Решение по дело №381/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 66
Дата: 12 май 2023 г.
Съдия: Росица Карова Цветкова
Дело: 20227270700381
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 декември 2022 г.

Съдържание на акта

 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№............., град Шумен, 12.05.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

   Шуменският административен съд в публичното заседание на двадесет и шести април две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                  Административен съдия: Росица Цветкова

 

при секретаря Св. Атанасова

и с участието на прокурор П. Вълчев от ОП град Шумен,

като разгледа докладваното от административен съдия Р. Цветкова адм.д. №381 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

   Производство по реда на чл.203 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), образувано по предявени обективно съединени иска с правно основание чл.1 ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ) и чл.86 от ЗЗД, от „Т.“ АД със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *******, представлявано от П.а, чрез пълномощник адвокат С. Б. при САК, против Българска агенция по безопасност на храните /БАБХ/ град София, представлявана от Изпълнителния директор, за сумата общо в размер на 58 045.36 лв., от която главница в размер на 46 732.82 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди, настъпили на 12.08.2020 г., на 10.07.2020 г. и на 13.07.2020 г., причинени от незаконосъобразни бездействия на изпълнителния директор на ответника, законна лихва общо в размер на 11 312.54 лв., считано от 10.07.2020 г. до дата на предявяване на исковата молба и ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на исковата молба до окончателното и изплащане.  

   В исковата си молба ищецът твърди, че със Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г. на изп. директор на БАБХ на територията на животновъдния обект на ищеца, намиращ се в с.Никола Козлево, област Шумен, с рег.№9955-0165, е обявено първично възникнало огнище на болестта Африканска чума по свинете /АЧС/. Със същата заповед е възложено на директора на ОДБХ град Шумен да организира конкретно посочените мерки в заповедта, необходими за ограничаване и ликвидиране на болестта АЧС. В изпълнение на тази заповед Директорът на ОДБХ, чрез откриване на процедура по възлагане на обществена поръчка и по реда на чл.79 ал.1 т.4 от ЗОП, е възложено на дружеството-ищец и на трети лица – „Пест Корект“ ООД предоставяне на услуги по две обособени позиции, а именно : Позиция 1 – „Дейности, свързани с евтаназиране и загробване на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в индустриален свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен“ на дружеството-ищец и Позиция 2 – „Дейности по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомпекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен и във всички засегнати обекти на територията на с.Никола Козлево, област Шумен“ на дружеството „Пест Корект“ ООД. По обособените позиции са сключени Договори за възлагане на обществена поръчка за услуги, като по втората позиция изпълнителят „Пест Корект“ ООД предоставя комплексна услуга за извършване на мероприятия по дезинфекция и обработка с инсектициди на сгради, помещения, техника и съоръжения в свинекомплекса, собственост на ищеца. Независимо от това ищецът счита, че са налице незаконосъобразни действия и бездействия на изпълнителния директор на БАБХ, като не е изпълнил вменени му от закона задължения. В тази връзка се твърди, че изпълнителният директор на БАБХ не е изпълнил в цялост вменените му задължения в разпоредбата на чл.47 ал.1 и чл.7 ал.1 т.1 от ЗВМД, тъй като не е приложил всички мерки по отношение на обекта, предвидени в разпоредбата на чл.11 т.2 от Наредба №102 от 21 август 2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта АЧС и за условията и реда за прилагане на почистване на сградите и съоръженията в животновъдния обект, които действия по почистването са извършени от ищеца и за негова сметка, от което е претърпял имуществени вреди. Излагат се и доводи, че изпълнителният директор на БАБХ е осъществил и незаконосъобразно бездействие при изпълнение на задълженията си по чл.7 ал.1 т.1 б.б от ЗВМД, тъй като не е извършил контрол по здравеопазването при изпълнение на мерките за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болестта по животните и зоонози, като не е осъществил контрол върху дейността на Директора на ОДБХ град Шумен, на който е възложил предприемането и организацията на мерките за ограничаване и ликвидиране на АСЧ в свинекомплекса на ищеца, включително и мерките по почистване на обекта и на намиращите се в него сгради и съоръжения. Тези мерки са останали неприложени от Директора на ОДБХ град Шумен, поради което са били извършени от ищеца за негова сметка.  

   От посочените незаконосъобразни бездействия на органа ищецът твърди, че е претърпял имуществени вреди, изразяващи се в намаление на имотното му състояние, обусловено от извършването за негова сметка на действия по почистване и дезинфекция на животновъдния обект, както следва: 1.Имуществени вреди в размер на 1 368.969 лв., настъпили на 12.08.2020 г., и представляващи извършени разходи по фактура №0…064520/10.06.2020 г. за закупуване на дезинфектанти и антибактериални продукти и средства, необходими за почистване на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 2.Имуществени вреди в размер на 1 080.00 лв., настъпили на 12.08.2020 г., и представляващи извършени разходи по фактура №0…064779/25.06.2020 г. за закупуване на хербициди, необходими за почистване на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 3.Имуществени вреди в размер на 23 276.00 лв., настъпили на 12.08.2020 г., и представляващи извършени разходи по фактура №10…01923/11.06.2020 г. за закупуване на хербициди, необходими за почистване на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 4.Имуществени вреди в размер на 3 345.53 лв., настъпили на 10.07.2020 г., и представляващи извършени разходи по фактура №**********/29.06.2020 г. за закупуване на лични предпазни средства за персонала, ангажиран с почистване на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 5.Имуществени вреди в размер на 6 601.01 лв., настъпили на 10.07.2020 г., и представляващи извършени разходи по фактура №**********/30.06.2020 г. за закупуване на лични предпазни средства за персонала, ангажиран с почистване на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 6.Имуществени вреди в размер на 5 011.32 лв., настъпили на 10.07.2020 г., и представляващи извършени разходи по фактура №**********/30.06.2020 г. за заплатена консумирана електроенергия през месец юни, необходима за почистването на обекта; 7.Имуществени вреди в размер на 6 050.00 лв., настъпили на 13.07.2020 г., и представляващи извършени разходи по фактура №**********/26.06.2020 г. за закупуване на материали за ремонт и възстановяване на обекти и съоръжения по време и след извършване на почистването им като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС. Ищецът счита, че се дължи и законна лихва върху всяка главница, считано от датата на плащане по всяка от фактурите до предявяване на исковата молба, а именно: върху сумата в размер на 1 368.96 лв. дължима законна лихва в размер на 325.90 лв. за периода от 12.08.2020 г. до 19.12.2022 г.; върху сумата в размер на 1 080.00 лв. дължима законна лихва в размер на 257.10 лв. за периода от 12.08.2020 г. до 19.12.2022 г.; върху сумата в размер на 23 276.00 лв. дължима законна лихва в размер на 5 540.99 лв. за периода от 12.08.2020 г. до 19.12.2022 г.; върху сумата в размер на 3 345.53 лв. дължима законна лихва в размер на 827.09 лв. за периода от 10.07.2020 г. до 19.12.2022 г.; върху сумата в размер на 6 601.01 лв. дължима законна лихва в размер на 1 631.90 лв. за периода от 10.07.2020 г. до 19.12.2022 г.; върху сумата в размер на 5 011.32 лв. дължима законна лихва в размер на 1 238.91 лв. за периода от 10.07.2020 г. до 19.12.2022 г. и върху сумата в размер на 6 050.00 лв. дължима законна лихва в размер на 1 490.65 лв. за периода от 13.07.2020 г. до 19.12.2022 г. или общ размер на претендираната законна лихва за забава от 11 312.54 лв.

   Въз основа на горното, с оглед незаконосъобразните бездействия на органа на ответника, ищецът твърди, че е претърпял посочените имуществените вреди, поради което моли съда да постанови съдебно решение, с което да осъди БАБХ град София да заплати на ищеца сумата общо в размер на 58 045.36 лв., от която главница в размер на 46 732.82 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди, настъпили на 12.08.2020 г., на 10.07.2020 г. и на 13.07.2020 г., лихва в размер на 11 312.54 лв., считано от 10.07.2020 г. до дата на предявяване на исковата молба и ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на исковата молба до окончателното и изплащане, както и направените по делото разноски.

   Ответната страна БАБХ град София, представлявана от изп. Директор, редовно призована, за нея се явява ст. юрисконсулт В. Й., редовно упълномощена, която изразява становище за неоснователност и недоказаност на исковата претенция. Счита, че не са налице твърдените от ищеца незаконосъобразни бездействия, осъществени от изпълнителния директор на ответника, тъй като същият е изпълнил в цялост възложените му от закона действия. Излагат се и доводи, че претендираната сума като вреди са необходими присъщи разходи за търговската дейност на дружеството и не представляват имуществени вреди по смисъла на закона. Навежда и твърдение, че не е налице причинна връзка между евентуално противоправно поведение от страна на ответника и твърдените вреди, както и вредите са недоказани по размер. С оглед на това ответната страна моли съда да постанови съдебно решение, с което да отхвърли предявените искове като неоснователни и недоказани, както и претендира присъждане на направените по делото разноски, включително и юрисконсултско възнаграждение.

   Представителят на контролираща страна ОП град Шумен изразява становище за основателност и доказаност на исковата претенция, поради което предлага исковата молба да бъде уважена изцяло.

   От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи от фактическа страна следното:

   По допустимостта на исковете:

   Съдът приема, че исковете са допустими, като предявени от активно легитимирано лице срещу ответник, който има качеството на юридическо лице. БАБХ е юридическо лице, съгласно чл.1 ал.2 от Закона за БАБХ.

   Направеното възражение от ответната страна за недопустимост на претенцията, с оглед влязло в сила Решение №87/31.05.2021 г. по адм. д. №445/2020 г. по описа на AдмС Шумен, отменено с Решение №7555/02.08.2022 г. по адм.д.№8131/2021 г. на ВАС на Р България и с което е решен спорът по същество, съдът намира за неоснователно. По това възражение за недопустимост съдът се е произнесъл с протоколно определение от открито съдебно заседание на 15.02.2023 г., а именно не е налице идентичност по отношение на периода, за който се претендират претърпените вреди. При това положение не е налице сила на присъдено нещо и исковата претенция за обезщетение се явява процесуално допустима, което влече и допустимост на акцесорния иск за лихва.

   По съществото на спора:

   Няма спор между страните, а и от приложената по делото Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г. на изп. Директор на БАБХ се установи, че е обявено първично възникнало огнище на болестта АЧС в животновъден обект с рег.№9955-0165, намиращ се в с.Никола Козлево, община Н. Козлево, област Шумен, собственост на ищеца „Т.“ АД. Със същата заповед са определени предпазна и наблюдаван зона около огнището, наложени са ограничителни мерки, както и е разпоредено собствениците на умъртвените животни да бъдат обезщетени по реда на чл.141-148 от ЗВМД и Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за покриване на разходите, свързани с епизоотичните рискове. В същата заповед, в т.III и т.VIII са възложени на Директора на ОДБХ град Шумен организациите на следните дейности: принудително умъртвяване по хуманен начин и обезвреждане на всички заразени и контактни домашни свине в обекта; труповете да бъдат унищожени под официален надзор; извършване на механично почистване и многократна дезинфекция на помещенията за свине, оборудването, транспортните средства, дворовете и улиците в и около животновъдните обекти; извършване на епизоотично проучване и проследяване през последните 35 дни; извършване на ежеседмични клинични прегледи на домашни свине; вземане на проби от всяко едно умряло прасе; извършване на проверки за нерегламентирани придвижвания; предоставяне всеки петък до 16.00 ч. на доклад за изпълнението на мерките, посочени в настоящата заповед; определяне на служителите, които ще изпълняват мерките по тази заповед; поставяне на дезинфекционни площадки на входовете и изходите на населеното място.

   Със заповед №РД 11-104/14.01.2020 г. изп. Директор на БАБХ, с оглед депозирана докладна записка от Директора на ОДБХ град Шумен, е упълномощил Директора на ОДБХ д-р К.Р.да проведе обществена поръчка, съгласно разпоредбите на ЗОП и Правилника за неговото прилагане, за предоставяне на услуга мероприятия по принудително умъртвяване, загробване на животните, дезинфекция и обеззаразяване в засегнатите райони, както и всички други дейности, свързани с ликвидиране на огнището на болестта АЧС, относно: 1.Дейности, свързани с ефтаназирането и загробването на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидиране на огнището; 2.Дейности по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомплекс и във всички засегнати обекти на територията на с.Н. Козлево, както и е упълномощен Директорът на ОДБХ да сключи договори с изпълнителите. В заповедта е определена и максимално допустимата прогнозна стойностна обществената поръчка, а именно по т.1 – до 547 420.00 лв. без ДДС и по т.2 – до 193 960.00 лв. без ДДС, като общата сума да не надвишава 741 380.00 лв. без ДДС.   

   С Решение №1 от 15.01.2020 г. на Директора на ОДБХ град Шумен /приложено на стр.491 от том II на адм.д.№445/2020 г. по описа на АдмС Шумен, прието като доказателство по настоящото дело/ е открита процедура за възлагане на обществена поръчка чрез договаряне без предварително обявление на основание чл.79 ал.1 т.4 от ЗОП по две обособени позиции: Позиция 1 – „Дейности, свързани с евтаназиране и загробване на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в индустриален свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен“ и Позиция 2 – „Дейности по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомпекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен и във всички засегнати обекти на територията на с.Никола Козлево, област Шумен“. По обособената позиция №1 ищецът, в качеството си на изпълнител, е сключил Договор за възлагане на обществена поръчка за услуги №РД-22-01/20.01.2020 г. с ОДБХ град Шумен, в качеството на възложител, по силата на който възложителят е възложил, а изпълнителят е приел да предостави срещу възнаграждение следната услуга „Дейности, свързани с евтаназиране и загробване на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в индустриален свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен, съгласно приложената подробна КСС-Приложение №1 към договора. Съгласно Договорът срокът за изпълнение е от момента на неговото сключване до окончателното ликвидиране огнището на АЧС в свинекомплекса на ищеца, но не по-късно от 30.06.2020 г.

   По отношение на обособена Позиция 2 от обществената поръчка е сключен Договор за възлагане на обществена поръчка №РД 22-02/22.01.2020 г. с възложител ОБДХ град Шумен и изпълнител „Пест Корект“ ООД град София, по силата на който изпълнителят предоставя комплексна услуга за извършване на мероприятия по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево и във всички засегнати обекти на територията на с.Никола Козлево. Определен е срок за изпълнение – считано от дата на подписване на договора до окончателното ликвидиране на огнището, но не по-късно от 30.06.2020 г. Възложителят се е задължил да заплати на изпълнителя сумата в размер на 193 960.00 лв. без ДДС, като в тази цена са включени всички разходи на изпълнителя за изпълнение на услугите, включително и разходите за персонал, който ще изпълнява поръчката. Съгласно Техническото предложение на изпълнителя /приложено на стр.349 от том I на адм.д.№445/2020 г. по описа на АдмС Шумен, прието като доказателство по настоящото дело/ са включени следните дейности: 1.Мониторинг. 2.Огнищна дезинфекция – помещения за отглеждане на животни, прилежащ инвентар, складови помещения, силози, пътна инфраструктура, транспортни средства, площадки за загробване, торища и други прилежащи площи, при честота на третирането еднократно при подадена заявка от възложителя. 3.Крайна заключителна дезинфекция - помещения за отглеждане на животни, прилежащ инвентар, складови помещения, силози, пътна инфраструктура, транспортни средства, площадки за загробване, торища и други прилежащи площи, при честота на третирането еднократно при подадена заявка от възложителя.    

   Няма спор между страните, че тези дейности се били извършени както по договора, сключен с ищеца, така и по договора, сключен с „Пест Корект“ ООД град София. Това се доказва и от приложените по делото Обявления за приключване на договорите за обществена поръчка, като е отразена дата на приключване на договорите 06.04.2020 г. по договора с ищеца и 13.08.2020 г. по договора с „Пест Корект“ ООД град София /приложени на стр.340-343 от том I на адм.д.№445/2020 г. по описа на АдмС Шумен, прието като доказателство по настоящото дело/.

   Няма спор между страните, че с Акт за обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар на Директора на ОДБХ град Шумен ищецът е обезщетен по реда на чл.147 от ЗВМД със сумата в размер на 5 384 927.54 лв.

   Ищецът е изпратило писмо изх.№19/18.02.2020 г. до Директора на ОДБХ град Шумен и до изпълнителния директор на БАБХ, както и копие до министъра на земеделието, храните и горите, съдържащо искане за преустановяване на бездействие по отношение на предприетите мерки за почистване, дезинфекция и обработка с инсектициди на първично възникналото огнище АЧС в свинекомплекса, като е изложил, че не са обхванати всички дейности, предвидени в Приложение №3 към чл.11 т.2 от Наредба №102 от 21.08.2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта африканска чума по свинете и за условията и реда за прилагането им. В писмото също е посочено, че бездействието на органите принуждава дружеството да извърши всички необходими мерки по Наредба №102 и в тази връзка е поискано одобряване извършването на тези дейности от него за сметка на БАБХ по количествено-стойностна сметка /КСС/ на очаквани разходи и изпращането на длъжностно лице – официален ветеринарен лекар за осъществяване на ежедневен официален надзор на извършваните от дружеството дейности.

   Дружеството с писмо от 19.03.2020 г. е уведомило  Директора на ОДБХ град Шумен и изпълнителния директор на БАБХ, че е започнало извършване на необходимите дейности за ликвидиране на заразата, като с писмо от 23.03.2020 г. на Директора на ОДБХ град Шумен е изразено становище, че дейностите са дължими за осъществяване от Дружеството по Наредба №44 от 20.04.2006 г.

   Извършена е крайна дезинфекция от „Пест Корект“ ООД на обекта на ищеца, след приключило почистване на помещения и прилежащи площи от ищеца, след която е установено от д-р Севдалин Митев – официален ветеринарен лекар при ОДБХ град Шумен несъответствие на изпълнената дезинфекция, тъй като има несъответствия по отношение на колиформни бактерии с Протокол от изпитване от 01.2020 г. и 02.07.2020 г. на лаборатория за изпитване „РВС-Русе“ /приложени на стр.308-325 от том I на адм.д.№445/2020 г. по описа на АдмС Шумен, прието като доказателство по настоящото дело/. С оглед на това Директорът на ОДБХ град Шумен е уведомил изпълнителят да отстрани за своя сметка констатираните несъответствия, като „Пест Корект“ ООД е извършил повторна крайна дезинфекция на обекта за своя сметка. С Протокол от 20.07.2020 г. /приложени на стр.331 от том I на адм.д.№445/2020 г. по описа на АдмС Шумен, прието като доказателство по настоящото дело/, съставен от н-к отдел ЗЖ при ОДБХ град Шумен е установено, че на 16.07. и 17.07.2020 г., след извършената повторна дезинфекция от „Пест Корект“ ООД са взети нови проби от д-р Митев от контактни повърхности от 34 помещения. Съгласно лабораторните резултати от изпитване всички проби са отрицателни за наличие на жизненоспособни колиформи. С този Протокол е дадено заключение, че заключителната дезинфекция в животновъдния обект на ищеца е приключена и помещенията за отглеждането на свинете и прилежащите площи са определени като почистени и дезинфекцирани.

   С писмо изх.№РД 26-3963 от 23.07.2020 г. /приложени на стр.339 от том I на адм.д.№445/2020 г. по описа на АдмС Шумен, прието като доказателство по настоящото дело/ Директорът на ОДБХ град Шумен е докладвал на изп. Директор на БАБХ за извършената заключителна дезинфекция, както и за окончателните резултати за липса на жизненоспособни колиформи и определяне на помещенията за отглеждането на свинете и прилежащите площи като почистени и дезинфекцирани.

   По делото са приложени 6 бр. Констативни протоколи /приложени на стр.35-37 от том I на адм.д.№445/2020 г. по описа на АдмС Шумен, прието като доказателство по настоящото дело/за извършена проверка на място на основание чл.129 и чл.130 от ЗВМД, съставени от д-р Севдалин Митев, установяващи извършени дейности на територията на обекта на ищеца в периода 30.04.2020 г. – 26.06.2020 г. по почистване и дезинфекция.    

   От показанията на разпитаните свидетели Иван Андреев Комитски, д-р Светлозар Георгиев Ненов и Хаятин Ведат Руфи се установи, че в периода 06.01-19.01.2020 г. са били унищожени всички животни в свинекомплекса на ищеца, след което до края на месец януари 2020 г. е била извършена първична дезинфекция на целия комплекс от „Пест Корект“ ООД град София. Според свидетеля Комитски това е дезинфекция, като след нея е било необходимо да бъде измито и почистено всичко. Това е наложило работниците да бъдат разделени на групи и да се извърши тази дейност. Били са разглобени всички халета, вентилационните системи, хранителните системи, поилна и канализационна система, за да бъдат почистени и измити и след това дезифектирани. За целта са били използвани пароструйки, водоструйки и различни количества дезифектанти, миещи препарати, работно облекло, средства за унищожаване на гризачи и на растителност. Всички работници в този период са се занимала само с тази дейност, като не е имала производствена дейност. Ползваната електрическа енергия в обекта през този период е била във връзка с тези дейности. Установи се също, че фирмата „Пест Корект“ ООД град София е извършила само дезинфекция, но не и почистване на помещенията, машините и системите в свинекомплекса. От показанията на свидетелите Комитски и д-р Ненов се установи, че извършената дезинфекция от външната фирма не е била достатъчна за унищожаване на вируса, което се подкрепя и от положителните проби след дезинфекцията.

   От заключението на вещите лица по назначената комплексна съдебно ветиринарно-медицинска и счетоводна експертиза, приета от съда като компетентно дадена и неоспорена от страните, се установи следното:

   Вещите лица в т.8 на експертизата категорично заключават, че извършените действията от външната фирма „Пест Корект“ ООД град София, свързани с дезинфекция на обекта, не са били напълно достатъчни. Без щателното разглобяване на всички метални части, боксовете, въздуховодите, водоносната и хранодоставната система, както и системата на отходните води и материалите, от които е създадена, измити и дезинфекцирани по отделно, не може да бъде достигната съответната степен на сигурност. Същото се отнася и за сградите, които приемат тези части, защото заедно с тях представляват местообитание на прасетата. Самото опръскване отгоре с миещ и дезинфекционен разтвор не може да даде сигурност, че те са влезли във всяка цепнатинка и отворче на сградата, както и в обслужващите съоръжения. От ветеринарно-медицинска гледна точка за ликвидиране на вируса на АЧС извършените от ищеца действия и респективно направените от него разходи за това са абсолютно необходими. Посочените мерки и действия в Наредба №102, чл.11 т.2, са много по-рестриктивни от едно рутинно почистване на свинекомплекса. Измиващите и дезинфектиращи разтвори са изрично указани като състав и вида, както и техните концентрации са официално одобрени от НВМС. От съществено значение е и начина на прилагане на препаратите, така че те да са максимално ефективни.

   В горния смисъл вещите лица категорично дават заключение, че в процесните фактури - фактура №0…064520/10.06.2020 г., фактура №0…064779/25.06.2020 г., фактура №10…01923/11.06.2020 г., фактура №**********/29.06.2020 г., фактура №**********/30.06.2020 г., фактура №**********/30.06.2020 г. и фактура №**********/26.06.2020 г., за които ищецът твърди, че са разходи във връзка именно с дейностите по почистване и дезинфекция, има материали и средства, които са необходими и наложителни за справяне и ликвидиране на болестта АЧС в свинекомплекса. Те са неразделна част от заложените практики и процедури и са спазени са изискванията на чл.11 т.2 от Наредба №102. В този смисъл се установи от заключението, че една водоструйка или пароструйка се задвижва с електричество и по този начин е оправдана електрическата енергия, използвана за това. Работното облекло не може да напуска обекта и в този случай използването му близо месец, макар и да не се води еднократно като употреба, трябва да бъде унищожено след изтичане на периода на дезинфекция. Ако ръководството на свинекомплекса трябваше да закупи облекло, което трябва да бъде унищожавано всеки ден, то разходите биха били много по-големи. Консумативите като дератизационни средства и дезинфектанти също са абсолютно необходими за успешното унищожаване на заразата. Препаратът „Раундъп“, закупен с фактура №0…064779 от 25.06.2020, макар да няма пряко дезинфекциращо действие, служи за унищожаване на трева и храсти и по тоя начин лишава от прикритие както гризачите, така и пренасяните от тях вектори - бълхи и кърлежи.

   Установи се също, че използваните дезинфекциращи и почистващи средства, отговарят и са съобразени по предназначение спрямо използването им в свинекомплекса на ищеца. Препаратът ТН 5, който фигурира във №********** от 11.06.2020 г. издадена от Биосфера Фарм ЕООД за фирма „Тетрахиб“ ООД, е биоцид с бактерицидно , фунгицидно и пълно вирусоцидно действие във ветеринарната област, като областта на приложение е дезинфекция на материали и повърхности, свързани с настаняване, транспортиране и отглеждане на животни; дезинфекция на повърхности, влизащи в контакт с храни за животни (фуражи), както и дезинфекция на копита на животни. Този продуктът е предназначен за професионална употреба. Освен с него през този период са използвани и другите почистващи препарати.

   Вещите лица сочат в заключението, че използваните лични предпазни средства са за многократна употреба. Те обаче не би трябвало да се използват след периода на приключване на работа по дезинфекция на свинекомплекса. С цел предпазването от вероятно повторно заразяване на помещенията, след приключване на мероприятието по почистването, окончателната дезинфекция и зареждането на нова партида с прасета, тези предпазни средства би трябвало да се бракуват. Количествата на закупените предпазни средства, посочени във фактурите: №**********/29.06.2020 г. и фактура №**********/30.06.2020 г. отговарят на броя работници заети по почистването - около 40 човека.

   Работното облекло за работниците също е било съобразено със спецификата на работа, а именно почистване и дезинфекция на свинекомплекса свързано със заразата. Съобразени са със сезона - лято, 100% памук за тъканите, галоши и чехли, както и времето за което ще бъдат използвани. С посоченото работно облекло, служителите могат да работят само на територията на свинекомплекса, тоест влизайки във външния филтър те оставят дрехите и обувките с които са пристигнали от вкъщи. Минават през баня и дезинфекция и чак тогава отиват в така нареченият вътрешен филтър, където могат да използват само предоставеното им облекло и обувки от фирмата. При напускане на обекта се действа по обратния ред. Така, че амортизацията на посочените лични предпазни средства в рамките на извършване на периода на дезинфекцията - 1-2 месеца е напълно реално.

   Закупените от ищеца диспенсъри, съобразно приложената фактура, са неразделна част от протокола за ежедневно и многократно почистване и дезинфекциране на ръцете на работниците. Закупеният вид е лакътен и не се налага докосването му с длан, защото това е най-лесният начин на предаване на инфекция. Относно пастата Ратимор тя служи за унищожаване на гризачи, плъхове и мишки, които не само чисто механично могат да пренасят заразата, но са и преносители на така наречените вектори - бълхи и кърлежи, които също могат да допринасят за разпространението на заразата. По изискване на БАБХ дератизационните средства, към които спада пастата Ратимор, не могат да бъдат произволно разхвърляни из обекта, поради тяхната отровност, а трябва да бъдат поставени в така наречените дератизационни кутии, закупени също от ищеца. Целта на кутиите е в тях да може да проникне 1 гризач. За това те се поставят обикновено на местата, където те обитават. Същевременно трябва да са устроени така, че да възпрепятстват открадването на примамката от птици или други животни.

   Електроенергия е необходима за работа на водоструйките и пароструйките за достигането на тяхното оптимално налягане и температура на разтворите. Електроенергията се използва и за зареждане на акумулаторни батерии, там където са били необходими, както и за подгряване на водата от бойлерите в санитарните филтри.

   От заключението на вещите лица се установи, че общият размер на разходите направени от ищеца по процесиите фактури възлиза на стойност 46 732.82 лв. В тази връзка е посочено, че: а/фактура №0…064520/10.06.2020 г., с доставчик „ДОНЕВ“ ЕООД, е на стойност 1 368.96 лв. без ДДС и е с предмет продажба на 50 бр. „Диспенсър“ – лакътен, Ратимор паста 10 кг. – 1 бр. и 20 бр. дератизационни кутии с ключ Бета, като плащането е извършено от ищеца на доставчика по банков път на 12.08.2020 г.; б/фактура №**********/11.06.2020 г., с доставчик „БИОСФЕРА ФАРМ“ ЕООД, е на стойност 23 276.00 лв. без ДДС и е с предмет продажба на 1100 л. препарат ТН5, като плащането е извършено от ищеца на доставчика по банков път на 12.08.2020 г.; в/фактура №0…64779/25.06.2020 г., с доставчик „ДОНЕВ“ ЕООД, е на стойност 1 080.00 лв. без ДДС и е с предмет продажба на Раундъп 1000 мл. - 100 бр., като плащането е извършено от ищеца на доставчика по банков път на 12.08.2020 г.; г/фактура №30…1347/29.06.2020 г., с доставчик „Уиткол“ ЕООД, е на стойност 6 050.00 лв. без ДДС и е с предмет „Заготовки подмяна ремонт и възстановяване – труд, студеновалцувана ламарина, рязане и огъване на ламарина“, като плащането е извършено от ищеца на доставчика по банков път на 13.07.2020 г.; д/фактура №10…11706/30.06.2020 г., с доставчик „Ивел-ко“ ЕООД, е на стойност 6 601.01 лв. без ДДС и е с предмет продажба на „работно облекло“, като плащането е извършено от ищеца на доставчика по банков път на 10.07.2020 г.; е/фактура №60…12651/30.06.2020 г., с доставчик „Енерджи Маркет Глобал“ ООД, е на стойност 5 011.32 лв. без ДДС и е с предмет продажба на „ел. енергия“, като плащането е извършено от ищеца на доставчика по банков път на 10.07.2020 г.; ж/фактура №**********/29.06.2020 г., с доставчик „БУЛТЕКС 99“ ЕООД, е на стойност 3 345.53 лв. без ДДС и е с предмет продажба на „работно облекло“, като плащането е извършено от ищеца на доставчика по банков път на 10.07.2020 г. От заключението също се установи, че доставчиците на ищеца са декларирали процесните фактури в дневниците си за продажби за данъчен период м.юни 2020 г., че счетоводните записи, касаещи процесните фактури, в счетоводството на ищеца отговарят на изискванията на ЗСч и НСС.

   От така установеното фактическо положение съдът достигна до следните правни изводи:

   В настоящото производството ищецът претендира обезщетение за вреди от незаконосъобразни бездействия на изпълнителния директор на БАБХ, изразяващи се в неизпълнение в цялост на вменените му задължения в разпоредбата на чл.47 ал.1 и чл.7 ал.1 т.1 от ЗВМД, което незаконосъобразно бездействие е довело до не прилагане по отношения на обекта на ищеца на всички мерки, предвидени в разпоредбата на чл.11 т.2 от Наредба №102 от 21 август 2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта АЧС и за условията и реда за прилагане на почистване на сградите и съоръженията в животновъдния обект, както и не е изпълнил задълженията си по чл.7 ал.1 т.1 б.б от ЗВМД, тъй като не е извършил контрол по здравеопазването при изпълнение на мерките за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болестта по животните и зоонози и по конкретно не е осъществил контрол върху дейността на Директора на ОДБХ град Шумен, на който е възложил предприемането и организацията на всички мерки за ограничаване и ликвидиране на АЧС в свинекомплекса на ищеца и намиращи се в него сгради, съоръжения и транспортни средства.

   Исковата защита за вреди от дейност на администрацията е възможна при условията на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, когато вредите са причинени от незаконосъобразен акт, действие или бездействие на държавни органи или длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Необходима предпоставка за допустимостта на иска за вреди от административен акт е неговата незаконосъобразност да е установена в специално производство. За незаконосъобразните действия или бездействия преценката се извършва от съда, сезиран с иска за обезщетение на вреди, настъпили от тях. Във фактическия състав на отговорността на държавата за дейността на администрацията се включват следните елементи – незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, при или по повод изпълнение на административна дейност, вреда и причинна връзка между незаконосъобразния акт, действие или бездействие и настъпилият вредоносен резултат, като липсата на който и да е от елементите на състава води до невъзможност да се реализира отговорността на държавата по реда на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ. Под дейност на администрацията следва да се разбира такова действие, бездействие или акт, които имат властнически характер и са насочени към възникване на административно отношение между административен орган и гражданин. За да е налице незаконосъобразно бездействие, при или по повод осъществяване на административна дейност, трябвало да е съществувало задължение за действие на органа, упражняващ административна дейност.

   Съгласно разпоредбата на чл.47 ал.1 от ЗВМД Българската агенция по безопасност на храните прилага мерки за профилактика, ограничаване и ликвидиране на някои особено опасни заразни болести, посочени в заповед на министъра на земеделието, храните и горите. По силата на ал.2 на чл.47 от ЗВМД мерките по ал.1 се налагат със заповед на изпълнителния директор на БАБХ и включват умъртвяване на животни, забрани за придвижване на хора, животни, суровини и храни от животински произход, фуражни суровини, комбинирани фуражи, фуражни добавки, премикси и предмети, чрез които могат да бъдат пренесени заразни причинители. По силата на чл.7 ал.1 т.1 б.б от ЗВМД, БАБХ осъществява контрол по здравеопазване при изпълнение на мерките за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по животните и зоонози.   Съгласно чл.11 от Наредба №102 от 21.08.2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта африканска чума по свинете и за условията и реда за прилагането им, Българската агенция по безопасност на храните нарежда и контролира: 1.дезинфекционните и инсектицидните средства, които ще бъдат използвани, както и техните концентрации, да са официално одобрени; 2. почистването, дезинфекцията, а при необходимост и обработката с инсектициди, да се извършат под официален надзор в съответствие с указанията, дадени от официалния ветеринарен лекар, и съгласно принципите и процедурите, определени в приложение №3.

   Посочените по-горе разпоредби очертават задължителните действия, които следват да се изпълнят от БАБХ с цел ликвидиране на болестта АЧС.

Безспорно по делото се установи, че изпълнителният директор на БАБХ е издал Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г. по реда на чл.47 от ЗВМД, с която е обявена първично възникнало огнище на болестта АЧС в животновъден обект с рег.№9955-0165, намиращ се в с.Никола Козлево, община Н. Козлево, област Шумен, собственост на ищеца „Т.“ АД, определени са предпазна и наблюдаван зона около огнището, наложени са ограничителни мерки, както и е разпоредено собствениците на умъртвените животни да бъдат обезщетени по реда на чл.141-148 от ЗВМД и Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за покриване на разходите, свързани с епизоотичните рискове, както и са възложени на Директора на ОДБХ град Шумен организациите на конкретно посочени дейности и мерки. Посочените дейности и мерки в заповедта, както и регламентираните такива в чл.4 ал.1 т.7 и чл.11 т.2 от Наредба №102 от 21.08.2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта африканска чума по свинете и за условията и реда за прилагането им, които разпоредби са приложими в настоящия случай, е следвало да бъдат предмет на договора за обществена поръчка с „Пест корект“ ООД. Действително изпълнителния директор на БАБХ е възложил на директора на ОДБХ град Шумен да проведе обществена поръчка по обособените позиции, както и изрично в заповедта е наредено на Директора на ОДБХ да организира дейностите по извършване на механично почистване и многократна дезинфекция на помещенията за свине, оборудването, транспортните средства, дворовете и улиците в и около животновъдните обекти, които дейности обаче не са били предмет на договора с „Пест корект“ ООД, което е наложило от своя страна да бъдат изпълнение от ищеца.

   Следователно изпълнителният директор на БАБХ е следвало при издаване на Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г. да посочи задължителните принципи и процедури, изброени в Приложение №3 към чл.11 т.2 от Наредба №102 от 21.08.2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта африканска чума по свинете и за условията и реда за прилагането им, както и да осъществил контрол върху дейността на директора на ОДБХ – Шумен, на когото е възложил да предприеме и организира всички мерки за ограничаване и ликвидиране на АЧС в свинекомплекса на Дружеството, включително на мерки по почистването му и на намиращите се в него сгради, съоръжения, транспортни средства, като тези мерки, съобразно доказателствата по делото, са останали неприложени.

   Горното налага извода, че изпълнителният директор на БАБХ е осъществил незаконосъобразни бездействия при изпълнение на предвидените негови задължения по чл.47 и чл.7 ал.1 т.1 от ЗВМД за прилагане на всички мерки за ограничаване и ликвидиране на опасната болест, които са довели до неприлагането по отношение на животновъдния обект на ищеца на мерките по чл.11 т.2 от Наредба № 102 от 21.08.2006 г. Налице е и незаконосъобразно бездействие на изпълнителния директор на БАБХ по отношение извършване на контрол по здравеопазване, тъй като не е осъществил контрол върху дейността на Директора на ОДБХ – Шумен по силата на чл.7 ал.1 т.1 б.б от ЗВМД. С оглед на това възражението на ответната страна, че не е налице незаконосъобразно бездействие на органа, съдът намира за неоснователно.

   В този смисъл по отношение незаконосъобразното бездействие на изпълнителния директор на БАБХ е налице влязло в сила Решение №7555 от 02.08.2022 г., постановено по адм.д.№8131/2021 г. на ВАС на Р България.

   В резултат на незаконосъобразното бездействие, дейностите по почистване са извършени от и за сметка на ищеца, от което той е претърпял претендираните вреди. Съдът приема, с оглед показанията на свидетелите и заключението на вещите лица по назначената комплексна съдебно ветеринарно-медицинска и счетоводна експертиза, че ищецът със свои средства – работна сила и заплащане на разходи е извършил необходимите действия за почистване на свинекомплекса, което се явява пряка и непосредствена последица от така установеното незаконосъобразно бездействие на изпълнителния директор на БАБХ. Разходите на ищеца в тази връзка представляват имуществена вреда – претърпяна загуба.

   По категоричен начин се установи от събраните по делото доказателства, че ищецът именно във връзка с извършените от него дейности по почистване на свинекомплекса по смисъла на чл.11 т.2 от Наредбата №102 от 26.08.2006 г., които е извършил със свои работници и съоръжения, е закупил необходимите за тази цел дезинфектанти и миещи препарати, лични предпазни средства за работниците, материали за ремонт и възстановяване, както и е използвал за дейностите ел. енергия, съобразно представените по делото фактури – фактура №0…064520/10.06.2020 г., фактура №0…064779/25.06.2020 г., фактура №10…01923/11.06.2020 г., фактура №**********/29.06.2020 г., фактура №**********/30.06.2020 г., фактура №**********/30.06.2020 г. и фактура №**********/26.06.2020 г., по които се претендират суми за обезщетяване на претърпените вреди. Съобразно заключението на вещите лица по комплексната съдебно ветеринарно-медицинска и счетоводна експертиза, всички фактури са разплатени в периода, за който се търси обезщетяването на настъпили имуществени вреди, представляващи реално извършени от ищеца разходи. Установи се, че: фактура №0…064520/10.06.2020 г. на стойност 1 368.96 лв. без ДДС, обективираща закупени от ищеца 50 бр. „Диспенсър“ – лакътен, Ратимор паста 10 кг. – 1 бр. и 20 бр. дератизационни кутии с ключ Бета, е заплатена от ищеца на доставчика по банков път на 12.08.2020 г.; фактура №**********/11.06.2020 г. на стойност 23 276.00 лв. без ДДС, обективираща закупени от ищеца 1100 л. препарат ТН5, е заплатена на доставчика по банков път на 12.08.2020 г.; фактура №0…64779/25.06.2020 г. на стойност 1 080.00 лв. без ДДС, обективираща закупени от ищеца Раундъп 1000 мл. - 100 бр., е заплатена от ищеца на доставчика по банков път на 12.08.2020 г.; фактура №30…1347/29.06.2020 г. на стойност 6 050.00 лв. без ДДС, обективираща извършване на услуга на ищеца и закупуване на материали от ищеца, а именно „Заготовки подмяна ремонт и възстановяване – труд, студеновалцувана ламарина, рязане и огъване на ламарина“, е заплатена от ищеца на доставчика по банков път на 13.07.2020 г.; фактура №10…11706/30.06.2020 г. на стойност 6 601.01 лв. без ДДС, обективираща закупено от ищеца „работно облекло“, е заплатена от ищеца на доставчика по банков път на 10.07.2020 г.; фактура №60…12651/30.06.2020 г. на стойност 5 011.32 лв. без ДДС, обективираща закупена от ищеца „ел. енергия“, е заплатена от ищеца на доставчика по банков път на 10.07.2020 г.; фактура №**********/29.06.2020 г. на стойност 3 345.53 лв. без ДДС, обективираща закупено от ищеца „работно облекло“, е заплатена от ищеца на доставчика по банков път на 10.07.2020 г. Следователно претендираните от ищеца разходи по процесните фактури в настоящото производство на обща стойност в размер на 46 732.82 лв. за процесните периоди са доказани и представляват имуществена вреда, която подлежи на обезщетяване, поради което съдът приема, че ищецът е претърпял имуществени вреди, изразяващи се в намаление на имотното му състояние със сумата от 46 732.82 лв., обусловено от извършване за негова сметка на действия и разходи по почистване и дезинфекция на заразения животновъден обект поради незаконосъобразното бездействие на изпълнителния директор на БАБХ, с което тези вреди се намират в пряка причинна връзка. Изпълнителният директор на БАБХ е административният орган, който единствено нарежда и контролира мерките за профилактика, ограничаване и ликвидация на болестта АЧС, съобразно разпоредбата на чл.11 от Наредба № 102 от 26.08.2006 г. Налице е причинна връзка между констатираното незаконосъобразно бездействие на изпълнителния директор на БАБХ при изпълнение на задълженията му по посочената Наредба и настъпилия вредоносен резултат като имуществени вреди, причинени на дружеството-ищец.

   В тази връзка неоснователно се явява възражението на ответната страна, че не е налице причинно следствената връзка между незаконосъобразното бездействие на органа и причинените вреди, именно в резултата на неизпълнение на законово задължение на административния орган. Ако всички мерки по почистване и дезинфекция бяха изпълнени, съобразно разписаните правила в чл.11 от Наредба № 102 от 26.08.2006 г., както и във връзка с тези дейности е бил осъществен контрол върху дейността на Директора на ОДБХ град Шумен, то дружеството-ищец не би извършил за своя сметка тези дейности и от там следователно не би претърпяло имуществено обедняване.

   Неоснователно се явява и възражението на ответника, че извършените разходи от дружеството представляват необходимо присъщи разходи за неговата търговска дейност, съобразно чл.19 от Наредба №44/20.04.2006 г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдния обект. В целия периода, през който се е извършвала дезинфекцията и почистването на обекта на дружеството, същото не е извършвало никаква присъща за него търговска дейност, освен почистване и дезинфекция на обекта, тъй като животните са били унищожени, като окончателно заключение за липса на жизненоспособни колиформи е дадено с посочения по-горе Протокол от 20.07.2020 г., съставен от н-к отдел ЗЖ при ОДБХ град Шумен по отношение на взети проби към 16.07. и 17.07.2020 г. Именно с този Протокол е дадено заключение към 20.07.2020 г., че заключителната дезинфекция в животновъдния обект на ищеца е приключена и помещенията за отглеждането на свинете и прилежащите площи са определени като почистени и дезинфекцирани, а не както твърди ответната страна, че предприятието е било в престой до 06.07.2020 г.

   Неоснователно се явява и възражението на ответната страна, че не е доказано по несъмнен начин, че закупените дезинфектанти, миещи препарати, лични предпазни средства и материали за ремонт са използвани от ищеца само и единствено за нуждите за почистване и дезинфекция на обекта. От приложените по делото писмени доказателства се установи, че: към фактура с №0…64520/10.06.2020 г. има съставена складова разписка за приемане/предаване на материални ценности с дата 12.06.2020 г. по отношение на количествата доставки, отразени в самата фактура - 50 бр. „Диспенсър“ – лакътен, Ратимор паста 10 кг. – 1 бр. и 20 бр. дератизационни кутии; към фактура с №0…64779/25.06.2020 г. има съставена складова разписка за приемане/предаване на материални ценности с дата 26.06.2020 г. по отношение на количествата доставки, отразени в самата фактура – Раундъп 1000 мл. - 100 бр.; към фактура с №10…1923/11.06.2020 г. има съставена складова разписка за приемане/предаване на материални ценности с дата 15.06.2020 г. по отношение на количествата доставки, отразени в самата фактура - 1100 л. препарат ТН5 и към фактура с №**********/29.06.2020 г. има съставена стокова разписка за предаване и приемане на материалите с дата 29.06.2020 г. по отношение на количествата доставки, отразени в самата фактура - „работно облекло“. С оглед датата на предаване и приемане на материалите по всяка една от складовите и стоковите разписки, съпоставени с показанията на свидетелите и заключението на вещите лица по комплексната експертиза съдът намира, че дезинфектанти, миещи препарати, лични предпазни средства и материали за ремонт са използвани от ищеца действително за нуждите за почистване и дезинфекция на обекта през периода, в който е извършвана от дружеството дезинфекцията и почистването на животновъдния обект. Категорично от показанията на свидетеля Хаятин Ведат Руфи се установи, че закупената ламарина е била необходима за димоотводите в обекта, които също са били разглобени и почистени, но при монтаж им отново е било необходимо да бъдат сменени.

Твърдението на ответната страна, че закупуването на работното облекло е във връзка с дейността на дружеството съдът намира за неоснователно, тъй като както бе посочено и по-горе, дружеството не е работило през този период, но облеклото е било необходимо, тъй като всички работници са били ангажирани с почистването и дезинфекцията на обекта.

  С оглед гореизложеното съдът приема, че искът за обезщетение се явява напълно доказан както по основание, така и по размер спрямо ответната страна, което води до основателност и на акцесорната претенция за лихва за забава. По аргумент от чл.86 и чл.84 от ЗЗД, съобразявайки се с ТР №3 от 22.04.2005 г. на ВКС по т.гр.д.№3/2004 г. ОСГК, съдът намира, че законната лихва се дължи от момента както се претендира от ищеца, а именно от момента на плащане на сумата от ищеца по процесните фактури, тъй като към този момент е било вече преустановено незаконосъобразното бездействие на ответника, настъпила е имуществената вреда за дружеството и при задължение от непозволено увреждане длъжникът се смята в забава и без покана по силата на чл.84 ал.3 от ЗЗД. По отношение размера на претендираната лихвата, съдът извърши проверка посредством онлайн калкулатора за законна лихва - https://www.calculator.bg/1/lihvi_zadaljenia.html, при следните изходни данни: главница общо в размер на 46 732.82 лв., начален момент – извършено първо плащане от ищеца по процесните фактури 10.07.2020 г.,       

краен момент – датата на предявяване на исковата молба 19.12.2022 г., Проверката установи правилното определяне размера на лихвата за претендирания период, а именно общо дължима законна лихва в размер на 11 312.54 лв., включително и правилно определена като размер по отделните периоди върху всяко плащане по съответната фактура, поради което в този размер исковата претенция следва да се уважи.

   От така установеното фактическо и правно положение, съдът приема, че предявените обективно съединени искове са изцяло доказани по основание и по размер, поради което ответната страна БАБХ град София следва да бъде осъдена да заплати на ищеца „Т.“ АД с.Николо Козлево сумата общо в размер на 46 732.82 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди, настъпили на 10.07.2020 г., на 13.07.2020 г. и на 12.08.2020 г., причинени от незаконосъобразни бездействия на изпълнителния директор на БАБХ град София, ведно със законна лихва общо в размер на 11 312.54 лв., считано от 10.07.2020 г. до дата на предявяване на исковата молба – 19.12.2022 г. и ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на исковата молба до окончателното и изплащане.  

   С оглед изхода на делото и направеното своевременно искане от ищеца за присъждане на разноски, ведно с приложен списък на разноските, съдът приема, че такива се дължат до размера от 7 501.00 лв., от които договорено и заплатено възнаграждение за един адвокат в размер на 6 351.00 лв. с ДДС, 50.00 лв. внесена държавна такси и 1 100.00 лв. внесен депозит за комплексната експертиза. Претенцията за присъждане като разноски по настоящото дело на заплатените от пълномощника на ищеца нощувки за хотел и пътни, съдът намира за неоснователна, тъй като това не са преки деловодни разноски по делото. Направеното възражение от процесуалния представител на ответника за прекомерност на договореното възнаграждение на пълномощника на ищеца, съдът намира за неоснователно, тъй като същото е към минимума по чл.7 ал.2 т.4 във вр. с чл.8 ал.1 от Наредба №1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. С оглед на това ответната страна БАБХ град София следва да бъде осъдена да заплати на ищеца „Т.“ АД направените по делото разноски общо в размер на 7 501.00 лв.

   Водим от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

   Осъжда Българска агенция по безопасност на храните град София, представлявана от Изпълнителния директор, да заплати на „Т.“ АД със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *******, представлявано от П., сумата общо в размер на 46 732.82 /четиридесет и шест хиляди седемстотин тридесет и два лева и осемдесет и две стотинки/ лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди на 10.07.2020 г., на 13.07.2020 г. и на 12.08.2020 г., причинени от незаконосъобразни бездействия на изпълнителния директор на БАБХ град София, ведно със законна лихва общо в размер на 11 312.54 /единадесет хиляди триста и дванадесет лева и петдесет и четири стотинки/ лв., считано от 10.07.2020 г. до 19.12.2022 г. и ведно със законната лихва върху главницата, считано от 19.12.2022 г. до окончателното изплащане на сумата.

   Осъжда Българска агенция по безопасност на храните град София, представлявана от Изпълнителния директор, да заплати на „Т.“ АД със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *******, представлявано от П., направените по делото разноски общо в размер на 7 501.00 /седем хиляди петстотин и един лева/ лв.

   Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Р България град София в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

   Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138 ал.1 от АПК.

 

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: