Р Е Ш Е Н И Е
№ 255 30.07.2019 г. град Хасково
В ИМЕТО НА НАРОДА
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Втори наказателен състав,
на трети юли две хиляди и деветнадесета година,
в публично съдебно заседание в състав:
Съдия:Даниела Николова
секретар: Елена Драганова
прокурор:
като разгледа докладваното от съдията
АНД № 648 по описа на Районен съд - Хасково за 2019 г.
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.
Образувано е по жалба от А.Х.Г. *** срещу Наказателно постановление № 17-1253-002586 от 08.06.2018 г. на Началник група в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Хасково, с което на основание чл. 175, ал.3, предл. 1-во от ЗДвП на жалбоподателя са наложени административни наказания „Глоба” в размер на 200 лева и Лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП,както и глоба от 10 лв. на основание чл.183 ал.1 т.1 от ЗДвП. В подадената жалба се релевират оплаквания за незаконосъобразност на атакуваното с нея наказателно постановление, което било издадено при допуснати съществени процесуални нарушения при съставяне на акта за установяване на административно нарушение, а между АУАН и НП било налице несъответствие в съдържанието. Моли съда да постанови решение, с което да отмени атакуваното наказателно постановление .
В съдебно заседание пред Районен съд – Хасково, жалбоподателят, редовно призован, чрез упълномощения по делото процесуален представител – адв. М. П. от АК - Хасково заявява, че поддържа подадената жалба и в хода по същество развива подробни и конкретни аргументи за нейната основателност и в подкрепа на искането за отмяна на наказателното постановление.
Административнонаказващият орган – Началник Сектор ПП при ОД на МВР - Хасково, редовно призован, не се явява и не изпраща представител по делото, за да заяви становище по жалбата и по атакуваното с нея наказателно постановление.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, срещу подлежащ на обжалване акт, от лице, легитимирано да атакува наказателното постановление, поради което е процесуално допустима.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по основателността й и след като се запозна и прецени събраните доказателства при извършената проверка на обжалваното наказателно постановление, намира за установено следното:
На 11.09.2017 г. свидетелите С.Т.Т. и А.К. А. , двамата
на длъжност „младши автоконтрольори ” в Група „ПП“ в ОД на МВР - Хасково изпълнявали служебните си задължения ,когато около 10.05 часа на 11.09.2017 г. забелязали по бул. „Васил Левски “ движение на пътно превозно средство-електрически скутер с надпис „APACHI“ , без регистрационни номера в посока ж.к. „Орфей“ в град Хасково. Органите на пътен контрол спрели превозното средство и установили, че то било управлявано от жалбоподателя А.Х.Г. и било без регистрационни табели.По тази причина поискал документи за регистрация на превозното
средство , а така също и свидетелство за управление на МПС. След като такива не
били представени, на същата дата, срещу жалбоподателя, в негово присъствие, бил
съставен от св.С.Т. , Акт за установяване на административно нарушение бл. № 008462 за нарушения по чл.
140, ал. 1 от ЗДвП и по чл. 100 ал.1
т.1 от ЗДвП. Жалбоподателят подписал съставения и
предявен акт за установяване на административно нарушение и на същата
дата – 11.09.2017 г. получил екземпляр от
него, според отразеното в приложената разписка.
Възражения срещу съставения АУАН не са постъпили допълнително в рамките на законово установения срок от съставянето му, а впоследствие с резолюция на наказващия орган, административнонаказателното производство било прекратено относно деянието по чл. 140, ал. 1 ЗДвП, на основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН. В хода на образуваното досъдебно производство № 902/2017 г. по описа на РУ на МВР- Хасково, водено за престъпление по чл 345, ал. 2 НК били извършени процесуално – следствени действия ,като с постановление от 15.11.2017г. на прокурор при РП-Хасково,влязло в сила на 30.11.2017г. наказателото производство било прекратено , поради приложимост на чл.9 ал.2 от НК ,а делото изпратено на Началник сектор ПП при ОД на МВР-Хасково за реализиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя А.Г. .
При издаване на наказателното постановление,
административнонаказващият орган възприемайки изцяло описаната в АУАН фактическа обстановка
вписал, че жалбоподателя управлява
МПС ,което не е регистрирано по надлежния ред,както и не носи СУ на МПС от
съответната категория и контролен талон към него.Посочил ,че НП било издадено
на основание чл.36 ал.2 от ЗАНН и влязло в сила постановление за прекратяване на
наказателното производство и реализиране на административнонаказателната
отговорност от 15.11.2017г.
Изложената фактическа обстановка се установява от представените по делото писмени
доказателства, както и от показанията на разпитания в хода на делото свидетел С.Т.Т.
.
При така установените факти съдът
намира от правна страна следното:
Съгласно чл.140,
ал.1 от ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни
превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места. По
републиканските пътища, отворени за обществено ползване, включени в
трансевропейската пътна мрежа, и по такива, които са извън нея, или по техни
участъци се допускат само моторни превозни средства с валиден винетен стикер,
залепен по начин, възпрепятстващ повторното му ползване.
Разпоредбата на чл.175, ал.3,
предл.1-во от ЗДвП предвижда ,че се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок
от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно
превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано,
но е без табели с регистрационен номер.
Според текста на чл.183 ал.1 т.1 от ЗДвП наказва се с глоба 10 лв. водач, който не носи определените документи - свидетелство за
управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното
моторно превозно средство.
Според настоящият състав на съда, при издаването на НП са допуснати съществени процесуални нарушения, които водят до отмяната на същото на процесуално основание. С разпоредбата на чл. 34, ал.3 от ЗАНН е предвидено административноказателното производство да се прекрати, ако в шестмесечен срок от съставянето на акта не е издадено наказателно постановление. В случая този шестмесечен срок към момента на издаване на обжалваното НП е изтекъл, тъй като е налице хипотезата на чл. 36, ал.2 от ЗАНН,която предвижда,че "без приложен акт административнонаказателна преписка не се образува освен в случаите, когато производството е прекратено от съда или прокурора и делото е препратено на наказващия орган", т.е. за приложението на тази норма се изисква да е било образувано наказателно производство - било то съдебно или досъдебно, което да е прекратено от съда или прокурора. Настоящият случай е точно такъв,защото с изпратеното на АНО постановление от 15.11.2017 г. на прокурор в Районна прокуратура – Хасково е прекратено образуваното досъдебно производство против А.Г. за престъпление от общ характер , поради което шестмесечния срок за издаването на НП е започнал да тече от датата на влизане в сила на прокурорското постановление -30.11.2017 г. и е изтекъл на 30.05.2018 г. ,а НП е издадено на 08.06.2018г. Това е така , защото давността за издаване на НП , макар да е била прекъсната поради възбуждането на наказателно преследване, каквото в случая се установява за описаното в НП деяние/ налице е образувано наказателно производство с постановление на прокурор от съответната прокуратура/, което впоследствие се окаже, че не е престъпление, прекъсва давността по чл. 34 от ЗАНН, като през време на продължителността на досъдебното производство за това деяние, давността по чл. 34 от ЗАНН се спира /относно характера на сроковете по чл. 34 от ЗАНН е меродавно Тълкувателно постановление № 1/27.02.2015 г. на ВКС по т.д. № 1/2014 г., ОСНК и ОСС на Втора колегия на ВАС, а относно спирането на давността по чл. 34 от ЗАНН - Тълкувателно решение № 112/16.12.1982 г. по н.д. № 96/82, ОСНК/,НП е следвало да бъде издадено до 30.05.2018г.,което не е сторено от страна на АНО.
Налице е и друго основание за
отмяна на НП,а именно:Административнонаказателното производство,чието начало е
било поставено с издадения от св.С.Т. АУАН с бл. №008462 от 11.09.2017 г. е било прекратено за това, че жалбоподателят А.Г. на
посочената дата и място е управлявал електрически скутер , без
регистрационна табела, тъй като
деянието съставлявало престъпление и имало образувано ДП.Както вече бе
отбелязано процесното ДП № 902/17г. по
описа на РУ МВР-Хасково е било
образувано и се е водило за престъпление
по чл.345, ал.2 от НК, а именно за управление на МПС, което не е регистрирано
по надлежният ред. От това са
налага извода ,че АНО е прекратил първоначално образуваното като административнонаказателно производство,
започнало с АУАН с бланков № 008462 от 11.09.2017 г .без основание, доколкото описаното в неговата обстоятелствена част
нарушение на ЗДвП /управление без регистрационна табела / не покрива признаците на състава на
престъплението по чл. 345, ал.2 от НК. Според мотивната част
на самото прокурорско постановление БП
,преобразувано в ДП е прекратено тъй
като е прието, че макар деянието формално да осъществява признаците на
престъпление ,обществената му опасност е явно назначителна по смисъла на чл.9, ал.2 от НК. Съставът
на вмененото за извършено нарушение по
чл.140 ал.1 от ЗДвП може да се наруши веднъж, ако превозното средство , което е управлявано не
е надлежно регистрирано, като в този случай няма как да има регистрационни табели , или
липсата на регистрация поглъща управлението без регистрационни табели. И
втората хипотеза на правната норма по чл.140 ал.1 от ЗДвП е, когато няма поставени на определените за това
места регистрационни табели
,въпреки че МПС е регистрирано. Последното обаче не е
приложимо към престъплението по чл. 345,
ал.2 от НК, при което е
криминализирано единствено и само
управлението на нерегистрирано МПС,но не и управлението на МПС, без регистрационни
табели . Поради това и АНО или не е следвало да
прекратява първоначално образуваното като административно наказателното
производство, започнато с АУАН с бланков № 008462 от 11.09.2017 г, или което
според съда е законосъобразното решение в случая в хипотезата на чл.36
ал.2 от ЗАНН след прекратяването на
наказателното производство от прокурора
и изпращане на делото за реализаране на административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя е следвало
да издаде НП, в което нарушението да съответства на деянието, за което е водено
и прекратено наказателното производство ,а именно за управление на МПС, без
същото да е надлежно регистрирано. Внимателния прочит на санкционния акт сочи,че
в съдържателната му част наказващия орга е описал и двете форми на нарушението по чл.140, ал.1
от ЗДвП, макар нерегистрирането по
надлежният ред на превозното средство за
поглъща липсата на поставени регистрационни табели , а е наложено едно наказание. По този
начин обаче се е стигнало до друг порок в издаденото НП ,а именно противоречие между неговата
обстоятелствена и диспозитивна част
,защото административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана затова ,че управлява
процесния ел.скутер без регистрационна табела,а с диспозитива на НП е наказан
за управление на МПС ,което не е регистрирано по надлежния ред, предвид наложената санкция
по първото предложение на текста на чл.175 ал.3 от ЗДвП. Няма спор в
практиката на съдилищата ,че несъответствието
между фактическо и правно административнонаказателно обвинение
е винаги съществено процесуално
нарушение , ограничаващо правото на защита на санкционираното лице и възможността му да разбере за какво
нарушение е привлечен до отговаря ,поради което и се явява самостоятелно
основание за отмяна на НП на процесуално основание,без
да се излагат съображения по същество.
С оглед тези
съображения, настоящият съдебен състав намира подадената жалба за основателна,
поради което следва да бъде оставена уважена, а атакуваното с нея наказателно
постановление, като незаконосъобразно – отменено.
Мотивиран така, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 17-1253-002586 от 08.06.2018 г. на Началник група
в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Хасково.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: Е.Д.