия за неприложим,а от друга страна мотивира неправилна
приложимост с неотносима към процесното правоотношение по ЗМВР норма
на чл. 50а, ал.2 Закона за държавният служител, като тази аналагоия на
правни норми намира че е ирелевантна, с оглед на чл. 46, ал.2 от ЗНА. Счита
,че използваната аналогия от съдебният състав е неправилна, тъй като са
налице действащи приложими законови норми по специалният ЗМВР, а със
изложените доводи в съдебното решение не се идентифицира основен правен
принцип, обуславящ запълване на празнота в правото, като на неоносими
правни норми се придава регулираща функция, каквото същите не
притежават.Счита ,че районния съд неправилно е интерпретирал нормите на
Съюза водещо до погрешен извод за пряк ефект на директивата и
необходимост от заместване чрез аналогия ,сочена в постановеният акт на
съществуващи национални правни норми, които ясно определят работното
време на служителя през нощта и начина на отчитане и заплащане на
положеният труд. Счита ,че директивата обвързва всяка държава членка, до
която е адресирана по отношение на резултата, който трябва да бъде
постигнат, но на националните власти им е оставена свобода на избор на
формите и средствата за неговото постигане. Твърди ,че същата регламентира
целта, а националният законодател урежда тези средства за постигането й,
което нееднократно е сочено в постановените решения по отправени
преюдициални запитвания. С отчитане на принципа, че директивата няма
общообвързващо действие за разлика от други актове на Съюза, т.е държавата
разполага с правото да решава самостоятелно какви необходими мерки да
предприеме за ефективно въвеждане на акта, което видно, както от
националната съдебна практика, така и от дадените" разрешения на СЕС по
отправените преюдициални запитвания ,е сторено. Счита ,че в този смисъл
директивата е субсидиарният правен инструмент, а не нормата на чл. 9, ал.2 от
НСОРЗ, като транспонирането й в националното законодателство не е предмет
на решаване на спора в постановените решения на СЕС.Намира ,че е
неправилен и необоснован извода на съдебният състав, че същевремено
полицаите и пожарникарите не могат да се възползват от методиката по чл. 9,
ал.2 НСОРЗ, от която пък се ползват работещите по КТ в частният сектор, на
които не им се полагат придобивките по ЗМВР, но защото не са натоварени с
особените функции и ограничения по ЗМВР. Твърди ,че превръщането на
часовете положен нощен труд с коефициент в частният сектор по КТ ,е за
целите на заплащането на трудовото възнаграждение, а не за компенсиране на
тежестта на нощният труд. Твърди ,че същото е така и поради
продължителността на работното време през нощта и деня. Счита ,че самата
директива на която се позовава съдебният състав не разглежда аспекти на
трудовите възнаграждения, а засяга тези свързани с организацията на
работното време, междудневни и междуседмични почивки, почивките в
3
работно време, максимална продължителност на седмичното работно време и
някои аспекти на нощният труд работата на смени и режима на работа, като
относно продължителността на нощният труд, съобразно разпоредбите не
надвишава средно 8 часа за всеки 24 часов период. Що се отнася до
съотношението между нормалната продължителност на нощния труд и
нормалната продължителност на труда през деня, счита ,че СЕС най-напред
отбелязва, че нито една от разпоредбите на Директива 2003/88/ЕО не съдържа
указание по този въпрос.В първоинстанционното производство се твърди, че е
положен нощен труд, който не е заплатен. Целта на коефициент 1.143 в
общото гражданско законодателство е да определи така възнаграждението на
работника или служителя по трудово правоотношение, че когато той работи 7
часа през нощта, да получава трудово възнаграждение за 8 часа. Счита ,че
неправилно и необосновано е в настоящото производство да се приеме да се
делят 8 часа към 7 часа, за да се формира коефицент 1,143 съобразно Кодекса
на труда, тъй като въззиваемият действително е работил 8 часа нощен труд.
Счита ,че превръщането на нощните часове в дневни, съгласно НСОРЗ, е
установено с цел увеличено заплащане на нощния труд, а по ЗМВР такова се
заплаща по силата на нарочна заповед. В този смисъл намира ,че извода на
изводът на районния съд е необоснован, неправилен и в противоречие с
материалният закон и тълкувателно решение на ВКС .Счита ,че в обжалваното
решение не е разгледана правилно приложимостта на разпоредбата по чл.187,
ал.1 ЗМВР, която е императивна. Поради това намира ,че претенцията е
следвало да бъде напълно отхвърлена и в предвид обстоятелството, че е
налице искане за дължимо възнаграждение за положен нощен труд не на
основание правните норми, които го уреждат по реда на ЗМВР, а районния
съд е извършил преценка на законодателната целесъобразност на същия и е
приложил нормите на общото трудово законодателство при липса на законно
основание за това. Включително чл.20 и чл.31 от Хартата на основните права
на Европейският съюз допуска определената продължителност на труда от 7
часа по реда на общото трудово законодателство да не се прилага за
работниците от публичният сектор, включително за полицаите и
пожарникарите, основана на обективен и разумен критерий. Тъй като Съда на
ЕС признава наличието на обективни такива обстоятелства като обезщетение
и компенсационни механизми, предвидени за обезпечаване на законово -
определената продължителност на работното време през нощта, а с
тълкувателно решение на ВКС същите са и индивидуализирани, то причините
обосноваващи работното време от 22.00 до 06.00 часа през нощта са налице и
определени при вида на функциите на изпълнение на тези специални
задължения, а именно за защита правата и свободите на гражданите, опазване
на общественият ред и пожарна безопасност и защита на населението. Счита
,че не е ясно ,защо първоинстанционния съд не се аргументира какви
компесаторни механизми се предвиждат за работниците и служителите в
частния сектор, които да превъзхождат по обем и качество тези предвидени в
ЗМВР. На практика този метод за преобразуване на часовете от нощни се
явява единствен такъв в КТ и той е продиктуван от това, че отново е
предвидена различна нормална продължителност на нощния труд на
4
седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица - до 35
часа.Счита ,че правния режим на лицата в служебно правоотношение с МВР е
специален и изключва предпоставките по чл. 46, ал. 2 ЗНА, т.е. възможността
по аналогия да се приложат Кодексът на труда и в частност, чл. 9, ал. 2
НСОРЗ, която освен това е и нормативен акт от по-ниска степен от ЗМВР,
съгл. ТР № 1/2020 г. от 15.03.2023 г. на ОСГК на ВКС.
Поддържа становището си, че заплащането на трудово възнаграждение за
положеният нощен труд е със самостоятелна функция и значение.
Предвидените условия за разграничение на нощен и извънреден труд в ЗМВР,
счита ,че кореспондират с Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и
на Съвета от 4 ноември 2003г. относно някои аспекти на организацията на
работното време по въпроса за начина на компенсиране на положеният нощен
труд и задължително за прилагане, съобразно разпоредбата на чл. 633 от ТПК,
приложена при постановяване на ТР № 1/2020 г. на ВКС. Счита ,че не е
налице и приетото от съдебния състав противоречие със закона, тъй като
такова е налице, когато нормата поставя изискване, което не е спазено,
какъвто настоящият случай не е и е приложен принципа за законосъобразност,
като на служителя е заплатено съответното по закон определено
възнаграждение за положен нощен труд, съобразно работното му време с
отчитане на законовата делегация и която адресатът на нормата е спазил, като
го е изплатил в нормативно предвиденият размер. Намира ,че съдебният
състав не отчита, че в чл. 267 ДФЕС се съдържа разграничение между
тълкуването на правото на ЕС, което е в преюдициалната компетентност на
европейската юрисдикция и прилагането на това право, което е в
компетентността на националният съд, като се подпомага прилагане на
вътрешното право и при съблюдаване на основни критерии за независимост и
стриктно прилагане на правната норма от запитващата юрисдикция.
Директива 2003/88/ЕО не съдържа конкретно изискване за по-малка
продължителност на нощният труд, като Директивата е приложима и не
въвежда изискване нормалната продължителност на труда през нощта да е по -
кратка от продължителността на труда през деня, то не се налага на
националната правна система да урежда, че нормалната продължителност на
нощният труд за работниците от публичния сектор като полицаи и
пожарникари да е по-кратка от предвидената за тях нормална
продължителност през деня. Счита ,че в полза на тези работници са
предвидени други мерки за защита под формата на продължителност на
работното време, заплащане, обезщетения, придобивки, с които се компенсира
особената тежест на полаганият труд. Такива редица компенсаторни
механизми безспорно са предвидени в ЗМВР, като правото на пенсиониране
при условията на първа категория труд, допълнително възнаграждение за
прослужено време (чл.178, ал.1,т.1 ЗМВР), по-голям размер на основния
платен годишен отпуск (чл.189, ал.1 ЗМВР), обезщетения за неизползван
платен годишен отпуск (чл.234, ал.1 ЗМВР), обезщетения за прекратяване на
служебното правоотношение (чл.234, ал.1 ЗМВР), по-благоприятен режим на
заплащане на извънредният труд по неговата продължителност - до 280 часа за
година по чл.187, ал.5, 6 и 7 ЗМВР /ДВ бр. 62/2020 г. и предишни/,
5
допълнително възнаграждение за изпълнение на специфични дейности и
работа при специфични условия на труд, безплатна храна и ободряващи
напитки при полагане на труд от 22.00 до 06.00 часа, застраховане на
служителите, осигуряване на непрекъсната междудневна и седмична почивка
при полагане на труд от 24 часови дежурства, относими към статута им по
ЗМВР. Твърди ,че по поредно преюдициално запитване е образувано и дело С-
435/2023 на СЕС. С определение от 29.07.2024 г. Съдът на Европейския съюз
дава следните отговори на поставените въпроси: Член 12, буква а) от
Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 4 ноември
2003 година относно някои аспекти на организацията на работното време и
членове 20 и 31 от Хартата на основните права на Европейския съюз трябва да
се тълкуват в смисъл, че не допускат правна уредба, която по въпроса за
нормалната продължителност на нощния труд въвежда разлика в третирането
на група работници от публичния сектор, натоварени със съществените задачи
по охрана на обществения ред и защита на населението, спрямо друга група
работници от публичния сектор, натоварени със същите задачи, или спрямо
работници от частния сектор, освен ако тази разлика в третирането се
основава на обективен и разумен критерий, тоест е свързана с допустима от
закона цел на това законодателство и е съразмерна на тази цел. Член 12, буква
а) от Директива 2003/88 и членове 20 и 31 от Хартата на основните права
трябва да се тълкуват в смисъл, че не допускат прилагане на задължителна
национална съдебна практика, ако прилагането води до резултат, несъвместим
с тези разпоредби от правото на Съюза, и по специално до разлика в
третирането, която не се основава на обективен и разумен критерий.
Счита ,че първоинстанционният съд не сочи релевантна категория
работници и не аргументира сходство на разглеждани положения, както и не
мотивира да е налице тълкуване, което е несъвместимо с целите на
директивата на базата на цялото вътрешно право. Счита ,че районният съд
неправилно интерпретира прилагане на принципа на равно третиране на
сходни положения. Счита ,че за да осигури резултат в съответствие с правото
на Съюза, то следва да бъдат приложени действащите норми на ЗМВР,
относими към исковият период с дадената им императивност. Твърди ,че с
обжалваното решение първоинстанционният съд с неприложим към
материята подзаконов акт дерогира действието на законовата норма, в случая
чл. 187, ал. 1 ЗМВР, която регламентира специалната 8-часова
продължителност на нощния труд за лицата, назначени по ЗМВР и работещи
на смени, което е недопустимо.Моли с оглед на гореизложеното да се
произнесе въззивния съд с решение, с което да бъде отменено решението на
районен съд – Смолян, като неправилно и необосновано.Изрично прави
възражение за прекомерност на разноските, включително и на претендирания
адвокатски хонорар, поради липса на фактическа и правна сложност по
отношение на предмета на спора по делото. Претендира разноски по делото
,представляващи юриск. възнаграждение.
Постъпил е писмен отговор от Е. А. К. от гр.Смолян чрез
пълномощника адв. В. Р. ,която намира ,че въззивната жалба е неоснователна
и следва да бъде потвърдено обжалваното решение. Счита ,че спора между
6
страните по делото е правен, като във въззивната жалба се съдържат
оплаквания главно свързани с въпросите за прилагане на законовата
регламентация при формиране на възнаграждението на пожарникарите,
съответно ако се приеме, че липса на изрична законова регламентация при
предвиденото сумарно отчитане на отработените часове, но непосочен
алгоритъм за преизчисляване, следва ли субсидиарно да се приложи
разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ .Счита, че оплакванията в жалбата
относно изводите на съда за начина на определяне на възнаграждението на
доверителят и са неоснователни. Действително, поради противоречивата
съдебна практика и постановяването на ТР № 1/15.03.2023г., както и с оглед
решенията от 24.02.2022 г. на СЕС по дело С262/2020 и от 04.05.2023 г. по
съединени дела С-529/21 - С-536/2021 и С-732/2021 - С738/2021, постановени
по отправени съответно от PC-Луковит и от РС-Кула преюдициални
запитвания по аналогични спорове, Смолянският окръжен съд също е
отправил преюдициално запитване по В. гр. дело № 193/2023 г. по следните
въпроси:1/ Разпоредбите на чл.12, б.“а“ и §8 от Директива 2003/88/ЕО, както и
чл.20 и 31 от Хартата за основните права на Европейския съюз, следва ли да
се тълкуват в смисъл, че не допускат национална правна уредба /в случая
чл.187 от ЗМВР/ която, като не позволява по- кратката продължителност на
нощния труд спрямо дневния труд по общия ред, важащ за работниците в
частния сектор, да се прилага и за работниците в публичния сектор като
полицаите и пожарникарите, работещи на смени и полагащи нощен труд
/държавни служители по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР/, довежда до следната
разлика в третирането, без тази разлика да е свързана с допустима от
законодателството цел, а именно: Една група работници в публичния сектор,
натоварени с особено важните задачи по охрана на обществения ред и защита
на населението /в случая полицаите и пожарникарите по чл.142, ал.1, т.1 от
ЗМВР, работещи на смени и полагащи нощен труд/, са поставени в по-
неблагоприятно положение спрямо друга група работници в същия публичен
сектор, натоварени със същите задачи по охрана на обществения ред и защита
на населението, които обаче не полагат нощен труд на смени /в случая
останалите държавни служители по чл.142, ал.1, т. 1 от ЗМВР/, но се ползват
от същите придобивки /напр. допълнително възнаграждение за прослужено
време, по-дълъг платен годишен отпуск, по-ранно пенсиониране, по високи
обезщетения при прекратяване на служебното правоотношение и други/, от
които се ползват и полагащите нощен труд на смени полицаи и
пожарникари;б. така и спрямо работници от частния сектор, които работят на
смени и полагат нощен труд, без да ползват същите придобивки, но по
причина, че не са натоварени със същите особени важни задачи по охрана на
обществения ред и защита на населението, аради които задачи тези
придобивки са предоставени на една цяла група работници от публичния
сектор /всички държавни служители по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР/ ?;
2/ Разпоредбите на чл.12, б.“а“ и §8 от Директива 2003/88/ЕО, както и чл.20 и
31 от Хартата за основните права на Европейския съюз следва ли да се
тълкуват в смисъл, че не позволяват прилагане на задължителна национална
съдебна практика /каквато в случая е TP № 1 от 15.03.2023 г. по тълк.д. №
7
1/2020г. на ОСЕК на ВКС, ако това прилагане би довело до резултат,
несъвместим с правото на Съюза, а именно: описаното дали е въпрос на
неравенство в третирането, което неравенство не е основано на обективен и
разумен критерий, тоест не е свързано с допустима от закона цел и не е
съразмерно на тази цел?По това преюдициално запитване е образувано дело
С-435/2023 на СЕС. С определение от 29.07.2024г., Моли въззивния съд да
обърне внимание ,че Съда на Европейския съюз дава следните отговори на
така поставените от Смолянски окръжен съд въпроси-Член 12, буква а) от
Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 4 ноември
2003 година относно някои аспекти на организацията на работното време и
членове 20 и 31 от Хартата на основните права на Европейския съюз трябва да
се тълкуват в смисъл, че не допускат правна уредба, която по въпроса за
нормалната продължителност на нощния труд въвежда разлика в третирането
на група работници от публичния сектор, натоварени със съществените задачи
по охрана на обществения ред и защита на населението, спрямо друга група
работници от публичния сектор, натоварени със същите задачи, или спрямо
работници от частния сектор, освен ако тази разлика в третирането се
основава на обективен и разумен критерий, тоест е свързана с допустима от
закона цел на това законодателство и е съразмерна на тази цел.
2.Член 12, буква а) от Директива 2003/88 и членове 20 и 31 от Хартата на
основните права трябва да се тълкуват в смисъл, че не допускат прилагане на
задължителна национална съдебна практика, ако прилагането води до
резултат, несъвместим с тези разпоредби от правото на Съюза, и по-
специално до разлика в третирането, която не се основава на обективен и
разумен критерий. Твърди ,че доверителя и е държавен служител, по смисъла
на чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР, а именно: „държавни служители - полицейски
органи и органи по пожарна безопасност и защита на населението“. Той
работи на 12-часови смени или на 24-часови смени, поради което и съгласно
чл.187, ал.З ЗМВР работното му време се изчислява сумирано за тримесечен
период. Твърди ,че специалния закон и наредбите по неговото прилагане не
съдържат разпоредби, с които да се регламентират мерки, които по адекватен
начин да компенсират особената тежест именно на нощния труд, полаган от
ищеца и другите като него пожарникари, работещи на смени и полагащи
нощен труд, то следва да се приложи методиката по чл.9, ал.2 НСОРЗ.Твърди
,че прилагането на чл.9, ал.2 НСОРЗ е изпълнение на предвиденото в член 12,
буква а) от директивата задължение да се предприемат необходимите мерки,
така че работниците, които полагат нощен труд, и работниците на смени, да се
ползват с подходяща за естеството на работата им защитаСчита ,че
прилагането на ТР 1/15.03.2023г. на ВКС, би довело именно до разлика в
третирането и до поставянето на служителите по чл.142,ал.1,т.1 от ЗМВР,
работещи на смени и полагащи нощен труд, спрямо същите служители, които
не работят на смени и не полагат нощен труд, както и спрямо служители в
сходно положение, които полагат нощен труд в по-неблагоприятно положение.
Твърди ,че при извършените проверки се установява, че именно спецификата
на служебните правоотношения и равенството на гражданите пред закона
изглежда, че не са адекватно съобразени от законодателя в приетите
8
изменения на чл.187 от 07.07.2020г., след като полагането на нощен труд от
работещите на смени служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 на МВР всъщност не се
овъзмездява с компенсаторни механизми.Моли в този смисъл въззивния съд
да се произнесе като на доверителят и присъди направените разноски за
настоящата съдебна инстанция.
Пред въззивната инстанция жалбоподателят Главна дирекция
„Пожарна безопасност и защита на населението „ при МВР-С. редовно
призован , се представлява от юриск. С.,който поддържа въззивната жалба и
моли въззивния съд да отмени обжалваното решение на районен съд –
Смолян,като незаконосъобразно и отхвърли предявените искове по
съображения, изложени в писмено становище Претендира разноски по
представен списък.
Въззиваемият Е. А. К.в ,редовно призован не се явява .Вместо
него пълномощникът му адв.Р. поддържа становище ,че въззивната жалба е
неоснователна и моли въззивния съд да потвърди обжалваното решение на
районен съд –Смолян ,като законосъобразно. Претендира разноски по
представен списък по чл.80 ГПК.
Смолянският окръжен съд намира ,че въззивната жалба е
процесуално допустима. Депозирана е от надлежно упълномощен
процесуален представител ,в законния срок , с внесена държавна такса и при
наличие на правен интерес от търсената защита.
Разгледана по същество е неоснователна по следните
съображения:
Производството е по чл.178,ал.1т.3 ЗМВР във вр. с чл.187 ЗМВР и
чл.86,ал.1 ЗЗД по депозирана от Е. А. К. срещу Главна дирекция „Пожарна
безопасност и защита на населението „ при МВР-С. искова молба с
предявени осъдителни искове, по които претендира ответникът да му заплати
2 000 лева , представляваща неизплатено възнаграждение за положения от
ищеца нощен труд, при сумирано изчисляване на работното време с
превръщане на нощните часове в дневни с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, за
периода от 09.09.2022г. до 23.01.2025г., ведно със законната лихва върху
сумата, считано от датата на депозиране на исковата молба в съда —
24.01.2025г. до окончателното изплащане, 250 лева, представляваща
обезщетение за забава върху неизплатеното възнаграждение за положения от
ищеца нощен труд, при сумирано изчисляване на работното време с
превръщане на нощните часове в дневни с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време,
считано от първо число на месеца ,следващ тримесечния период ,за който се
дължи съответното допълнително възнаграждение до датата на предявяване
на иска.
Смолянският окръжен съд намира ,че не е спорно по делото, че Е. А. К.
за процесния период е работил началник на дежурна смяна в група“
Оперативен център на сектор“ Пожарогасителна и спасителна дейност при
РС „пожарна безопасност защита на населението“ –Смолян при ГД
9
„Пожарна безопасност и защита на населението „ –МВР,гр.С. и полага труд
на смени
В първата инстанция е допусната , назначена ,изслушана ,приета и
неоспорена съдебно-счетоводна експертиза ,като в.л. Николина Чолакова , е
установила , че за процесния период ищеца е положил общо 1347часа
нощен труд. Положените часове нощен труд за периода не са преизчислявани
от ответника при заплащането на трудовите възнаграждения с коефициент
1,143.Съгласно методологията по Наредбата за структурата и организацията
на работната заплата отработените часове нощен труд се превръщат в дневни,
като се преизчисляват с коефициент 1,143. При направените изчисления,
положените общо 1347 часа нощен труд ,приравнени към дневни часове са
общо в размер на 1540 часа. Общата сума на неначислените и неизплатените
възнаграждения за положен нощен труд, изчислена на база часова работна
заплата, увеличена с 50 % надбавка за периода от 09.09.2022г. до 23.01.2025г. е
в размер на 2 750,48лв. Законната лихва върху дължимата сума за
извънреден труд е подробно описана в таблица Приложение 1, като общата
сума е в размер на 376,65 лева.
В съдебно заседание от 05.05.2025г районен съд –Смолян е допуснал
увеличение на исковете съобразно заключението на вещото лице по
назначената ССЕ.
Смолянският окръжен съд намира ,че даденото от районния съд
разрешение по иска за заплащане на допълнително възнаграждение за
извънреден труд е правилно и в съответствие със закона . Съгласно чл. 176 от
ЗМВР брутното трудово възнаграждение на държавните служители в МВР се
състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения,
между които съгласно чл. 178 ал. 1 т. 3 от ЗМВР е възнаграждението за
извънреден труд. Редът за организацията и разпределението на работното
време, за неговото отчитане, за компенсиране работата на държавните
служители извън редовното работно време и др. се определя на основание чл.
187 ал. 9 и ал. 10 от ЗМВР от министъра на вътрешните работи. В действалите
за процесния период от време наредби по чл. 187 ал. 9 и 10 от ЗМВР, в
разпоредбите на чл. 3 ал. 3 предвиждат, че за държавните служители в МВР е
възможно полагането на труд и през нощта между 22: 00 ч. и 6: 00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период. В тези наредби липсва изрична норма, съответстваща на чл. 31 ал. 2 от
Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. за преобразуване на часовете положен труд
с коефициент 1, 143. С отмяната на тази наредба /2016 г./ е налице законова
празнота при уреждане на преизчисляването на нощния в дневен труд за
служителите в МВР.
При липса на изрична законова регламентация и при предвиденото
сумарно отчитане на отработените часове, но непосочен алгоритъм за
преизчисляване, следва субсидиарно да се приложи разпоредбата на чл. 9 ал. 2
от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.
Прилагането на НСОРЗ следва и от принципа, че размерите на
допълнителните възнаграждения не могат да бъдат по-ниски от определените
в трудовото законодателство. Съгласно чл. 9 ал. 2 от НСОРЗ при сумарно
10
изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за дневно отчитане на
работното време. Приложимият коефициент за преизчисляване на нощния
труд в дневен е 1, 143, получен при деление на нормалната продължителност
на дневното /8 часа/ и нощното работно време /7 часа/. Противното
разбиране,каквито доводи се правят във въззивната жалба, би поставило
държавните служители в системата на МВР в неравностойно положение както
спрямо останалите държавни служители, така и спрямо служителите и
работниците по трудово правоотношение, които получават допълнително
възнаграждение за извънреден труд. В този смисъл и Решение №
311/08.11.2019 г. по гр. д. № 1144/2018 г. на ВКС, което е с предмет заплащане
на други допълнителни възнаграждения на държавни служители в МВР, но
дава принципно разрешение за субсидиарно прилагане на друг закон при
липса на изрично уредено заплащане в ЗМВР; посочено е, че положителния
отговор на въпроса за приложение на субсидиарни разпоредби е в
съответствие с основния принцип на равенство и недопускане на
дискриминация, закрепен в чл. 6 от Конституцията на РБ и чл. 14 от
ЕКЗПОЧС. Следва да намери приложение принципът за законност, уреден в
разпоредбата на чл. 5 от ГПК – когато съдът констатира непълнота или
неяснота на закона, следва да приложи общия им разум и да основе решението
си на основните начала на правото, обичая или морала.
Неоснователни са доводите, че положеният от ищеца часове нощен
труд следва да бъде заплатени само с по 0, 25 лева на час. На държавните
служители в МВР се изплащат допълнителни възнаграждения за полагане на
труд през нощта от 22: 00 до 6: 00 ч., като условията и редът за изплащане на
тези допълнителните възнаграждения се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи, а техният размер – с негова заповед (чл. 179, ал. 1 и ал. 2
ЗМВР). За всеки отработен час през нощта или за част от него между 22, 00 и
06, 00 ч. на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение
за нощен труд в размер 0, 25 лв. Тази специална разпоредба съответства на
общото правило на чл. 8 от НСОРЗ, съгласно което за всеки отработен нощен
час или за част от него между 22, 00 ч. и 6, 00 ч. на работниците и
служителите се заплаща допълнително трудово възнаграждение за нощен труд
в размер не по-малък от 0, 25 лв. Разпоредбата на чл. 9 ал. 2 от НСОРЗ
предвижда при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да
се превръщат в дневни с коефициент, равен на съотношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време,
установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно
място. Касае се за две различни и паралелно действащи разпоредби, които
установяват два отделни способа за заплащане на положения нощен труд.
Следователно въззивния съд намира ,че разпоредбите на чл. 8 и чл. 9, ал.
2 НСОРЗ се прилагат съвместно, без едната да изключва приложението на
другата. Тези разпоредби се прилагат едновременно с правилата за заплащане
на нощния труд, т. е. при сумирано изчисляване на работното време нощните
часове се превръщат в дневни с коефициент 1, 143 и за същите тези нощни
11
часове се заплаща и допълнително трудово възнаграждение за нощен труд
/Решение № 14 от 27.03.2012 г. на ВКС по гр. д. № 405/2011 г., IV г. о., ГК/.
Поради това приложението на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ не се изключва от
обстоятелството, че ответникът е изпълнил задължението си да заплати на
ищеца допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0, 25 лева за
всеки отработен час през нощта.Ако не се приеме гореизложеното във връзка
с приложението на чл. 188, ал. 2 ЗМВР, то празнотата може да бъде
преодоляна по реда на чл. 46,ал. 2 ЗНА - аналогия на закона /извеждане на
правило относно неуреден случай въз основа на изрично уредена сходна
хипотеза/, като се приложи общата уредба на трудовите правоотношения в
тази насока.
В случая следва да се вземе предвид, че въззиваемия е лице със статут
на държавен служител – чл. 142 ал. 1 т. 1 от ЗМВР . По отношение на
работното време, почивките и отпуските на държавните служители чл. 50а, ал.
2 ЗДС предвижда субсидиарно приложение на КТ относно допустимостта,
продължителността, отчитането и заплащането на извънредния труд.
Последните два закона, както и двете цитирани по-горе Наредби, съдържат
специални норми, уреждащи ограничен кръг специфични правоотношения, а
именно тези, засягащи лицата със статут на държавни служители и лицата от
структурите на МВР. Както ЗДСл, така и ЗМВР могат да регламентират
отношения, уредени от институтите на КТ по начин различен от уредбата на
Кодекса, но не такъв, че да бъде влошено положението на лицата, в сравнение
с правните разрешения, предвидени по Кодекса на труда. Сумираното
изчисляване на работното време е форма на отчитане на работното време, при
която установената нормална продължителност на работното време се спазва
средно за определен по-продължителен период от време, който в процесния
случай е тримесечен. В тази насока от неоспореното заключение на ВЛ е
видно, че с оглед броя на нощните смени, всяка от по 8 часа, след
превръщането на отработените нощни часове в дневни, получения брой
часове надхвърлят установеното работно време, поради което разликата се
явява извънреден труд. Поради това са неоснователни доводите във
въззивната жалба за смесване на понятията „нощен труд“ и „извънреден труд“
от районния съд.
Предвид изменението на чл. 187 ал. 1 и ал. 4 от ЗМВР с ДВ бр.
60/07.07.2020 г. следва да се допълни,че съгласно чл. 187 ал. 1 изречение второ
от ЗМВР, според изменението в сила от 10.07.2020 г., нормалната
продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-часов
период. Създадена е нова ал. 4, според която, при сумирано изчисляване на
работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен
на отношението между нормалната продължителност на дневното работно
време към нормалната продължителност на работното време през нощта по ал.
1. Този коефициент се равнява вече на единица, а не на 1, 143 , какъвто
коефициент се използва по силата на субсидиарното прилагане на чл. 9 ал. 2
от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата при
сумарно изчисляване на работното време.
С тези изменения вече се установява законово закрепено
12
неравенство в третирането на полицаите и пожарникарите, те са поставени в
неравностойно положение спрямо останалите държавни служители и
работещите по трудово правоотношение, поради което тези норми от
националното право са несъвмести с правото на ЕС.
С решението от 24.02.2022 г. на СЕО по дело № 262/2020 г., съдът
приема в т.73-79, че: „Що се отнася до обосноваността на евентуалната
разлика в третирането, следва да се припомни, разликата в третирането е
обоснована, когато се основава на обективен и разумен критерий, тоест когато
е свързана с допустима от закона цел на съответното законодателство и е
съразмерна на тази цел (решение от 29 октомври 2020 г., Veselības ministrija,
C-243/19, EU:C:2020:872, т. 37 и цитираната съдебна практика). В това
отношение от преюдициалното запитване следва, че спорната в главното
производство липса на механизъм в Наредби № 8121з-592 и № 8121з-776 за
преобразуване на нощните часове труд в дневни се обяснява със съображения
от правен и икономически порядък. Сочи се, че освен ако не покажат друго
проверките, които следва да направи запитващата юрисдикция, подобен
аргумент видимо не отразява допустима от закона цел, годна да обоснове
разглежданата в главното производство разлика в третирането; от друга
страна, запазването на подобен механизъм за преобразуване би изисквало
значителни допълнителни финансови средства. Прието е, че подобен аргумент
не може да се приеме- правото на Съюза наистина не е пречка за държавите
членки да вземат предвид бюджетни съображения успоредно със съображения
от политически, социален или демографски порядък и да въздействат върху
естеството или обхвата на мерките, които смятат да приемат, но такива
съображения не могат сами по себе си да представляват цел от общ интерес.
В решението на СЕС се сочи, че ако не е основана на такъв обективен и
разумен критерий, всяка разлика в третирането, която разпоредбите на
националното право в областта на нощния труд въвеждат по отношение на
различни категории работници, намиращи се в сходно положение, би била
несъвместима с правото на Съюза и би налагала в такъв случай националният
съд да тълкува националното право във възможно най-голяма степен с оглед
на текста и целта на съответната разпоредба на първичното право, като вземе
предвид цялото вътрешно право и приложи признатите от последното
тълкувателни методи, за да гарантира пълната ефективност на тази разпоредба
и да достигне до разрешение, съответстващо на преследваната с нея цел.
Приема се от СЕС, че членове 20 и 31 от Хартата трябва да се тълкуват в
смисъл, че допускат определената в законодателството на държава членка
нормална продължителност на нощния труд от седем часа за работниците от
частния сектор да не се прилага за работниците от публичния сектор,
включително за полицаите и пожарникарите, ако такава разлика в третирането
се основава на обективен и разумен критерий, тоест е свързана с допустима от
закона цел на посоченото законодателство и е съразмерна на тази цел.“В
същото решение е разяснено /т. 38 - т. 40/, че правото на всеки работник на
ограничаване на максималната продължителност на труда и на периоди на
почивка, по-специално междудневна, не само представлява особено важно
правило на социалното право на Съюза, но и е изрично прогласено в член 31
13
параграф 2 от Хартата , на която член 6, параграф 1 ДЕС придава същата
юридическа сила като Договорите (решение от 17 март 2021 г., Academia de
Studii Economice din Bucureşti, C-585/19, EU:C:2021:210, т. 36 и цитираната
съдебна практика). Разпоредбите на Директива 2003/88 и по-специално
членове 8 и 12 от нея, уточняват това основно право и поради това трябва да
се тълкуват с оглед на него (решение от 17 март 2021 г., Academia de Studii
Economice din Bucureşti, C-585/19, EU:C:2021:210. С това напомняне, от
постоянната практика на Съда следва, че при тълкуването на разпоредба от
правото на Съюза следва да се вземат предвид не само нейният текст, но и
контекстът й и целите на правната уредба, от която тя е част (решение от 11
юни 2020 г., CHEP Equipment Pooling, C-242/19, EU:C:2020:466, т. 32 и
цитираната съдебна практика).“
Съгласно чл. 5 ал. 4 от КРБ, международните договори, ратифицирани
по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България,
са част от вътрешното право на страната. Те имат предимство пред тези норми
на вътрешното законодателство, които им противоречат. Такъв е ДЕС, който,
както е посочено и в решението на СЕС, в своя член 6, параграф 1 придава на
Хартата на основните права на ЕС същата юридическа сила като Договорите
(решение от 17 март 2021 г., Academia de Studii Economice din Bucureşti, C-
585/19, EU:C:2021:210, т. 36 и цитираната съдебна практика). По т.1 от
диспозитива на решението на СЕС е прието, че, член 8 и член 12, буква а) от
Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 4 ноември
2003 година относно някои аспекти на организацията на работното време,
трябва да се тълкуват в смисъл, че не налагат да се приема национална правна
уредба, която да предвижда, че нормалната продължителност на нощния труд
за работниците от публичния сектор като полицаите и пожарникарите е по-
кратка от предвидената за тях нормална продължителност на труда през
деня.В полза на такива работници трябва да има други мерки за защита под
формата на продължителност на работното време, заплащане, обезщетения
или сходни придобивки, които да позволяват да се компенсира особената
тежест за полагания от тях нощен труд. В тази връзка следва да се посочи, че
с промяната на ЗМВР не са предвидени такива мерки за защита, които да
ползват само полагащите нощен труд държавни служители по чл. 142 ал. 1 т.1
ЗМВР, а съществуващите в ЗМВР защитни мерки се прилагат за всички
държавни служители по т. 1, включително неполагащите труд през нощта. По
този начин, както е описано и в т. 69 от решението на СЕС, националното
право видимо изключва държавните служители в МВР като полицаите и
пожарникарите от обхвата на общия правен режим, който предвижда
ограничение от седем часа на нормалната продължителност на нощния труд,
от една страна, а от друга, не предоставя на тези държавни служители
възможността за преобразуване на нощния труд в дневен.
Поради това разпоредбата на чл. 187 ал 4 от ЗМВР и изр. второ на ал.1
на същия член не следва да се прилагат, защото са несъвместими с правото на
Съюза – те допускат определената в законодателството на държава членка
нормална продължителност на нощния труд от седем часа за работниците от
частния сектор да не се прилага за работниците от публичния сектор,
14
включително за полицаите и пожарникарите, без тази разлика в третирането
да се основава на обективен и разумен критерий, не е свързана с допустима от
закона цел на нашето законодателство и е не е съразмерна на тази цел.
Изменението в ЗМВР, изрично закрепващо еднаква продължителност от 8
часа на нощния труд с дневния и прилагането на коефициент единица, не се
основава на обективен и разумен критерий, свързан с допустима от закона
цел. Не се открива друга причина за промяната в закона, освен спестяването
на значителни финансови средства; както и преодоляване на преобладаващата
практика на съдилищата в страната, която уважава исковете на полицаите и
пожарникарите в резултат на прилагане, заради празнотата в закона преди
горното изменение, и наредбите, на чл. 9 ал. 2 от НСОРЗ. Този извод се налага
и от мотивите за изменение разпоредбата на чл. 187 от ЗМВР, в които мотиви
липсва каквато и да е конкретика, обосновка и посочване по ясен начин целта
на това изменение. В законопроекта за изменение на ЗМВР от 18.09.2019 г.
въобще не са предвидени изменения или допълнения на чл. 187 от ЗМВР. Тези
изменения са предложени от група народни представители между първо и
второ четене на закона, с обосновка: „Предвид спецификата на работа на
служителите, в ЗМВР са залегнали и специални правила по отношение на
максималната продължителност на работното време, при работа на смени /24
часа/, при начина на определяне на служителите, които работят на
ненормирано работно време и друг. Това от своя страна обуславя изискването
за регламентиране и на нормалната продължителност на работното време през
нощта за тези служители. От една страна, това ще даде гаранции на
служителите при полагането на нощен труд, а от друга, ще наложи еднаквост
при прилагането на разпоредбите, регламентиращи полагането на нощен труд
и ще допълни празнотата в специалния закон“.
Както е посочено и в самото решение на СЕС, подобен аргумент
видимо не отразява допустима от закона цел, годна да обоснове разглежданата
в главното производство разлика в третирането и не може да се приеме
спестяването на значителни финансови средства като аргумент, за да е
допустима разлика в третирането. Както е посочено и в преюдициалното
запитване на РС – Луковит, по което е образувано дело С-262/2020 г., в
доклада на МВР по приемането на наредбата от 2016 г. е подчертано, че ако се
приеме предложението на синдикалните организации /запазване на
коефициента 1, 143 по наредбата от 2014 г./, ще са необходими допълнителни
финансови средства, които, изчислени на база положения нощен труд през
месец юли 2016 г. възлизат на 18 324 000 лева. Указано е по т. 79 от решението
на СЕС, че ако не е основана на такъв обективен и разумен критерий, всяка
разлика в третирането, която разпоредбите на националното право в областта
на нощния труд въвеждат по отношение на различни категории работници,
намиращи се в сходно положение, би била несъвместима с правото на Съюза и
би налагала в такъв случай националният съд да тълкува националното право
във възможно най-голяма степен с оглед на текста и целта на съответната
разпоредба на първичното право, като вземе предвид цялото вътрешно право
и приложи признатите от последното тълкувателни методи, за да гарантира
пълната ефективност на тази разпоредба и да достигне до разрешение,
15
съответстващо на преследваната с нея цел. Така, при положение, че не следва
да се прилагат изр. 2 на ал. 1 от чл. 187 от ЗМВР и ал. 4 на същия член, заради
несъвместимостта им с правото на Съюза, ще се приложи същото разрешение
на спора, което е дадено при редакцията на ЗМВР преди изменението от юли
2020 г. – налице е празнота в уредбата, ето защо се прилага чл. 9 ал. 2 от
НСОРЗ и преизчисляването на възнаграждението за положения от ищеца труд
през нощта през целия исков период става с прилагане на коефициент 1, 143.
В Тълкувателно решение от 15.03.2023 г. по тълк. д. № 1/2020 г.
на ОСГК на ВКС се приема, че при разработването и приемането на ЗМВР,
законодателят е имал предвид разбирането за спецификата на служебните
правоотношения и равенството на гражданите пред закона, като
неблагоприятните последици от полагането на нощен труд от служители на
МВР се компенсира със съответните компенсаторни механизми.
Смолянският окръжен съд отчита, че нито в закона, нито в наредбите
след тази от 2014 г. е предвиден компенсаторен механизъм /придобивка,
привилегия/, която не е съществувала при действието на наредбата от 2014 г. и
която да е въведена именно с цел да компенсира полагащите нощен труд
полицаи и пожарникари за отпадането на допълнителното възнаграждение за
този труд, получавано чрез прилагане методиката на чл. 31 ал. 1 от наредбата
от 2014 г.
От справката от Министерство на вътрешните работи от 11.07.2023 г. се
установява, че в числото на държавните служители по чл. 142 ал. 1 т. 1 от
ЗМВР, какъвто служител е ищеца, има значителен брой служители, които не
работят на смени и не полагат нощен труд. Според справката от МВР средно
за годините 2019, 2020, 2021 и 2022 години 65, 20 % от служителите по чл. 142
ал. 1 т. 1 от ЗМВР са работили на смени и са полагали нощен труд, а 34, 80 %
от служителите по чл. 142 ал. 1 т. 1 от ЗМВР не са работили на смени и не са
полагали нощен труд.
За да се даде отговор на въпроса дали са налице други механизми, чрез
които служителите, полагащи нощен труд, са компенсирани за по-
продължителния нощен труд, следва да се извършат съпоставки между тях и
полагащи нощен труд по трудово правоотношение, полагащи нощен труд от
лица в частния охранителен сектор и на следващо място, съпоставка със
служителите по чл. 142 ал. 1 т. 1 от ЗМВР, които не полагат нощен труд,
проследявайки предвидените в ЗМВР социални придобивки. Полагащите
нощен труд по трудово правоотношение лица според разпоредбата на чл. 140
ал. 1 от КТ полагат нощен труд в размер на 7 часа, а ако е положен нощен труд
с по-голяма продължителност, той се превръща в дневен труд според
разпоредбите на чл. 9 ал. 2 от НСОРЗ с коефициент 1, 143 /установената
продължителност на дневния труд спрямо установената продължителност на
нощния труд/ или положения труд в повече от установеното работно време се
отчита и заплаща като извънреден труд. Полагащите нощен труд в частния
охранителен сектор нямат привилегии като по-ранно пенсиониране, по-дълъг
платен годишен отпуск и други, но тези лица на първо място са в трудово
правоотношение /чл. 50 и чл. 51 от Закона за частната охранителна дейност/,
което означава, че се ползват от разпоредбите на чл. 140 ал. 1 от КТ и
16
съответното чл. 9 от НСОРЗ, т.е. положения нощен труд над 7 часа се
приравнява на дневен с коефициент 1, 143 и по този начин трудът над
установения норматив се заплаща като извънреден.
На следващо място, придобивките на служителите по чл. 142 ал. 1 т. 1
от ЗМВР са предоставени с оглед осъществяването на залегналите в чл. 2 от
ЗМВР дейности – защита на правата и свободите на гражданите,
противодействие на престъпността, защита на националната сигурност,
опазване на обществения ред и пожарна безопасност и защита на населението.
От друга страна, следва тези придобивки да компенсират ограниченията като
тези по чл. 153 от ЗМВР, които служителите в МВР следва да търпят поради
особеното си положение и завишените изисквания към тях.
Разпоредбите на чл. 178 ал. 1 т. 1 – 6, чл. 179 ал. 1 и ал. 4, чл. 181 ал.
1, 2 и 3, чл. 182, чл. 183 ал. 1 и ал. 3, чл. 184 ал. 1, чл. 185 ал. 1, чл. 186, чл.
186а, чл. 187 ал. 5, 6 и 7, чл. 1891 чл. 190, чл. 191, чл. 233, чл. 234 и чл. 238 от
ЗМВР и чл. 69 от КСО не предвиждат каквото и да е разграничение на
служители, които полагат нощен труд и на служители, които не полагат нощен
труд. Така неполагащите нощен труд служители по чл. 142 ал. 1 т. 1 от ЗМВР
също получават допълнително възнаграждение в размер на 2 % за всяка
прослужена година, на неполагащите нощен труд лица също им се осигурява
храна или левовата й равностойност, както и работно или униформено
облекло или им се заплаща ежегодна сума за облекло; задължителното
здравно и социално осигуряване на неполагащите нощен труд лица по чл. 142
ал. 1 т. 1 от ЗМВР също е за сметка на републиканския бюджет; при
изпълнение на служебните си задължения всички служители по чл. 142 ал. 1 т.
1 от ЗМВР пътуват безплатно в обществения градски транспорт, като тази
възможност се ползва и от служителите по чл. 142 ал. 1 т. 3 от ЗМВР. На
държавните служители, които ползват жилище при условията на свободно
договаряне, МВР изплаща компенсационни суми; служителите по чл. 142 ал. 1
т. 1 и т. 3 имат право на безплатна медицинска помощ в Медицински институт
на МВР и ползват почивните бази на МВР. По-голямата продължителност на
редовния платен годишен отпуск, както и допълнителен платен отпуск за
всяка прослужена година се ползва от всички държавни служители на МВР.
Разпоредбата на чл. 234 от ЗМВР предвижда обезщетение при
прекратяване на служебното правоотношение в размер до 20 месечни
възнаграждения, като не е предвидено ограничение тази социална придобивка
да се ползва само от служителите, полагали нощен труд. Няма такова
разграничение и в разпоредбата на чл. 238 от ЗМВР. По-ранното пенсиониране
според разпоредбата на чл. 69 ал. 2 от КСО също е предвидено за всички
държавни служители по ЗМВР.
Съдът намира ,че следва да се отчете и обстоятелството, че и полицаите и
пожарникарите, и работещите по трудово правоотношение в частния сектор,
имат право на безплатна храна и ободряващи напитки, съответно на левовата
им равностойност, при съответните условия. Също така, размерите на
минималната междудневна почивка и непрекъснатата седмична почивка,
включително тази при сумирано изчисляване на работното време по КТ и по
наредбата от 22.07.2022 г., са еднакви.
17
Този нарочен преглед на социалните придобивки, уредени в ЗМВР,
установява, че те не компенсират по-голямата продължителност на нощния
труд на служителите по чл. 142 ал. 1 т. 1 от ЗМВР, тъй като те се ползват и от
служители, които не полагат нощен труд /съставляващи 34, 80 % от всички
служители по чл. 142 ал. 1 т. 1 от ЗМВР/, а някои от тези придобивки се
ползват и от лица в трудово правоотношение. Цитираната законова уредба на
социалните придобивки на служителите по чл. 142 ал. 1 т. 1 от ЗМВР дава
основание на настоящия съдебен състав да се разграничи от приетото в
Тълкувателно решение №1/15.03.2023 г. по тълк. д. № 1/2020 г. на ОСГК на
ВКС, че „неблагоприятните последици от полагането на нощен труд от
служители на МВР се компенсира със съответните компенсаторни механизми
- допълнително възнаграждение за прослужено време – чл. 178, ал. 1, т. 1
ЗМВР, по- голяма основен платен годишен отпуск /чл. 189, ал. 1 ЗМВР/,
обезщетение при прекратяване на служебно правоотношение /чл. 234, ал. 1
ЗМВР/, по – благоприятен режим за заплащане на извънреден труд /чл. 187,
ал. 5, 6 и 7 ЗМВР/, липса на задължение за заплащане на осигурителни вноски
и по – благоприятни условия за придобиване право на пенсия /чл. 69, ал. 2
КСО/, пенсиониране при условията на І категория труд /чл. 69 КСО/ и др.“.
Решението по дело С-262/2020 г. на СЕС сочи, че не следва да се
приема национална правна уредба, според която нормалната продължителност
на нощния труд за работниците от публичния сектор като полицаите и
пожарникарите, е по-кратка от предвидената за тях нормална
продължителност на труда през деня. В същото това решение се приема, че
във всички случаи в полза на тези работници трябва да има други мерки за
защита, под формата на продължителност на работното време, заплащане,
обезщетения или сходни придобивки, които да позволяват да се компенсира
особената тежест на полагания от тях нощен труд. Описаните по-горе
придобивки не могат да бъдат определени като „компенсаторни механизми“,
като „други мерки за защита“ в смисъла, посочен в т. 51 от Решението по дело
С-262/2020 г. от 24.02.2022 г. на СЕС – те не са насочени специално към
полагащите нощен труд държавни служители, нито пък се предоставят поради
и съобразно продължителността на труда им през нощта, „не са свързани
пряко с естеството на нощния труд“. Тези придобивки очевидно са
предоставени, за да направят възможно осъществяването на залегналите в чл.
2 от ЗМВР дейности - защита на правата и свободите на гражданите,
противодействие на престъпността, защита на националната сигурност,
опазване на обществения ред и пожарна безопасност и защита на населението,
като същевременно компенсират ограниченията, например тези по чл.153
ЗМВР, които служителите в МВР следва търпят заради особеното си
положение, и завишените изисквания към тях.
В Определение от 29.07.2024 г. по дело С-435/2024 г. СЕС приема, че
член 12, буква а) от Директива 2003/88 и членове 20 и 31 от Хартата трябва да
се тълкуват в смисъл, че не допускат прилагане на задължителна национална
съдебна практика, ако прилагането й води до резултат, несъвместим с тези
разпоредби от правото на Съюза, и по- специално – до разлика в третирането,
която не се основава на обективен и разумен критерий.
18
Предвид разрешенията, дадени от СЕС, настоящият съд приема, че
следва да се съобразят нормите на правото на ЕС – Член 12 от директива
2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 04.11.2003 г., озаглавен
„Защита на безопасността и здравето“: „Държавите членки предприемат
необходимите мерки, за да гарантират, че:а) работниците, които полагат
нощен труд и работниците на смени се ползват с подходяща за естеството на
работата им защита на безопасността и здравето;б) съответните служби или
средства за защита и профилактика във връзка с безопасността и здравето на
работниците, които полагат нощен труд и работниците на смени, са
равностойни на тези, които се прилагат за другите работници и са на
разположение по всяко време“;
Хартата на основните права на ЕС Член 20 Равенство пред закона Всички хора
са равни пред закона. Член 31 Справедливи и равни условия на труд 1. Всеки
работник има право на условия на труд, които опазват неговото здраве и
сигурност и зачитат достойнството му. 2. Всеки работник има право на
ограничаване на максималната продължителност на труда, на периоди на
дневна и седмична почивка, както и на платен годишен отпуск
В Определение от 29.07.2024 г. по дело С-435/2023 г. се приема, че член
12, буква а) от Директива 2003/88 и членове 20 и 31 от Хартата трябва да се
тълкуват в смисъл, че не допускат правна уредба, която по въпроса за
нормалната продължителност на нощния труд въвежда разлика в третирането
на група работници от публичния сектор, натоварени със съществените задачи
по охрана на обществения ред и защита на населението, спрямо друга група
работници от публичния сектор, натоварени със същите задачи, или спрямо
работници от частния сектор, освен ако тази разлика в третирането се
основава на обективен и разумен критерий, тоест е свързана с допустима от
закона цел на това законодателство и е съразмерна на тази цел.Правото на
Съюза наистина не е пречка за държавите членки да вземат предвид бюджетни
съображения, успоредно със съображения от политически, социален или
демографски порядък, и да въздействат върху естеството или обхвата на
мерките, които смятат да приемат, но такива съображения не могат сами по
себе си да представляват цел от общ интерес.
От извършените по делото проверки се оформя у членовете на
настоящия съдебен състав убеждение, че липсата на изрично правило за по-
малка продължителност на нощния спрямо дневния труд в предходната
редакция на чл.187 ЗМВР, както и промяната в чл.187, ал.1, изр.второ и ал.4
от ЗМВР от 11.07.2020 г. и в съответните наредби от 2020 г. и в сега
действащата наредба от 2022 г. всъщност са наложени, за да се спестят
значителни финансови средства. Подобни обстоятелства, съгласно решението
по дело С-262/20 г., включително спестяване на финансови средства, не могат
да бъдат аргумент за различно третиране и видимо не отразяват допустима от
закона цел, годна да обоснове това различно третиране.
В тълкувателното решение разликата в третирането е оправдана
именно със „съображение от правен порядък“ по смисъла, вложен в т. 74 и 75
от решението от 24.02.2022 г. по дело С-262/2022 – че „воля на законодателя е
да се прилага еднаква продължителност на работното време през деня и
19
нощта- „8 часа дневно“, независимо от частта на денонощието, в която
работният ден се разполага – през деня или през нощта…“ и че „ При
разработването и приемането на ЗМВР, законодателят е имал предвид
разбирането за спецификата на служебните правоотношения и равенството на
гражданите пред закона, като неблагоприятните последици от полагането на
нощен труд от служители на МВР се компенсира със съответните
компенсаторни механизъм“.
В т.76 от решението на СЕС от 24.02.2022 г. обаче за подобно
съображение от правен порядък е прието, че: „видимо не отразява допустима
от закона цел, годна да обоснове разглежданата в главното производство
разлика в третирането“, освен ако не покажат друго проверките, които следва
да направи запитващата юрисдикция. „Установеното според настоящия
съдебен състав, не показва друго. Именно спецификата на служебните
правоотношения и равенството на гражданите пред закона, не са адекватно
съобразени от законодателя, след като полагането на нощен труд от
работещите на смени служители на МВР всъщност не се овъзмездява с
горните компенсаторни механизми по описаните досега причини.
Предвид гореизложеното настоящата инстанция счита, че
законосъобразно и обосновано районният съд е уважил исковата претенция,
поради което решението следва да бъде потвърдено, а жалбоподателят следва
да бъде осъден да заплати на въззиваемия деловодните разноски за
настоящата инстанция в размер на 500 лева за адвокатско възнаграждение по
представен списък по чл.80 ГПК. Неоснователно е възражението направено
от пълномощника на жалбоподателя за прекомерност на адв.
възнаграждение на пълномощника на Е. К..
Водим от горното Смолянският окръжен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА решение № 243/17.06.2025 г. по гр. д. № 153/2025
г по описа на районен съд-Смолян ,като законосъобразно и обосновано
постановено
ОСЪЖДА Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на
населението „-МВР гр.С., ул“П. „ №171а да заплати в полза на Е. А. К. ,
разноски за настоящата инстанция в размер на 500/петстотин/ лева за
адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
20
2._______________________
21