Решение по дело №189/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 октомври 2022 г.
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20227220700189
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 май 2022 г.

Съдържание на акта

                         Р Е Ш Е Н И Е    210

 

                        гр. Сливен, 18.10.2022г.

 

                   В  И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд Сливен, в публичното заседание на шести октомври през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                          Съдия: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

при секретаря Радостина Желева и в присъствието на прокурора……..... като разгледа докладваното от съдията Бозукова административно дело № 189 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от ЗДвП (Закон за движение по пътищата) във вр. с чл. 145 и сл. по глава X от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано след постъпила жалба от Л.Й.Л. *** срещу заповед № 22-0804-000270 от *******, издадена от Началник група в Сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР Сливен, с която на жалбоподателя, в качеството му на с.на МПС – л. а. "Опел Астра" с рег. № ***** е наложена принудителна административна мярка по реда на чл. 171, т. 2а, б. "а" от Закон за движение по пътищата (ЗДвП) - прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от 190 дни.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на административния акт, свързани с допуснати в административното производство съществени нарушения на административно-производствените правила, противоречие с материално-правните разпоредби и с целта на закона – основания за оспорване съгласно чл. 146, т. 3, т. 4 и т. 5 от АПК. Твърди се, че АО не съобразил, че автомобилът е взет без знанието и съгласието на собственика от лицето, което било установено да го управлява на датата, описана в ПАМ. Иска се обжалваната заповед да бъде отменена, претендират се разноски.

В с.з. оспорващият не се явява и не се представлява. В писмено становище от пълномощник – адв. П. Т. *** поддържа жалбата.

Ответникът по жалбата Началник група в Сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР Сливен в о.с.з. не се явява и не се представлява. В писмено становище оспорва жалбата, излага съображения за законосъобразност на оспорената заповед и моли съда да я уважи.

Съдът, като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства-писмени и гласни, които обсъди в тяхната съвкупност и поотделно, и след направената проверка за законосъобразност, съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, намира жалбата за процесуално допустима.

Оспорването е направено от процесуално легитимирано лице - адресат на акта, имащ право и интерес от обжалването, в законоустановения 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, доколкото заповедта е връчена на 26.04.2022г., а жалбата е заведена в деловодството на Административен съд Сливен на 05.05.2022г.

От фактическа и правна страна съдът прие следното:

Със заповед № 22-0804-000270 от 25.04.2022 г. Началник Група  в сектор „Пътна полиция към ОДМВР Сливен е наложил принудителна административна мярка на Л.Й.Л., в качеството му на с.на МПС, изразяваща се във "прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, неправоспособен водач", за срок от 190 дни./л.16/ Правното основание за издаването й, административният орган намерил в разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. а от Закон за движение по пътищата. Като последица от мярката са снети и отнети 2 бр. табели с рег. № *****.

За да стигне до налагането на тази мярка, решаващият орган е съобразил, че на *******, около 02.42 часа, в гр. Сливен, по улица "Одрин" до НТС в посока „Цар Освободител“, лицето Т.К. И., е управлявал МПС, л. а. "Опел Астра" с рег. № *****, след като не притежава СУМПС. Това нарушение било установено чрез съставен АУАН под бл. GA № 436116/25.04.2022г. от м. а.при ОДМВР Сливен, РУ Сливен./л.28/. Контролните органи преценили, че деянието на водача на МПС нарушава разпоредбата на чл. 150 от ЗДвП.

Мярката е наложена на оспорващия Л.Й.Л., в качеството му на с.на автомобил "Опел Астра" с рег. № *****, съгласно справка за собственост на превозно средство /л.26 / и свидетелство за регистрация на МПС /л.46/.

По делото като свидетели са разпитани с.на а. м. а.И.Р.И. и . по а. м. а.Г.Ц.Г.. От показанията им се установява, че на *******, около 02.30 часа, в гр. Сливен, по улица "Одрин" до НТС и дискотека “Д.“ забелязали движение на лек автомобил, който минал през бордюр. При проверка на водача Т.И., установили, че същата не притежава СУМПС и след проверка за алкохол Дрегерът отчел над 0,5 промила алкохол в кръвта. Чрез ОДЧ установили собственика на автомобила, който се явил и предоставил на проверяващите СРМПС. Собственикът Л.Л. заявил, че не е предоставял автомобила на И. и същата го е взела без негово знание.

По делото като свидетели са разпитани П.Г. А.и Е. Д. Е., от показанията на които се установява, че въпросната вечер са били на дискотека в една компания с оспорващия Л.. Свидетелите сочат, че негова позната - Т. И.е искала от Л. ключовете за колата, но той категорично й отказал, защото е употребила алкохол.

Въз основа на събраните доказателства, съдът формира следните правни изводи:

Съгласно чл. 172 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 2а, б. "а", се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по ЗДвП съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

Определянето на тези служби е в правомощията на министъра на вътрешните работи с оглед разпоредбата на чл. 165, ал. 1 от Закона за движение по пътищата.

Видно от т.I.6 от заповед № 343з-3031/31.12.2021 г. /л. 33/ на Директора на ОДМВР Сливен, на Началниците на Групи в сектор „Пътна полиция“ са предоставени правомощия да налагат ПАМ по чл. 171, т. 2а, ЗДвП. Оспореният административен акт - заповед № 22-0804-000270 от 25.04.2022 г. е издадена от Началник Група в сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР Сливен, т. е. от материално и териториално компетентен орган, в рамките на неговите правомощия.

От гледна точка на процесуалните правила и норми:

Съдът приема, че е спазена установената от закона форма - чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и чл. 59, ал. 2 от АПК. Фактическите основания за издаване на заповедта се съдържат и в съставените писмени документи в административната преписка, които изрично са цитирани в обстоятелствената част на административния акт. Съдът констатира, че в производството по издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.

Заповедта обаче и издадена в нарушение на материалния закон и в несъответствие с неговата цел.

Съгласно чл. 171 от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки, като една от тези мерки според т. 2а, б. "а" е процесната: " прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

ПАМ е с превантивен характер и цели осуетяване възможността на дееца да извърши други подобни нарушения, като същата не съставлява вид административно наказание, по арг. от чл. 12 и чл. 13 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). Именно с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на правоотношението, мярката се прилага за определен срок.

За да може да бъде наложена мярката по чл. 171, т. 2а, б. "а" ЗДвП е необходимо да са налице в своята съвкупност кумулативно дадените предпоставки, а именно: 1. Да е установено, че е налице управление на автомобил, като при това управление водачът, управляващ МПС а) не е правоспособен; б) не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство; с) лишен е от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред; д) свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс.

Мотив на АО за налагане на процесната ПАМ спрямо собственика на МПС-то е управлението му от лицето Т.К. И., която е неправоспособен водач – не притежава СУМПС. По делото от приложения АУАН, ползващ се с доказателствена сила, съгласно чл.189 ал.2 от ЗДвП е несъмнено установено, че именно Т. И.е управлявала МПС, собственост на Л.Л., без същата да е правоспособен водач. Задължително изискване е обаче да е установено по безспорен начин, че това управление е със знанието и разрешението на собственика на автомобила, въпреки че такова условие не е изрично посочено в закона, но се извежда по тълкувателен път. В случая от доказателствата по делото несъмнено се установява, че ключовете за лекия автомобил са отнети от владението на собственика от неправоспособния водач, без неговото знание и въпреки изричното му несъгласие, поради което налагането на ПАМ на собственика на отнетия автомобил противоречи на целта на закона - да се гарантира изпълнението на задълженията на собственика на едно ППС да се грижи за него така, че да не застрашава живота и здравето на другите участници в движението. От свидетелските показания, които съдът кредитира като съответни на останалите доказателства по делото, се установява, че И. самоволно, без ничие знание, разрешение или одобрение, е решила да управлява МПС знаейки, че не притежава СУМПС. Доколкото по делото е установено, че Л.Й.Л. не е предоставил МПС по своя воля и не е имал знанието за управлението на автомобила от неправоспособния водач Т.К. И., не следва да му се налага ПАМ по чл.172 т.2а б.а от ЗДвП. /в т. см. Решение № 2429/27.02.2017 г. по адм. д. № 12477/2016 г. на ВАС/.

Предвид изложеното съдът приема, че липсват предпоставки за налагане на ПАМ, поради което заповед № 22-0804-000270 от *******, издадена от Началник Група към ОДМВР Сливен е незаконосъобразна поради противоречие с материално-правните разпоредби и с целта на закона, поради което следва да се отмени.

С оглед изхода на спора, основателно е искането на оспорващата страна за присъждане на направените в съдебното производство разноски, които административният орган дължи на основание чл. 143, ал. 1 от АПК. Те са съгласно представен списък - държавна такса в размер на 10 лева и 300 лева, претендирани съгласно чл. 38, ал. 2, вр. с ал. 1, т. 2 от Закон за адвокатурата, минимален размер предвид чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Водим от горното, на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Сливен

 

                                        Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ заповед № 22-0804-000270 от 25.04.2022 г., издадена от Началник група в Сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР Сливен, с която на жалбоподателя, в качеството му на с.на МПС – л. а. "Опел Астра" с рег. № ***** е наложена принудителна административна мярка по реда на чл. 171, т. 2а, б. "а" от Закон за движение по пътищата (ЗДвП) - прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от 190 дни.

 

Осъжда ОДМВР Сливен да заплати на Л.Й.Л. *** сумата от 310 (триста и десет) лева, представляващи съдебни разноски.

 

Решението на основание чл. 172 ал.5 изр. второ от ЗДвП е окончателно.

                                    

                                                    Съдия: