Р Е Ш
Е Н И Е
№ 732/27.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Монтана,
І-ви състав, в съдебно заседание на двадесет и трети ноември през две хиляди двадесет
и трета година в състав:
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
при
секретар Александрина Александрова разгледа
Адм.дело
№315/2023г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на
чл.215, ал.2 във вр. чл.210, ал.3 от Закон за
устройство на територията (ЗУТ)
Образувано е по жалба на В.С. ***, В.И.З.
*** и „БЕРКЛЕНД“ ООД със седалище гр.София, район „Изгрев“, бул.“Д*** Цанков“ №*
, вх.* * ет.* * офис 403, представлявано от В.И.К., срещу Протокол от
15.11.2022г. на Комисия по чл.210, ал.1 от ЗУТ, която е назначена със Заповед №РД-15-853/27.10.2022г.
на Кмета на Община Берковица, с която е
определена пазарната цена на правото на преминаване през ПИ 03928.191.11 по КК
и КР на гр.Берковица с цел достъп до сграда с идентификатор № 03928.19.4.12 по
КК и КР на гр.Берковица с площ от 431 кв.м. за сумата от 1960, 00 лв и през ПИ 03928.191.4 по КК и КР на гр.Берковица с цел
достъп до сграда с идентификатор №
03928.19.4.12 по КК и КР на гр.Берковица с площ от 208 кв.м. за сумата от 940,
00 лв.
В жалбата на В.С. *** и В.И.З. ***
се поддържа, че оспорената заповед е незаконосъобразна като са развити доводи,
че са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, размера на оценката е несправедливо определени и оспорения
административен акт противоречи на целта на закона. В съдебно заседание
оспорващите, чрез пълномощника си адвокат Т. поддържат жалбата си, като считат,
че оспорения административен акт е незаконосъобразен и молят да бъде отменен,
като претендират присъждане на разноски по делото съобразно представен списък.
В жалбата на „БЕРКЛЕНД“ ООД със
седалище гр.София, се поддържа, че оспорения административен акт не е издаден в
предвидената форма, допуснати са съществени нарушения на административнопроизводствените
правила и е нарушен материалния закон. В съдебно заседание, оспорващия, чрез
пълномощника си адвокат Х., поддържа жалбата си и моли да бъде отменен
оспорения административен акт, алтернативно поддържа да бъде изменен размера на
оценката определена от комисията в съответствие с приетата по делото
съдебно-техническа експертиза. Оспорващият развива допълнителни доводи в
писмена защита и претендира за разноски по делото съобразно представен списък.
Ответната
страна не взима становище по делото.
Заинтересованата
страна не взема становище по същество на спора.
Настоящият състав на
Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата,
доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата
нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда
на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:
Жалбата е подадена в
законоустановения срок, от надлежно легитимирани лица и е процесуално
допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за
това са следните:
Предмет на спора е
законосъобразността на Протокол от 15.11.2022г. на Комисия по чл.210, ал.1 от
ЗУТ, която е назначена със Заповед №РД-15-853/27.10.2022г. на Кмета на Община
Берковица, с която е определена
пазарната цена на правото на преминаване през ПИ 03928.191.11 по КК и КР на
гр.Берковица с цел достъп до сграда с идентификатор № 03928.19.4.12 по КК и КР
на гр.Берковица с площ от 431 кв.м. за сумата от 1960, 00 лв
и през ПИ 03928.191.4 по КК и КР на гр.Берковица с цел достъп до сграда с
идентификатор № 03928.19.4.12 по КК и КР на гр.Берковица с площ от 208 кв.м. за
сумата от 940, 00 лв. Административния орган е издал административния акт във
връзка с постъпило заявление вх.№УОСГ-94-00-5113(11), с което П.Й.Н. е поискал
учредяване на право на преминаване с цел достъп до сграда с идентификатор №
03928.19.4.12 по КК и КР на гр.Берковица. За определяне на оценката е ползван
Доклад за пазарна оценка изготвен от М*** З*** – член на комисията.
От фактическа страна, а и не се
спори между страните, се установява следното:
В Община Берковица е постъпила
молба вх.№ УОСГ-94-00-5113(11), с която П.Й.Н. е поискал учредяване на право на
преминаване с цел достъп до сграда с идентификатор № 03928.19.4.12 по КК и КР
на гр.Берковица (приета на л.31 по делото). Към молбата са приложени
скица-проект, скица на имота по КК и КР на гр.Берковица и нотариален акт №187, нот.дело №329/2018г. (л.32-34 по делото).
С писмо
изх.№УОСГ-94-00-5113/25.07.2022г. (л.27 по делото и л.22 по присъединеното адм.дело №329/23г.), оспорващите, които са собственици на
ПИ пред които се иска учредяване на право на преминаване, са уведомени за
постъпилата молба и им е представена възможност за учредяване на договор по
реда на чл.191, ал.1 от ЗУТ.
Със Заповед
№РД-15-853/27.10.2022г. на Кмета на Община Берковица (л.8 по делото), на
основание чл.210, ал.1във вр. с чл.192, ал.6 от ЗУТ е
назначена комисия, която да изготви оценка и определи размера на обезщетението,
във връзка с правото на преминаване през ПИ 03928.191.11 по КК и КР на
гр.Берковица с цел достъп до сграда с идентификатор № 03928.19.4.12 по КК и КР
на гр.Берковица с площ от 431 кв.м. и през ПИ 03928.191.4 по КК и КР на
гр.Берковица с цел достъп до сграда с идентификатор № 03928.19.4.12 по КК и КР
на гр.Берковица с площ от 208 кв.м. Видно от Договор за възлагане
№474/17.10.2022г. (л.16 по делото), Община Берковица е възложила на М*** З*** ,
който е член на назначената комисия, да изготви пазарна оценка на правото на
преминаване. От М*** З*** е изготвен Доклад за пазарна оценка (л.17-22 по
делото).
С оспорения в настоящето
производство Протокол от 15.11.2022г. на Комисия по чл.210, ал.1 от ЗУТ, която
е назначена със Заповед №РД-15-853/27.10.2022г. на Кмета на Община Берковица, с
която е определена пазарната цена на
правото на преминаване през ПИ 03928.191.11 по КК и КР на гр.Берковица с цел
достъп до сграда с идентификатор № 03928.19.4.12 по КК и КР на гр.Берковица с
площ от 431 кв.м. за сумата от 1960, 00 лв и през ПИ
03928.191.4 по КК и КР на гр.Берковица с цел достъп до сграда с идентификатор №
03928.19.4.12 по КК и КР на гр.Берковица с площ от 208 кв.м. за сумата от 940,
00 лв. В административния акт не е посочено в какъв срок подлежи на оспорване,
тоест в съответствие с разпоредбата на чл.140, ал.1 от АПК срока за оспорването
му се удължава с два месеца, респективно жалбите, с които е сезирана настоящата
съдебна инстанция са подадени в законоустановения срок, като пълнотата изисква
да се посочи, че административния акт не е надлежно връчван на оспорващият
„БЕРКЛЕНД“ ООД със седалище гр.София.
От така описаната фактическа
обстановка, съдът, въз основа на събраните по делото писмени доказателства и
изслушаните и приети и по делото съдебно-техническа и допълнителна
съдебно-техническа експертизи, стига до следните правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл.192, ал.6 от ЗУТ, цената на правото на преминаване по ал. 2 и 3 се определя по реда на чл. 210
и се заплаща преди издаване на заповедите по ал. 2 и 3. Съгласно разпоредбата на чл.210, ал.1 от ЗУТ, изготвянето на оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи се извършват по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината. В случая административния акт е издаден от Комисия назначена със Заповед №РД-15-853/27.10.2022г. на Кмета на Община Берковица (л.8 по делото), тоест налице е компетентност на издателя на оспорения административен акт.На основание
чл.215, ал.7, т.5 от ЗУТ решението е окончателно.