Решение по дело №1074/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1108
Дата: 15 юни 2022 г. (в сила от 15 юни 2022 г.)
Съдия: Недялко Георгиев Бекиров
Дело: 20227180701074
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№1108

гр. Пловдив, 15 юни 2022 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІІІ-ти състав, в открито заседание на осемнадесети май, две хиляди двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                                               НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,

ЧЛЕНОВЕ:                                                                                                        ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ,

НИКОЛАЙ СТОЯНОВ,

 при секретаря Недялка Петкова и с участието на прокурора Костадин Паскалев, като разгледа докладваното от съдия Н. Бекиров административно, касационно дело №1074 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.164, ал.1 и чл.123в, т.2 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС).

Община Пловдив, с адрес: гр. Пловдив, пл. “Стефан Стамболов“ №1, ЕИК *********, представлявана от Здравко Димитров Димитров- кмет на общината, чрез юрисконсулт Т. Д.- пълномощник, обжалва Решение №590 от 18.03.2022г. по Н.А.Х дело №20215330207538 (7538) по описа на Районен съд- Пловдив за 2021г., ХХІІ-ри наказателен състав, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) с №62 от 26.10.2021г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ), гр. Пловдив, с което на община Пловдив е наложена имуществена санкция в размер на 12 000,00 лева.

Претендира се отмяна на решението поради неправилност, като постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, и постановяване на решение по същество, с което да се отмени изцяло процесното НП. Алтернативно се поддържа искане за изменение на процесното НП, като размерът на наложената имуществена санкция бъде намален до минимално предвидения от закона размер от 10 000,00 лв. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 300,00 лв.

Ответникът по делото- РИОСВ- Пловдив, представляван от юрисконсулт Георги с.- пълномощник, изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Окръжна прокуратура- Пловдив, чрез прокурор Костадин Паскалев, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с касационните основания по чл.348, ал.1 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), констатира следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения законен срок и от страна по първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по основно заявеното искане.

Съдът приема за установено по делото, въз основа на фактическите констатации на първоинстанционния съд и приетите по делото доказателства, че на община Пловдив е издадено Комплексно разрешително №355-Н0/2008г. (подписано на 11.11.2008г.) от министъра на околната среда и водите (МинОСВ), за експлоатация на инсталация и съоръжения за промишлена дейност по приложение №4 от ЗООС: Регионално депо за неопасни битови отпадъци за общините Пловдив, Марица, Калояново, Стамболийски, Родопи, Перущица, Съединение, Кричим, Асеновград, Раковски, Садово, Брезово, Първомай в землището на с. Цалапица, местност “Паша махала“- т.5.4 от Приложение 4 на ЗООС.

На 31.03.2021г. в РИОСВ- Пловдив постъпва Годишен доклад по околна среда (ГДОС) за изпълнение на дейностите за 2020г., за които е предоставено Комплексно разрешително №355-Н0/2008г. Според посочения ГДОС, през 2020г. в инсталацията (общо 12 броя клетки в депото) по Условие 2 (от комплексното разрешително) са депонирани общо 76 756.730 тона неопасни отпадъци (или 76 756.730 тона годишно (t/y)) и са оползотворени 7.24 тона строителни отпадъци и почва и камъни.

В рамките на извършена планова проверка в периода 26-27.05.2021г. от служители на РИОСВ- Пловдив, са представени записи на количествата депонирани отпадъци за периода от 01.01.2021г. до 30.04.2021г. за общо 22 681.380 тона отпадъци.

По преписката (по делото) е налична част от геодезическо заснемане (обяснителна записка) на процесното депо, изготвено през месец 12.2020г. от инж. В.Л.Б., с възложител община Пловдив, за обект: Определяне на достигнатия обем и свободния капацитет на „Регионално депо за неопасни отпадъци“, въз основа на Геодезическо заснемане, по чл.1, ал.1 и Работен проект на обект: „Депо за твърди битови отпадъци на гр. Пловдив, в землището на с. Цалапица“. Според посоченото геодезическо заснемане, “След направените изчисления се установи, че към 12.2020г. свободният капацитет на регионално депо за неопасни отпадъци до кота +13.0 (+22.0 в билото) е запълнен. Достигнат е обем от с 133 193м3 над свободния капацитет“. Съответно, прието е за установено, че капацитетът на процесната инсталация Регионално депо за неопасни битови отпадъци за общините Пловдив, Марица, Калояново, Стамболийски, Родопи, Перущица, Съединение, Кричим, Асеновград, Раковски, Садово, Брезово, Първомай, включващо Клетка №1, Клетка №2, Клетка №3, Клетка №4, Клетка №5, Клетка №6, Клетка №7, Клетка №8, Клетка №9, Клетка №10, Клетка №11 и Клетка №12, е превишен.

За резултатите от проверката е съставен нарочен Констативен протокол №0010234 от 07.06.2021г., неразделна част от който е “Списък за проверка на изпълнението на условията в Комплексно разрешително №355-Н0/2008г. на Община Пловдив за площадка “Регионално депо за неопасни битови отпадъци за общините Пловдив, Марица, Калояново, Стамболийски, Родопи, Перущица, Съединение, Кричим, Асеновград, Раковски, Садово, Брезово, Първомай“ – 26.05.2021г. ÷ 27.05.2021г.

Като приложение към писмо с Изх.№20ИС-161 от 19.06.2021г. на община Пловдив (Вх.№О-2033 от 22.06.2021г.) в РИОСВ- Пловдив постъпват Протокол за вземане на извадка – почви №1603П от 24.09.2019г. от пунктове за мониторинг ТП1, ТП2, ТП3, и ТП4 на дълбочина 0 ÷ 10 см., както и Протокол за изпитване №1603П от 09.10.2019г.

Съответно, прието е за установено, че не е извършено пробовземане и изпитване на проби на дълбочина 10 ÷ 40 см, съгласно Приложение №3 към чл.5, ал.3 от Наредба №3 от 01.08.2008г. за нормите за допустимо съдържание на вредни вещества в почвите (Наредба №3/01.08.2008г.).

Въз основа на резултатите от извършената проверка и представените по преписката документи на 17.08.2021г. се съставя акт за установяване на административно нарушение (АУАН) с №46, с който деянията на касатора, изразяващи се в превишаване на капацитета на процесната инсталация, както и неизвършване на пробовземане и изпитване на почви в постоянните пунктове за мониторинг ТП1, ТП2, ТП3 и ТП“ на дълбочина 10 ÷ 40 см, се квалифицират като нарушение на Условие 4.1. от комплексното разрешително, както и нарушение на Условие 13.9.3 от комплексното разрешително. Респективно, община Пловдив е осъществила състава на чл.164, ал.1, във връзка с чл.123в, т.2 от ЗООС.

Против съставения АУАН постъпва възражение с Вх.№О-2771-1 от 23.08.2021г. По повод на постъпилото възражение против процесния АУАН е изготвено нарочно становище от актосъставителя Филиз Рамадан Кадир- гл. експерт в Дирекция “Контрол на околната среда“ при РИОСВ- Пловдив, след което е издадено процесното НП.

Видно от процесните АУАН и НП, “Нарушенията са констатирани от извършени проверки на място и по документи…“.

Пак според АУАН и НП, “Нарушението е извършено на площадка “Регионално депо за неопасни битови отпадъци за общините Пловдив, Марица, Калояново, Стамболийски, Родопи, Перущица, Съединение, Кричим, Асеновград, Раковски, Садово, Брезово, Първомай“, находяща се в землището на с. Цалапица, местност “Паша махала“, община Родопи, област Пловдив, с оператор Община Пловдив“.

Съгласно чл.164, ал.1 от ЗООС, за неизпълнение на изискванията по чл.123в и чл.125 на оператора на инсталацията - юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция от 10 000 до 500 000 лв.

               Съгласно чл.123в, т.2 от ЗООС, заради чието нарушаване е ангажирана отговорността на касатора, операторът на инсталацията е длъжен да изпълнява условията в комплексното разрешително.

               А съгласно чл.18 от ЗАНН, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях.

В случая, от направеното в АУАН, както и в НП, описание на нарушението или нарушенията, вменени на касатора, не може да се направи категоричен извод, дали отговорността на община Пловдив е ангажирана за извършването на едно или на две нарушения.

Не може да бъде направен категоричен извод и относно обстоятелството, дали наложената имуществена санкция в размер на 12 000,00 лева е за едно или за две нарушения.

При това положение, настоящият състав намира, че процесното НП е незаконосъобразно, тъй като е издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които препятстват, както правото на защита на наказаното лице, така и съдебния контрол.

Разбира се, според Тълкувателно решение №6 от 22.06.2017г. на ВАС по т.д. №6/2016г., ОСС, I и II колегия, докладвано от съдията Наталия Марчева, При неизпълнение на повече от едно условие на комплексното разрешително, операторът на инсталация извършва едно нарушение по смисъла на чл.125, ал.1, т.2 във връзка с чл.164, ал.1 от ЗООС и във връзка с чл.18 от ЗАНН. От една страна, нормата на чл.125, ал.1 от ЗООС е отменена, считано от 27.08.2019г., поради което тълкувателното решение е неприложимо в случая, а от друга страна, съгласно чл.46, ал.3 от Закона за нормативните актове (ЗНА), наказателна, административна или дисциплинарна отговорност не може да се обосновава по аналогия, какъвто е настоящият случай.

Предвид гореизложеното, оспореното по делото решение е неправилно и следва да бъде отменено, а вместо него да бъде постановено друго такова, по същество.

С оглед очерталия се изход на делото, в полза на община Пловдив следва да бъдат присъдени юрисконсултски възнаграждения за двете съдебни инстанции в минимален размер, определен по реда на чл.37 от Закона за правната помощ ЗПП), респективно по реда на чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ (НЗПП), или в общ размер на 160,00 лв. (2 х 80,00 лв.).

Така мотивиран и на основание чл.222, ал.1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение №590 от 18.03.2022г. по Н.А.Х дело №20215330207538 (7538) по описа на Районен съд- Пловдив за 2021г., ХХІІ-ри наказателен състав, вместо което постановява:

ОТМЕНЯ наказателно постановление с №62 от 26.10.2021г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите- Пловдив, с което на Община Пловдив е наложена имуществена санкция в размер на 12 000,00 лева.

ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите- Пловдив, БУЛСТАТ *********, да заплати на Община Пловдив, ЕИК *********, сумата от общо 160,00 (сто и шестдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Решението е окончателно.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………….

 

ЧЛЕНОВЕ:          1………………

 

2………………