Решение по дело №306/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 279
Дата: 27 септември 2021 г. (в сила от 27 септември 2021 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20217100700306
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 279

 

Гр. Добрич, 27.09.2021 г.

 

В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

Административен съд Добрич, в публично заседание на тринадесети септември, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

при секретаря Мария Михалева, като разгледа докладваното от съдията АД №306 по описа на съда за 2021 година,за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 13 ал. 5 от Закона за социалното подпомагане / ЗСП /.

Образувано е по жалба на М.Г.Д. ***, против Заповед №ЗСП/Д-ТХ/4150 от 11.05.2021 г. на директора на Дирекция "Социално подпомагане" - гр. Добрич, с която е възобновено производството и е отпусната социална помощ по чл.16б от ППЗСП, считано от 01.04.2021 г., потвърдена с Решение № 08-РД06-0006/07.06.2021 г. на директор на Регионална дирекция "Социално подпомагане" гр. Добрич.

В жалбата се сочи, че заповедта е незаконосъобрзна, необоснована и в противоречие на материалния закон. Оспорващата излага съображения, че е взела неплатен отпуск за периода на онлайн обучение на сина й и престоя в къщи на дъщеря й, който е обхващал 10 дни, осем дни през месец март и два дни през месец април 2021 г. Решила е да кандидатства отново за месечна целева помощ за семейства с деца до 14-годишна възраст при обявено извънредно положение или обявена извънредна  епидемична обстановка, тъй като покрива изискванията по чл.16, ал.1 от ППЗСП. След проверка в сайта на Агенция социално подпомагане е установила, че е посочено, че месечната целева помощ се отпуска въз основа на заявление-декларация, подадено в ДСП най-късно до края на месеца, следващ месеца, за който в училището/детското заведение са въведени ограничения във връзка с извънредното положение и т.н. На база тази информация, тя и съпругът и са си изкарали служебни бележки за доходите, които са били представени в ДСП, но според оспорващата не са били приети, тъй като не са били попълнени правилно. В последствие отново е направен опит да бъдат подадени на 29.04.2021 г., но им е отказано от служител, тъй като срока за месец март /според служителя/ е бил до 5-то число на месеца. В последствие същите документи са подадени на електронната поща на ДСП. Издадена е обжалваната заповед, като е определена помощ само за два дена през месец април 2021 г., но не и за осемте дена на месец март 2021 г. Релевират се и подробни доводи за неправилност на заповедта и постановеното решение на по-горестоящия орган. Моли, да се отмени заповедта и потвърдителното решение и да се задължи ДСП Добрич да и изплати полагащата и се сума за осемте дена за месец март, съгл. чл.16б от ППЗСП.

В с.з. оспорващата се явява лично и поддържа така подадената жалба на изложените в нея съображения.

 Ответникът Директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Добрич, чрез своя процесуален представител ст. юриск. Г. А., излага подробни съображения за неоснователност на жалбата, поради което и моли, същата да бъде оставена без  уважение. Претендира юриск. възнаграждение.

От събраните по делото доказателства съдът установи следната фактическа обстановка:

Със Заявление-декларация вх.№ ЗСП/Д-ТХ/4150 от 14.12.2020 г. жалбоподателката е кандидатствала за отпускане на месечна целева помощ по чл. 16 б от ППЗСП във връзка с обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка за семейства с деца до 14-годишна възраст.

Със Заповед № ЗСП/Д-ТХ/4150 от 17.12.2020 г, на директора на ДСП - Добрич, на семейството е отпусната месечна целева помощ по чл. 16 б, ал, 1 от ППЗСП, считано от 01.12.2020 г., 1% в размер на 1143,75 лв., от които помощта за месец ноември 2020 г. е в размер на 228,75 лв. и помощта за декември 2020 г. в размер на 915,00 лв.

Месечната целева помощ по чл, 16 б, ал, 1 от ППЗСП на семейството е спряна, със Заповед № ЗСП/Д-ТХ/4150 от 09.02.2021 г. на директора на ДСП - Добрич, считано от 01.01.2021 г., тъй като децата С. и М. не се обучават в електронна среда през месец януари 2021 г. и не отговарят на изискването на чл. 16 б, ал. 3, 2 от ППЗСП, Видно от интегрирана информационна система /ИИС/, през месец февруари и март 2021 г. преписката е със статус "спряна без промяна", тъй като не е налице обстоятелство за нейното възстановяване.

Според приетите писмени доказателства се установява, че ДСП - Добрич ежемесечно преразглежда всички досиета по чл. 16 б, ал. 1 от ППЗСП, в съответствие с указателно писмо на Изпълнителния директор на АСП. Ако за семейството възникнат обстоятелства и са предоставени необходимите документи, предпоставящи отпускането на месечната целева помощ, се издава заповед "Възобновявам“. В тази връзка от страна на служителите на ДСП - Добрич в края на всеки месец се осъществява и служебна справка. В случаите на работещи родители, тази преценка се извършва ежемесечно на базата на предоставени от лицата удостоверения за получено брутно трудово възнаграждение, издадено от съответния работодател.

На 22.03.2021 г, при извършена служебна справка в системата за междурегистров обмен "REGIX" - "Регистър на уведомленията за сключване, изменение или прекратяване на трудови договори и уведомления за промяна на работодател", е установено, че на 03.02.2021 г. М.Д. е сключила трудов договор с осигурител К.И.П., гр. Генерал Тошево.

Не се спори по делото, че през месец март и април, е имало онлайн обучение и затворени детски градини.

Видно от приложената преписка - декларация за настъпила промяна, документи, удостоверяващи доходите на семейството през април месец 2021 г, са представени на 29.04.2021 г. на ДСП - Добрич. На 29.04.2021 г. по ел. поща са постъпили и бележки за доходите на семейството и за през месец март 2021 г.

Въз основа на представените документи, месечната целева помощ по чл. 16б, ал. 1 от ППЗСП от директора на Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Добрич е издадена Заповед №ЗСП/Д-ТХ/4150, с която е Възобновена на М.Г.Д., социални помощи, както следва: ППЗСП – чл.16Б, считано от 01.04,2021 г., като размерът на помощта през месец април 2021 г. е определен на 243,75 лв. Недоволна от така издадената заповед Д. е оспорила същата пред директора на РДСП Добрич. В тази връзка от директора на ДСП - Добрич на 28.05.2021 г. е изготвено становище, относно постъпилата жалба.

С Решение №08-РД06-0006/07.06.2021 г. директор на РДСП Добрич е отхвърлил жалбата на М.Г.Д. срещу Заповед № ЗСП/Д-ТХ/4150/ 11.05.2021 г. на директор на ДСП Добрич.

При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

Съдът счита, че жалбата е подадена в законоустановения срок. Същата изхожда от лице с правен интерес, насочена е срещу годен за обжалване административен акт, поради което е допустима.

Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

Видно от приложената в преписката - декларация за настъпила промяна, документи, удостоверяващи доходите на семейството за месец март и април 2021 г. става ясно, че се претендират  помощи по чл.16б от ППЗСП за месеците март и април.

Въз основа на представените документи, месечната целева помощ по чл. 166, ал, 1 от ППЗСП на семейството е възобновена, със Заповед № ЗСП/Д-ТХ/4150 от 11.05.2021 г., считано от 01.04.2021 г., като размерът на помощта за месец април 2021 г. е 243,75 лв. Посочената заповед е изпратена по ел. поща на г-жа Д. на 17.05.2021 г. Същата е предмет и на оспорване в настоящото производство.

Видно от заповедта, същата е издадена само за месец април 2021 г. Никъде в нея няма произнасяне защо и какво се случва с претендираните социални помощи за месец март 2021 г. /това се разбира от представената административна преписка, но не и от заповедта/. С оглед на което, настоящият съдебен състав приема, че по подаденото от оспорващата заявление в частта за месец март 2021 г. е постановен мълчалив отказ, който е оспорен в законоустановения срок и по който е налице произнасяне на по-горестоящия орган.

Какви са мотивите на административния орган да откаже мълчаливо предоставяне на помощ за месец март 2021 г. се установява, както се каза по-горе от административната преписка, както и от решението на по-горестоящия орган, където същият се е  позовавал на разпоредбата на чл.32, ал. 4 от ППЗСП „При настъпване на промяна в обстоятелствата, въз основа на които е отпусната месечна социална помощ, подпомаганото лице е длъжно в едномесечен срок да уведоми писмено съответната дирекция "Социално подпомагане" за всички настъпили промени, като попълва декларация по образец, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане.

Според административния орган, на 22.03.2021 г., при извършената служебна проверка в REGIX - „Регистър на уведомленията за сключване, изменение или прекратяване на трудовите договори и уведомления за промяна на работодател, е установено, че на 03.02.2021 г.,  М.Д. е сключила трудов договор с осигурител К.И.П. гр. Генерал Тошево. За настъпилата промяна в социалната и група, която ще е от значение при определяне правото на помощ по чл. 16б от ППЗСП, г-жа Д. *** задължителния едномесечен срок, посочен в чл.32, ал.4 от ППЗСП. В регламентирания едномесечен срок, а именно до 03.03.2021 г. /който е почивен ден, т.е. до 05.03.2021 г./ г-жа Д. не е представила необходимите документи - удостоверение за брутно трудово възнаграждение и за ползван неплатен отпуск през месец март 2021 г., както за себе си, така и за съпруга си  г-н Димитров, което е било пречка за прецизиране правото на помощ по чл. 16 б от ППЗСП за месец март 2021 г. Предвид липсата на представени документи административния орган е приел, че не е възможно преразглеждане на заявлението  съответно и за месец март 2021 г., поради което и не е начислена месечна социална помощ.

Видно от приложената в преписката декларация за настъпила промяна,  документите удостоверяващи доходите на семейството за месец април 2021 г. са представени на 29.04.2021 г. в ДСП – Добрич. На 29.04.2021 г. по ел. пощата са постъпили и бележки за доходите на семейството, получени през месец март 2021 г.

Съдът намира, че направените изводи от ответната страна не кореспондират с материалния закон, поради което и са неправилни и незаконосъобразни.

В чл. 16б, ал. 2 вр чл. 8 от ППЗСП е регламентирано, че целевата помощ се отпуска въз основа на заявление - декларация, подадено в дирекция "Социално подпомагане" по настоящ адрес, най -късно до края на месеца следващ месеца, за който в училището/детското заведение са въведени ограничения във връзка с извънредното положение или извънредната епидемична обстановка. Съответно в чл. 16б, ал. 3 и, ал. 4 от ППЗСП нормативно са регламентирани и други условия за отпускане на месечна целева социална помощ по чл. 16б от ППЗСП - децата да не са настанени извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето; децата да не посещават училище или детска ясла и детска градина, както и предучилищните групи поради въведените ограничения в училището или в детското заведение във връзка с извънредното положение или извънредната епидемична обстановка и средномесечният доход на член от семейството за месеца, в който в училището/детското заведение са въведени ограничения във връзка с извънредното положение или извънредната епидемична обстановка, е по-нисък или равен на 150 % от минималната работна заплата. Съгласно § 2 от ПЗР на ПМС № 322/23.11.2020 г. за изменение и допълнение на ППЗСП /в сила от 27.11.2020 г. /, до 31 декември 2021 г. разпоредбата на чл. 16б се прилага единствено при обявено извънредно положение, съответно извънредна епидемична обстановка, на територията на Република България, свързана с разпространение на COVID-19.

От така посочената посочената регламентация следва извода, че месечната целева помощ по чл. 16б от ППЗСП има специфичен характер и е свързана с подпомагане на семействата с деца до 14-годишна възраст, когато децата не посещават училище или детска ясла и детска градина, както и предучилищните групи поради въведените ограничения в училището или в детското заведение във връзка с извънредното положение или извънредната епидемична обстановка и когато по отношение на родителите /респ. на единия родител или на родителя, отглеждащ сам дете/, е налице някоя от хипотезите по чл. 16б, ал. 1, т. 1 - т. 3 от ППЗСП и е изпълнено условието по чл. 16б, ал. 4 от ППЗСП за размера на средномесечния доход на член от семейството. А по аргумент от § 2 от ПЗР на ПМС № 322/23.11.2020 г. за изменение и допълнение на ППЗСП /обвързващ прилагането на чл. 16б от ППЗСП с обявено извънредно положение, съответно с извънредна епидемична обстановка на територията на Република България, свързана с разпространение на COVID-19/, следва извода, че за наличието на обуславящите правото на месечна целева социална помощ материалноправни предпоставки по чл. 16б, ал. 1, т. 1 - т. 3 от ППЗСП, преценката следва да се извършва в контекста на това дали възникването и съществуването на тези предпоставки е резултат от въведени ограничения във връзка с извънредно положение или извънредната епидемична обстановка на територията на страната, свързана с разпространение на COVID-19.

В конкретния случай по делото не е спорно, че жалбоподателката отговаря на условията, посочени в разпоредбата, спора касае до кой момент следва да бъдат представени  новите доказателства по преписката. Както се посочи по-горе в разпоредбата на чл.16б, (2)  Целевата помощ по ал. 1 се отпуска въз основа на заявление-декларация, подадено в дирекция "Социално подпомагане" по настоящ адрес най-късно до края на месеца, следващ месеца, за който в училището/детското заведение са въведени ограничения във връзка с извънредното положение или извънредната епидемична обстановка“, докато при евентуална промяна на обстоятелствата се прилага разпоредбата на чл.32, ал.4 от ППЗСП, която обаче гласи, че „При настъпване на промяна в обстоятелствата, въз основа на които е отпусната месечна социална помощ, подпомаганото лице е длъжно в едномесечен срок да уведоми писмено съответната дирекция "Социално подпомагане" за всички настъпили промени, като попълва декларация по образец, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане. Т.е. с оглед двете различни разпоредби следва и да се тълкува закона. От друга страна в сайта на АСП, също е посочен срок – най-късно до края на месеца, следващ месеца…

Настоящият съдебен състав, намира, че няма логическо обяснение, защо при първоначално отпускане на помощи, декларацията с документите се подава да края на месеца следващ месеца на събитието, а при промяна, е записано, че се подават документите  в едномесечен срок. Така посоченият едномесечен срок противоречи на принципите на правото – чл.6 АПК. За съда не става ясно, ако има промяна в обстоятелствата на дата 28 или 29 число от месеца, как ще се случи изготвянето, оформянето и подаването на необходимите документи до 30 или 31 число на месеца. Това означава, никой родител да не получи социални помощи за същия месец, през който е настъпилата промяна в обстоятелствата. С оглед на това, съдът счита, че с тази разпоредба се утежнява положението на лицата, на които се полага социална помощ, поради което и следва да се ползва основната разпоредба на чл.16б, ал.2 от ППЗСП, поради което и приема, че декларациите за месец март са подадени в срока по чл.16б, ал.2 от ППЗСП и въз основа на тях, следва да бъде изчислена месечна социална помощ и за месец март 2021 г.

Въз основа на гореизложеното съдът намира, че оспорената заповед е постановена в противоречие с материалноправните разпоредби, поради което жалбата е основателна. С оглед обстоятелството, че естеството на казуса не позволява решаването му по същество от съда, преписката следва да бъде изпратена на директора на Дирекция "Социално подпомагане" Добрич за произнасяне по декларация на оспорващата и за месец март 2021 г.  

Видим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал., вр. чл. 174, изр. първо от АПК, Административен съд Добрич,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Заповед № ЗСП/Д-ТХ/4150 от 11.05.2021 г. на директора на Дирекция "Социално подпомагане" - гр. Добрич, с която е възобновено производството и е отпусната социална помощ по чл.16б от ППЗСП, считано от 01.04.2021 г.

 ВРЪЩА преписката на Дирекция "Социално подпомагане" Добрич за ново произнасяне, съобразно с дадени в настоящото решение задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, като определя 14-дневен срок за произнасяне.

Решението не подлежи на обжалване и е окончателно съгласно чл. 13, ал. 6 от Закона за социалното подпомагане.

 

 

 

 

                                                  СЪДИЯ: