Решение по дело №918/2020 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: 260070
Дата: 9 декември 2020 г. (в сила от 31 декември 2020 г.)
Съдия: Диана Ангелова Петракиева
Дело: 20204210200918
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

гр. Габрово, 09.12.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Габровски районен съд в публично заседание на двадесет и шести ноември две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Диана Петракиева

при секретаря Радинка Кулекова-Атанасова  и в присъствието на прокурора като разгледа докладваното от СЪДИЯТА АНД №918 по описа за 2020 г. за да се произнесе взе предвид следното:

 

Жалбоподателят Р.К.Е. ***, ЕГН **********, е обжалвал наказателно постановление №35-0000555/27.08.2020 г. на Директора на РД "АА "гр. Плевен, с което за това че на 10.07.2020 в гр. Габрово, ул. "Брянска", срещу №18 като водач на МПС-  автобус Ивеко 65ц15 /кат.М3/ с рег.№ ЕВ4483 ВМ, собственост на Арес 2020 ЕООД, движещ се по редовна автобусна линия Трявна -Габрово - Трявна не е носил заверено извлечение от графика за работа, което да представи при поискване от контролните органи, за нарушение на чл.9 ал.5 от Наредба №Н-3 от 07.04.2009 г. на МТ и на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАП му е наложена глоба в размер на 2000,00 лева

Жалбоподателят се явява в съдебно заседание лично и с адвокат Георги Минков, ГАК. Моли цитираното наказателното постановление да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно. Твърди, че неправилно е приложен материалния закон. Съобразно вида на извършвания от жалбоподателя превоз, не била приложима Наредба №Н-3 от 07.04.2009 г. на МТ, а Наредба №2 от 15 март 2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси.

Ответникът по жалбата не изпраща представител и не взема отношение по нея.

От съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следната фактическа обстановка:

На 10.07.2020 в гр. Габрово, ул. "Брянска", срещу №18 екип на РД "АА" извършил проверка на МПС автобус Ивеко 65ц15 /кат.М3/ с рег.№ ЕВ4483 ВМ, собственост на Арес 2020 ЕООД, управляван от жалбоподателя Е.. Същият извършвал курс по редовна автобусна линия Трявна -Габрово - Трявна, с пътен лист №1206/10.07.20 г. и маршрутно разписание №106-СДУР-16/01.04.2016 г. При извършената проверка водачът Е. не представил на контролните органи заверено извлечение от график за работа.

На 13.07.2020 г. на Р.Е., в негово присъствие, бил съставен АУАН №274657 за извършено нарушение по чл.9 ал.5 от Наредба №Н-3 от 07.04.2009 г. на МТ. Въз основа на него било издадено и обжалваното наказателно постановление.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на съвкупна преценка на събраните по делото гласни доказателства -показанията на свидетелите А.Д.М. и М.Г.Г., както и от приложените писмени такива - писмо с вх.№ 906275/25.09.2020 г.; жалба от Р.К.Е.; наказателно постановление № 35-0000555 от 27.08.2020 г.; АУАН серия А-2019 № 274657 от 13.07.2020 г.; копие на маршрутно разписание на автобусна линия "Трявна-Габрово-Трявна"; копие на пътен лист № 1206 - 2 листа;  копие на заповед № РД-08-30/24.01.2020 г., копие на договор №16-СДУР-16/01.04.2016 г., маршрутно разписание, договор за наем на МПС от 13.03.2020 г., копие на трудов договор №18/27.08.2015 г.

При така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът прие следното:

Съдът след запознаване със приложените по дело АУАН и НП намира, че съставеният АУАН и обжалваното НП отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като издадени от компетентни органи притежаващи нужните  правомощия за тези действия. По делото е представена и приета оправомощителна Заповед № РД– 08- 30 от 24.01.2020. Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, удостоверяваща материалната компетентност на  АНО, с правомощия да издава наказателни постановления по актове  за установяване на нарушения.

            При издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, които да обуславят неговата отмяна. Същото е издадено от компетентен орган в срока по чл.34 ал.3 от ЗАНН. Спазени са императивните разпоредби на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е описано правилно и притежава всички изискуеми реквизити.

            Жалбата е подадена в срок, пред надлежен орган и е процесуално допустима. Разгледана по същество е  основателна.

Преценявайки събраните по делото доказателства съдът възприе изцяло тезата на жалбоподателя. Същият е санкциониран за извършено нарушение по чл.9 ал.5 от Наредба №Н-3 от 07.04.2009 г. на МТ за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕС) No 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) No 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) No 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт и за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕО) No 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) No 3821/85 и (ЕО) No 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент, съгласно който "Водачите носят заверено извлечение от графика за работа, който се представя на контролните органи". Изискването за такива графици произтича от алинея 1 на посочения член, според който: "Превозвачите и ръководителят на лицето, извършващо превоз за собствена сметка, изготвят ежедневен график за работа за водачите, осъществяващи превози на пътници по автобусни линии с моторни превозни средства, които не попадат в обхвата на Регламент (ЕО) No 561/2006 или на Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни  автомобилни превози (обн., ДВ, бр. 99 от 1994 г., ратифицирана със закон - ДВ, бр. 28 от 1995 г.), наричана по-нататък "AETR", по образец (приложение No 1). Съдът намира, че за да бъде приложим посоченият  текст, респективно - за да съществува такова задължение,  необходимо условие е превозът да бъде за собствена сметка. На плоскостта на конкретния казус такива данни няма. Напротив - в цитираното по-горе наказателно постановление се сочи, че жалбоподателят е управлявал автобус от редовна автобусна линия, със съответен пътен лист и маршрутно разписание. В този случай извършваният превоз е извън обхвата на Наредба Н-3/2009 г. на МТ и за него няма задължение да представя на контролните органи график по чл.9 ал.1 от Наредбата.

Според настоящият съдебен състав дейността на жалбоподателя попада в приложното поле на Наредба № 2 от 15 март 2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси (загл. изм. -дв, бр. 44 от 2011 г.), с която се определят условията и редът за утвърждаване на транспортните схеми и за осъществяване на обществените превози на пътници с автобуси. Различният вид превоз обуславя и различни изисквания към водачите. Съгласно чл. 40 ал.1 от тази наредба, "По време на работа водачът е длъжен да представи при поискване на контролните органи следните документи:1. удостоверение на ППС за обществен превоз на пътници на територията на Република България (при превози с лиценз на Общността се изисква заверено копие от лиценза); 2. документ за сключена застраховка "Злополука на пътниците"; 3. контролен талон към знака за периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътното превозно средство и карта за допълнителен преглед на автобуса;  4. попълнен пътен лист по образец (приложение No 5); 5. копие на маршрутно разписание, заверено със свеж печат и подпис от общината възложител по образец (приложение No 1); това изискване не се отнася за превози по градски линии, които се управляват и контролират чрез система, осигуряваща достъп за наблюдение от контролните органи; 6. таблица с цените на билетите на обслужваната автобусна линия в междуселищно съобщение; 7. билети; 8. багажна разписка по образец (приложение No 6);9. карта за квалификация на водача по смисъла на наредбата по чл. 7б, ал. 5 от Закона за автомобилните превози.(2) (Нова -ДВ, бр. 44 от 2011 г.) Освен документите по ал. 1 водачът е длъжен да представи и документите по чл. 100, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от Закона за движение по пътищата.

Видно е, че изискване за графици в този случай няма, което е резултат от спецификата на вида превоз, който се осъществява.

Въз основа на горното, съдът намира, че отговорността на жалбоподателя е ангажирана за несъществуващо задължение, поради което наказателното постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

Водим от горното съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ изцяло наказателно постановление №35-0000555/27.08.2020 г. на Директора на РД "АА "гр. Плевен, с което на Р.К.Е. ***, ЕГН **********, за нарушение на чл.9 ал.5 от Наредба №Н-3 от 07.04.2009 г. на МТ и на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАП е наложена глоба в размер на 2000 лева като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Габровски административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му.

                                                       

                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: