Решение по дело №78/2021 на Районен съд - Момчилград

Номер на акта: 28
Дата: 21 юли 2021 г. (в сила от 26 август 2021 г.)
Съдия: Сунай Юсеин Осман
Дело: 20215150200078
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 28
гр. Момчилград , 21.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОМЧИЛГРАД, II СЪСТАВ в публично заседание на
деветнадесети юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Сунай Юс. Осман
при участието на секретаря Анита Кр. Дочева
като разгледа докладваното от Сунай Юс. Осман Административно
наказателно дело № 20215150200078 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 от ЗАНН, и е образувано по жалба от
„З****"ЕАД-гр.София,представлявано от Изпълнителният директор Х.П., срещу
Наказателно постановление № НЯСС- 53/ 14.04.2021г. на Заместник- председател на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на основание
чл.201 ал.12 и чл.200 ал.1 т.38 от Закона за водите, на дружеството е наложено
административно наказания; „имуществена санкция" в размер на 10 000 лева, за
неизпълнение на задължения по чл.141 ал.1 т.2 от Закона за водите.
Жалбата срещу наказателното постановление е подадена от изпълнителният
директор на "З****" ЕАД. Жалбоподателят твърди, че атакуваното постановление е
неправилно, незаконосъобразно, и необосновано. Излага подробни съображения в тази
насока. Моли съдът да постанови решение, с което да го отмени изцяло, респ. да се намали
наказанието до законово установеният минимален размер.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован /по телефона/, не се
представлява.
Административно наказващият орган, редовно призован за съдебното заседание,
не се явява и не се представлява. Чрез пълномощник е депозирал писмено становище по
делото, в което оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено
изцяло. Излага подробни съображения за неговата законосъобразност.
Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено
от фактическа страна следното:
На 25.08.2020г. актосъставителят Цв.И. и свидетелите Д.К. и Л.Р.- служители в РО
1
НЯСС ЮБ при ДАМТН, на основание чл.190 ал.4 т.2 от Закона за водите, са извършили
проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за
експлоатация на язовир "ДОМИЩЕ-2", находящ се в землището на с.Домище, община
Кирково /актуван с Акт за частна държавна собственост, и включен в капитала на „З****"
ЕАД/. Вследствие на проверката, извършена чрез обход и оглед на язовирната стена и
съоръженията към нея и преглед на документацията за експлоатацията е установено
следното; че собственикът не е изпълнил изискванията на чл.70 ал.4 вр.чл.106 ал.2 от
Наредба за условията и редаза осъществяване на техническа и безопасна експлоатация на
язовирните стени и на съоръженията към тях, и за осъществяване на контрол за
техническото им състояние- а именно; „Не е осигурил използването на измервателна и
контролна апаратура за мониторинг на дейността на язовирната стена и съоръженията към
нея, отговаряща на изискванията на Наредбата за условията и реда за осъществяване на
техническа и експлоатационна безопасност на язовирните стени и съоръженията към тях,
както и на контрол върху техническото им състояние.
Бил съставен Констативният протокол, в който са отразени изводите на
проверяващите лица, че изпълнението на горните констатирани нередности е възложено на
"З****" ЕАД, и е посочено, че дружеството има такива задължения като собственик на
язовира- посочено е също така, че неизправното експлоатационно състояние на язовирната
стена или съоръжения носи риск от потенциални опасности.
Въз основа на констатираните нарушения е издаден АУАН № 08-053/ 19.10.2020г.
за нарушение на чл.141 ал.1 т.2 от Закона за водите, в който е описаната горната фактическа
обстановка, а след това е издадено и НП № НЯСС - 191/ 14.04.2021г. / с което за допуснато
нарушение на нормата на чл.141 ал.1 т.2 от ЗВ на дружеството- жалбоподател е било
наложено наказание „имуществена санкция" в размер на 10 000 лева общо на осн.чл.201
ал.12 вр.чл.200 ал.1 т.38 от ЗВ/- т.е. за нарушение по чл.141 ал.1 т.2 от ЗВ- „имуществена
санкция" в размер на 10 000 лева.
Изложената фактическа обстановка се установява след анализ на показанията на
актосъставителят и свидетелите- посочени по-горе и участвали в проверката/, служители в
РО НЯСС Южна България при ДАМТН, на които съдът дава вяра изцяло като
последователни, непротиворечиви и безпристрастни; АУАН; Констативен протокол, АЧДС,
НП, както и другите приети по делото писмени доказателства- посочени с номера и дати на
съставяне, респ. издаване.
При така приетата за установена фактическа обстановка, съдът направи следните
правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в
законоустановеният срок, поради което следва да бъде разгледана по същество.
Видно от нак.постановление на дружеството- жалбоподател е наложена санкция за
допуснато нарушение по чл.142 ал.1 т.2 от ЗВ, коиято гласи, че собствениците на
водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени
и/или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят използването на измервателна и
контролна апаратура за мониторинг на тяхното състояние, отговаряща на изискванията на
наредбата по ал. 2 /на чл.141 от ЗВ/.
2
По отношение на това нарушение, посочено в наказателното
постановление, съдът стигна до следните изводи:
С атакуваното постановление на дружеството- жалбоподател е било наложено
административно наказание за допуснато нарушение на разпоредбата на чл.144 ал1 т.2 от
ЗВ, която гласи, че собствениците на водностопански системи и хидротехнически
съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, са длъжни да
осигурят използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на тяхното
състояние, отговаряща на изискванията на наредбата по ал.2. Конкретизация на тези
изисквания са дадени в Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и
безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол
за техническото им състояние. Съгласно нормата на чл.174 ал.4 от Наредбата, за
задължително необходими, като налични, се считат следните елементи на КИС: 1.
геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена; 2. нивомерно
устройство за измерване на водно ниво и на наносите в язовирното езеро, което да осигурява
връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН; 3.
изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество под и през тялото на
язовирната стена; 4. нивомерен стълб в язовирното езеро за измерване на наносите.
Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200 ал.1 т.38 ЗВ,
където е предвидено да се наказва с „глоба", респ."имуществена санкция" в размер от 1 000
до 10 000 лева, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо или юридическо
лице, което не изпълни задължение по чл.141 ал.1 от ЗВ. С доказателствата по делото се
установява, при извършената на посочената по-горе дата проверка от контролните органи е
констатирано, че язовирната стена на язовир "ДОМИЩЕ-2" и съоръженията към нея не са
били оборудвани с контролно-измервателна апаратура за мониторинг. Липсвали
задължително необходимите елементи на КИС, визирани в чл.174 ал. 4 от Наредбата за
условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на
язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им
състояние. От съставеният за проверката констативен протокол се установява, че поради
липса на такава апаратура не са били представени резултати и анализи от наблюдения и
измервания с КИС, а според чл.174 ал.1 от цитираната Наредба именно техническият
мониторинг осигурява информация за оценка на сигурността на малките язовирни стени и
на съоръженията към тях в експлоатация и възможност своевременно да се идентифицират
потенциалните опасности.
Предвид изложеното съдът намира, че дружеството- жалбоподател е осъществил
процесното административно нарушение, тъй като в качеството си на собственик на язовира
не е изпълнил задължението си да осигури използването на измервателна и контролна
апаратура за мониторинг на дейността на язовирната стена и съоръженията към нея,
отговаряща на изискванията на Наредбата за условията и реда за осъществяване на
техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях,
както и на контрол за техническото им състояние. Доколкото се касае за нарушение
извършено от юридическо лице, чиято отговорност по арг. От чл.83 от ЗАНН е обективна и
безвиновна, деянието и тук не следва да се доказва изобщо от субективна страна и да се
изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия състав на сочената като
нарушена правна норма. При индивидуализиране на наказанието наказващият орган не е
3
спазил принципите на чл.27 ЗАНН, като не е съобразил степента на обществена опасност на
деянието и дееца, смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства. В случая
деянието е с типичната за този вид нарушения обществена опасност, като не се твърди и не
са представени доказателства жалбоподателят да е наказван друг път с влязъл в сила акт за
подобно нарушение. Затова съдът приема, че незаконосъобразно е наложеното наказание
към максималният предвиден в закона размер, което води до извода, че нак.постановление в
тази част следва да се измени, като наложеното наказание следва да се намали към
предвиденият в закона минимум от 1 000 лева, а в останалата част- следва да се потвърди.
Съдът намира, че така наложеното наказание от 10 000 лева е недостатъчно
справедливо, за да постигнат целите на административно наказателното преследване, поради
и което в тази насока следва размерът на наказанието да се намали на 1 000 лева.
Съдът при извършената служебна проверка не констатира да са допуснати нарушения
на процесуалните правила или материалният закон, които да съставляват основание за
отмяна на наказателното постановление. АУАН и атакуваното постановление са съставени
правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по
чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Самите нарушения описани в пълнота с всички относими към
конкретните състави признаци, посочени са времето, мястото и обстоятелствата, при които
са извършени, както и доказателствата, които ги подкрепят, индивидуализиран е и
нарушителят. От изложените в акта и наказателното постановление факти става ясно какви
деяния са осъществени от жалбоподателят, кога са извършени и каква е тяхната правна
квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да
ограничава правото на защита на нарушителят и да опорочава атакуваният акт до степен,
налагаща отмяната му. Словесното описание на констатираните нарушения и установената
по делото фактическа обстановка съответстват на посочените като нарушени правни норми,
както и на санкционните такива.
Събраните по делото писмени и гласни доказателства не оставят никакво съмнение, че
проверения обект представлява "язовир", който по смисъла на § 1 ал.1 т.94 от ДР на ЗВ е
водностопанска система, включваща водния обект, язовирната стена, съоръженията и
събирателните деривации, както и земята, върху която са изградени. Затова законосъобразно
е ангажирана отговорността на дружеството, доколкото същото, като собственик на язовира
отговаря за привеждането му в съответствие с изискванията на нормативните актове.
Предвид гореизложеното съдът намира, че атакуваното НП, следва да се измени, като
размерът на наложената санкция се измени от 10 000 лева на 1 000 лева, а в останалата част-
като правилно и законосъобразно, следва да бъде изцяло потвърдено.
Предвид изложеното, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯВА Наказателно постановление № НЯСС- 53/ 14.04.2021г.,
издадено от Заместник председател на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор, с което на основание чл.201 ал.12 и чл.200 ал.1 т.38 от
Закона за водите, на „З****" ЕАД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на
4
управление в гр.София, бул."Христо Ботев"№17, е било наложено
административни наказание „имуществена санкция" в размер на 10 000 лева,
за неизпълнение на задължения по чл.141 ал.1 т.2 от Закона за водите, КАТО
НАМАЛЯВА размера на „имуществена санкция" от 10 000 лева на 1 000
лева, и потвърждава наказателното постановление в останалата част.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК, пред
Административен съд-Кърджали, в 14- дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Момчилград: _______________________
5