Решение по дело №372/2020 на Районен съд - Берковица

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 март 2021 г. (в сила от 2 април 2021 г.)
Съдия: Юлита Николова Георгиева Трифонова
Дело: 20201610200372
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                              

                                 ГР.БЕРКОВИЦА, 02.03.2021ГОД.

 

                                                 В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД гр.Берковица………..наказателна колегия в публично заседание на  09 февруари………………….през две хиляди  двадесет и първа  година……………………………………………...в състав :

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЮЛИТА ГЕОРГИЕВА

 

при секретаря Т.Йорданова.…………………………….и в присъствието на прокурора……………….,като разгледа докладваното от съдията Г.………………….АНД №372 по описа за 2020г………………..и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на А.Г.Г. *** и  с ЕГН **********, против Наказателно постановление №19-0243-001209 от 31.10.2019год. на Началника на РУП- Берковица, с което за нарушение на чл.100ал.1 т.1 от ЗДвП на основание чл.183 ал.1 т.1 пр.2 от ЗДвП му е наложено наказание глоба в размер на 10лв. и за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 200 лева  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП. С жалбата се моли за отмяна изцяло на НП като незаконосъобразно поради нарушение на административно-производствените правила и несправедливост на наложеното наказание.

В с.з. жалбоподателя, редовно уведомен, не се явява ,а се представлява от упълномощен адвокат,който доразвива доводите,изложени в жалбата и навежда доводи за наличието на основания за отмяна на НП .     АНО, редовно уведомен, не изпраща процесуален представител.

След като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по делото писмени и гласни доказателства и взе предвид становищата и доводите на страните намери за установено следното:

Жалбата е подадена в преклузивния 7 - дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е  НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна съдът установи следното:

На 21.06.2019г. около 17:05 часа в  на общински път №MON2007-път V-81052 км.2 500 с посока на движение от път II-81 към с.Балювица полицейски наряд от РУП-Берковица спрял за проверка движещ се по колесен трактор марка „Рено” модел 851 с рама №J1S1049-R7661C и с поставена на него табела №GD0493W,  управляван от жалбоподателя А.Г.. В хода на проверката полицейския екип установил, че  процесното четириколесно МПС - трактор , управляван от жалбоподателя, не е регистрирано по надлежния ред,както и че водачът не носи СУМПС и контролен талон. По тази причина  съставили на място против жалбоподателя Г. Акт за установяване на административно нарушение с бланков № 5404 като приели, че същият е извършил нарушение по чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП и чл.140 ал.1 от ЗДвП. Препис от акта е връчен на жалбоподателя и подписан от него без възражения /л.5/

Въз основа на така установеното,  било образувано Досъдебно производство №149  по описа на РУП-Берковица за извършено престъпление по чл.345 ал.2 вр. ал.1 от НК. По досъдебното производство не е привлечено обвиняемо лице.

След преценка на събраните в хода на досъдебното производство доказателства и като е приел, че се касае за административно нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП, наблюдаващият прокурор от РП-Берковица с Постановление от 25.09.2019г. е прекратил на основание чл.24 ал.1 т.1  от НПК наказателното производство по ДП №149  по описа на РУП-Берковица, образувано за извършено престъпление по чл.345 ал.2 от НК, като е разпоредил материалите да се изпратят по компетентност на началника на РУП-Берковица за преценка необходимостта от реализиране на административно-наказателната отговорност по отношение на Г..

Въз основа на така съставения АУАН и след преценка на всички, събрани по ДП доказателства, АНО е издал на 31.10.2019г. обжалваното НП, с което за нарушение на  чл.100ал.1 т.1 от ЗДвП на основание чл.183 ал.1 т.1 пр.2 от ЗДвП му е наложено наказание глоба в размер на 10лв. и за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 200 лева  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП  .

При така установената фактическа обстановка, съдът прие от правна страна следното:

Настоящата инстанция намира, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са спазени разпоредбите на ЗАНН. Спазени са сроковете за издаване на АУАН и НП, същите са съставени от компетентни лица, съдържат всички задължителни реквизити съгласно ЗАНН и са надлежно издадени и връчени на нарушителя.

По делото не се спори, че на посочената в АУАН и НП дата и място жалбоподателя е управлявал процесното колесно моторно превозно средство – трактор , който не е бил регистриран по надлежния ред. 

Съгласно разпоредбата на чл. 11, ал. 1 от Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника: "Собствениците регистрират самоходната техника с мощност на двигателя над 10 kW, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието и горите и машините за земни работи, в 30-дневен срок от придобиване на собствеността в съответната областна дирекция "Земеделие" по постоянен адрес - за физическите лица, или по адреса на съдебната, съответно търговската регистрация - за юридическите лица и едноличните търговци".

Въз основа на тези данни съдът приема, че въпросния колесен трактор марка „Рено” модел 851 с рама №J1S1049-R7661C и с поставена на него табела №GD0493W е могло да бъде регистрирано по реда на ЗРКЗГТ  и по-точно Наредба № 2 от 3 февруари 2016 г. за условията и реда за регистрация на техниката по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника към 28.05.2018 г.

Движението на такова МПС по пътищата, отворени за обществено ползване е разрешено в изключителни случаи-чл. 1, ал. 2 и ал. 3 от Наредба № 15 от 07.04.2008 г. за реда за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника: чл. 1, ал. 2: "Движението на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва по изключение при липса на селскостопански и/или горски пътища при придвижване до и/или от мястото на работа. " и чл. 1, ал. 3: "Движението по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва при спазване изискванията на Закона за движение по пътищата (ЗДвП), на Закона за пътищата (ЗП), на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ) и издадените на тяхно основание подзаконови нормативни актове. ".

Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 3 февруари 2016 г. за условията и реда за регистрация на техниката по ЗРКЗГТ, в областните дирекции "Земеделие" се регистрират: т. 1 трактори, самоходни машини, използвани в земеделието, горите и за земни работи, с мощност на двигателя над 10 kW, и тракторни ремаркета... ". След регистрация се издават регистрационни табели.

Съгласно чл.140, ал.1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само МПС, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. След като процесния трактор не е регистриран по реда на чл.11 ал.1 от ЗРКЗГТ, същият няма право да се движи по път, отворен за обществено ползване, какъвто път несъмнено се явява пътя ,по който се е движел трактора. ЗДвП е специален по отношение на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника и за да се движи МПС по пътищата, отворени за обществено ползване, е необходимо МПС-то да е регистрирано по съответния ред. С други думи, ако МПС-то не е регистрирано по съответния ред, то няма право да се движи по път, отворен за обществено ползване. Ето защо, като е управлявал по път, отворен за обществено ползване процесния  колесен трактор, който не е бил надлежно регистриран,  жалбоподателят е нарушил изискванията на чл.140, ал.1 от ЗДвП, поради което правилно е била ангажирана административно-наказателната му отговорност.

В случая не са налице предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН, тъй като фактическите обстоятелства, свързани с настоящия случай, не указват на маловажност по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. За да е налице "маловажен случай" на административно нарушение, то следва извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства да представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Съдът счита, че обществената опасност на деянието не е по-ниска от нарушенията, свързани с движението на нерегистрирани МПС, тъй като законодателят е предвидил специален режим за земеделската техника. Именно поради факта, че движението на такава техника по пътищата, отворени за обществено ползване създава по-големи затруднения за движението и нанасяне щети по пътното платно, създава по-високи рискове от пътно-транспортни произшествия, поради по-големите размери, маса, габарити на ППС от този вид, а от друга поради развиваната по-ниската скорост, законодателно е ограничено движението им съгласно чл.1 ал.2  от Наредба № 15/07.04.2008г. и се допуска само по изключение - при липса на селскостопански и/или горски пътища при придвижване до и/или от мястото на работа, и то при спазване изискванията на ЗДвП, ЗП, ЗРКЗГТ и издадените въз основа на тях подзаконови нормативни актове. Следва да се отчете и обстоятелството, че с ДВ бр. 95 от 2016г. движението на нерегистрирани МПС е инкриминирано в чл.345 ал.2 от НК като състав на престъпление, което също навежда, че законодателят принципно третира тези деяния, като такива с по-висока степен на обществена опасност. Жалбоподателят като шофьор по занятие без съмнение е бил наясно, че управление на трактор без регистрация по път, отворен за обществено ползване, несъмнено се явява  нарушение на ЗДвП. Липсата на вредни последици от деянието, при положение, че нарушението е формално и настъпването на вреди не е елемент от фактическия му състав, макар и смекчаващи отговорността обстоятелства, не могат да допринесат за квалифициране на деянието като маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, с по-ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи на нарушения от този вид.

Съгласно разпоредбата на чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП, водач,който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. Законосъобразно, в съответствие с приложимата санкционна разпоредба на чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП АНО е наложил на жалбоподателя кумулативно предвидените наказания по чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП в минималния размер, определен в закона, поради което размера на наказанията не подлежи на изменение от съда.

По отношение на другото нарушение по чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП,изразяващо се в това,че жалбоподателят не носи СУМПС и КТ към него,съдът намира,че НП следва също да бъде потвърдено.В тази част от НП жалбоподателят не навежда никакви доводи и не оспорва същото.Предвид на това съдът намира,че нарушението е безспорно доказано и НП и в тази част следва да бъде потвърдено.

По изложените съображения НП следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.

 

         Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №19-0243-001209 от 31.10.2019год. на Началника на РУП- Берковица , с което на А.Г.Г. *** и  с ЕГН **********  за нарушение на  чл.100ал.1 т.1 от ЗДвП на основание чл.183 ал.1 т.1 пр.2 от ЗДвП му е наложено наказание глоба в размер на 10лв. и за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 200 лева  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП  .

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Монтана в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.

                                    

ПРЕДСЕДАТЕЛ :