ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1418
Варна, 22.05.2023 г.
Административният съд - Варна - XXI състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: |
ВИОЛЕТА КОЖУХАРОВА |
сложи на разглеждане административно
дело № 487 / 2023 г.
Постъпило
е искане с. д. № 7714 от 22.05.2023 от Община Девня, с искане за спиране на
допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Решение № 2 – 010 –
0039 – 2 – 91/ 15.02.2023 г. на ръководителя на Управляващия орган на
Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“ за определяне на финансова
корекция.
Искането е обосновано с твърдения за процесуално
бездействие на ответника, обусловило отлагане на производството. Същевременно,
оспорващият получава уведомително писмо за начислени лихви за просрочие.
Искането за спиране е заявено от легитимирано лице,
поради което е процесуално допустимо. Разгледано по същество, същото е
неоснователно, по следните съображения:
Разпоредбата на чл. 73, ал. 4 ЗУСЕФСУ предвижда
възможността за съдебно оспорване на решението за определяне на финансова
корекция, по реда на АПК, като при съдебното оспорване се прилагат съответно
разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и 3 и ал. 5 и 6. В разпоредбата на чл. 27, ал. 2,
изречение първо от ЗУСЕФСУ изрично е предвидено, че оспорването на
индивидуалните административни актове и на административните договори не спира
тяхното изпълнение. В тази връзка, до колкото оспореното пред настоящата
инстанция е решение по чл. 73, ал. 1 ЗУСЕФСУ, то депозирана жалба срещу него
няма суспензивен ефект.
Налице е възможност за спиране на допуснатото по силата
на закона предварително изпълнение на административния акт, по реда на чл. 166,
ал. 4 от АПК, въз основа на искане на оспорващия и при кумулативното наличие на
основанията по чл. 166, ал. 2 от АПК - ако предварителното изпълнение би могло
да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда и само въз
основа на нови обстоятелства. Факти и обстоятелства, които са пряко следствие
на акта са ирелевантни при преценката относно основателността на искането.
В настоящия случай, от наведените от оспорващия
твърдения и представените доказателства не сочат към относимо настъпване на
значителни и трудно поправими вредоносни последици. На първо място, този извод
се налага с оглед уведомителния характер на представеното с молбата писмо. От
друга страна, начисляването на лихви няма връзка със спирането на изпълнението.
Задължението за заплащане на лихви е нормативно установено. Същевременно,
спирането на изпълнението няма за последица и спирането на начисляване на лихви
върху главницата.
Гореизложеното обуславя извода че кумулативното
предвидените предпоставки по чл. 166, ал. 2 АПК не са осъществени, поради което
искането се явява неоснователно и следва да бъде оставено без уважение.
Водим от горното, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искане с. д. № 7714 от 22.05.2023 от
Община Девня, с искане за спиране на допуснатото по силата на закона
предварително изпълнение на Решение № 2 – 010 – 0039 – 2 – 91/ 15.02.2023 г. на
ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014 –
2020“ за определяне на финансова корекция, на основание чл. 166, ал. 2 АПК.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред
Върховния административен съд, в 7 - дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия: |
||