РЕШЕНИЕ

1477

Пазарджик, 16.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - VI състав, в съдебно заседание на осемнадесети март две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СВЕТОМИР БАБАКОВ
   

При секретар РАДОСЛАВА МАНОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТОМИР БАБАКОВ административно дело № 1137 / 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 118 и следващите от КСО, във връзка с чл. 145 и следващите от АПК.

Делото е образувано по жалба на А. В. М. от гр. Велинград против Решение № 1012-12-161#1/30.08.2019 г. на директора на ТП на НОИ – Пазарджик, с което е потвърдено разпореждане № 2140-12-175 от 21.05.2019 г. на длъжностно лице по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ – Пазарджик.

В жалбата се сочи, че оспореният акт е издаден при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалния закон.

В съдебно заседание, жалбоподателят се представлява от адв. Р., който поддържа жалбата. Претендира разноски, съгласно представен списък.

Ответникът по жалбата, в лицето на Директора на ТП на НОИ – Пазарджик, чрез представител по пълномощие – юрк. С. оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Подробни доводи излага в писмени бележки. Претендира разноски.

Административен съд – Пазарджик, след като взе предвид наведените от страните доводи и се запозна с приетите по делото писмени доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Със заявление с вх. № 2113-12-107 от 24.01.2019 г. г-н А. В. М. е поискал да му бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 69 от КСО.

Пенсионният орган е изчислил осигурителен стаж на жалбоподателя въз основа на представените оригинални документи и данните от информационната система на НОИ, както следва:

• съгласно удостоверение УП-30 № XIV-174 от 04.04.1996 г. от осигурител „Железопътен завод“ гр. София на длъжност „почиствач-шмиргелист по отливки в леярен цех“ за периода от 01.06.1678 г. до 30.09.1979 г. зачетен стаж 1 г. 4 м. 0 дни от първа категория труд;

В Регистъра на осигурените лица има данни за г-н М. като самоосигуряващо се лице за времето от 01.01.1997 г. до 30.04.1998 г., от 01.07.1998 г. до 31.10.2007 г. и от 01.04.2008 г. до 30.04.2008 г. към „ИВА-РМ-2. - А. М.“ гр. Велинград.

Контролните органи извършили справка, от която установили, че жалбоподателят е едноличен собственик на „ИВА-РМ-2. - А. М.“ гр. Велинград.

От справка 22А - Деклариран вид осигуряване от самоосигуряващите се лица е установено, че жалбоподателят не е заявил начало на осигуряване като самоосигуряващо се лице.

На 11.02.2019 г. е изпратен сигнал № 21102-12-115 до отдел „Краткосрочни плащания контрол“ за установяване на стаж и доход като самоосигуряващо се лице на жалбоподателя към ЕТ „ИВА-РМ-2. - А. М.“ гр. Велинград за периода от 01.01.2007 г. до 31.12.2011 г.

На 19.02.2019 г. е получен констативен протокол №КВ-5-12-0052 5636 от 18.02.2019 г. от контролните органи в ТП на НОИ - Пазарджик, съгласно който за периода от 01.01.2007 г. до 31.12.2011 г. за жалбоподателя не са внесени осигурителни вноски като самоосигуряващо се лице.

На 15.02.2019 г. е изпратено писмо № 2113-12-107#1 по чл. 1, aл. 5 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж (НПОС) до жалбоподателя, с което е изискана заверена осигурителна книжка за периода 06.11.1991 г. (датата на регистриране на ЕТ) до 31.12.2011 г. вкл. (датата на служебно заличаване на ЕТ). Писмото е върнато в отдел „Пенсии“ като неполучено.

В тази връзка, по реда на чл. 10, ал. 9 от НПОС, пенсионният орган е поставил съобщение № 2113-12-107#2 от 20.03.2019 г. на таблото за обявления в териториалното поделение на НОИ за срок от 7 дни, след изтичането на които писмото по чл. 1, ал. 5 от НПОС е снето от таблото с протокол № 20 от 27.03.2019 г.

На 16.05.2019 г. писмо № 2113-12-107#1 от 15.02.2019 г. е връчено на ръка, срещу подпис на лицето.

На 17.05.2019 г. е получена декларация № 2113-12-107#3 от жалбоподателя, съгласно която за периода от 06.11.1991 г. до 31.12.2011 г. няма внесени осигурителни вноски като самоосигуряващо се лице.

Във връзка с изложеното, органът е приел, че към датата на заявлението за пенсия, жалбоподателят има сбор от осигурителен стаж и възраст 89 г. 0 м. 28 дни и му е отказана лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 69б, ал. 1 от КСО, по заявлението, тъй като не е изпълнено условието за наличие на сбор от осигурителен стаж и възраст за мъжете - 100.

По делото е изготвено заключение на съдебно-почеркова експертиза, съгласно която подписите за “изготвил”, “гл. Счетоводител” и “ръководител” в УП-30 от 04.04.1996 г. не са положени от лицата С. С., Я. К., М. Г., И. Ц. и В. С.. Подписите в колони 6 и 9 и подписите в правоъгълния печат на стр. 17 от ТК 1383/01.06.1978 г. са електрофотографски копия. Съдът кредитира заключението като компетентно изготвено от вещо лице, притежаващо съответните специални знания и неоспорено от страните, но по относимостта му към спора, съдът ще изложи съображенията си по-долу.

 

Административен съд – Пазарджик, след преценка на събраните по делото доказателства по отделно и в съвкупност и съобразявайки доводите на страните, приема от правна страна следното:

По допустимостта на жалбата: Оспореният административен акт е връчен на жалбоподателя на 17.09.2019 г. Жалбата е подадена чрез административния орган на 26.09.2019 г., т.е. в 14-дневния срок преклузивен срок по чл. 118 от КСО. Съдът е сезиран от надлежна страна – адресат на индивидуалния административен акт, с който се засягат нейни законни права и интереси и следователно е подлежащ на оспорване. Във връзка с изложеното, съдът счита, че жалбата е процесуално допустима и като такава следва да бъде разгледана по същество.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

По силата на §9, ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби на Кодекса за социално осигуряване времето, което се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране положен до 31.12.1999 г., съгласно действащите дотогава разпоредби, се признава за осигурителен стаж по този кодекс. Трудовият стаж положен до 31.12.1999 г. при условията на първа и втора категория труд, както и при специфичните условия на т. 66а-66к по отменения, с чл. 1 от Постановление № 75 на Министерския съвет от 1998 г., Правилник за категоризиране на: труда (ПКТП) съгласно §2 от ЗР Постановление № 235/20.10.1998 г., при пенсиониране се ,признава от съответната категория и при отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст след 01.01.2000 г.

По силата на разпоредбата на чл.69б, ал. 1 от КСО лицата, които са работили 10 години при условията на първа категория труд, придобиват право на пенсия при следните условия:

  1. навършили са възраст до 31 декември 2015 г. 47 години и 8 месеца за жените и 52 години и 8 месеца за мъжете и имат сбор от осигурителен стаж и възраст 94 за жените и 100 за мъжете;
  2. от 31 декември 2015 г. възрастта по т. 1 се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца за мъжете и с по 4 месеца за жените до достигане на  възраст.

Съгласно разпоредбата на чл. 69б, ал. 2 от КСО лицата, които са работили 15 години при условията на втора категория труд, придобиват право на пенсия при следните условия: 1. навършили са възраст до 31 декември 2015 г. 52 години и 8 месеца за жените и 57 години и 8 месеца за мъжете и имат сбор от осигурителен стаж и възраст 94 за жените и 100 за мъжете; 2. от 31 декември 2015 г. възрастта по т. 1 се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца за мъжете и с по 4 месеца за жените до достигане на  възраст.

Т.е., правото на пенсия по чл. 69б от КСО се придобива при следните условия: определена възраст, минимално необходим стаж от първа или втора категория труд и сбор от възрастта и осигурителния стаж. От представените по преписката писмени доказателства, административният орган е изчислил общ осигурителен стаж, превърнат към трета категория 30 г. 3 м. и 23 дни. Към датата на заявлението, жалбоподателят има сбор от осигурителен стаж и възраст 89 г.0м 28 дни.

Спорът по делото се концентрира около стажа на жалбоподателя като самоосигуряващо се лице в периода 01.04.1996 г. - 31.12.2011 г.

Съгласно чл. 41, ал. 1 от НПОС осигурителният стаж и осигурителният доход на самоосигуряващите се лица, се установяват с осигурителни книжки, в които се посочват времето, през което лицата са били осигурени, и доходът, върху който са внесени или дължими осигурителни вноски. За времето след 31 декември 2006 г. самоосигуряващите се лица могат да установяват осигурителен стаж и осигурителен доход и въз основа на данните за внесените дължими осигурителни вноски, съдържащи се в информационната система/регистрите на НОИ. За времето след 1 януари 2016 г. самоосигуряващите се лица установяват осигурителен стаж и осигурителен доход въз основа на данните за внесените дължими осигурителни вноски, съдържащи се в информационната система/регистрите на НОИ.

Т.е., за да докаже осигурителен стаж като самоосигуряващо се лице до 31.12.2016 г., жалбоподателят е следвало да представи пред органите на НОИ осигурителна книжка, в която да бъде посочен доход, върху който са внесени или дължими осигурителни вноски. Жалбоподателят е уведомен с писмо изх. № 2113-12-107#1/15.02.2019 г./лично получено от него на 16.05.2019 г., видно от поставения саморъчен текст и подпис/, че следва да представи осигурителна книжка, или в случай, че не притежава такава да подаде заявление за заверка в приемната на ТП на НОИ. Безспорно такава осигурителна книжка не е представена, липсват данни и да е подадено заявление за заверка на осигурителна книжка. Неоснователно е възражението, че органът не е спазил срока по чл. 1, ал.5 от НПОС или че не е упражнил правомощията си за спиране на производството по чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК. Жалбоподателят e подал декларация, в която изрично е отбелязал, че за периода не са внасяни осигурителни вноски. Съгласно разпоредбите на чл. 9, ал. 1, т. 4 от КСО и чл. 37, ал. 1 от НПОС, при самоосигуряващите се лица не е достатъчно да са дължими осигурителните вноски, а същите трябва да са и реално внесени, за да се признае времето за осигурителен стаж. Това е разликата с лицата, работещи по трудово правоотношение, при които е достатъчно да са дължими осигуровки и да са подадени данни по чл. 5, ал. 4 от КСО, за да се признае трудовия стаж и за осигурителен. Освен това, дори и да не е изтекъл срокът по чл. 1, ал. 5 от НПОС и делото не е спряно на основание чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, жалбоподателят е разполагал с достатъчно време да представи осигурителна книжка при административното и съдебното оспорване на решението, което той не е сторил.

Противно на твърдяното от жалбоподателя, разпоредбата на §1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО, изр. последно отново въвежда за самоосигуряващите се лица изискването да са внесени осигурителни вноски, за да се считат осигурени лица. Действително разпоредбата е от 2007 г., но обхваща и периода от 2007 г. - 2011 г., когато се твърди, че жалбоподателят е самоосигуряващо се лице. А разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от НПОС/ДВ бр. 19 от 2002 г./ въвежда изискването за самоосигуряващите се лица да са внесени осигурителни вноски от 2002 г.

Т.е. дори и да се приеме, че жалбоподателят разполага с осигурителна книжка, в която са налични данни за осигурителен доход, нормативната уредба не позволява в периода от 2002 г.-2011 г. времето да му се признае за осигурителен стаж, без реално да са внасяни осигуровки от самоосигуряващото се лице. За периода от 1996г.-2002 г., за да му се признае времето за осигурителен стаж, жалбоподателят трябва да разполага, съгласно изискванията на чл. 41, ал. 1 от НПОС с осигурителна книжка, в която да е отбелязано времето за осигуряване и доходът, върху който са внасяни или дължими осигурителни вноски.

Следва да се отбележи, че неправилно органът е разгледал осигурителния стаж като самоосигуряващо се лице за периода 06.11.1991 г. - 31.03.1996 г., тъй като този стаж е зачетен като осигурителен стаж първа категория съгласно УП-30/04.04.1996 г.

Дори и да се приеме, че стажът на жалбоподателя като самоосигуряващо се лице следва да бъде зачетен за периода 1996-2002 г., тези 6 г. трета категория труд отново няма да са достатъчно за придобиване на право на пенсия за ОСВ, предвид че сборът осигурителен стаж и възраст отново няма да стане 100, съгласно изискването на чл. 69б, ал. 1 от КСО.

Ирелевантно за спора е новооткритото обстоятелство, касаещо представените неистински документи за доказване на стажа през претендирания период от 01.06.1678 г. до 30.09.1979 г. и от 01.11.1981 г. до 31.03.1996 г. от „Железопътен завод“ гр. София. Този стаж е признат от органа за осигурителен в атакуваното разпореждане и потвърждаващото го решение на директора на ТП на НОИ и с настоящото решение не може да бъде изключен от общия осигурителен стаж. Това може да бъде сторено от органа по реда на чл. 99, ал. 1, т. 2 б “а” от КСО.

По изложените съображения съдът намира, че оспореният акт е постановен от компетентен орган, в предписаната от закона форма и при съответствие с действащите материалноправни разпоредби и целта на закона, поради което следва жалбата срещу него да се отхвърли като неоснователна.

При този изход на спора жалбоподателят следва да заплати на ТП на НОИ – Пазарджик юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 24 от Наредба за заплащане на правната помощ в размер на 100 /сто/ лева и 250 /двеста и петдесет/ лева депозит за съдебно-почеркова експертиза.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 4 от АПК, Административен съд – Пазарджик,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А. В. М. от гр. Велинград против Решение № 1012-12-161#1/30.08.2019 г. на директора на ТП на НОИ – Пазарджик, с което е потвърдено разпореждане № 2140-12-175 от 21.05.2019 г. на длъжностно лице по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ – Пазарджик.

ОСЪЖДА А. В. М. от гр. Велинград да заплати на ТП на НОИ – Пазарджик сумата от 350 /триста и петдесет/ лв. разноски.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, с касационна жалба пред Върховния Административен съд на Република България.

 

Съдия: /п/