ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 853
гр.Хасково, 18.09.2023 г.
ЧЛЕНОВЕ:
1. ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА
2. ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА
В жалбата е формулирано и „Особено искане“, на основание чл.190, ал.1 от АПК съдът да постанови определение за спиране действието на оспорената част от подзаконовия акт, предвид очевидното й противоречие с чл.3, ал.3 от ЗЕСМФИ. Сочи се, че това искане се правело предвид и обстоятелството, че във всеки един момент щял да бъде постановен отказ за одобряване на внесения през м.02.2022 г. инвестиционен проект за изграждане на обект: „Оптична кабелна линия гр.Свиленград – с.Момково“. Твърди се, че при обжалване на този отказ дружеството не можело да се позове инцидентно на нищожността на подзаконовия акт, а това би довело и до допълнителни вреди за него, освен търпените вреди от продължителното забавяне на строежа и значително увеличилите се цени на строителството и материалите.
Съдът, като взе предвид изложените в искането твърдения и прецени събраните по делото доказателства, намира следното:
Обжалваните разпоредби от Наредба №10 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на Общински съвет – Свиленград, са с характер на подзаконов нормативен акт, и съгласно чл.187, ал.1, вр. чл.185, ал.2, предл. последно от АПК, същите могат да бъдат оспорени без ограничение във времето.
В чл.190, ал.1 от АПК е предвидено, че оспорването не спира действието на подзаконовия нормативен акт, освен ако съдът постанови друго.
Доколкото в жалбата изрично е формулирано искането съдът да спре действието на оспорените разпоредби от подзаконовия нормативен акт, то това искане се явява процесуално допустимо за разглеждане.
Разгледано по същество, искането е неоснователно.
В чл.190, ал.1 от АПК не са дефинирани
условията, при които съдът може да „постанови друго“, и след като в специалната
разпоредба липсват нормативно регламентирани критерии, чрез които да се
преценява основателността на искането за спиране действието на оспорения акт, то
приложение следва да намерят условията, посочени в чл.166, ал.2, във вр. с ал.4
от АПК.
Съгласно чл.166, ал.4 от АПК,
допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на
отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може
по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал.2, т.е. при
всяко положение на делото до влизането в сила на решението, по искане на
оспорващия.
Условията, посочени в чл.166, ал.2 от
АПК, при които съдът може да спре предварителното изпълнение, са две,
предвидени алтернативно – ако предварителното изпълнение може да причини на
оспорващия значителна вреда, или може да му причини труднопоправима вреда. Само
те могат по значимостта си да противостоят на онзи обществен интерес, заради
който законодателят е предвидил изрично, че оспорването не спира действието на
подзаконовия нормативен акт.
При това значителните или
труднопоправимите вреди не се презюмират. Същите следва да са конкретизирани, а
вероятността да настъпят следва да бъде доказана в настоящото производство от
страната, която черпи за себе си изгодни правни последици – в случая от
жалбоподателя „ЕСКОМ“ ООД, гр.Хасково.
Оспорващият твърди, че за него щели да настъпят
вреди при бъдещо постановяване на отказ
от страна на Община Свиленград за одобряване на внесен от дружеството инвестиционен
проект за изграждане на оптична кабелна линия.
Така формулирани, тези вреди не
произтичат пряко и непосредствено от оспорените разпоредби на Наредба №10. Дори
да се приеме за установено, че съобщената на „ЕСКОМ“ ООД с писмо регистрационен
индекс: И-1828/12.04.2023 г. на Кмета на Община Хасково дължима такса за
одобряване на внесения инвестиционен проект в размер на 9360 лв. е определена
по основание и размер въз основа на оспорените разпоредби от Наредба №10, то
евентуална имуществена вреда на дружеството би била причинена само в хипотезата
на внасяне на тази такса. При това подобна вредата не би била непосредствена
последица от нормите на Наредбата, в които се определя размера на таксата за
линеен метър, а от административния акт, с който същата е определена за
одобряването на конкретния инвестиционен проект.
Дружеството при всички положения дължи
такса за поисканото одобряване, а формираният между него и Община Свиленград спор
относно основанието за нейното определяне, респ. нейния размер, води на извода
за недоказаност на вреди в размер на 9360 лева. Дори и този размер на вреда съдът
не намира за значителен за жалбоподателя, като юридическо лице със съответния предмет
на дейност. Хипотетичната имуществена вреда от заплащането на паричната сума не
може да се определи и като труднопоправима, тъй като неправилно определените
размери на такси подлежат на връщане.
Преценените за конкретния случай
евентуални неблагоприятни последици, които биха възникнали за жалбоподателя от действието
на подзаконовия нормативен акт, не са с такъв интензитет, че накърняване на частния
интерес на засегнатото лице да е годно да се противопостави на заложения в
закона обществен интерес от стабилност в действието на нормативните актове и неспирането
на тяхното действие само въз основа на инициирано съдебно оспорване.
Изводът е, че от приложените към жалбата
доказателства и изпратената в съда административна преписка не може да се
обоснове извод за наличието на вреди от вида, характера и интензитета на
посочените в чл.166, ал.2 от АПК, които да са основание съдът да спре
действието на оспорените разпоредби от подзаконовия нормативен акт поради
подадената от „ЕСКОМ“ ООД жалба срещу тях.
Допълнително следва да се посочи, че
твърдяната в жалбата „явна нищожност“ на оспорените разпоредби не представлява
основание за постановяване на поисканото спиране на действието им.
Искането за спиране действието на
обжалваните разпоредби от Наредба №10 за определяне и администриране на
местните такси и цени на услуги на Общински съвет – Свиленград, е неоснователно
и следва да бъде отхвърлено.
Предвид изложеното, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТХВЪРЛЯ искането на „ЕСКОМ“ ООД, гр.Хасково, за спиране действието на оспорваните по делото разпоредби от Наредба №10 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на Общински съвет – Свиленград.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 - дневен срок от съобщаването му.
На основание чл.138, ал.3 от АПК препис от определението да се изпрати на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.