Решение по КНАХД №1271/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 9693
Дата: 7 ноември 2025 г. (в сила от 7 ноември 2025 г.)
Съдия: Марина Николова
Дело: 20237040701271
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юли 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 9693

Бургас, 07.11.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XVI-ти тричленен състав, в съдебно заседание на девети октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА
Членове: МАРИНА НИКОЛОВА
НАСЯ ЯПАДЖИЕВА

При секретар ЙОВКА БАНКОВА и с участието на прокурора АНДРЕЙ ОБРЕТЕНОВ ЧЕРВЕНЯКОВ като разгледа докладваното от съдия МАРИНА НИКОЛОВА канд № 20237040601271 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на „Бийч енд бар мениджмънт“ ЕООД, [ЕИК], със седалище и адрес на управление в [населено място], [улица], представлявано от управителя М. Н. Я., чрез адв. Н. С. от АК – Бургас, против решение № 418/05.05.2023 г., постановено по АНД № 554/2023 г. по описа на Районен съд Бургас, с което е потвърдено наказателно постановление № 664756-[рег. номер]/17.11.2022 г. на началник отдел „Оперативни дейности“ - Бургас, дирекция „Оперативни дейности“ в главна дирекция „Фискален контрол“, с което на касатора за нарушение на чл.25, ал.1, т.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, на министъра на финансите (Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ), във връзка с чл.118, ал.1 от Закона за данък добавена стойност (ЗДДС) и на основание чл.185, ал.1 от същия закон ЗДДС) е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 500 лева.

В касационната жалба съдебното решение се оспорва като неправилно, немотивирано и постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Оспорват се както фактическите констатации на съда, така и правните изводи. Излагат се подробни съображения, според които не са били налице предпоставките за издаване на касова бележка по постъпилото плащане от клиент, тъй като продажбата е била осъществена от друг търговец. Поддържат се доводите за допуснати съществени процесуални нарушения в производството по издаване на АУАН и НП. Иска се отмяна на решението и отмяна на наказателното постановление. Претендират се разноски пред настоящата съдебна инстанция.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, поддържа касационната жалба. Иска отмяна на решението, като бъде съобразена практиката на СЕС. Претендира разноски. Депозира писмени бележки.

Ответникът по касация, редовно призован, в съдебно заседание не се представлява и не изразява становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас намира съдебното решение за неправилно, като счита, че същото следва да бъде отменено като бъде отменено и наказателното постановление.

Административен съд - Бургас, ХVІ-ти състав след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение, съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално ДОПУСТИМА като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл.210, ал.1 АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за ОСНОВАТЕЛНА, но не по съображенията, изложени в нея.

С обжалваното решение Районен съд – Бургас е потвърдил наказателно постановление № 664756-[рег. номер]/17.11.2022 г. на началник отдел „Оперативни дейности“ - Бургас, дирекция „Оперативни дейности“ в главна дирекция „Фискален контрол“, с което на касатора за нарушение на чл.25, ал.1, т.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, на министъра на финансите (Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ), във връзка с чл.118, ал.1 от Закона за данък добавена стойност (ЗДДС) и на основание чл.185, ал.1 от същия закон ЗДДС) е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 500 лева.

За да постанови решението, съдът приел за установена, следната фактическа обстановка: На 10.08.2022г. в 13:50 часа във връзка с възложена резолюция за извършване на проверка по спазване на данъчното и осигурителното законодателство, екип от ЦУ на НАП- Бургас, направили проверка на сезонен търговски обект - бар и ресторант „Сахара“, който се намирал в [населено място], къмпинг Каваци, стопанисван от дружеството-жалбоподател „Бийч енд бар мениджмънт“ ООД. При проверката било установено, че заведението „Сахара“, разполага с два броя ПОС терминални устройства на Банка ДСК и три броя фискални устройства, управлявани от три броя компютърна конфигурация. В хода на проверката са установили 85 броя бележки от ПОС терминал в търговския обект - бар и ресторант „Сахара“, за приети плащания с карта, включително и за извършено плащане на 15.07.2022 в 14:49 часа на стойност 30.00 лева, за което безкасово плащане е издадена бележка от ПОС терминалното устройство, без да е издаден фискален касов бон през фискалните устройства.

Въззивният съд е преценил, че не са налице съществени нарушения при издаването на АУАН и съставеното въз основа на него НП, както и че нарушението е безспорно установено, с оглед на което е потвърдил наказателното постановление.

В хода на настоящото съдебно производство от ответника е представена заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-111-0056161/12.08.2022 г. на началник отдел „Оперативни дейности“ – Бургас, дирекция „Оперативни дейности“ в главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, с която на „Бийч енд бар мениджмънт“ ЕООД е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект – бар и ресторант „Сахара“ и забрана за достъп до него за срок от 14 дни на основание чл.186, ал.1, т.1, буква „а“ от ЗДДС и чл.187, ал.1 от ЗДДС. Със същата е разпоредено предварително изпълнение на наложената ПАМ, като е посочено запечатването да се извърши на 22.08.2022 г. в 9:45 часа. ПАМ е изпълнена и обектът е запечатан за срока, определен в заповедта.

С протоколно определение от 30.11.2023 г. на касационния състав производството по делото, на основание чл.229, ал.1, т.4 от ГПК, е спряно до произнасяне на Съда на Европейския съюз (СЕС) по преюцидиално запитване, отправено по КАНД № 1245/2023г. по описа на Административен съд - Бургас, по което се обжалва решение на РС - Бургас, с което е потвърдено НП, издадено от същия АНО, срещу същото юридическо лице и за същото нарушение, но извършено по друго време. По преюдициалното запитване е образувано дело С-733/23, по което на 03.07.2025г. е постановено решение, поради което производството по настоящото дело е възобновено с определение № 6178/08.07.2025 г.

Според постановеното решение по дело № С-733/23 на СЕС, член 325 от ДФЕС, член 273 от Директивата за ДДС и член 50 от Хартата трябва да се тълкуват в смисъл, че не се допуска национална правна уредба, която предвижда, че на данъчнозадължено лице се налага имуществена санкция, когато не е издало касови бележки за извършени продажби, при положение, че за това нарушение вече е наложена принудителна административна мярка „запечатване на търговския обект“, в който е извършено посоченото нарушение, и забрана за достъп до него.

Съгласно чл. 63в от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл. 218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Постановеното решение на РС – Бургас касационната инстанция намира за валидно и допустимо, но неправилно, въпреки че доводите за незаконосъобразност на обжалваното решение и на НП, изложени в касационната жалба, са неоснователни.

Възражението на касатора, че РС не е отчел съществено процесуално нарушение, а именно, че АУАН не е връчен на легитимен представител на дружеството, не може да бъде споделено. Това възражение е обсъдено от състава на РС, който напълно основателно е констатирал, че, към датата на връчване на АУАН, А. Г. (получателят на акта) е бил надлежно упълномощен от управителя на дружеството да получава всякакви документи, адресирани до „Бийч енд бар мениджмънт“ ЕООД.

Не е налице съществено процесуално нарушение по твърдението на касатора, че преди съставяне на АУАН, актосъставителят не е отправил покана до дружеството за явяване, съгласно изискването на чл.40, ал.2 от ЗАНН. Процесуалното нарушение би било съществено, ако с него е засегнато правото на защита на нарушителя. В случая такова засягане няма. АУАН е надлежно съставен, връчен е на упълномощено лице и на дружеството е била осигурена процесуална възможност да подаде възражение срещу акта, видно от датите на връчване на АУАН и на издаване на НП.

Неоснователно е и възражението на касатора, че РС не е отчел нарушенията на разпоредбите на чл.42, т.4 от ЗАНН и чл.57, т.5 от ЗАНН в АУАН и в НП, предвид неправилното ангажиране на отговорността на „Бийч енд бар мениджмънт“ ЕООД за търговска дейност на друго дружество - „Калотрейд“ ЕООД. Напротив, РС е изложил последователни и логически много добре издържани мотиви защо приема, че именно санкционираното лице следва да бъде адресат на НП. Тези мотиви се споделят изцяло от настоящия състав. След като плащанията от клиентите на ресторанта са извършени през ПОС – терминали, за които касаторът е имал съответен договор с банка, обоснован е изводът на РС, че преведените средства са постъпвали в неговия патримониум, а за извършените продажби е следвало да бъдат издавани фискални бонове, така както изискват закона и наредбата.

По същите мотиви е неоснователен и доводът на касатора, че РС е следвало да съобрази, че за извършена продажба, която не е осъществена от лицето, приело плащането, редът за отчитане на такива продажби е по чл.29, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, а не по чл.25, ал.1 от същата наредба, което не е сторено.

Касационната инстанция намира постановеното решение за обосновано, като счита, че в същото е отговорено задълбочено на всички възражения на жалбоподателя. Направен е обстоен анализ на фактите, издирено е приложимото право и е съпоставено с фактическата обстановка. Въпреки това, касационната жалба следва да бъде уважена, като краен резултат.

Съгласно разпоредбата на чл. 633 от ГПК, приложим на основание чл. 144 от АПК, решението на Съда на Европейските общности (СЕС) е задължително за всички съдилища и учреждения в Република България. Предвид направеното тълкуване с цитираното решение СЕС, относимо към настоящият спор, се достига до извод, че щом на дружеството – касатор на 12.08.2022 година е била наложена ПАМ - запечатване на търговския обект, в който е извършено нарушението по НП от 10.08.2022 г. и е забранен достъпът до обекта, то началникът на отдел „Оперативни дейности“ – Бургас, дирекция „Оперативни дейности“ в главна дирекция „Фискален контрол“ не е следвало да налага имуществена санкция на „Бийч енд бар мениджмънт“ ЕООД. СЕС възприема правната природа на наложената ПАМ като „санкция“ спрямо адресата (въпреки, че една от целите на мярката е превенция) и сумира нейното неблагоприятно въздействие с общия размер на наложените имуществени санкции за отделните нарушения, противопоставяйки ги на неголемия общ размер на неплатения данък по констатираните неотчетени продажби, както и на невъзможността на националния съд да измени квалификацията на нарушението (като намали „наказанието“ под предвидения минимум), за да я съобрази с тежестта на нарушението. Така е обоснован извод за непропорционалност на санкцията спрямо нарушението, т.е. несъответствие на националната правна уредба с правото на ЕС, което има приоритет. Настоящият състав следва да се съобрази с този извод.

С оглед на изложеното, касационният състав приема, че РС – Бургас е постановил неправилен съдебен акт. Решението следва да се отмени, както и да се отмени оспореното НП.

С оглед изхода на спора и своевременно направеното искане за присъждане на разноски, такива следва да се присъдят на касатора. Съгласно чл.63д, ал.1 – 2 от ЗАНН, в производствата пред районния и административния съд, както и в касационното производство страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. В случай, че заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 от Закона за адвокатурата.

В касационното производство е представен договор за правна защита, според който касаторът е заплатил на процесуалния си представител 1200 (хиляда и двеста) лева възнаграждение. От ответника не е направено възражение за прекомерност на претендираните разноски, предвид което на касатора следва да бъдат присъдени разноски в размер на 1 200 лева за адвокатско възнаграждение.

С оглед изложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд - Бургас,

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ решение № 418/05.05.2023 г., постановено по АНД № 554/2023 г. по описа на Районен съд - Бургас и вместо него постановя:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 664756-[рег. номер]/17.11.2022 г. на началник на отдел „Оперативни дейности“ – Бургас към дирекция „Оперативни дейности“ в главна дирекция „Фискален контрол“ на Национална агенция по приходите.

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите да заплати на „Бийч енд бар мениджмънт“ ООД сумата от 1 200 (хиляда и двеста) лева, разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

Председател:
Членове: