Р Е Ш Е Н И Е
гр. Ловеч, 09.07.2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, първи наказателен състав в открито заседание на деветнадесети юни, две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:МАРИЯ ШОЛЕКОВА
при секретаря: ВАНЯ КИРИЛОВА, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 362 по описа за 2019 година и за да се произнесе, съобрази:
С наказателно постановление № 11-0000975 от 08.02.2019 година на М.Л.М.– Директор на Дирекция „Инспекция по труда” Ловеч на основание чл.416, ал.5 от КТ, във връзка с чл.415 ал.1 от КТ е наложена имуществена санкция в размер на 1 500 лева на *******, представлявано от Т.М.А., в качеството му на работодател, за това, че с протокол изх. № ПР1820562 от 12.07.2018 г., на Д ИТ Ловеч, на основание чл. 404, ал. 1, т. 12 от Кодекса на труда, на ******, са дадени задължителни предписания № 3, 4 и 5, с което дружеството се задължава в срок до 31.07.2018 г., да начисли и заплати на лицето С.Й.С.с ЕГН **********, увеличение към трудовото възнаграждение за работа в дни на официални празници за отработените от нея съответно 8 часа през м.март 2018 г., 38 часа през м.април 2018 г. и 30 часа през м.май 2018 г., като „продавач-консултант” в експлоатирания от дружеството обект *****, намиращ се в гр.Ловеч, Северна индустриална зона **. Протокол изх. № ПР1820562 от 12.07.2018 г. е връчен на 13.07.2018 г. на Т.А. – управител на *******и е влязъл в сила на 28.07.2018 г.
Във връзка с проверка на изпълнение на дадените задължителни предписания, на 07.12.2018 г. в ДИТ Ловеч е извършена проверка на представената документация от *******. При проверката са представени разчетно-платежни ведомости за месеците март, април и май 2018 г., от които е установено, че не са начислени увеличения към трудовите възнаграждения за работа на официални празници на лицето С.Й.С.. Не са представени други документи, удостоверяващи, че на С.С.са изплатени трудови възнаграждения за работа на официални празници.
Предвид гореизложеното е установено, че *******, в качеството си на работодател е извършило нарушение на трудовото законодателство, като към 01.08.2018 г. не е изпълнило задължителни предписания № 3, 4 и 5, дадени с протокол изх. № ПР1820562 от 12.07.2018 г., на ДИТ Ловеч, в указания срок до 31.07.2018 г., касаещи работодателят да начисли и заплати на лицето С.Й.С.ЕГН: ********** увеличение към трудовото възнаграждение за работа в дни на официални празници, за отработените от нея 8 часа през м.март 2018 г., 38 часа през м.април 2018 г. и 30 часа през м.май 2018 г., като „продавач-консултант” в експлоатирания от дружеството обект *****, намиращ се в гр.Ловеч, Северна индустриална зона ** , с което е нарушен чл.415, във връзка с чл.264, във връзка с чл.128, т.1 от КТ.
Недоволен от наказателното постановление останал жалбоподателят *****, представлявано от Т.М.А. го обжалва в срок, като незаконосъобразно и излага, че при съставяне на АУАН са допуснати съществени процесуални нарушения, както и че констатациите в акта и НП не отговарят на действителната фактическа обстановка. Поради изложеното моли съда да отмени обжалваното НП.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован не изпраща представител. Представени са писмени бележки.
Ответникът – Дирекция „ИТ” гр. Ловеч, редовно призовани се представляват от юриск. Д., който моли жалбата да бъде оставена без уважение и се потвърди като правилно и законосъобразно НП. Счита, че нарушението е установено по безспорен начин от събраните писмени и гласни доказателства по делото, както и че не са допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон. Счита за неоснователно възражението за нарушаване на чл.34 от ЗАНН, тъй като по силата на изтекъл срок на предписание, дружеството не може автоматично без да бъде извършена проверка на документацията да бъде прието за нарушител. Обстоятелството, че дружеството към 01.08.2018 . не е подало писмено уведомление до ДИТ за изпълнение на даденото предписание е без значение, тъй като дори при наличие на такова уведомяване, ако към него не са приложени доказателства, при проверка на работодателя се установява дали предписанията са изпълнени. Сочи, че след изтичане срока на предписанието и извършване на проверка, тази на 07.12.2018 г. е установено нарушението и нарушителя и е спазена процедурата по ЗАНН. По отношение на санкцията изтъква, че е наложена минималната такава поради липса на предишни нарушения от работодателя и с цел да не се утежнява неговото финансово положение, за да може да изплати дължимите трудови възнаграждения на работниците.
От събраните по делото писмени доказателства и от показанията на свидетелите П.Н. и В.Ц., както и от становището на процесуалния представител на ответника и изложеното в писмените бележки от жалбоподателя, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
На 07.12.2018 година бил съставен Акт № 11-0000975 за установяване на административно нарушение от св. П.Н., в присъствието на св.В.Ц. срещу *******, представлявано от Т.М.А., в качеството му на работодател, за това, че с протокол изх. № ПР1820562 от 12.07.2018 г., на Д ИТ Ловеч, на основание чл. 404, ал. 1, т. 12 от Кодекса на труда, на ******, са дадени задължителни предписания № 3, 4 и 5, с което дружеството се задължава в срок до 31.07.2018 г., да начисли и заплати на лицето С.Й.С.с ЕГН **********, увеличение към трудовото възнаграждение за работа в дни на официални празници за отработените от нея съответно 8 часа през м.март 2018 г., 38 часа през м.април 2018 г. и 30 часа през м.май 2018 г., като „продавач-консултант” в експлоатирания от дружеството обект *****, намиращ се в гр.Ловеч, Северна индустриална зона **. Протокол изх. № ПР1820562 от 12.07.2018 г. е връчен на 13.07.2018 г. на Т.А. – управител на *******и е влязъл в сила на 28.07.2018 г.
Във връзка с проверка на изпълнение на дадените задължителни предписания, на 07.12.2018 г. в ДИТ Ловеч е извършена проверка на представената документация от *******. При проверката са представени разчетно-платежни ведомости за месеците март, април и май 2018 г., от които е установено, че не са начислени увеличения към трудовите възнаграждения за работа на официални празници на лицето С.Й.С.. Не са начислени и в представените ведомости за месеци юни и юли 2018 г. Не са представени други документи, които доказват, че на С.С.са изплатени трудови възнаграждения за работа на официални празници.
В резултат на гореизложеното е установено, че *******, в качеството си на работодател е извършило нарушение на трудовото законодателство, като на 01.08.2018 г. не е изпълнило задължителни предписания № 3, 4 и 5, дадени с протокол изх. № ПР1820562 от 12.07.2018 г., на ДИТ Ловеч, в указания срок до 31.07.2018 г., касаещи работодателят да начисли и заплати увеличение към трудовото възнаграждение за работа в дни на официални празници, за отработените от нея 8 часа през м.март 2018 г., 38 часа през м.април 2018 г. и 30 часа през м.май 2018 г., като „продавач-консултант” в експлоатирания от дружеството обект *****, намиращ се в гр.Ловеч, Северна индустриална зона **, с което е нарушен чл.415, във връзка с чл.264, във връзка с чл.128, т.1 от КТ. По акта жалбоподателят не е направил възражения. Въз основа на акта за нарушение е постановено обжалваното наказателно постановление.
При така установената фактическа обстановка съдът намира, че от приложените по делото доказателства: Призовка на основание чл. 45, ал. 1 от АПК № 11-С-02-114 от 26.11.2018 г., известие за доставяне ИД PS 5500 00J0SR Т, протокол за извършена проверка изх. № ПР1820562 от 12.07.2018 г., протокол за оглед изх. № 11-С-19-.117 от 07.12.2018 г., разчетно - платежни ведомости на *****от януари 2018 г. до юли 2018 г., справка от Търговски регистър за актуално състояние се установява описаното в акта и НП нарушение. От показанията на актосъставителя и свидетеля по акта и приложените по делото доказателства се установява, че е извършено нарушение по чл.415, ал.1, във връзка с чл.264, във връзка с чл.128, т. 1 от КТ, което е установено на 07.12.2018 г. при извършена проверка в ДИТ Ловеч на представената от жалбоподателя документация. Съдът кредитира в цялост показанията на св. Н. и Ц., които пресъздават своите непосредствени възприятия, придобити в хода на направената от тях проверка касаеща обекта, експлоатиран от жалбоподателя. Техните показания изцяло се подкрепят и от представените с преписката писмени доказателства, които обсъдени в тяхната взаимна връзка и обусловеност потвърждават констатациите по АУАН, възприети и в НП, че към 01.08.2018 г. жалбоподателят, в качеството му на работодател не е изпълнил дадените му от Д ИТ – Ловеч задължителни предписания № 3, 4 и 5 от протокол изх. № ПР1820562 от 12.07.2018 г. на Д ИТ Ловеч, в указания срок до 31.07.2018 г. Предписанието е било със задължителен срок за изпълнение до 31.07.2018 година и е връчено на Т.А. – управител на дружеството на 13.07.2018 година/л.16/. Няма данни по делото да е било обжалвано по съответния ред, поради 14-дневния срок за обжалването му е изтекъл и същото е влязло в сила на 28.07.2018 година. Ето защо настоящата инстанция счита, че са спазени сроковете за връчване на предписанието и към датата на съставяне на АУАН и издаване на НП даденото задължително предписание е било влязло в сила.
Съгласно чл.404, ал.1,т.1 от КТ «За предотвратяване и преустановяване на нарушенията на трудовото законодателство, на законодателството, свързано с държавната служба, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях контролните органи на инспекцията по труда, както и органите по чл.400 и чл.401 по своя инициатива или по предложение на синдикалните организации могат да дават задължителни предписания на работодателите, предприятията ползватели, органите по назначаването и длъжностните лица за отстраняване на нарушенията на трудовото законодателство, на законодателството, свързано с държавната служба, включително и на задълженията по социално-битовото обслужване на работниците и служителите и на задълженията за информиране и консултиране с работниците и служителите по този кодекс и по Закона за информиране и консултиране с работниците и служителите в многонационални предприятия, групи предприятия и европейски дружества, както и за отстраняване на недостатъците по осигуряването на здравословни и безопасни условия на труда;” и по чл.404, ал.1,т.12 от КТ да дават задължителни предписания на работодателя и органа по назначаването за изплащане на неизплатени трудови възнаграждения и обезщетения след прекратяване на трудовите правоотношения. В случая безспорно е установено при извършената проверка неспазване на дадените задължителни предписания, в частност предписание № 3, 4 и 5 по цитирания по – горе протокол по отношение на лицето С.С., а именно, работодателят да начисли и заплати увеличение към трудовото възнаграждение за работа в дни на официални празници, за отработените от нея 8 часа през м.март 2018 г., 38 часа през м.април 2018 г. и 30 часа през м.май 2018 г., като „продавач-консултант” в експлоатирания от дружеството обект , като по този начин е налице нарушение на разпоредбата на чл.415, ал.1, във връзка с чл.264, във връзка с чл.128, т. 1 от КТ.
Представените от жалбоподателя в с.з. три броя платежни нареждания /л.59-61/, както и представените с молба 2 бр. възражения срещу АУАН са неотносими към спора, тъй като същите касаят други АУАН и НП, а не процесното.
Настоящата инстанция намира, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са спазени разпоредбите на ЗАНН и КТ. АУАН и НП са издадени от компетентни лица. АУАН и НП съдържат всички задължителни реквизити съгласно чл.42 и чл.57 ЗАНН и са надлежно връчени на нарушителя. Не са налице нарушения на процедурата по съставяне на акта, тъй като същият е съставен в присъствие на представляващия дружеството. Както АУАН, така и НП са надлежно връчени на Т.А., за което присъстват писмени доказателства – 2 бр. разписки. Проследявайки датата на извършената от контролните органи проверка на документацията, представена от дружеството /07.12.2018 г./ в ДИТ и съпоставянето й с датата на съставяне на АУАН и издаване на НП, съдът не констатира нарушение на сроковете по чл.34 от ЗАНН. Неоснователно е възражението за неспазване на чл.34 от ЗАНН за съставяне на АУАН, който е започнал да тече от 01.08.2018 г. и е изтекъл на 01.11.2018 г. Настоящият състав счита, че изтичането на срока за изпълнение на дадено предписание не е равнозначно на откриване на нарушителя по смисъла на чл.34, ал.1 от ЗАНН и не дава основание само въз основа на този факт да се приеме, че нарушението и нарушителят са открити. Административнонаказателното производство е формално, подчинено на предвидените в закона правила и откриването на нарушението, респ.нарушителя във всички случаи е свързано с конкретни действия на административнонаказващите органи, материализирани в техните актове. За контролните органи не съществува задължение кога точно да бъде извършена проверка на декларирани пред тях данни или за изпълнение на дадени предписания. В случая жалбоподателят не е уведомил контролните органи дали е изпълнил или не дадените му предписания, но дори и да беше сторил това, то нарушението и неговия нарушител се установяват с нарочна проверка на документацията на работодателя, като такава е извършена на 07.12.2018 г. Липсва законова норма, която да задължава контролните органи да започнат проверка още с изтичане срока на предписанието. Относно начина на установяване на нарушението, то същото е установено изцяло въз основа на представената от дружеството – жалбоподател документация, от преглед на която е направен и извода за нарушение на трудовото законодателство. Поради изложеното съдът приема, че при съставяне на акта и издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да обуславят незаконосъобразност на издаденото НП.
Съдът счита, че в случая не са налице основания за приложение на специалната норма на чл.415в, ал.1 от КТ. Цитираната разпоредба предвижда, че за нарушение, което е отстранено веднага след установяването му по реда, предвиден в този кодекс, и от което не са произтекли вредни последици за работници и служители, работодателят се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 100 до 300 лв., а виновното длъжностно лице - с глоба в размер от 50 до 100 лв. Следователно, приложимостта на привилегирования състав се определя от две кумулативно предвидени предпоставки: от една страна нарушението да е отстранено веднага след установяването му по реда на КТ, а от друга – от него да не са настъпили вредни последици за работниците или служителите. В конкретния казус и двете предпоставки не са налице. Нарушението не е отстранено веднага след установяването му, т.е. след съставяне на протокола, с който е определен срок и дадени предписания, нито след съставяне на АУАН. Жалбоподателят не е представил доказателства за начислено и изплатено увеличение към трудовото възнаграждение за работа в дни на официални празници на лицето С.С.на наказващия орган, нито при съставяне на акта, нито в законоопределения срок за възражения по него, нито след това в срока за издаване на НП, за да уведоми по този начин контролните органи, че е изпълнил задължението си. Освен това нарушението по чл.415, ал.1, във връзка с чл.128, т.1 от КТ е рефлектирало пряко върху имуществената сфера на работника, лишен от основно негово право по трудовото правоотношение, а именно правото на възнаграждение за положения от него труд през м.март, април и май 2018 г. , като същият не е получил възнаграждението си и след прекратяване на правоотношенията с работодателя.
За цитираното нарушение административно наказващият орган на основание чл.416, ал.5 във връзка с чл.415, ал.1 от КТ е наложил наказание – имуществена санкция в размер на 1 500 лева, при предвидена възможност за налагане на такава в размер от 1 500 до 10 000 лева. При определяне размера на наложеното наказание, административнонаказващият орган е съобразил разпоредбата на чл. 27, ал. 2 ЗАНН, съгласно която при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя и е определил размера на наказанието в предвидения от закона минимум, като е съобразил липсата на налагани наказания на жалбоподателя за неспазване разпоредбите на КТ, т.е. че нарушението е за първи път.
С оглед на изложеното съдът счита, че наказателното постановление е правилно, законосъобразно и обосновано и като такова следва да бъде потвърдено.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 11-0000975 от 08.02.2019 година на М.Л.М.– Директор на Дирекция „Инспекция по труда” Ловеч, с което на основание чл.416, ал.5 от КТ, във връзка с чл.415 ал.1 от КТ е наложена имуществена санкция в размер на 1 500 лева на *******, представлявано от Т.М.А., в качеството му на работодател, за нарушение на чл.415, ал.1, във връзка с чл.264, във връзка с чл. 128, т.1 от КТ, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Ловешки административен съд в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: