Решение по дело №1194/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 март 2021 г. (в сила от 19 март 2021 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20207260701194
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №120

19.03.2021г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково                                    в публичното заседание                                                                

на деветнадесети февруари                           две хиляди и двадесет и първа  година в следния състав:

 

СЪДИЯ : ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА                                                         

Секретар Светла Иванова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията

адм.д.№1194 по описа за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс във връзка с чл.211 от Закона за Министерството на вътрешните работи.

Образувано е по жалба на Б.В.Х. ***  против Заповед №351з-1485/14.12.2020 на Началник на РУ Свиленград при ОД МВР Хасково за налагане на дисциплинарно наказание писмено предупреждение на държавен служител в МВР срок от 3 месеца. Оспорената заповед била издадена на основание чл.194, ал.2, т.1 във вр. с чл.197, ал.1, т.2 и във вр. с чл.199, ал.1, т.5 и чл.204, т.4 от ЗМВР и се твърди, че била незаконосъобразна. Не били спазени изискванията на закона за форма и съдържание, установени в чл.210 от ЗМВР. Дадената правна квалификация била изцяло неясна – посочени били деяния като нарушения, изразяващи се в изпълнение на разпоредбите на ЗМВР и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, заповеди и разпореждания на Министъра на ВР, зам.министъра и гл.секретар на МВР и преките началници. Но даденото описание на поведението изяло противоречало на фактическото описание, тъй като нямало твърдение служителят да е нарушил някой от посочените актове. ЗДвП бил различен нормативен акт от ЗМВР, както и не бил подзаконов на ЗМВР. Нямало и конкретизация коя от изброените хипотези в чл.194 от ЗМВР е осъществена, а и жалбоподателят не било възможно да е нарушил всички. С посочването на чл.199, ал.1, т.5 от ЗМВР – пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност, било квалифицирано поведението на служителя, но това създавало хаос, объркване, тъй като нарушението било описано по два начина. Не било ясно какво е нарушил служителя или пък не е изпълнил, как е станало това и т.н. Липсвало конкретизация на формата на вина, както и фактически доводи, от които да се направи извод. Не били описани и коментирани посочени в заповедта доказателства – справка рег.№351р-29033/23.11.2020г. представлявала докладна, но не и доказателство. Не били установени критерии и факти, имащи значение за вида и размера на наказанието. Не била спазена предвидената в ЗМВР процедура по издаването на оспорената заповед, както и не били обсъдени обясненията на служителя. Не била връчена заповед, от която служителят да разбере за воденото срещу него дисциплинарно производство, както и обясненията не били искани с конкретна цел. Не били налице фактическите и правни основания за издаването на заповедта и тя противоречала на материалния закон. Служителят при издаването на цитирания фиш, съобразил разпоредбите на ЗАНН и ЗДвП, както и установената дългогодишна практика в РУ Свиленград. Заповедта не била съобразена и с целта на закона, тъй като с нея било наложено наказание за неясни и неизвършени нарушения. Иска се да бъде постановено решение, с което да бъде отменена Заповед №351з-1485/14.12.2020 на Началник на РУ Свиленград при ОД МВР Хасково за налагане на дисциплинарно наказание Писмено предупреждение на държавен служител в МВР срок от 3 месеца, както и да му бъдат присъдени направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Началник на РУ Свиленград при ОД МВР Хасково, не взема становище по жалбата.

Съдът, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

В изпълнение на разпореждане рег.№1253р-1058/06.11.2020г. на Директор ОД МВР Хасково със Заповед рег.№351з-1364/10.11.2020г. на Началник РУ Свиленград е разпоредено да бъде извършена проверка на данните изнесени в писмо рег.№ 3286р-47971/2020г. с оглед установяване налице ли са извършени дисциплинарни нарушения от страна на служители на РУ-Свиленград във връзка с наложени от тях глоби с фиш в нарушение на чл.186, ал.1 от ЗДвП, както и за неправилно приложение наложени глоби по чл.179, ал.1, т.5 от ЗДвП в размер по-малък от предвидения. С издадената заповед са запознати двама служители, както и настоящия жалбоподател е положил подпис на 18.11.2020г. Още същия ден жалбоподателят е дал писмени обяснения, приложени по делото – л.38, видно от които той не оспорва съставянето на фиш №Н 0797145 от 07.06.2020г., също приложен  в представената преписка – л.40 от делото.

На 23.11.2020г. назначената комисия със Заповед рег.№351з-1364/10.11.2020г. изготвила Справка рег. №351р-29033/23.11.2020г., в която са обобщени данните от възложената ѝ проверка. Видно от тази справка комисията извършила проверка чрез Автоматизираната информационна система Управление на административно-наказателна дейност и наложени глоби /АИД АНД/ относно съставените от служители на РУ-Свиленград фишове за срок една година назад – от 23.11.2019г. до 23.11.2020г. В справката е посочено, че от извършената проверка комисията установила, че са съставени общо 4 глоби с фиш на водачи на МПС за нарушения, за които съгласно чл.6, ал.1 на Раздел II от Наредба №Iз-2539/17.12.2012г. при извършването им от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат контролни точки съобразно допуснатото нарушение. Цитирана е разпоредбата на чл.186, ал.1 от ЗДвП, съгласно която – „За административни нарушения, които са установени в момента на извършването им и за които не е предвидено наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, на мястото на нарушението може да бъде наложена с фиш глоба или в минималния размер, или в размера, посочен в административнонаказателната разпоредба за съответното нарушение.“ Посочено е, че за съставените глоби с фиш е следвало да се съъставят АУАН за нарушения на чл.137, ал.1 от ЗДвП.

По отношение на жалбоподателя Х. – п.3, е прието, че за проверявания период има съставен фиш серия Н №***, от 07.06.2020г. За така констатираното комисията е приела, че с действията си Х. е извършил нарушение на служебната дисциплина осъществявайки състава на чл.194, ал.2, т.1 от ЗДвП, за което съгласно чл.199, ал.1, т.5 от ЗМВР, се предвижда наказание „писмено предупреждение“ за срок от 3 до 6 месеца.

Изискана е кадрова справка за мл.експерт Х..

С покана за запознаване с обобщена справка и даване на писмени обяснения рег.№351р-29682/02.12.2020г. служителят Х. е приканен да се запознае с обобщената справка и да даде допълнително обяснения или да направи възражения, като видно от Протокол рег.№351р-29853/03.12.2020г. и Протокол рег.№351р-30000/04.12.2020г. жалбоподателят се е запознал с обощената справка, но не се е възползвал от възможност за допълнителни обяснения и възражения .

С оспорената в настоящото производство Заповед №351з-1485/14.12.2020г. на мл.инспектор Б.В.Х. – Командир на отделение в Група Охранителна полиция към РУ Свиленград при ОД МВР Хасково, е наложено дисциплинарно наказание Писмено предупреждение за срок от три месеца, за това, че на 07.06.2020г. в 13.30 часа в гр.Свиленград на ул.Д-р С.Д.е съставил глоба с фиш сер. Н №*** - за нарушение на чл.6, т.1 от ЗДвП на водач на МПС, като за така констатираното нарушение служителят на основание чл.183, ал.2, т.3 от ЗДвП наложил глоба в размер на 20 лева, вместо да състави акт за установяване на административно нарушение съгласно разпоредбата на чл.186, ал.1 от ЗДвП, тъй като за установеното нарушение се предвиждало отнемане на 8 броя контролни точки на основание чл.6, ал.1, т.8 от Наредба № Iз-2539/17.12.2012г. Дисциплинарнонаказващият орган приел, че с деянието си на посочената дата служителят е извършил нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР – неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители, за което на основание чл.199, ал.1, т.5 от ЗМВР - пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност, му е наложено дисциплинарно наказание Писмено предупреждение за срок от три месеца.

Представените Заповед №8121з-823/19.07.2019г. и Заповед №1253-195/03.09.2019г. касаят определяне на длъжностни лица от МВР  да издават фишове за налагане на глоби, да съставят АУАН и издават наказателни постановления.

С Протокол рег.№351р-1781 от 19.01.2017г. се доказва запознаванее на служителите от Група ОП РУ Свиленград – закони, наредби и инструкции, заповед и разпореждания, като под №18 е положен подпис от жалбоподателя. Между изрично посочените актове не е Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г.

Заповедта е връчена лично на жалбоподателя на 23.12.2020г., а жалбата срещу нея е депозирана в деловодството на съда на 30.12.2020г.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните, и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорената заповед на основание чл.168, ал.1 във вр. с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването, като направено в установения от закона срок, от легитимирано лице с правен интерес, и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Оспорената Заповед №351з-1485/14.12.2020 на Началник на РУ Свиленград при ОД МВР Хасково е издадена от материално компетентния дисциплинарно наказващ орган по чл.204, т.4 от ЗМВР, в законоустановения срок по чл.195, ал.1 от ЗМВР - до 2 месеца от откриване на дисциплинарното нарушение и не по-късно от една година от извършването му, който е спазен при прилагане на правилата по чл.196 от ЗМВР. Дисциплинарното производство не е образувано за тежко нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.203, ал.1, т.2-15 от ЗМВР, а същото е образувано за нарушение по чл.198-202 от ЗМВР. В този смисъл правилно проверката е разпоредена по реда на чл.205, ал.2 от ЗМВР с надлежна заповед, която е поставила начало на дисциплинарното производство. Съгласно чл.206, ал.1 от ЗМВР дисциплинарнонаказващият орган е приел писмени обяснения на служителя по вмененото дисциплинарно нарушение.

При издаването на заповедта не са допуснати нарушения, които да са съществени и възпрепятстващи защитата на жалбоподателя.

Но е налице нарушение на материалния закон при издаване на оспорената заповед. Деянието, за което санкциониран жалбоподателя, е с правно основание чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР – неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, но от фактическото описание не се установява непознаване на ЗМВР и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове. Посочената в обстоятелствената част на заповедта Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение е приета не на основание ЗМВР, а на основание чл.157, ал.3 от Закона за движението по пътищата. В този смисъл няма нито твърдения, нито данни за  непознаване на актовете, които квалифицират определеното по основание нарушение в заповедта – чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР. Изложеното обосновава извода, че като е наложил на Х. дисциплинарно наказание за нарушение по посочения законов текст, наказващият орган е нарушил материалния закон.

Съдът намира, че атакуваната заповед не е съобразена и с целта на закона, тъй като съществени вредни последици от твърдяното нарушение не са настъпили, доколкото лицето извършило административното нарушение все пак е санкционирано.

Поради изложеното съдът приема, че жалбата е основателна, а оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като е издадена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалния закон и неговата цел - основание за отмяната на същата по аргумент от чл.146, т.3, т.4 и т.5 от АПК.

При крайния извод относно основателността на жалбата ответната страна следва да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски – 10,00 лева, представляващи държавна такса за образуване на делото, и 800,00 лева - адвокатско възнаграждение.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на Б.В.Х. ***  против Заповед №351з-1485/14.12.2020 на Началник на РУ Свиленград при ОД МВР Хасково за налагане на дисциплинарно наказание писмено предупреждение на държавен служител в МВР срок от 3 месеца, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Хасково да заплати на Б. В. Х., ЕГН **********,***  направените по делото разноски общо от 810 лева.

Решението е окончателно и на основание чл.211 от ЗМВР не подлежи на касационно обжалване.

 

 

 

Съдия: