Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Кърджали, 13.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Кърджали в публично заседание на първи ноември през две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
АНГЕЛ МОМЧИЛОВ
ЧЛЕНОВЕ:
АЙГЮЛ ШЕФКИ
МАРИЯ БОЖКОВА
при секретаря Мелиха Халил,
като разгледа
докладваното от съдия Шефки адм.д №331 по описа на КАС за 2023 г., с участието на прокурор Василева от ОП-Кърджали и за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл. 185-196 от АПК.
Делото е образувано по протест от Д. Д. - зам. окръжен прокурор при Окръжна прокуратура - Кърджали против Правилник
за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация, приет с Решение №14/18.12.2019
г. на Общински съвет – Ардино. В протеста се твърди незаконосъобразност на оспорения акт, като издаден при съществени
нарушения на процесуалните правила. В тази връзка се сочи, че ОбС-Ардино
е обсъдил и приел Правилника в нарушение на чл.28, ал.4 от Закона за
нормативните актови /ЗНА/, без приложени мотиви към внесения проект. Отделно от
изложеното, в протеста се сочи и материална незаконосъобразност на разпоредбите
на чл.4, ал.2; чл.17; чл.18; чл.20, ал.2 в частта „за участие в председателския съвет-20%“; чл.63, ал.1, в частта
„подпомаган от председателския съвет“, и ал.4, както
и на чл.80, ал.1, в частта „ и след решение на председателсткия
съвет“ от Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите
комисии и взаимодействието му с общинската администрация, поради несъответствието
им със Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/. Иска се отмяна на оспорения
акт. В условията на алтернативност се иска
отмяна на разпоредбите на чл.4, ал.2; чл.17; чл.18; чл.20, ал.2, в частта „за
участие в председателския съвет-20%“; чл.63, ал.1, в
частта „подпомаган от председателския съвет“, и ал.4,
както и на чл.80, ал.1, в частта „ и след решение на председателсткия
съвет“ от горния правилник. В съдебно заседание прокурорът поддържа
протеста, по изложените
в него съображения. Претендира и направените в производството разноски за съобщаване
на оспорването.
Ответникът – Общински
съвет - Ардино, чрез процесуалния си представител, намира протеста за
неоснователен. В с.з.
и в представено писмено становище излага съображения за липса на съществени
нарушения на административнопроизводствените правила,
както и за спазена процедура по приемането на оспорения акт. Счита, че
общинският съвет разполага с широка компетентност да определя политиката за
развитие на общината, в т.ч. и да приема нормативни актове, уреждащи обществени
отношения с местно значение, поради което няма пречка да уреди самостоятелно и
вътрешната структура и организация на дейността си, вкл. и като създава председателски съвет. Позовава се на Европейската харта за
местното самоуправление, и по-специално на чл.6, съгласно който: „Без да се
изключва приложението на по-общи законови разпоредби, органите на местно
самоуправление трябва да могат сами да определят вътрешните административни
структури, които смятат да създадат, за да могат да ги приспособят към своите
специфични нужди и за да осигурят ефективно управление. Сочи, че с текстовете
от Правилника, визирани в протеста, е уреден статута на председателския
съвет, като помощен и консултативен орган към председателя на общинския съвет и
съществуването му не противоречи на закона. Счита, че в случая не е налице и
правен интерес от оспорването на акта, поради ограниченото му действие във
времето.
Административният съд, като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено следното:
С Решение №14/18.12.2019 г.
на Общински съвет – Ардино, на основание чл.21,
ал.3 от ЗМСМА, е приет Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-Ардино,
неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. Според приложения Протокол №3 от заседанието на ОбС- Ардино,
проведено на 18.12.2019 г., решението е прието по предложение на
председателя на нарочно създадена Временна комисия за изготвяне на правилника.
Общинският съвет е заседавал при наличие на необходимия кворум, като решението е
прието с 22 гласа - „за“, 1 – „против“ и „въздържали се“ – 5, от присъствалите при
гласуването 28 общински съветници.
Видно от
приложеното по делото извлечение от интернет страницата на Община Ардино, проектът на правилника е публикуван на 08.11.2019 г.
При тази фактическа
обстановка и след проверка на оспорения административен акт, съобразно чл. 168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни
изводи:
Оспорването е допустимо. Протестът е подаден от прокурор,
който съгласно чл.186, ал.2, вр. с чл.16, ал.1, т.1
от АПК, разполага с правомощието да оспори пред съд процесния
Правилник, приет от ОбС-Ардино, като това оспорване, според
чл.187, ал.1 от АПК, не е ограничено със срок.
По силата на чл.
21, ал.3 от
ЗМСМА, общинският съвет е оправомощен да приема правилник за организацията и дейността на общинския
съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, респ., оспореният акт е издаден от компетентен орган.
Съгласно чл. 7, ал.1 от Закона за нормативните
актове, правилникът е нормативен акт, който се издава за
прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни
органи или за вътрешния ред на тяхната дейност. В тази връзка, оспореният нормативен акт е подчинен
на правилата, посочени
в глава Пета, раздел III /чл.75-80/ от АПК, като за неуредените случаи се прилагат
разпоредбите на Закона за нормативните актове.
При приемането на правилника, съдът констатира съществено
нарушение на процесуалните правила.
Съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 3 от ЗНА, преди внасянето на
проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган,
съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната
институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на
въздействието по чл. 20. Когато съставителят на проекта е орган на местното
самоуправление, публикуването се извършва на интернет страницата на съответната
община и/или общински съвет.
Според
чл.28, ал.1 от ЗНА, проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно
доклада към него и предварителната оценка на въздействието по чл. 20, се внася
за обсъждане и приемане от компетентния орган. Съгласно ал. 2 от същата
разпоредба, мотивите, съответно докладът към проекта за нормативен акт следва
да съдържат: 1) причините, които налагат приемането, 2) целите, които се
поставят, 3) финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата
наредба, 4) очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако
има такива, както и 5) анализ на съответствие на проекта с правото на
Европейския съюз.
Според
чл.
28, ал. 4 от ЗНА, проект на нормативен акт, към който не са приложени
мотиви, които да отговарят на изискванията на ал. 2, не се обсъжда от
компетентния орган.
В
разглеждания случай, в нарушение на изискванията на чл. 26, ал. 3 и чл. 28, ал.1 от ЗНА, проектът на правилника
е публикуван на интернет страницата на общината, без приложени мотиви. Такива
мотиви не са представени и при внасянето му за обсъждане и приемане на
заседанието на общинския съвет, проведено на 18.12.2019 г., каквото е
изискването на чл.28, ал.1 от ЗНА. От своя страна, липсата на мотиви към
внесения проект на правилника, съгласно чл.
28, ал. 4 от ЗНА, е пречка за обсъждането и приемането му от общинския
съвет.
Настоящия състав приема, че горните задължения са
императивни и имат за цел да гарантират прилагането на принципите на необходимост,
обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, установени в чл.26, ал.1
ЗНА, като неизпълнението им засяга правото на участие на заинтересованите лица в производството по изготвяне на проектите на нормативни актове. В тази връзка, установените нарушения
на изискванията на чл. 26, ал. 3, чл.28, ал.1 и ал.4 от ЗНА, са
съществени и опорочават
акта до степен, налагаща неговата отмяна, в какъвто смисъл е и трайната съдебна практика.
По
изложените съображения съдът намира, че оспорения правилник е приет при съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, което е самостоятелно основание
по чл.146, т.3 АПК, за цялостната му отмяна.
При този изход на делото, в полза на Окръжна прокуратура - Кърджали следва
да бъдат присъдени направените по делото разноски
за внесената такса за обява в ДВ, в размер на 30 лв., платими от ответника.
Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд Кърджали
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Правилника за организацията и
дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с
общинската администрация, приет с Решение №14/18.12.2019 г. на Общински съвет –
Ардино.
ОСЪЖДА Общински съвет - Ардино
да заплати на Окръжна прокуратура
- Кърджали, разноски по делото, в размер на 30 лева.
Решението може да
се обжалва пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните.
След влизането му
в сила, решението подлежи на обявяване по реда на чл.
194 от АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.