Решение по дело №86/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 113
Дата: 20 юли 2020 г. (в сила от 8 август 2020 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20207280700086
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 113/20.7.2020 г.

 

гр. Ямбол, 20.07.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на осми юли две хиляди и двадесета година в състав:

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 86 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е  образувано по реда на чл.33а, ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители във връзка с чл.145 и сл. от АПК по жалба на Г.П.В. *** против Заповед № 09-228/28.02.2020 г. на Министър на земеделието, храните и горите в частта относно обявяване на окончателния специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г. за декларирани парцели в землището на с.Хлябово, общ.Тополовград с идентификатори *** с площ 0,28 ха, *** с площ 1,45 ха и *** с площ 0,99 ха, като се претендира за отмяната в тази й част, поради нейната неправилност.

В съдебно заседание оспорващият се явява лично и с адв.П., който подържа жалбата с искане за уважаването й и за присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна в съдебно заседание се представлява от гл.юрисконсулт Ж., който оспорва жалбата с претенция да се потвърди атакуваната заповед като законосъобразна, основателна и издадена от компетентен орган, както и да се присъдят направените по делото разноски за възнаграждение на вещо лице и на юрисконсулт.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Жалбоподателят Г.П.В. е регистрирана като земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на ЗПЗП с Уникален регистрационен номер (УРН) 531771 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).

Същата е подала Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН) 26/230519/90251 за кампания 2019.

Със Заповед № РД 46-485/27.11.2019 г. Министърът на земеделието, храните и горите е одобрен проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” (ПДП) за кампания 2019 г., като в раздел ІV от заповедта е указана възможността земеделските стопани да подадат възражения относно непопадане на конкретно заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” (ПДП) за кампания 2019 г.

С Възражение с вх.№АР-12-109/13.12.2019 г. до Министъра на земеделието, храните и горите срещу обхвата на актуализирания специализиран слой „ПДП” за кампания 2019 г., Г.П.В. е направила искане слоя да бъде преразгледан по отношение на физически блокове, в които попадат декларираните земеделски парцели с идентификатори *** с площ 0.28 ха, *** с площ 1.45 ха и *** с площ 0.99 ха, находящи се в землището на с.Хлябово, общ.Тополовград, обл.Хасково.

Със Заповед № РД 09-228/ 28.02.2020 г. Министърът на земеделието, храните и горите на основание чл.25, ал.4 ЗА, чл.33а, ал.2 ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол е одобрил окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” (ПДП) за кампания 2019 г., която заповед е обнародвана в ДВ бр.21/13.03.2020 г.

По делото е назначена и изслушана съдебно-техническа експертиза, която дава отговор на следните въпроси: 1. Представлява ли имот БЗС ***, с площ от 0,28 ха, в землището на с. Хлябово, общ. Тополовград, обл. Хасково, допустима за подпомагане площ и дали целият или съответно каква част от него може да бъде включен в специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“? Във връзка с депозираното възражение, правилно ли е определено и потвърдено разчитането на Цифровата ортофотокарта (ЦОФК), в резултат на което част от площта попада извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като необработени/неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (косене) с висока тревна растителност и храсти; дървета и групи дървета; дере и следователно – като негоден за подпомагане съгласно Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ? 2. Представлява ли имот БЗС ***, с площ от 1,45 ха, в землището на с. Хлябово, общ. Тополовград, обл. Хасково, допустима за подпомагане площ и дали целият или съответно каква част от него може да бъде включен в специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“? Във връзка с депозираното възражение, правилно ли е определено и потвърдено разчитането на Цифровата ортофотокарта (ЦОФК), в резултат на което част от площта попада извън специализирания слой ПДП, като недопустима за подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ – при наличие на групи дървета, в изпълнение на ал. 3 от чл. 10 от същата наредба? 3.Представлява ли имот БЗС ***, с площ от 0,99 ха, в землището на с. Хлябово, общ. Тополовград, обл. Хасково, допустима за подпомагане площ и дали целият или съответно каква част от него може да бъде включен в специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“? Във връзка с депозираното възражение, правилно ли е определено и потвърдено разчитането на Цифровата ортофотокарта (ЦОФК), в резултат на което част от площта попада извън специализирания слой ПДП, като недопустима за подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ – при наличие на групи дървета, в изпълнение на ал. 3 от чл. 10 от същата наредба? и 4.Въпросните парцели попадат ли в „Натура 2000“ и съществува ли в тази връзка ограничение за премахване на находящите се в тях дървета или друга трайна растителност и за коя по-точно?

Разпитаният по делото свидетел М.М. дава показания, че е съсед на някои от имотите на оспорващия и знае земите, които обработва в землището на с. Хлябово, т.к. в продължение на три години чисти тези парцели, в които има повече гора. Свидетелят сочи, че това са пасища, а почистване означава косене, чистене вътре, където има храсти – къпини, трънки, такива неща, и всичко се изчиства с трактора, който има закачена косачка и се коси, където е възможно, но където е много гъсто не може да се мине, като най-късно към 10 – 15 август  и 2018 г. и 2019 г. всичко е било изчистено. Според разпитания в имотите има дървета, в т.ч. и вековни, които не може да се премахнат, защото попадат в „Натура 2000“.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата е частично неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед № 09-228/28.02.2020 на Министър на земеделието, храните и горите в частта относно обявяване на окончателния специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г. за декларирани парцели в землището на с.Хлябово, общ.Тополовград с идентификатори *** с площ 0,28 ха, *** с площ 1,45 ха и *** с площ 0,99 ха.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорвания акт е издаден от компетентен административен орган в рамките на правомощията му по чл.33а, ал.2 ЗПЗП, в изискуемата писмена форма с мотивирано решение и при спазване на процедурата, визирана в ЗПЗП и Наредба № 105 от 22.08.2006 г., като не е налице несъответствие с целта на закона по следните съображения.

Нормата на чл.30 ЗПЗП урежда, че за изпълнение на функциите на Разплащателната агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол, същата се състои от посочените в ал.2 системи и една от тях по т.2 е Система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), която съгласно чл.30, ал.4, т.2 ЗПЗП се подържа от Министерството на земеделието, храните и горите и по дефиницията на чл.33 от ЗПЗП Системата за идентификация на земеделските парцели е географска информационна система и се създава въз основа на ортоизображения чрез дигитализиране на физическите блокове и блоковете на земеделските стопанства, като в системата се включват данни от картата на възстановената собственост и регистрите към нея или от кадастралната карта и регистрите към нея.

В изпълнение на чл.30, ал.6 ЗПЗП Министърът на земеделието, храните и горите е издал Наредба № 105 от 22.08.2006 г., с която определя условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Разпоредбата на чл.33, ал.4 ЗПЗП предвижда, че данните в Системата за идентификация на земеделските парцели се актуализират ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофотокарта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 ЗПЗП.

В чл.33а, ал.1 ЗПЗП е регламентирано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40 ЗПЗП, т.е. Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ

На свой ред в чл.33а, ал.2 ЗПЗП е визирано, че данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофотокарта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 ЗПЗП с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите, като обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на Министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.30, ал.6 ЗПЗП, която заповед се обнародва в "Държавен вестник".

В съответствие с това оспорената заповед на Министъра на земеделието, храните и горите е издадена от компетентен орган при спазване на административнопроизводствените правила, като не е нарушено правото на защита на жалбоподателя, който е подал възражение срещу заповедта, с която е одобрен проектът на специализирания слой, и е упражнил правото си на защита пред съда.

Освен това от данните по преписката се констатира, че мотивите за издаване на заповедта се съдържат в приложенията към нея в съответствие с ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВАС на РБ, че мотивите към административния акт могат да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт от помощни и подчинени на издателя на акта длъжностни лица или органи, какъвто е разглежданият случай.

По отношение съответствието на обжалваната част от Заповед № 09-228/28.02.2020 на Министър на земеделието, храните и горите с материалноправните разпоредби, съдът приема следното:

От представените по делото доказателства на оптичен носител е видно, че изключването на част от процесните парцели от специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" е в резултат от дешифрирането на ЦОФК, като по отношение на процесните парцели с култура Ливади за косене, находящи се в землището на с.Хлябово, общ.Тополовград, е посочено, както следва:

За парцел с идентификатор *** с площ 0,28 ха:  площта на парцел, извън обхват на проекто слой ПДП за 2019 е 0,20  ха; площта на парцел, извън окончателния обхват на слой ПДП за 2019 е 0,20 ха; ЦОФК, сателитно заснемане от 08.06.2019 г. - 1_SAT_2019, като причините за изключване на площи от слоя ПДП са, че съгласно ЦОФК/дешифрация, по-голямата част от парцела е недопустима за подпомагане на основание чл.3, ал.1, т.1, чл.8, ал.2, т.1 и 3 и чл.10, ал.1, т.1 и ал.2, т.1 и т.2, б.б) от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - необработени/неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (косене) с висока тревна растителност и храсти; дървета и групи дървета; дере.

За парцел с идентификатор *** с площ 1,45 ха:  площта на парцел, извън обхват на проекто слой ПДП за 2019 е 0,13  ха; площта на парцел, извън окончателния обхват на слой ПДП за 2019 е 0,13 ха; ЦОФК, сателитно заснемане от 08.06.2019 г. - 2_SAT_2019, като причините за изключване на площи от слоя ПДП са, че съгласно ЦОФК/дешифрация, част от парцела е недопустима за подпомагане на основание чл.10, ал.1, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - групи дървета.

 За парцел с идентификатор *** с площ 0,99 ха:  площта на парцел, извън обхват на проекто слой ПДП за 2019 е 0,11  ха; площта на парцел, извън окончателния обхват на слой ПДП за 2019 е 0,11 ха; ЦОФК, сателитно заснемане от 08.06.2019 г. - 3_SAT_2019, като причините за изключване на площи от слоя ПДП са, че съгласно ЦОФК/дешифрация, част от парцела е недопустима за подпомагане на основание чл.10, ал.1, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - групи дървета.

В тази връзка допуснатата за изясняване на спора съдебно-техническа експертиза по поставените въпроси дава следното заключение относно процесните парцели, а именно:

Парцел с идентификатор ***, с площ от 0,28 ха, с култура: НТП „Ливади за косене”, с код 31500, находящ се в землището на с.Хлябово, общ.Тополовград, обл.Хасково, не може да бъде допустим за подпомагане с цялата си площ, а част от него с площ от 0.060 ха, която е покрита с дървесна и храстовидна растителност (съгл. чл.10, ал.1, т.1 от „Наредба № 2 от 26 март 2018 г.) следва от бъде извън специализирания слой „ПДП”, като оставащата част от парцела с площ от 0.22 ха да бъде включена в специализирания слой „ПДП”.

Във връзка с депозираното възражение, определеното и потвърдено разчитане на Цифровата ортофотокарта (ЦОФК), в резултат на което част от площта попада извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като необработени/неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (косене) с висока тревна растителност и храсти; дървета и групи дървета; дере и следователно – като негоден за подпомагане съгласно Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, вещото лице счита, че може да бъде прецизирано, съобразно представеното предложение с Приложение № 2, а именно: декларираният парцел с идентификатор ***, с площ         от 0,28 ха, с култура: НТП „Ливади за косене” с код 31500, находящ се в землището на с.Хлябово, общ. Тополовград, обл. Хасково, не може да бъде допустима за подпомагане площ с цялата си площ, а част от него с площ от 0.06 ха, която е покрита с дървесна и храстовидна растителност (съгл. чл.10, ал.1, т.1  от „Наредба № 2 от 26 март 2018 г.) следва от бъде извън специализирания слой „ПДП”, като оставащата част от парцела с площ от 0.22 ха  да бъде включена в специализирания слой „ПДП”.

Парцел с идентификатор ***, с площ от 1,45 ха, с култура: НТП „Ливади за косене” с код 31500, находящ се в землището на с.Хлябово, общ.Тополовград, обл.Хасково, не може да бъде допустим за подпомагане с цялата си площ, а част от него с площ от 0.10 ха, която е покрита с групи дървета (съгл. чл.10, ал.1, т.1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.) следва от бъде извън специализирания слой „ПДП”, като оставащата част от парцела с площ от 1.35 ха да бъде включена в специализирания слой „ПДП”.

Във връзка с депозираното възражение, определеното и потвърдено разчитане на Цифровата ортофотокарта (ЦОФК), в резултат на което част от площта попада извън специализирания слой ПДП, доколкото като недопустима за подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ – при наличие на групи дървета, в изпълнение на ал.3 от чл.10 от същата наредба, експертът приема, че може да бъде прецизирано, съобразно представеното предложение с Приложение №3, а именно: декларираният парцел с идентификатор ***, с площ от 1,45 ха, с култура: НТП „Ливади за косене” с код 31500, находящ се в землището на с.Хлябово, общ.Тополовград, обл.Хасково, не може да бъде допустим за подпомагане с цялата си площ, а част от него с площ от 0.10 ха, която е покрита с групи дървета (съгл. чл.10, ал.1, т.1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.) следва от бъде извън специализирания слой „ПДП”, като оставащата част от парцела с площ от 1.35 ха да бъде включена в специализирания слой „ПДП”.

Парцел с идентификатор ***, с площ от 0,99 ха, с култура: НТП „Ливади за косене” с код 31500, находящ се в землището на с.Хлябово, общ.Тополовград, обл.Хасково, не може да бъде допустима за подпомагане площ с цялата си площ, а част от него с площ от 0.11 ха, която е покрита с групи дървета (съгл. чл.10, ал.1, т.1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.) следва от бъде извън специализирания слой „ПДП”, като оставащата част от парцела с площ от 0.88 ха следва да бъде включена в специализирания слой „ПДП”.

Според вещото лице относно декларирания парцел с идентификатор *** с площ от 0,99 ха, във връзка с депозираното възражение, от страна на МЗХГ правилно е определено и потвърдено разчитането на Цифровата ортофотокарта (ЦОФК), в резултат на което част от площта му в размер на 0.11 ха, попада извън специализирания слой ПДП, като недопустима за подпомагане на основание чл.10, ал.1, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ – при наличие на групи дървета, в изпълнение на ал.3 от чл.10 от същата наредба.

Съобразно заключението на вещото лице, което съдът счита за обективно, компетентно и правилно, следва да се приеме, че за два от процесните парцели е налице разминаване относно площта на изключените от одобрения специализиран слой площи и тези, които са действително установени от експерта, поради което в слоя "Площи допустими за подпомагане" следва да бъдат включени площи, отговарящи на критериите на Наредба № 2 от 26.03.2018 г. както следва: за парцел с идентификатор *** за частта с площ от 0.22 ха и за парцел с идентификатор *** за частта от 1.35 ха, поради което така посочените, допустими площи на заявените парцели следва да бъдат включени в допустимия специализиран слой.

За частта от заповедта, с която цитираните площи са изключени от специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", е налице основанието по чл.146, т.4 АПК и същата следва да бъде отменена.

По отношение на парцел с идентификатор *** с площ от 0,99 ха в в землището на с.Хлябово, общ.Тополовград, обл.Хасково, е налице съвпадане на констатирания от административния орган размер на недопустимата част и заключението на експерта, поради което относно този парцел заповедта съответства на материалния закон и жалбата в тази й част като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

 Не могат да се споделят възраженията на ответната страна, касаещи корекции в площите, посочени от вещото лице, т.к. от една страна не са налице доказателства в тази насока, които да позволяват обосноваването на различни допустими площи, а от друга страна не са данни за наличие на дере в рамките на разглежданите парцели.

Неоснователни са и доводите на оспорващия, че процесните парцели трябва да се включат с цялата си площ в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане” (ПДП) за кампания 2019 г., защото извършената от РТИ-Хасково проверка касае такава на заявление по схема „Натура 2000“, при която вещото лице сочи, че парцелите са допустими за подпомагане на 100%, независимо от други обстноятелства. Последното от своя страна оборва твърдението на жалбоподателя, че части от парцелите не по негова вина са изключени от специализирания слой, а поради забраната за премахване на дървета, т.к. това се компенсира от подпомагането, получавано за същите парцели по схема „Натура 2000“.

Предвид посоченото жалбата е частично основателна и атакуваната заповед следва да се отмени в частта й, с която от одобрения окончателен специализиран слой са изключени площи от конкретно посочени по-горе парцели, като за определяне на недопустимите за подпомагане площи от тях, преписката следва да се върне на Министъра на земеделието, храните и горите, като при новото произнасяне административният орган следва да съобрази установеното от съда относно частите от двата парцела, както и разпоредбите на Наредба № 2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, а в останалата си част жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.

С оглед изхода на спора, при който жалбата е частично основателна, а обжалвания административен акт е частично законосъобразен, както и при липсата на оценяем материален интерес, не трябва да се присъждат претендираните от страните разноски, а всяка следва да понесе направени от нея разходи.

Водим от горното и на основание чл.173, ал.2 АПК, Административен съд-Ямбол, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Г.П.В. ***, Заповед № 09-228/28.02.2020 г. на Министър на земеделието, храните и горите в частта, в която извън специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 г. са останали части от парцели, както следва: за парцел с идентификатор *** за частта с площ от 0.22 ха и за парцел с идентификатор *** за частта от 1.35 ха, всички в землището на с.Хлябово, общ.Тополовград, обл.Хасково.

ВРЪЩА преписката в отменената част на Министъра на земеделието, храните и горите за ново произнасяне при съобразяване на дадените с мотивите на решението указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.П.В. *** против Заповед № 09-228/28.02.2020 г. на Министър на земеделието, храните и горите в останалата й част.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                       СЪДИЯ: /п/ не се чете