Решение по дело №52/2020 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 43
Дата: 23 март 2020 г. (в сила от 3 юни 2020 г.)
Съдия: Иван Димитров Бедачев
Дело: 20205310200052
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

  гр. Асеновград, 23.03.2020 г.

 

                               В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

        Асеновградският  районен съд – втори наказателен  състав в публично съдебно заседание на деветнадесети февруари  през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН БЕДАЧЕВ

 

     При  участието на секретаря Ася Иванова, като разгледа НАХД                                             № 52/2020 г. по описа на Асеновградския районен съд ІІ н.с., за да се произнесе взе предвид следното:

       Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

       Обжалвано е наказателно постановление № К-0048052 от 14.11.2019 г., издадено от Директора на Регионална Дирекция със седалище в гр. Пловдив на Комисията за защита на потребителите- Т.Д.Д., с което на ”ТИТАН Е” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Асеновград ул. ”***” № 6, представлявано управителя М.П.Д. с ЕГН **********  на основание чл.206 ал.1 от Закона за туризма е наложено административно наказание–ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1000 лв. за извършено нарушение по чл.114  т.1 от Закона за туризма.

        Жалбоподателят „ТИТАН Е” ЕООД, в жалбата и в съдебно заседание чрез пълномощника си – адв. Т. атакува НП като незаконосъобразно  неправилно и необосновано, отрича се факта на нарушението, навеждат се твърдения за допуснати съществени нарушения на административно–производствените правила в процедурата по издаването му и се твърди и неправилно приложение на материалния закон. Алтернативно се иска квалифицирането на нарушението като маловажен случай и съответно приложението на чл. 28 от ЗАНН. Искането към съда е за пълната му отмяна.

         Въззиваемата страна, РД „КЗП” - гр. Пловдив, се представлява от юрисконсулт Бояджиева, която моли за потвърждаване на НП като правилно, обосновано и законосъобразно. Претендира и направените по делото разноски във въззивното производство.

         Съдът на базата на доказателствата приема за установено следното от фактическа страна:

         На 07.08.2019 г. била извършена проверка от служители на РД на КЗП –гр.Пловдив, сред които и актосъставителят З.Р. в туристически обект - заведение за хранене и развлечения в детски център – „Мечетата”, находящо се в гр.Асеновград  на ул. „Цар Иван Асен ­­ІІ” № 15.   Проверката била с предмет – регулярен контрол по спазване на разпоредбите на Закона за туризма. В момента на проверката било констатирано, че заведението е в работен режим, разполага със 22 седящи места и в него има клиенти, които консумират храни и напитки.  Констатирало се обаче, че в обекта няма поставено на видно място Удостоверение за категоризация  издадено от Община Асеновград. Нямало поставено и Временно удостоверение за открита процедура по категоризиране. Такива не били открити налични в търговския обект и не били предоставени по време на проверката на место. В последствие на 13.09.2019г. в офиса на КЗП РД-Пловдив се явил пълномощник  на дружеството и предоставил Временно удостоверение за открита процедура по категоризиране  № 1039 от  12.08.2019г. за горния туристически обект със срок на валидност до 12.11.2019 г. Въз основа на проверката и допълнително представените документи за установеното нарушение бил съставен АУАН  срещу „ТИТАН Е” ЕООД. Актът бил съставен в присъствието на упълномощен представител на дружеството, който го подписал без възражения. Писмени  възражения не са подадени и  в                        3-дневния срок по чл. 44 ал.1 от ЗАНН. Въз основа  на съставения АУАН било издадено и атакуваното наказателно постановление, с което на дружеството – жалбоподател за горното нарушение била наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв.

         При така установената фактическа обстановка съдът направи следните изводи от правна страна:

         Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА и следва да се разгледа по същество. Разгледана по същество същата   е  НЕОСНОВАТЕЛНА .

  Видно от описанието на нарушението в НП същото се състои в това, че от дружеството жалбоподател е предоставяна туристическа услуга – ресторантьорство, във функциониращ туристически обект, който не е категоризиран – няма Утвърдена категория за туристически обект и за когото не е била открита процедура по категоризиране й съответно не е било издадено и Временно удостоверение за това. Съдът намира, че описаното нарушение правилно е квалифицирано по чл. 114 т.1  от Закона за туризма, която норма въвежда задължение за лицата, извършващи хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, от ЗТ, какъвто е и процесния, да  предоставят туристически услуги в категоризиран или регистриран туристически обект или в обект, на който е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране. Нарушението е формално, на просто извършване и състава му е реализиран с факт на предоставянето на туристическата услуга  в некатегоризиран туристически обект и за който не е открита и процедура по категоризиране. Без значение за реализацията на състава на нарушението е, факта  че такова временно удостоверение е било издадено от надлежния орган – Община Асеновград  след проверката в обекта и преди съставянето на АУАН.  Определящото в случая, е че  същото не е било издадено за туристическия обект към момента на проверката , съобразно с изискването на чл. 114 т.1 от ЗТ. Ето защо съдът намира, че жалбоподателят „ТИТАН Е” ЕООД е реализирал състава на горното административно нарушение. Нарушението е несъмнено установено при извършената проверка на место и по документи и се доказва от разпита на актосъставителят Р., в качеството й на свидетел. Неоснователно е възражението но жалбоподателя, с което се твърди, че в обекта е имало 12 седящи места, поради което и той попада в хипотезата на изключенията от изискването за категоризиране. Горното обстоятелство, а именно, че в обекта са налице 22 седящи места е било констатирано лично и непосредствено от проверяващите и същото е отразено както в издадения констативен протокол, така и в АУАН, като по отношение на него не е направено възражение в момента на съставяне на посочените документи. 

        НП отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН. Постановено е от компетентния за това  орган и е подписано от него, в изискуемата от закона форма е. Съдържа всички реквизити, посочени в чл. 57 от ЗАНН.

          Съдът намира, че правилно описаното нарушение е съотнесено към приложимата санкционна разпоредба , а именно 206 ал.1 от ЗТ. Същата предвижда имуществена санкция  за юридическо  лице, което предоставя туристически услуги в некатегоризиран или нерегистриран туристически обект в размер от 1000 до 10 000 лв.

          При определяне размера на наказанието, наказващият орган е съобразил изискванията на чл. 27 от ЗАНН и правилно е  преценил вида и тежестта на нарушението. Правилно е отчетено и  наличието на смекчаващи отговорността  обстоятелства, а именно, че дружеството не е наказвано друг път за нарушения по ЗТ. Ето защо, съдът намира, че административнонаказващият орган правилно е определил размера на имуществената санкция в минимума, предвиден от закона за горното нарушение. Съдът намира, че определеното спрямо жалбоподателя наказание в НП е в съответствие с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН и отговаря на целите по чл. 12 от ЗАНН,  като не са налице основания за прилагане разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, т.е. не е налице „маловажен случай” на административно нарушение. При тълкуване на посочената норма чл. 28 следва да се съобразят същността и целите на административно-наказателното производство, уредено в ЗАНН, като се има предвид и субсидиарното приложение на НК и НПК. Административно наказателният процес е строго регламентирана дейност, при която за извършено нарушение се налага съответно наказание, като прилагането на санкцията е винаги въпрос на законосъобразност. В случая с НП е наложено административно наказание имуществена санкция за неизпълнение на задължение към държавата, регламентирано в ЗТ. Поначало обществената опасност на този вид нарушения е определена от законодателя като висока, тъй като нормативно определените минимуми на административни наказания за тях са в сравнително  висок размер, без за налагането им да се изисква настъпването на определен съставомерен резултат. Затова и липсата на такъв  при формалния характер на състава на отговорността по чл. 206 ал.1  от ЗТ  няма отношение при преценката за наличието или значителността /респ. липсата или незначителността/ на вредните последици и не представлява смекчаващо отговорността обстоятелство, което пък да влияе на обществената опасност в контекста на легалната дефиниция на маловажния случай по чл. 93, т. 9 от НК. С оглед на изложеното Съдът приема, че не са налице основанията за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, което по правните си последици представлява освобождаване на нарушителя от административно-наказателна отговорност.

          По отношение на разноските, Съгласно чл. 63, ал.3 ЗАНН страните имат право на такива.

Въпроса за възлагането на разноските в административно наказателния процес обаче е изрично уреден в чл. 63, ал.3 ЗАНН, а именно по реда на АПК. В АПК въпросът за възлагането на разноските е уреден в чл. 143, в който е посочено, че когато съдът отхвърли оспорването, подателят на жалбата заплаща всички направени по делото разноски, включително минималното възнаграждение за един адвокат, определено съгласно наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата, ако другата страна е ползвала такъв. В случая се претендира възлагането на разноски от въззиваемата страна в размер на 120 лева за юрисконсултско възнаграждение, които са надлежно удостоверени като размер и с оглед изхода на делото следва да се присъдят в полза на Комисията за защита на потребителите.

          Предвид гореизложеното и като намери обжалваното наказателно постановление за законосъобразно и обосновано, на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

                                                 РЕШИ:

 

        ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № К-0048052 от 14.11.2019 г., издадено от Директора  на  Регионална Дирекция със седалище в гр. Пловдив  на Комисията за защита на потребителите, - Т.Д.Д., с което на ”ТИТАН Е” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Асеновград ул.”***” № 6, представлявано от управителя М.П.Д. с ЕГН **********  на основание чл.206 ал.1 от Закона за туризма е наложено административно наказание–ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1000 лв. за извършено нарушение по чл.114  т.1 от Закона за туризма.

      ОСЪЖДА ”ТИТАН Е” ЕООД, ЕИК ********* да заплати на КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ сумата от 120 лв. представляваща направени  разноски по делото.

        Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на  страните пред Административен съд – Пловдив по реда на глава дванадесета от АПК.

 

 

 

                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ :