РЕШЕНИЕ
№ 1950
Сливен, 17.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Сливен - , в съдебно заседание на двадесет и четвърти септември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Председател: | СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА |
| Членове: | ГАЛЯ ИВАНОВА ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА-ГАНЕВА |
При секретар ГАЛЯ РАЙКОВА-ГЕОРГИЕВА и с участието на прокурора КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ МАРИНОВ като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА канд № 20257220600445 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по касационна жалба от Началник Група в ОД на МВР - Сливен, РУ - Нова Загора, подадена чрез пълномощник, против Решение № 49 от 11.06.2025 г., постановено по АНД № 129/2025 г. по описа на Районен съд – Нова Загора, в частта, с която е изменено Наказателно постановление /НП/ № 25-0306-000175/ 05.03.2025 г., издадено от Началник Група в ОД на МВР - Сливен, РУ - Нова Загора, в частта, с която на Г. Р. Г., [ЕГН], за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл. 175, ал. 3, предл. 2 от ЗДвП, са наложени административни наказания глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, като налага за извършено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, административни наказания глоба в размер на 50 лв., лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 8 контролни точки.
В касационната жалба се твърди, че решението на Районния съд в обжалваната част е неправилно, като постановено при нарушение на материалния закон. Посочва, че при правилно установена фактическа обстановка, която първоинстанционният съд е приел за безспорно доказана, а именно, че жалбоподателят е управлявал процесния колесен трактор, който е бил регистриран, но без поставена регистрационна табела, съдът неправилно е подвел установените от наказващия орган факти под санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, която се прилага в хипотезата, когато регистрационните табели са поставени върху МПС, но не са на определените за това места. Счита, че първоинстанционният съд неправилно е приел, че са налице основания за изменение на наказателното постановление на основание чл. 63, ал. 7, т. 1 от ЗАНН. Моли съда да постанови съдебен акт, с който да отмени като неправилно решението на Районен съд - Нова Загора в частта, в която е изменено НП за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и да реши делото по същество, като потвърди като законосъобразно НП в обжалваната част.
В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. По делото е постъпило писмено становище, чрез упълномощен процесуален представител, който поддържа касационната жалба и излага становище по същество. Моли решението на първоинстанционния съд в обжалваната част да бъде отменено. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, в случай че такова бъде претендирано от насрещната страна.
Ответникът по касационната жалба - Г. Р. Г., редовно призован, се представлява от пълномощник, който оспорва жалбата като неоснователна, излагайки доводи за правилност на обжалваното решение. Моли решението на Районния съд да бъде оставено в сила.
Представителят на Окръжна прокуратура - Сливен, счита, че решението на Районния съд следва да бъде оставено в сила.
Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Районният съд е приел, че са налице елементи от обективна и субективна страна, които осъществяват състава на нарушението по чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, с който се предвижда по-леко наказание за нарушителя, без да има съществено изменение на обстоятелствата на нарушението. По отношение на субективния елемент на деянието е приел, че същото не е било извършено умишлено и нарушителят е действал по непредпазливост, което не променя задължението му да се увери преди управлението, че е изпълнил всички свои задължения на водач по ЗДвП. Приел е за установено по безспорен начин, че колесният трактор е разполагал с регистрационни табели, но същите не са били поставени на необходимото за това място. Формирал е извод, че са налице обстоятелствата, при които да бъде приложена разпоредба на закона с по-леко наказание на дееца за извършеното нарушение. С такива мотиви Районният съд е изменил НП в частта, с която на Г. Р. Г. за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 175, ал. 3, предл. 2 от ЗДвП, са наложени административни наказания глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, като е наложил за извършено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, административни наказания глоба в размер на 50 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец.
Решението на Районния съд е валидно, допустимо и правилно.
Видно от установената по делото фактическа обстановка, на 26.02.2025 г. в 14:45 часа в с.Кортен, общ.Нова Загора по ул. „Асеновска“ до дом № 5, Г. Р. Г. е управлявал, с посока запад-изток, колесен трактор марка и модел „BASAK 2110S“ с номер на рама B2110SLT001601, с прикачено към него тракторно ремарке марка РСД-4 с рег. № [рег. номер], като след извършена справка с ОДЧ на РУ Нова Загора се установило, че колесният трактор е регистриран, но е без поставен регистрационен номер на определеното за това място. Тракторът е регистриран с рег. № ........... За констатираното бил съставен акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ серия GA № 3424308/26.02.2025 г., връчен на нарушителя при съставянето му, лично срещу подпис. Актосъставителят е приел, че Г. е нарушил разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП - управлява МПС, което е регистрирано, но е без табела с регистрационен номер или не е поставена на определеното за това място.
Въз основа на съставения АУАН е било издадено процесното НП.
Съдът извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материалния закон и констатира, че съдът е постановил правилен съдебен акт.
Разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП предвижда, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. Според приложената от АНО санкция по чл. 175, ал. 3, предл. 2 от ЗДвП (ред. ДВ, бр. 9 от 2017 г.), водач, който управлява моторно превозно средство, което е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лева.
По делото не е спорно, че на посочените в АУАН и в НП място, дата и час ответникът по касация е управлявал колесен трактор марка и модел „BASAK 2110S“ с номер на рама B2110SLT001601, с прикачено към него тракторно ремарке марка РСД-4 с рег. № [рег. номер], като след извършена справка с ОДЧ на РУ Нова Загора, се установило, че колесният трактор е регистриран, но е без поставен регистрационен номер на определеното за това място. По този начин нарушението е описано в съставения АУАН и издаденото въз основа на него НП. Защитата си санкционираното лице организира срещу фактите, каквито са констатирани и посочени в хода на административнонаказателното производство. Доколкото в АУАН и в НП е посочено изрично, че ответникът по касация е управлявал колесен трактор без поставен регистрационен номер на определеното за това място, правилно АНО е квалифицирал нарушението като такова по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, но е следвало административнонаказателната отговорност на лицето да бъде ангажирана по реда на чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
С разпоредбата на чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП (ред. ДВ, бр. 9 от 2017 г.) се предвижда, че водач, който управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лева. Първоинстанционният съд е обсъдил пълно и всестранно събраните по делото доказателства – писмени и гласни, в т.ч. и показанията на двете групи свидетели - актосъставителя и свидетеля по АУАН, и тези разпитани по почин на санкционираното лице, приемайки, че колесният трактор е бил регистриран с рег. № .........., разполагал е с регистрационна табела, но същата не е била поставена на необходимото за това място, което се е дължало на предходно извършен ремонт на селскостопанската техника. С оглед описанието на извършеното нарушение, настоящата касационна инстанция приема за правилен формираният от Районния съд извод, а възраженията на касатора - за неоснователни.
Правилно е приложена санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, в действащата към датата на нарушението редакция. Изменяйки НП, Районният съд правилно е определил размера на кумулативно предвидените административни наказания, налагайки минимално предвидения размер за всяко едно от тях - лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 месец и глоба в размер на 50 лева.
Правилно е приложена и Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение. Съгласно чл. 6, ал. 1, т. 4 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за управление на моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места (чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП) на водачите на МПС се отнемат 8 контролни точки.
По изложените съображения, Районният съд правилно е изменил наказателното постановление, издавайки валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон решение, при чието постановяване не са допуснати посочените в касационната жалба нарушения, поради което същото следва да бъде оставено в сила.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 49 от 11.06.2025 г., постановено по АНД № 129/2025 г. по описа на Районен съд - Нова Загора, в частта, с която е изменено Наказателно постановление № 25-0306-000175/ 05.03.2025 г., издадено от Началник Група в ОД на МВР - Сливен, РУ - Нова Загора, в частта, с която на Г. Р. Г., [ЕГН], за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 175, ал. 3, предл. 2 от ЗДвП, са наложени административни наказания глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, като налага за извършено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, административни наказания глоба в размер на 50 лв., лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 8 контролни точки.
Решението е окончателно.
| Председател: | |
| Членове: |