Решение по дело №27/2019 на Районен съд - Девня

Номер на акта: 64
Дата: 14 май 2019 г. (в сила от 12 юни 2019 г.)
Съдия: Юлиян Живков Николов
Дело: 20193120200027
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 януари 2019 г.

Съдържание на акта

   РЕШЕНИЕ

 

                                                   №64/14.5.2019г.

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 гр. Девня, 14.05.2019 г.

 

ДЕВНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД,ТРЕТИ СЪСТАВ, в публично съдебно заседание на деветнадесети март през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЮЛИЯН НИКОЛОВ

 

при протоколист Светла Върбева, като разгледа докладваното НАХД №27/2019 г. по описа на РС Девня, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН и е образувано по жалба от „***” със седалище и адрес на управление ***, представлявано от ***- управител,против Наказателно постановление №КХ-002/09.01.2019г. на Директора на ОДБХ Варна с което на въззивника е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 2000 лева на основание чл.42 ал.2 от Закона за храните за нарушение по чл.12 ал.1 от Закона за храните .

Въззивникът редовно призован , не се явява в с.з.Представлява се от ***– дъщеря , надлежно упълномощена.Процесуалния представител поддържа описаното в жалбата , като твърди , че признава за извършеното нарушение но моли размера на санкцията да бъде намален , тъй като е непосилен за плащане.

              Въззиваемата страна – ОДБХ Варна, редовно призована,  се представлява от юрисконсулт Г. редовно упълномощен и приет от съда.В с.з подържа съставеното НП.Твърди , че в административно – наказателното производство са събрани достатъчно доказателства, от които по безспорен начин се доказва извършеното нарушение.Твърди също така , че не са допуснати нарушения при съставянето на АУАН и НП.Моли издаденото НП да бъде потвърдено.

Съдът, въз основа императивно вмененото задължение за цялостна проверка на издадения акт по отношение законосъобразността, обосноваността и справедливостта на наказателното постановление направи следните фактически и правни изводи:

Относно допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е приета от съда за разглеждане.

Относно компетентният орган:

Наказателното постановление е издадено от компетентния орган – Директора на ОДБХ Варна .

Относно законосъобразността на обжалвания административен акт:

Съдът след служебна проверка констатира, че обжалваното наказателно постановление и акта за установяване на административно нарушение, въз основа на който е издадено, съдържат всички необходими реквизити посочени в нормите на чл. 42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН, наказателното постановление е издадено в предвиденият в чл. 34 ал.3 от ЗАНН срок, поради което  не страдат от процесуални нарушения.

Относно обосноваността на обжалваното наказателното постановление.

Констатираните в акта за установяване на административно нарушение фактически обстоятелства не се оспорват от въззивника.След проведеното съдебно следствие и след преценка на доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност , съдът установи , че на 24.08.2018г. служители при ОДБХ Варна извършили проверка в обект-кафе аперитив в с.***, стопанисван от „***”.При проверката се установило , че в обекта се извършва търговска дейност – продават се на клиенти студени и топли напитки, алкохолни напитки и пиво, но без обекта да е регистриран по Закона за храните.Към момента на проверката била извършена продажба на пиво на клиент , за което при поискване от проверяващите бил предоставен касов бон от намиращия се в обекта касов апарат.След изслушването на свидетелите и запознаване с приложената към делото АНП , съдът счита , че безспорно е установено , че въззивника е извършил описаното в АУАН и НП нарушение – извършвал е търговска дейност като не е имал регистрация по Закона за храните , като такава се изисква съгласно разпоредбата на чл.12 ал.1 от същия закон.

Липсват доказателства от АНО да е направена преценка за приложимостта на по чл.28 от ЗАНН, съгласно ТР №1/2007г.Съдът обаче е длъжен да направи такава преценка , която е част от съдебният контрол за законосъобразност на НП. Тази преценка е задължителна, независимо дали нарушението е формално или резултатно.Формалните нарушения не са изключени от приложното поле на чл.28 от ЗАНН .След като се запозна с всички факти и доказателства по делото съдът счита, че конкретното нарушение е не маловажен случай по чл.28 от ЗАНН и правилно АНО е издал атакуваното НП.Дефиницията за «маловажен случай» се съдържа в разпоредбата на чл.93 т.9 от НК , който се прилага и към случаите на административни нарушения , съгласно разпоредбата на чл.11 от ЗАНН.Съдът счита , че в конкретния случай не са налице доказателства , че дееца е с висока степен на обществена опасност, доколкото АНО не е ангожирал доказателсва да други извършени нарушения от него.Съдът счита обаче , че извършеното деяние е с висока степен на обществена опасност , доколкото е нарушен задължителния режим на регистрация по ЗХ за такъв вид обекти.Този режим на регистрация не е самоцел на законодателя , а е предвиден за да може органите по безопасност на храните да следят за спазване на всички изисквания/ особенно хигиенните, каито пряко засягат живота и здравето на гражданите/ свързани с безопасността на храните предлагани в съответните обекти.

При изложените съображения, съдът намира  констатацията на наказващия орган относно осъществено от въззивника нарушение по чл.12 ал.1 от Закона за храните за доказана , поради което и следва да бъде ангажирана административно – наказателната отговорност на въззивника и атакуваното НП да бъде потвърдено изцяло.Съдът прецени и , че при налагането на глобата АНО правилно е преценил смекчаващите и отегчаващите вината обстоятелства и е наложил наказанието „имуществена санкция” в минималния размер , предвиден в разпоредбата на чл. 42 ал.2 от Закона за храните – 2000 лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 изр.1 пр.1 от ЗАНН , съдът

 

РЕШИ:

 

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №КХ-002/09.01.2019г. на Директора на ОДБХ Варна с което на въззивника „***” със седалище и адрес на управление ***, представлявано от ***- управител е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 2000 лева на основание чл.42 ал.2 от Закона за храните за нарушение по чл.12 ал.1 от Закона за храните .

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, пред Адмиинстративен съд  Варна в 14-дневен срок от съобщаването до страните.

 

         След влизане в сила на съдебното решение, административно-наказателната преписка да се върне по компетентност на ОДБХ Варна.

 

 

                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ :