Р Е Ш Е Н И Е
№ 845 / 29.11.2019г.
гр. Пазарджик
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Пазарджик, ІV-ти състав, в
открито заседание на двадесет и девети октомври, две хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСКО НАНЕВ
при секретаря Димитрина Георгиева, като разгледа
докладваното от съдия Васко Нанев административно дело № 1122, по описа на съда
за 2018 г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба на Ф.Ф.Б.
***, подадена чрез Н.В.Б., против Заповед № 1680/13.11.2018 г. на
заместник-кмета на община Септември.
С обжалваната заповед, на основание чл. 225а, ал. 1,
във връзка с чл. 223, ал. 1, т. 8 от ЗУТ, зам.-кметът на общината е наредил
премахването на незаконен строеж „Плътна ограда“, находящ се в УПИ ІV-179, кв. 95 по плана на гр. Ветрен, общ.
Септември, изграден без необходимите строителни книжа и документи в нарушение
на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и чл. 48, ал. 1 от ЗУТ, като според диспозитива на
заповедта, премахването следва да се извърши от Н.В.Б., в качеството й на
законен представител на Ф.Ф.Б..
Иска се от съда да отмени оспорената заповед.
Претендират се разноските по производството, съгласно представен списък на
разноските.
Ответникът по
оспорването – зам.-кметът на община
Септември, заявява, чрез процесуалния си
представител – адв. Б., становище за неоснователност на жалбата.
Съдът намира от
фактическа страна следното:
На 24.08.2018 г.
зам.-кметът на община Септември е издал, на основание чл. 223 от ЗУТ, заповед,
с която е определил комисия, която да извърши оглед на място и проверка по
документи за изградените постройки в УПИ ІV-179, кв. 95 по плана гр. Ветрен,
собственост на Ф.Ф.Б. с представител неговата майка – Н.В.Б.. За извършената
проверка комисията е следвало да състави констативен протокол и при
констатиране на нарушенията да се предприемат предвидените от закона действия
по ЗУТ. С писмо от 29.08.2018 г. Н.В.Б. е уведомена, в качеството й на законен
представител на малолетния си син, че следва да осигури свободен достъп до имота
за извършване на проверката. На 17.09.2019 г. е изпратено писмо до Н.В.Б., като
със същото е уведомена, че в имота има изградени сгради, както и че парцелът е
ограден с масивна ограда с височина от 1,30 м. до 2,20 м. от прилежащия терен,
а на пет метра от регулационната линия, граничеща с края на регулацията, има
изградена масивна ограда с дължина 14 м. и височина 2,30 м. Поискано е в
тридневен срок да се представят строителни книжа за изграденото строителство,
като при непредставянето на строителни книжа, ще бъдат приложени разпоредбите
на чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ, за премахване на незаконните строежи и ще бъде
започнато административно производство по чл. 225а от ЗУТ.
На 05.10.2018 г.
Н.Б. е уведомена, че в общинска администрация Септември няма представени
строителни книжа за описаните сгради и ограда и че на 12.10.2018 г. от 10:00
часа комисия от Община Септември ще извърши проверка на място, при което е
необходимо нейното присъствие за връчване на констативни актове. На 12.10.2018
г. е съставен констативен акт, от който е видно, че е налице в имота плътна
ограда, изградена в северната част, която е изградена без разрешение за строеж
и конструктивно становище. На 19.10.2018 г. е постъпило възражение от Н.В.Б..
На 13.11.2018 г. е издадена от зам.-кмета на общината оспорената Заповед №
1680. Със същата е наредено Н.В.Б., като законен представител на Ф.Ф.Б. да
премахне незаконен строеж – „Плътна
ограда“, находящ се в УПИ ІV-179, кв. 95
по плана на гр. Ветрен, общ. Септември, изграден без необходимите строителни
книжа и документи в нарушение на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и чл. 48, ал. 1 от ЗУТ.
Въз основа на
събраните по делото доказателства, преписката по издаване на оспорения
административен акт съдът намира следното:
Жалбата е подадена в
срок, от лице, чийто правен интерес е засегнат от разпореденото в оспорената
заповед, поради което се явява допустима и разгледана по същество същата е
основателна.
Съгласно чл. 225а от ЗУТ кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице с мотивирана заповед
може да нареди премахването на незаконен строеж. Видно от представената Заповед
№ 1705/22.11.2017 г. кметът на община Септември е делегирал правомощията си на
зам.-кмета по социалната и икономическа политика Я. Г. М. да подписва заповеди
за премахване на строежи от четвърта до шеста категория, незаконни по смисъла
на чл. 225, ал. 2 от същия закон. От изложеното следва, че обжалваната заповед
е издадена от компетентен орган.
Настоящият съдебен
състав намира, че при издаването на заповедта е допуснато съществено
процесуално нарушение, което се състои в следното:
От представените по
делото доказателства е видно, че Ф.Б. е роден на *** г. Оспорената заповед е
издадена на 13.11.2018 г. От изложеното следва, че към датата на издаване на
заповедта Ф.Б. е бил навършил възраст от 15 години. Съгласно разпоредбата на
чл. 4 от Закона за лицата и семействата, лицата от 14 години, до навършване на
18-годишна възраст са непълнолетни. Те извършват правни действия със съгласието
на техните родители или попечители, но те могат сами да сключват обикновени
дребни сделки за задоволяване на текущите им нужди и да разполагат с това,
което са придобили със своя труд. Член 18 от АПК гласи, че гражданите и
организациите се представляват в административното производство по закон и по
пълномощие по реда на ГПК. Съгласно разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ГПК,
непълнолетните и ограничено запретените извършват съдопроизводствени действия
лично, но със съгласието на родителите или попечителите си.
Следователно, към
датата на съставяне на констативния акт и датата на издаване на заповедта за
премахване на незаконния строеж, Ф.Б. е бил навършил 14 години. Всички
съобщения по започналото административно производство по реда на ЗУТ са
съобщавани на неговата майка в качеството й на негов законен представител,
какъвто същата след навършване на 14-годишна възраст от страна на Б. не би
могла да бъде. Съгласно цитираните разпоредби, тя би могла да бъде негов
пълномощник, но в хода на административното производство такива доказателства
не са представени.
От изложеното
следва, че Ф.Б. е бил лишен от участие в производството и същият не е имал
възможност да се възползва от процесуалните действия, които би могъл да извърши
по чл. 34 от АПК.
Съдът намира, че
това процесуално нарушение е съществено и същото съответства на легалното
определение, дадено в чл. 168, ал. 4 от АПК, а именно съществено нарушение на
административно-производствените правила при всички случаи е налице, когато
вследствие на нарушаване на задължението за уведомяване гражданин или
организация са били лишени от възможността да участват като страна в
производството по издаване на индивидуален административен акт. Член 168, ал. 5
от АПК разпорежда, че когато съдът установи наличието на съществено нарушение
на административнопроизводствените правила по ал. 4 той отменя акта и изпраща
преписката на съответния компетентен административен орган, без да проверява
основанията по чл. 146, т. 4 и т. 5.
Предвид изхода на делото, основателно е искането на жалбоподателя за присъждане на сторените
съдебно-деловодни разноски. Община Септември следва да бъде осъдена да заплати
направените от Ф.Ф.Б. разноски по производството в размер на 960 лева,
представляващи адвокатско възнаграждение в размер на 700 лева, 250 лева –
платено възнаграждение за вещо лице и държавна такса в размер на 10 лева.
Предвид
гореизложеното, Административен съд – Пазарджик, ІV-ти състав,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед № 1680/13.11.2018 г. на заместник-кмета на
община Септември.
ИЗПРАЩА преписката на заместник-кмета на община Септември,
на основание чл. 168, ал. 5 от АПК.
ОСЪЖДА Община Септември да заплати на Ф.Ф.Б. ***, сума в размер на 960 (деветстотин и
шестдесет) лева, представляваща разноски по производството.
Решението ПОДЛЕЖИ на обжалване пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните за изготвянето
му.
Съдия:/П/
РЕШЕНИЕ
№ 12708 от 14.10.2020 г. на ВАС София, Второ отд. по адм. д. № 1563/20 г. -
ОТМЕНЯ решение № 845 от 29.11.2019г., постановено по адм. дело № 1122/2018г. на
Административен съд – гр. Пазарджик.
ВЪРЩА делото за ново разглеждане от друг състав на Административен съд – гр.
Пазарджик.
РЕШЕНИЕТО е окончателно.