Решение по КНАХД №219/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 346
Дата: 26 октомври 2020 г. (в сила от 26 октомври 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20207080700219
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 май 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 346

гр. Враца, 26.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 29.09.2020 г. /двадесет и девети септември две хиляди и двадесета година/, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАН дело № 219 по описа за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури против Решение № 102 от 08.03.2020 г., постановено по АНД № 1135/2019 г. по описа на Районен съд - Враца. С оспореното решение е отменено като незаконосъобразно НП № 19/27.09.2019 г., издадено от началник отдел „Рибарство и контрол – Западна България“ гр. София към Главна дирекция „Рибарство и контрол“ при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, с което на основание чл. 70, ал. 1 от Закона за рибарството и аквакултурите /ЗРА/ на Е.В.Б. ***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500,00 лева за нарушение по чл. 32, ал. 1 от ЗРА, а на основание чл. 90, ал. 1 от ЗРА са отнети в полза на държавата 1 бр. риболовен уред – въдица, червена и черна на цвят, марка GUANGZNAO 240 и 1 бр. макара, черна на цвят, марка HAIBA.

В касационната жалба са релевирани доводи за неправилност на съдебното решение поради нарушение на материалния закон и допуснато съществено нарушение на процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН. Иска се отмяна на решението и постановяване на друго по същество, с което да се потвърди обжалваното НП.

Ответникът - Е.В.Б., чрез процесуалния представител * Д.Н. ***, оспорва жалбата като неоснователна и излага доводи за правилност на съдебния акт.  

Представителят на ОП - Враца дава мотивирано заключение за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд - Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена в законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд – Враца е НП № 19/27.09.2019 г., издадено от началник отдел „Рибарство и контрол – Западна България“ гр. София към Главна дирекция „Рибарство и контрол“ при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, с което на основание чл. 70, ал. 1 от Закона за рибарството и аквакултурите /ЗРА/ на Е.В.Б. ***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500,00 лева за нарушение по чл. 32, ал. 1 от ЗРА, а на основание чл. 90, ал. 1 от ЗРА са отнети в полза на държавата 1 бр. риболовен уред – въдица, червена и черна на цвят, марка GUANGZNAO 240 и 1 бр. макара, черна на цвят, марка HAIBA.

В обстоятелствената част на НП административнонаказващият орган е приел за установено, че на 26.04.2019г. в 19:45 часа на *** в землището на ***, ответникът е извършвал любителски риболов с 1 бр. риболовен уред – въдица, поставена във водата в работно положение и под негов контрол по време на проверката, с монтирани на нея макара, жилка, плувка и кука, в периода на забраната за улов на риба и други водни организми през размножителния период, наложена със Заповед № РД 09-376/12.04.2019г. на Министъра на земеделието, храните и горите. Установен е улов на 2 бр. риба от вида „**“ с общо тегло 0,200 кг.

За да отмени издаденото НП като незаконосъобразно първоинстанционният съд е приел, че при реализиране на административно - наказателната отговорност е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, което е довело до опорочаване на производството по налагане на административно наказание. Констатирано е, че в АУАН и НП липсва посочване в коя хипотеза на чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗРА попада водоемът, както и в коя хипотеза на забрана за риболов по Приложение № 1 към чл. 32, ал. 1 от ЗРА попада извършеното деяние. Обоснован е извод за неяснота на административнонаказателното обвинение и ограничаване правото на защита на наказаното лице. Изложени са мотиви за наличието на предпоставките за квалифициране на нарушението като маловажен случай.

Решението на Районен съд – Враца е правилно.

Наказателното постановление е издадено при нарушение на процесуалните правила, което с оглед неговия характер, се явява съществено, защото засяга правото на защита на наказаното лице, а така също се отразява и върху възможността на съда да провери доколко отразените по АУАН и наказателното постановление факти могат да се квалифицират под нормата на посочената като нарушена разпоредба.

В наказателното постановление е посочено, че ответникът лови риба в периода на забраната през размножителен период, наложена със Заповед № РД 09-376/12.04.2019г. на Министъра на земеделието, храните и горите, в нарушение на нормата на чл. 32, ал. 1 във вр. с Приложение № 1 от ЗРА, без да е уточнено в коя от хипотезите на Приложение № 1 към чл. 32, ал. 1 от ЗРА попада конкретния случай. Във въпросното приложение, към което препраща нормата на чл. 32, ал. 1 от ЗРА, са посочени различни периоди, съобразно вида на рибата, както и на конкретния обект, където се извършва риболов и съответно надморската му височина. Във водни обекти, намиращи се до 500 м надморска височина, определеният период на забраната е от 15 април до 31 май, а в рибностопански обекти, намиращи се от 500 до 1500 м надморска височина – от 1 май до 15 юни. Посочването на нарушената хипотеза е от съществено значение, за да бъде направена преценка дали деянието е извършено в периода на забраната. В конкретния случай, нито в АУАН, нито в наказателното постановление е отразено на каква надморска височина е водният обект, поради което и не става ясно кой точно от различните периоди на забрана, включени в приложението, се вменява на нарушителя. Неоснователно в тази насока е възражението на касатора, че надморската височина на *** е общоизвестен факт, доколкото същата като съставомерен признак на нарушението следва да бъде посочена изрично в наказателното постановление. Липсата на уточняване в наказателното постановление коя от хипотезите по Приложение 1 от ЗРА е имал предвид наказващия орган, което е сред фактите подлежащи на доказване и не може да се предполага от съда, ограничава правото на защита на нарушителя, както и възможността на съда да прецени дали установените факти са подведени под правилната правна квалификация.    

По изложените съображения, като е приел, че при провеждането на административнонаказателното производство е допуснато съществено процесуално нарушение, районният съд правилно е отменил НП.

При извършената на основание чл. 218, ал.2 от АПК служебна проверка, касационната инстанция не констатира пороци, извън сочените в касационната жалба, водещи до недопустимост или нищожност на обжалваното решение. Същото е постановено от законен състав, в рамките на заявения спор, при правилно приложение на закона, поради което следва да бъде оставено в сила. Касационната жалба е неоснователна и следва да се остави без уважение.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 102 от 08.03.2020 г., постановено по АНД № 1135/2019 г. по описа на Районен съд – Враца.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                        

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                           

                   2.