Решение по дело №135/2019 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 февруари 2020 г. (в сила от 10 февруари 2020 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20197210700135
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 9

гр. Силистра, 10 февруари 2020  година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на двадесет и девети януари през две хиляди и двадесета година в състав:

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Павлина Георгиева-Железова

                                                      ЧЛЕНОВЕ:  Валери Раданов

                                                                     Елена Чернева

при секретаря Румяна Пенева и с участието на прокурора от Окръжна прокуратура Галина Вълчева,  като разгледа докладваното от съдия  Чернева КАНД № 135 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Аполо 35“ ЕООД гр. Пловдив, с ЕИК *********, представлявано от Т.Б.К., против Решение № 128 / 25. 09. 2019 г. на Районен съд - гр. Тутракан, постановено по АНД № 329 / 2018 г., потвърждаващо Наказателно постановление (НП) № 49 от 04.10.2017 г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите гр. Русе, с което за нарушение на чл. 126, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ) и на основание чл. 200, ал. 1, т. 42 от ЗВ във връзка с чл. 83, ал. 1 от ЗАНН, на касатора е наложена имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева.  

Касаторът, действащ чрез адв. И.М. от АК – Русе,  прави оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение на закона и процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и 2 НПК във вр. с чл. 63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Акцентира, че дружеството вече е било санкционирано за същото нарушение с НП № 33 / 28. 08. 2017 г., издадено от директора на РИОСВ – Русе, поради което ангажирането на имуществената му отговорност повторно е незаконосъобразно. Твърди, че дружеството е било в обективна невъзможност да се снабди с документ за заустване на производствени отпадъчни води в градската канализация, тъй като собствеността на канализационната система не е изяснена. Посочва, че РИОСВ – Русе няма правомощия да извършва проверки, касаещи канализационните мрежи на населените места и да взема проби от отпадъчните води. Моли обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да се отмени издаденото  НП № 49 от 04.10.2017 г.

Ответната страна РИОСВ – Русе е депозирала възражение, според което касационната жалба е неоснователна.

Прокурорът от ОП - Силистра дава заключение, че жалбата е неоснователна. Излага становище, че решението е постановено при изяснена фактическа обстановка и правилни и последователни изводи на първоинстанционния съд, поради което следва да бъде оставено в сила като законосъобразно.

Касационната жалба е постъпила от надлежна страна, в законния срок поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения.

С НП № 49 от 04.10.2017 г., издадено от директора на РИОСВ гр. Русе, за нарушение на чл. 126, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ) и на основание чл. 200, ал. 1, т. 42 от ЗВ във връзка с чл. 83, ал. 1 от ЗАНН, на касатора е наложена имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева. Наказанието е наложено заради това, че при извършена проверка на 13. 09. 2017 г. на производствена площадка на млекопреработвателното предприятие в гр. Главиница, ул. Оборище“ № 52, собственост на  „Аполо 35“ ЕООД, е установено, че локалната пречиствателна станция за отпадъчни води, състояща се от два резервоара за неутрализация, мазниноуловител, септична яма и биофилтър, не функционира и производствените отпадъчни води, без необходимото пречистване, са  зауствани в канализационата система на гр. Главиница. Посочено е, че отпадъчните води не се подлагат на неутрализация и същите не преминават за пречистване през мазниноуловителя, септичната яма и биофилтьра, а от мазниноуловителя се изпомпват посредством пластмасов маркуч в сифон и чрез канализационно отклонение се отвеждат и включват в ревизионна шахта от градски канализационен колектор по ул. „Дунав“ в гр. Главиница. Коментирано е, че във връзка с резултатите от предходни проверки до привеждане на дейността на дружеството в съответствие с екологичното законодателство, производствените отпадъчни води е следвало да бъдат извозвани за пречистване в ГПСОВ – Разград, за което е имало сключен договор № ВК-03-174 / 01. 06. 2017 г. с оператора.

Въззивният съд е възприел фактическите констатации на наказващия орган. Установил  е, че актосъставителят и АНО са действали в рамките на своята компетентност и че образуваното и водено административнонаказателно производство е протекло законосъобразно, при спазване изискванията и сроковете на ЗАНН и без процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита на санкционираното лице. Във връзка с материалноправната законосъобразност и обоснованост на издаденото НП съдът е преценил, че нарушението на чл. 126, ал. 1 от ЗВ е доказано, поради което правилно е била ангажирана имуществената отговорност на дружеството   по чл. 200 ал. 1 т. 42 от Закона за водите, в редакцията към датата на извършване на нарушението и издаването на атакуваното НП, а към сегашната редакция - чл. 200 ал. 1 т. 43 от ЗВ. Относно размера на санкцията съдът е преценил, че правилно е определена в максимален размер, както поради високата обществената опасност на деянието, така и поради факта, че при предходна проверка е било констатирано идентично административно нарушение и е било образувано друго административнонаказателно производство.

Така постановеното решение е правилно.

 Районният съд е установил вярно фактическата обстановка по делото, обсъдил е събраните по делото доказателства и доводите на страните, и е стигнал до обоснован извод, че нарушението, за което е наложена имуществената санкция, е извършено. Изложените от първата инстанция мотиви съответстват на събраните доказателства и на приложимите правни норми, и изцяло се споделят от настоящия касационен състав.

Несъстоятелни са оплакванията в жалбата, че дружеството вече е било санкционирано за същото нарушение с НП № 33 / 28. 08. 2017 г., издадено от директора на РИОСВ – Русе, поради което ангажирането на имуществената му отговорност повторно е незаконосъобразно. Посоченото наказателно постановление е издадено на 28. 08. 2017 г., т. е. преди проверката на 13. 09. 2017 г., при която е констатирано процесното нарушение. Следователно макар и еднородно като характер, нарушението, предмет на процесното НП, не е идентично с нарушението по НП № 33 / 17 г. поради несъответствие в темпорален аспект. Посочената констатация подчертава и факта, че санкционирането на жалбоподателя с НП № 33 / 28. 08. 2017 г. по никакъв начин не е допринесло за промяна на поведението му посредством привеждане на пречиствателните съоръжения в изправност или до вземане на мерки непречистените отпадъчни води да не попадат в градската канализационна система. Нещо повече – видно от процесното НП е обстоятелството, че до привеждане на дейността на дружеството в съответствие с екологичното законодателство, производствените отпадъчни води е следвало да бъдат извозвани за пречистване в ГПСОВ – Разград. По този начин е следвало да бъдат предотвратени неблагоприятните последици за околната среда в резултат на експлоатирането на неизправното пречиствателно съоръжение. Вместо обаче отпадъчните води да се извозват за неутрализация, жалбоподателят е продължил да ги изхвърля непречистени в канализацията, или поне в деня на проверката 13. 09. 2017 г. е процедирал по този начин, както се установява от събраните по делото доказателства. Ето защо съдът намира, че соченото нарушение на чл. 17 от ЗАНН не е налице.

Неоснователен е изложеният в жалбата довод, че дружеството е било в обективна невъзможност да се снабди с документ за заустване на производствени отпадъчни води в градската канализация, тъй като собствеността на канализационната система не е изяснена. Както стана ясно по-горе, за дружеството е било налице възможност да обезпечи функционирането си в съответствие с екологичните изисквания посредством извозването на промишлените отпадъчни води за пречистване в ГПСОВ – Разград. Освен това от становището на АНО става ясно, че дори касаторът да имаше сключен договор с Община Главиница, с оглед разпоредбата на чл. 125, ал. 1 от ЗВ това не би отменило задължението на дружеството да третира отпадъчните води най-малко в мазниноуловител, тъй като ГПСОВ – Главиница не разполага с такъв.

Не се споделя от настоящата инстанция и наведения довод в касационната жалба, че РИОСВ – Русе няма правомощия да извършва проверки, касаещи канализационните мрежи на населените места и да взема проби от отпадъчните води. Съгласно  чл. 201, ал. 1 от ЗВ актовете за установяване на нарушенията по чл. 200, ал. 1, с изключение на нарушенията по т. 16 и т. 34 – 41, се съставят от длъжностни лица, оправомощени от министъра на околната среда и водите или от директорите на басейновите дирекции. В настоящия случай по делото са приложени заповеди на министъра на околната среда и водите за надлежно оправомощаване на служителите на РИОСВ – Русе да съставят АУАН по чл. 200, ал. 1 ЗВ, както и негова заповед за упълномощаване на директора на РИОСВ да издава НП във връзка със съставени АУАН по редица текстове на ЗВ, в това число и чл. 126 ЗВ. Що се касае до възможността за вземане на проби от отпадъчните води, оплакването не е относимо, тъй като нито в акта, нито в издаденото НП се коментират лабораторни резултати. Различна щеше да е ситуацията, ако на дружеството беше наложена санкция по чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ  за изхвърляне на отпадъчни води във водните обекти и канализационната система в  нарушение на емисионните норми и изисквания. Тази хипотеза обаче не е налице.  Дружеството е санкционирано затова, че локалната пречиствателна станция за отпадъчни води не функционира, което съставлява нарушение на чл. 126, ал. 1 от ЗВ, предвиждащ, че лицата, които осъществяват експлоатацията на канализационните мрежи и пречиствателните съоръжения, са длъжни да ги поддържат в техническа и експлоатационна изправност и да осигуряват непрекъснато нормалната им експлоатация. Въз основа на дадените правомощия служителите на РИОСВ – Русе са разполагали с възможност както да извършат проверка на ЛПСОВ, така и да съставят АУАН относно нейната неизправност. В тази връзка  наведените оплаквания са неоснователни.

При установените по делото факти и обстоятелства се налага несъмнения извод, че санкционираното лице е осъществило от обективна страна състава на административно нарушение по чл. 200, ал.1, т. 42 (ред. ДВ бр. 58 / 2015 г.), във вр. с чл. 126, ал.1 от ЗВ. Настоящата инстанция изцяло споделя изводите, направени от въззивния съд, за установеност и доказаност на нарушението и за правилна индивидуализация на наказанието.

Във връзка с гореизложеното се налага извода, че решение на РС – Тутракан не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му, поради което следва да бъде оставено в сила

Водим от горното, Силистренският административен съд на основание чл. 221, ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 128 / 25. 09. 2019 г. на Районен съд - гр. Тутракан, постановено по АНД № 329 по описа на съда 2018 година.

 

Решението е окончателно.

 

Председател:

 

       Членове:

 

                        1.                                                                                            

 

 

                         2.