Решение по дело №2474/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1045
Дата: 3 юли 2020 г. (в сила от 22 октомври 2020 г.)
Съдия: Поля Петрова Сакутова
Дело: 20205330202474
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 април 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                            № 1045

                                     гр. Пловдив, 03.07.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на трети юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПОЛЯ САКУТОВА

                                                                                         

          при участието на секретаря  Мария Колева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 2474/2020 г. по описа на РС-ПЛОВДИВ, XX нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството  е  по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба, подадена от С.И.Т. *** против Наказателно постановление № 39 от 07.04.2020 г., издадено от Директора на Областна дирекция по безопасност на храните, с което на жалбоподателя за нарушение на чл.12, ал.1 от Закона за храните /ЗХ/  отм. на основание чл.42, ал.1 от ЗХ/отм./  е наложена „глоба“ в размер на 1500 лв. С жалбата се моли наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно да бъде отменено.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от адв. Д. Г., с пълномощно по делото, който поддържа подадената жалба.

Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от гл.юриск.Ц. Б., която изразява становище, че наказателното постановление е правилно и законосъобразно.

Жалбата е допустима – подадена е от лице, което има право на обжалване, в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното :

В Областна дирекция по безопасност на храните - Пловдив /ОДБХ-Пловдив/ бил получен сигнал вх.№ 4407/06.12.2019 г. относно случай на салмонела, група „В“.

Във връзка с постъпилия сигнал била издадена Заповед № 416 от 06.12.2019 г. на Директора на ОДБХ-Пловдив и на същата дата – 06.12.2019 г. била извършена  проверка на обект : Монтесори детска къща – Тайната градина, находяща се на адрес : ... от екип от главни инспектори от отдел „Контрол на храните“ при ОДБХ-Пловдив. При проверката проверяващите констатирали, че обектът представлява родителски кооператив за отглеждане на деца при домашни условия. В обекта се приготвяла храна за хранене на децата, които ежедневно посещавали този обект. Обектът се намирал на адрес : .... При проверката служителите на ОБДХ установили, че в обекта имало единствено кухня, в която били ситуирани двугнездна мивка, съдомиялна машина и хладилник с минусова камера. В хладилната камера били налични кокоши яйца, собствено производство, кисело мляко, кашкавал, сирене и зеленчуци. При проверката било поискано задължителното удостоверение за регистрация  по чл.12, ал.1 от Закона за храните, но такова не било представено. При извършена справка по време на проверката в деловодството на ОДБХ-Пловдив се установило, че не съществува регистриран обект на проверяваното място.

Във връзка с констатациите от проверката бил съставен констативен протокол № 0053975 от 06.12.2019 г., след което бил съставен Акт за установяване на административно нарушение № 0000220/10.12.2019 г., а въз основа на него и обжалваното наказателно постановление.

Така описаната фактическа обстановка съдът установи въз основа на събраните по делото устни и писмени доказателства – показания на разпитания в качеството на свидетел актосъставител С.К.Я., копие на констативен протокол № 0053975 от 06.12.2019 г., копие на писмо на РЗИ-Пловдив при МЗ, копие на Заповед № 416/06.12.2019 г. на ОДБХ -Пловдив.

Разпитан пред съда в качеството на свидетел, актосъставителят потвърди направените в акта за установяване на административно нарушение констатации. В потвърждение на показанията на свидетеля са и приложените към административнонаказателната преписка писмени доказатества – копие на писмо на РЗИ-Пловдив при МЗ, копие на Заповед № 416/06.12.2019 г. на ОДБХ-Пловдив. От показанията на свидетеля и посочените писмени доказателства се установяват причините за проверката и посещението на обекта от служители на ОДБХ-Пловдив, обстоятелствата, при които е била установена проверката. Съдът дава вяра на показанията на разпитания свидетел, като намира същите за обективни, последователни и логични, същите са в съответствие със събраните писмени доказателства.

В жалбата се съдържат оплаквания за неяснота на описаното нарушение. Посочва се още, че разпоредбата включва множество изпълнителни деяния и не ставало ясно коя от предвидените в чл.12, ал.1 от ЗХ /отм./ хипотези става дума. Нормата на чл.12, ал.1 от ЗХ/ отм./ изисква производството и търговия с храни да се извършва само в обекти, регистрирани по реда на закона, т.е. констатирано е липсата на разрешение за регистрация за производство и търговия с храни. Разпоредбата  на чл. 12, ал. 1 от ЗХ /отм./ съдържа три точки, последната от които обхваща и две букви, но те не регламентират различни състави на административни нарушения по чл. 42, ал. 1 от ЗХ /отм./.  Нарушението, което визира разпоредбата на чл.12 , ал.1 от ЗХ  /отм./ е едно и има предвид неизпълнението на изискването за притежание на разрешение при производство и търговия с храни. Съдържащата съставомерните признаци и предвиденото наказание за неспазването на чл.12, ал.1 от ЗХ/отм./ санкционна разпоредба  на чл. 42, ал. 1 от същия закон предвижда, че който произвежда или търгува храни в обект, нерегистриран по този закон, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 1500 до 2000 лева, а при повторно извършване на същото нарушение с глоба от 2000 до 4500 лева.

 Предвид обективните белези на състава на чл.12, ал.1 от ЗХ  /отм./ следва да се установи обстоятелството има ли извършване на производство/търговия с храни, и дали производството/търговията става извън регистриран обект, т.е. в такъв, за който няма издадено удостоверение за регистрация. По смисъла на § 1 т. 48 от ЗХ /отм./„производител на храни” е всяко физическо или юридическо лице, което произвежда и/или преработва храни или се представя като производител, като поставя върху храната, опаковката й или върху търговската документация, която я съпровожда, своето име, свой производствен или друг отличителен знак. По смисъла на §1 т.49 /отм./ „производство” е цялостен или частичен процес на добив, преработка, приготвяне, пакетиране, препакетиране, етикетиране и съхраняване на храни. По смисъла на § 1 т.60 „търговия“ е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри от храни. По смисъла на §1 т.61 /отм./ „търговец на храни” е всяко физическо или юридическо лице, което се занимава с търговия с храни по смисъла на т. 60 от ЗХ/отм./.От описанието на АУАН и на издаденото въз основа  на него наказатено постановление става ясно, че проверяваният обект не притежава регистрация за производство  на храни. Такова не е представено както в хода на проверката, така и впоследствие. От друга страна се установява, че в обекта има кухня, в която се намира хладилник, мивка, съдомиялна машина. В хладилника в деня на проверката е установено, че има хранителни продукти – кокоши яйца, домашно производство, кисело мляко, кашкавал, сирене. Установява се, че в обекта се отглеждат деца, а храната се приготвя за хранене на деца, които ежедневно посещават този обект. Предвид установените в хода на проверката обстоятелства  съдът намира , че всички елементи от обективна и субективна страна на нарушението са доказани  по несъмнен начин. Доказано е, че в обекта се произвежда храна както собствено производство, така и преработена, а също и произведената храна се предлага в обект, предназначен за обществено хранене на деца, който обект няма издадено разрешение за това. Установява се също, че жалбоподателката в деня на проверката е установена да готви без притежание на здравна книжка.  Налице е и доказаност на нарушителя и неговата вина. Налице е виновно поведение на нарушителя, доколкото същият е следвало да се съобразява със законовите изисквания в случая с предвидените в чл.12, ал.1 от ЗХ /отм./.

Правилно е приложен материалният закон и съответната на нарушението санкционна разпоредба. Наложеното наказание е в минимален размер, спазени са изискванията, предивдени в чл.27 от ЗАНН при определянето му.

Оплакванията, изложени в жалбата, че АУАН не е съставен в съответствие с изискванията на чл.42, т. 7 от ЗАНН, също са неоснователни. Към материалите от административнонаказателната преписка е приложена заповед, в която са посочени лицата, които следва да осъществят проверката на 06.12.2019 г. Липсата на уточнение по отношение на лицето, посочено в АУАН като свидетел – дали е свидетел очевидец или свидетел при съставяне на акта, също не представлява нарушение от кръга на съществените, които ограничавават правото на защита на нарушителя. Изискването по чл.42, т. 7 от ЗАНН има за цел да бъде обезпечена възможността при необходимост да бъдат разпитани като свидетели лицата в съдебната фаза на административнонаказателното производство, което изискване е спазено. За тази цел посоченото в АУАН като свидетел лице е в достатъчна степен индивидуализирано. Отделно от това посоченото като свидетел лице е присъствало и при установяване на нарушението. Видно от съставения констативен протокол посоченият в АУАН свидетел – инж. Д. П. е присъствала при проверката, наред с още едно лице, също присъстващо като свидетел А.Н. проверката е осъществена в присъствие на нарушителя. Спазени са и сроковете, предвидени в чл.34 от ЗАНН за съставяне на АУАН и за издаване на НП.

По отношение на възможността да бъде приложена разпоредбата на  чл. 28 от ЗАНН, следва да се вземе предвид, че с разпоредбата на чл.12, ал. 1 от ЗХ / отм./ се охраняват обществените отношения, свързани със здравето на потребителите. За тази цел производството и търговията с храни следва да се извършва само в търговски обекти, които са регистрирани по предвидения в закона ред. Спазването на нормативните изисквания за търговия с храни представлява гаранция за защита на здравето и интересите на потребителите. С осъщественото нарушение са засегнати важни обществени отношения, отнасящи се до здравето на потребителите. Става ясно също така, че в конкретния случай проверката е била инициирана по повод подаден сигнал за случай на салмонела. Нарушението е установено в обект, посещаван от деца, а храната е била приготвяна за отглеждането им. Дори и обстоятелството, че става дума за доброволност от страна на родителите при отглеждането на собствените им деца при нерегламенитрани условия, това не може да бъде основание да се приеме, че нарушението се отличава с по-ниска степен на обществена опасност на нарушението, предвид това, че защитата на живота  здравето на децата следва да бъдат гарантирани в максимална степен.  Всички тези обстоятелства не могат да доведат до приложимост на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

Предвид изложеното съдът намира, че наказателното постановление като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено.

Ето защо съдът

 

РЕШИ :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 39 от 07.04.2020 г., издадено от Директора на Областна дирекция по безопасност на храните, с което на С.И.Т. ***, ЕГН **********  за нарушение на чл.12, ал.1 от Закона за храните  /отм./ на основание чл.42, ал.1 от ЗХ /отм./ е наложена „глоба“ в размер на 1500 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава ХII от АПК и на основанията по НПК, пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на страните .

 

 

                            Районен съдия :.......................................................

Вярно с оригинала! МК