05.04.2021г.
гр.Хасково
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд Хасково в
публичното заседание
на пети март
две хиляди и двадесет и
първа година в следния състав:
СЪДИЯ : ПАВЛИНА
ГОСПОДИНОВА
Секретар Светла
Иванова
Прокурор
като разгледа докладваното от съдията
адм.д.№1086 по описа за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел І от
Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.172, ал.5 от Закона за движение
по пътищата.
Образувано е по жалба от В.В.С.
– чрез упълномощен адвокат, против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка №20-1253-000106/11.02.2020г., издадена от Началник група
към ОД МВР Хасково, с-р Пътна полиция Хасково. В жалбата се сочи, че заповедта била
нищожна, неправилна и незаконосъобразна. това било така защото се счита, че
били допуснати нарушения на административнопроизводствените правила на ЗДвП и
АПК, както и нарушения на материалноправните норми на ЗДвП. Жалбоподателят не
бил уведомен за започналото административно производство, както и не му била
дадена възможност да даде пояснения, което било в нарушение на правилата на
чл.26, чл.34-36 и чл.45 от АПК. От описанието в оспорената заповед не ставало
ясно описаните НП кога били издадени и връчени, кога били влезли в сила. Не бил
и уведомен, че са му иззети точки, като в случая така липсвал субективният
момент относно извършване на вмененото му неправомерно поведение.
Жалбоподателят сочи, че не знаел, че са му иззети всички точки и така за него
не било възникнало задължение да върне СУ МПС. В самата заповед липсвало
излагане на конкретни фактически обстоятелства, въз основа на които
административният орган да е достигнал до извод за прилагане на ПАМ. Заповедта
не съдържала и мотиви във връзка с приложената ПАМ, което било нарушение на
чл.172 от ЗДвП. Не било посочено и кой способ, предвиден в чл.172, ал.2 от
ЗДвП, бил избрал административният орган, за да приложи мярката. Разпореждало
се да бъде иззето СУ МПС №263579200, което било невалидно и унищожено, като
така заповедта била безпредметна. Това обосновавало и нищожност на оспорената
заповед, тъй като нямала надлежен предмет. Напълно безсмислено било да се
издаде акт, чието изпълнение било фактически и правно невъзможно. В самата
заповед било посочено, че се налага санкция по чл.171, т.4 – временно отнемане на
СУ МПС, без да било посочен конкретен срок. Веднага след това било посочено
чл.171, т.4 – изземване на свидетелство за управление на водач на МПС, на който
са му отнети всички контролни точки, и не е изпълнил задължението си по чл.157,
ал.4 от ЗДвП. Това били два различни състава на една и съща правна норма, като
разминаването обърквало жалбоподателя и осуетявало възможността да разбере
каква санкция бил избрал органът – дали временно отнемане и за какъв срок или
изземване или по кой начин, предвиден в чл.172, ал.2 от ЗДвП. Освен това за да
изпълни своето предназначение мярката, то същата следвало да бъде своевременна,
а последното НП било от 19.10.2011г. Иска се отмяна на заповедта, както и да
бъдат заплатени направените по делото разноски.
Ответникът – Началник група към ОД на МВР
Хасково, с-р Пътна полиция, взема становище в придружителното писмо от
01.12.2020г., като счита, че жалбата не следва да бъде уважена.
Като прецени твърденията на страните и
събрания по делото доказателствен материал, съдът намира за установено от
фактическа страна следното:
Видно от представената Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка №20-1253-000106/11.02.2020г., издадена от Началник
група Сектор Пътна полиция Хасково, със същата е наложена ПАМ по чл.171, т.4 от
ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на МПС №263579200 от водач, на който са му отнети всички
контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП.
Заповедта е връчена на оспорващия на 18.11.2020г., а жалбата срещу нея
е постъпила в съда на 23.11.2020г. Заповедта е
мотивирана с обстоятелството, че са отнети всички контролни точки с влезли в
сила наказателни постановления – НП №5003/13.11.2009г. – 6 к.т.; НП №22550/15.04.2010г. – 8 к.т.; НП №83540/11.08.2011г. – 6 к.т.; НП №99457/14.10.2011г. – 6 к.т.; НП №100530/19.10.2011г. – 6 к.т.; НП №125128/04.11.2009г. – 6 к.т.; НП №113275/11.01.2011г. – 6 к.т.; НП №2010/05.10.2010г. –
6 к.т.
Видно от представената справка – л.16-31
от делото, посочените в заповедта наказателни постановления са описани в
справката под №№28, 32, 49, 53, 26, 54, 40, 38 /съответно/ като за тях е
отбелязано, че са влезли в сила. От същата справка се установява и че СУМПС №263579200 е било валидно до 30.10.2018г. Същият
документ е бил получен и иззет на 11.02.2021г. от жалбоподателя, тъй като се
установило, че са му отнети всички контролни точки, за което и била издадена
оспорената заповед – писмо от Началник СПП Хасково, л.61 от делото.
Представеното в препис Наказателно
постановление №5003/13.11.2009г., с
което са отнети 6 контролни точки, няма отбелязване за влязло в сила, както и
няма разписка за връчването му на нарушителя. Представените наказателни
постановления с №№22550/15.04.2010г., 83540/11.08.2011г., 99457/14.10.2011г. и
100530/19.10.2011г. са с отбелязване за връчване по реда на чл.58, ал.2 от ЗАНН
и влизане в законна сила на 06.01.2012г. В преписката е приложена Докладна
записка рег.№ХЯ-78/03.01.2012г. относно връчване на наказателни постановления без конкретното посочване на тези
НП. Представените наказателни постановления №№125128/04.11.2009г. и
113275/11.01.2011г. са с отбелязване за връчване по реда на чл.58, ал.2 от ЗАНН
и влизане в законна сила на 11.01.2012г.
Съгласно писмо
рег.№1275р-1668/13.03.2020г. във връзка със запитване от Началник С ПП Хасково,
то Началник Сектор ПП В.Търново отговаря, че НП №2010/05.10.2010г. не е открито
в архива.
Със Заповед №272з-906/20.03.2019г.
Директорът на ОД на МВР Хасково на основание чл.43, ал.4 във вр. с ал.3, т.1 от ЗМВР е оправомощил
длъжностните лица, които да издават принудителни административни мерки по
чл.171, т.1, т.2, т.2а, т.4, т.5, т.6 , т.7 и т.8 от ЗДвП, между които по т.5 от
заповедта – началниците на групи в сектор ПП.
При така установеното по фактите и в
рамките на съдебната проверка съгласно чл.168 от АПК във вр. с чл.146 от АПК и чл.169 от АПК, съдът направи следните
правни изводи:
Жалбата е подадена от надлежна страна –
адресат на оспорения акт, съответна е на изискванията за форма и реквизити и е
подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК. Оспореният акт е
индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК, тъй като засяга пряко
правната сфера на своя адресат и подлежи на съдебен контрол. Поради това
жалбата е процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата е
основателна.
Съгласно
чл.172, ал.1 от ЗДвП /в приложимата към датата на издаване на акта редакция/, принудителните
административни мерки по чл.171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5,
буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от
ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната
компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. ЗДвП регламентира правата и задълженията на определени от
Министъра на вътрешните работи служби за контрол, като според чл.165, ал.2, т.2
от ЗДвП същите имат правомощия да изземват и задържат документи, включително
свидетелството за управление на водача. Към административната преписка е
приложена и Заповед №272з-90/20.03.2019г. на Директора на ОДМВР Хасково, с
която последният, в изпълнение на Заповед №8121з-1524/09.12.2016г. на Министъра
на вътрешните работи и на основание чл.43, ал.4 във вр. с чл.43, ал.3, т.1 от
ЗМВР е оправомощил длъжностни лица от ОДМВР Хасково, между които и - т.5,
началниците на групи ОПТПАНДИАД, ОДПКПД, КПДГПАМ и РОППССВ в сектор ПП при
отдел ОП в ОД МВР Хасково, да издават заповеди за налагане на принудителни
административни мерки, включително по чл.171, т.4 от ЗДвП. Служебно известно е
на съда, че Отдел Охранителна полиция, ОД МВР Хасково, включва два сектора -
Сектор Охрана на обществения ред и териториална полиция и Сектор Пътна полиция,
който от своя страна включва Група Регистрация и отчет на пътни превозни
средства, собствениците им и водачи, Група Отчет на пътно-транспортни
произшествия, административно-наказателна дейност и информационно-аналитична
дейност, Група Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност и
Група Контрол на пътното движение по главни пътища и автомагистрали. Доколкото
в оспорената заповед е посочена длъжността и името на издателя, то при липса на
изричното посочване на съответната групата и като се има предвид, че в Заповед №272з-90/20.03.2019г. на Директора на ОДМВР Хасково
са оправомощени началниците и на четирите групи, то следва да се приеме, че оспореният акт е издаден от
компетентен орган, разполагащ с материална и териториална компетентност, както и че заповедта
е издадена съобразно
предоставените му правомощия. Поради това неоснователно е възражението за
нищожност, касаещо компетентостта на административния орган.
При
издаване на заповедта е спазена формата по чл.59, ал.1 от АПК. Заповедта
съдържа и задължителните реквизити по чл.59, ал.2, т.1-8 от АПК, посочени са
релевантните обстоятелства, съставляващи фактическите основания за издаването
ѝ. Оспорената заповед е мотивирана,
доколкото в същата са посочени както правни, така и фактически основания за
издаването ѝ. За да приложи процесната принудителна мярка,
административният орган е приел от фактическа страна, че са отнети всички
контролни точки на жалбоподателя, посочил е наказателните постановления, въз
основа на които те са отнети, както и че водачът не е изпълнил задължението си
по чл.157, ал.4 от ЗДвП.
По изложените съображения съдът приема, че
издадената на посоченото правно основание – чл.171, т.4 от ЗДвП, заповед не
съответства на действащите законови разпоредби, а подадената жалба е
основателна и следва да бъде уважена.
Жалбоподателят претендира разноски, поради
което и претенцията следва да бъде уважена съобразно представения списък за
разноски.
Поради изложеното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед
за прилагане на принудителна административна мярка
№20-1253-000106/11.02.2020г., издадена от Началник група към ОД МВР Хасково,
с-р Пътна полиция Хасково.
ОСЪЖДА ОД МВР Хасково да заплати на В.В.С., ЕГН **********, направените по делото разноски 510 лева.
Решението е окончателно и не подлежи на
обжалване съгласно чл.172, ал.5 от ЗДвП.
Съдия: