Решение по дело №1618/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1386
Дата: 23 ноември 2022 г.
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20227040701618
Тип на делото: Касационно административно дело
Дата на образуване: 14 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№1386                                       23.11.2022 година                гр. Бургас

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, ХVІ-ти СЪДЕБЕН СЪСТАВ, на двадесет и седми октомври, две хиляди двадесета и втора година, в публично съдебно заседание в следния състав:

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА

                ЧЛЕНОВЕ: 1.МАРИНА НИКОЛОВА

2.ДИМИТЪР ГАЛЬОВ

 

секретар: В.Т.

прокурор: Дарин Христов

сложи за разглеждане докладваното от съдия М.Николова КАД номер 1618 по описа за 2022 година.

 

Производството по глава ХІІ от АПК.

Образувано е по касационна жалба от С.И.Б. и С.И.Е., чрез процесуален представител - адвокат М.Г., против Решение № 1350/23.06.2022 г. постановено по адм. дело № 923/2022 г. по описа на Районен съд – Бургас, с което е ОСТАВЕНА БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалбата им против решение № 2749/07.08.2020 г., издадено от ОСЗ - гр.Созопол, в частта му, с която им е отказано възстановяване на собствеността в стари реални граници на нива от 2.750 дка в м. „Аклади“, нива от 2.8 дка в м. „Аклади“ и нива от 6.1 дка в м. „Акра“, всички в землището на гр. Черноморец.

С касационната жалба първоинстанционното решение се оспорва като неправилно, постановено в противоречие с материалния и процесуалния закон и необосновано. Иска се отмяна на оспореното решение на Районен съд – Бургас и връщане на делото на първоинстанционния съд за нова разглеждане, а при условията на евентуалност постановяване на решение по същество, с което да се възстанови на жалбоподателите правото на собственост върху процесните имоти в стари реални граници. Претендира се присъждане на направените по делото разноски за двете съдебни инстанции.

В съдебно заседание касаторите, чрез процесуалния им представител адвокат Г., поддържат жалбата съобразно изложените в нея съображения и молят за уважаването й. Цитира се съдебна практика.

 Ответникът по касационната жалба  - Общинска служба „Земеделие” гр.Созопол, редовно и своевременно уведомен, не се представлява в съдебно заседание.

Заинтересованата страна  - Министерство на отбраната, редовно и своевременно призована, не изпраща представител и не взема отношение по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура гр.Бургас намира, че решението на първоинстанционния съд е неправилно и незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Бургаският административен съд, ХVІ-ти касационен състав, намира жалбата за процесуално ДОПУСТИМА, като подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК и от надлежна страна, а разгледана по същество за НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Обжалваното решение е постановено въз основа на следните, приети за установени от първоинстанционния съд факти:

Жалбоподателите са наследници на И.С.Е., бивш жител ***, починал на 04.02.2006 год. И.С.Е. е наследник на С.Е. Л., починал на 06.01.1980 год. С обжалвания в настоящото дело раздел ІІІ, т.1,т.2 и т.4 от Решение № 2749/07.08.2020 год. ответният административен орган е постановил отказ за възстановяване в стари реални граници на три имота – нива от 2.750 дка в м. „Аклади“, нива от 2.8 дка в м. „Аклади“ и нива от 6.1 дка в м. „Акра“, всички в землището на гр.Черноморец, поради факта, че същите са предоставени за нуждите на Министерство на отбраната /предишно Министерство на народната отбрана - МНО/.

Районен съд – Бургас е преценил жалбата за неоснователна, като е намерил, че постановеното решение е валиден административен акт, който не страда от пороци, водещи до неговата нищожност, предвид факта, че оспорения акт е издаден в предвидената за това форма, съдържа всички необходими реквизити, подписан и мотивиран е, макар и кратко. В решението на БРС са изложени мотивите за постановения отказ, а именно, че за процесните имоти е липсвала предпоставка за възстановяването им, доколкото същите са публична държавна собственост. Този извод първоинстанционния съд е обосновал на приетата по делото съдебно-техническа експертиза и приложените писмени доказателства - Акта за публична държавна собственост № 612/20.11.2003 год. и скица към него, протокол от 10.07.1949 г. и заповед на министъра на отбраната от 30.06.2011 г.

Настоящият касационен състав намира изводите на първоинстанционния съд, че процесната заповед е издадена от компетентен орган и в предписаната от закона форма за законосъобразни и обосновани.

Видно от изложението и заключението на вещото лице, имот с площ 6.1 дка /6100 кв.м./ попада в ПИ 81178.3.196, м. „Акра“, собственост на Държавата; имот с площ 2.750 дка /2750 кв.м/ попада в ПИ 81178.5.327, м. „Таласакра“, собственост на Държавата, а имот с площ 2.8 дка /2800 кв.м./ попада в ПИ 81178.7.136, м. „Червенка”, собственост на Държавата, като в имота попада изцяло сграда ПИ 81178.7.136.17 и част от сграда ПИ 81178.7.136.11 – и двете частна държавна собственост. В хода на проведеното съдебно заседание, при разпит, вещото лице е посочило, че всички имоти попадат във военни поделения, като не може да посочи дали същите са действащи към момента.

В материалите по делото се съдържат и цитираните в съдебното решение - Акт за публична държавна собственост и скица, касаещ поземлен имот № 000016 по КВС /с идентификатор 81178.3.196 по КК/, предоставен за нуждите на Министерство на отбраната. В АПДС е отбелязано, че с  Решение № 144 от 28.02.2005 год. на Министерски съвет, ПИ № 000016 по КВС придобива статут на имот ЧДС. С РМС № 537/2010 год. имотът е предоставен на Областния управител на Област Бургас /л.319 от адм. дело № 1739/2021 год. по описа на БРС/.

По делото е представена и Заповед на министъра на отбраната на Република България № ЗС-2054/30.06.2011 год., съгласно която са предоставени на командира на ВВС за управление редица имоти публична държавна собственост, сред които и ВР 2536.

Наличен е и протокол от 10.07.1949 г., видно от който комисия на МС е изразила мнение касаещо отчуждена нива от 6100 дка, на С.Е. Лефтеров.

Предмет на изследване от касационната инстанция е наличието на елементите от фактическия състав на реституционната норма на чл.10, ал.1 от ЗСПЗЗ и липсата на пречките за възстановяване на собствеността, визирани в чл.10, ал.7, чл.10б , ал.1 и чл.24, ал.2 - 4 от ЗСПЗЗ.

За да се възстанови собствеността върху един имот, съдът следва да приеме за безспорно установено правото на собственост на наследодателя на жалбоподателя върху имота - земеделска земя към момента на образуване на ТКЗС или ДЗС, респективно към момента на отнемането му или одържавяване и т. н., наличието на данни за стари /възстановими/ реални граници на имота и липсата на извършено, съгласно изискуемите правила и норми застрояване, респективно осъществяване на строително мероприятие или други посочени по-горе пречки за реституирането му.

Съгласно чл.10б, ал.1 от ЗСПЗЗ, пречка за възстановяване на собствеността на притежавалите земеделски земи, е наличието на застрояване върху тях или провеждане на мероприятия. В случая, сочената разпоредба има предвид не строеж на единични сгради, а осъществяване на мероприятие или застрояване на терена като комплекс от строителни дейности, и се отнася за земеделски земи, находящи се както в строителните граници на населените места, така и извън тях, като не се изисква установяване законност на извършеното строителство или на проведеното мероприятие като пречка за възстановяване на собствеността. Нормите на чл.24, ал.2, 3 и 4 от ЗСПЗЗ препятстват реституиране на собствеността върху земи, предназначени и служещи за задоволяване на важни държавни нужди, на науката и културата, сигурността и отбраната на страната, екологични и благоустройствени нужди на държавата и общините и др. Разпоредбата на чл.10, ал.7 от ЗСПЗЗ касае правата на третите лица, които законно са построили сгради върху земеделски земи, включени впоследствие в строителните граници на населеното място.

Релевантият момент за извършване на преценката за наличието, респективно липсата на пречки за възстановяване на собствеността е моментът на влизане на ЗСПЗЗ в сила, а не момента на постановяване на решението на съответната поземлена комисия. В случая към момента на влизане на ЗСПЗЗ в сила, процесните три имота – с площ 6.1 дка /6100 кв.м./, с площ 2.750 дка /2750 кв.м/ и с площ 2.8 дка /2800 кв.м./, са били публична държавна собственост, част от военно поделение, т.е. по отношение на тях мероприятието е било изпълнено и е имало извършено строителство и спрямо тях е била налице хипотезата, предвидена както в чл.10б, ал.1 от ЗСПЗЗ, а също и в чл.24, ал.3 от ЗСПЗЗ. Разпоредбата регламентира само завареното фактическо състояние на имота, поради което настъпилите след това промени – както на предназначението, така и на собствеността, са последващи и не се обхващат от предпоставките на закона, при който реституцията на земята е възможна – арг. от Определение № 363 от 07.05.2009г. по гр.д. № 332/2009г. на ВКС.

Предвид изложеното, следва да се приеме за законосъобразен и обоснован изводът на Районния съд – Бургас за оставяне без уважение жалбата на С.И.Б. и С.И.Е. против раздел ІІІ, т.1, т.2 и т.4 от Решение № 2749/07.08.2020 год., издадено от ОСЗ - гр.Созопол, с което е отказано възстановяване на собствеността в стари реални граници на нива от 2.750 дка в м. „Аклади“, нива от 2.8 дка в м. „Аклади“ и нива от 6.1 дка в м. „Акра“, всички в землището на гр. Черноморец. От установените по делото факти и обстоятелства и от заключението на възложената съдебно-техническа експертиза следва извод, че за тези три имота не може да бъде възстановена собствеността им на наследниците на И.С.Е. - наследник на С.Е. Л.. По делото е установено безспорно, че нивите попадат в поземлени имоти със специално предназначение – военни поделения, като дори в нива с площ 2.8 дка - ПИ 81178.7.136, м. „Червенка”, попада изцяло сграда ПИ 81178.7.136.17 и част от сграда ПИ 81178.7.136.11 – и двете частна държавна собственост. Според разпоредбата на чл.24, ал.3 от ЗСПЗЗ е достатъчно земеделските земи да са предоставени на Министерството на отбрана за цели непосредствено свързани с отбраната и сигурността на страната и няма изискване да са проведени мероприятия по смисъла на чл.10б, ал.1 от ЗСПЗЗ и пар.1в, ал.1 и 2 от ДР на ППЗСПЗЗ, като е ирелевантно по отношение на производството по възстановяване на собствеността дали и към настоящия момент продължават да служат, за да задоволяват важни държавни нужди или не. В случая, както вече се посочи по-горе, по отношение на трите имота е налице хипотезата, предвидена както в чл.10б, ал.1 от ЗСПЗЗ, така и в чл.24, ал.3 от ЗСПЗЗ, поради което правилно е отказано възстановяване на собствеността в стари реални граници.

С оглед всичко изложено по-горе, се налага извод, че оспореното съдебно решение следва да бъде оставено в сила.

По изложените съображения и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Административен съд гр. Бургас,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1350/23.06.2022 г. постановено по адм. дело № 923/2022 г. по описа на Районен съд – Бургас.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.        

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                   

 

 

 

      ЧЛЕНОВЕ  1.      

                           

 

 

                2.