Решение по дело №906/2020 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 260080
Дата: 28 октомври 2020 г. (в сила от 1 март 2021 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20205640200906
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер     260080                           28.10.2020г.                              град Хасково

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Хасковският Районен съд                                                             наказателен състав

На двадесет и шести октомври                     през две хиляди и двадесета година

В публичното заседание в следния състав :

 

                                        Председател: Мартин Кючуков                   

Секретар Велислава Ангелова

Прокурор

като разгледа докладваното от Съдията

а.н. дело 906 по описа за 2020 година

                       Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

                       Обжалван е Електронен фиш серия К №2407618/24.11.2018г. на ОД-МВР-Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.5 от ЗДвП на Е.Х.А. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 600 лева.

                       Недоволна от така наложеното наказание е останала жалбоподателката А., поради което го обжалва в срок. Били допуснати съществени процесуални нарушения и такива на материални5я закон. При издаване и връчване на ЕФ не били посочени и връчени доказателствата за извършеното нарушение – снимков материал, заснет с АТСС TFR1-M 597, с което се накърнявало правото на защита на жалбоподателката. В ЕФ било записано, че АТСС отчело толеранс от -3 км.ч, а по-долу било отразено, че превишението на скоростта било с 42 км.ч. Това създавало объркване в жалбоподателката относно съдържанието на ЕФ и отразените в него параметри, с което се накърнявало отново правото й на защита. Допълнително излага довод, че използваната система за видеоконтрол се изследвала в лаборатория за полицейска техника, а не в независима държавна метрологична лаборатория. АНО не представил месечен план за м.Ноември 2018г. за местата за използване на АТСС в пътната мрежа.

  Иска от съда да отмени изцяло атакувания Електронен фиш.

  Ответникът по жалбата – ОД-МВР-Хасково не оспорват и не изпращат представител.

  Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

  На 24.11.2018г., в 14,43 часа, на бул.“Г.С.Раковски“, до база „Беттран“, в населеното място, е било извършено засичане на скоростта и заснемане с автоматизирано техническо средство тип АТС TFR1-M с №597 на преминал лек автомобил „*************“, с регистрационен номер *************. Техническото средство отчело, че автомобилът се движи със скорост от 95 км/ч, в населеното място – при разрешена максимална скорост от 50 км.ч. Установено е, че лекият автомобил е регистриран на името на жалбоподателката Е.Х.А..

 При тази фактическа обстановка от ОД-МВР-Хасково е издаден Електронен фиш серия К №2407618, с който на жалбоподателката е наложена глоба в размер на 600 лв.

 При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

 Министерството на вътрешните работи, чрез своите органи е длъжно да осъществява цялостен контрол и kогато се установи, че нарушителят е извършил деянието виновно, наказващият орган издава наказателно постановление, с което налага на нарушителя съответно административно наказание в съответствие с разпоредбата на чл.53 от  ЗАНН.

Електронният фиш е относително нов инструмент в административно-наказателните производства. С измененията в ЗАНН законодателят приравни същия на наказателно постановление. Това приравняване на наказателно постановление не е откъм реквизити, а откъм правни последици – иначе казано с електронен фиш могат да се налагат наказания за нарушения по ЗДвП, установени и заснети с техническо средство, така както такива могат да се налагат с наказателно постановление.

Няма изискване електронният фиш да има реквизитите на наказателно постановление по чл.57 от ЗАНН.

Напротив, реквизитите на електронния фиш са уредени в специалния закон – ЗДвП – в разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Цитираният текст изрично предвижда, че електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението – в случая е посочена – ОДМВР-Хасково, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението – в случая са посочени, регистрационния номер на моторното превозно средство – в случая е посочен, собственика, на когото е регистрирано превозното средство – в случая е посочен, описание на нарушението – направено е, нарушените разпоредби – в случая са посочени, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане – в случая са посочени.

Иначе казано атакуваният електронен фиш съдържа всички реквизити, изискуеми по закон – чл.189 ал.4 от ЗДвП.

Нещо повече – предвидено е, че образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Такъв образец е утвърден със Заповед 1з-305 от 04.02.2011г. и атакуваният електронен фиш е именно по бланката на утвърдения образец от Министъра на вътрешните работи.

Използваното в конкретния случай техническото средство е калибровано – видно от представените протоколи за проверка.

В административната преписка са представени Удостоверение №10.02.4835 за одобрен тип средство за измерване на Българския институт по метрология – именно за техническото средство, използвано за измерване на скоростта и Протокол за извършена проверка №4-52-18/28.06.2018г. на система тип АТС TFR1-M с №597 – от които става ясно, че използваното техническо средство е одобрено за употреба от БИМ и е извършено последващо калиброване в гр.София на мобилната система за видеоконтрол.

Превишението на скоростта е с 42 км.ч.

Замерената скорост от 95 км/ч е била намалена с 3 км/ч, което е възможното отклонение на използваната система – в полза на жалбоподателката – и така в ел.фиш е посочена скорост от 92 км/ч., което значи превишение с 42 км/ч.

За това нарушение нормата на чл.182 ал.1 т.5 от ЗДвП предвижда – за превишение над 40 км/ч - наказание глоба в размер на 600 лв.

Твърд размер. Няма възможност за индивидуализация.

Това е и наказанието, наложено на жалбоподателката.

Видео клип е бил направен от автоматизираната система.

Детайлната уредба на работата с система за автоматизиран технически контрол се съдържа в Наредба 8121з-532 на МВР – последното изменение - в сила от 16.01.2018г., действащо към момента на адм.нарушение.

Чл.8 от Наредбата предвижда, че при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта. В случая МПС се е движело в населено място на бул.“Г.С.Раковски“, до база „Беттран“, в населеното място в гр.Хасково.

По-насетне чл.9 от Наредбата описва начина на работа с АТС.

Първо- служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока. Второ - служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес. Трето - по време на измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение. Четвърто - след изтичане на времето за контрол служителят изключва автоматизираното техническо средство или система, като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с установените нарушения, което се отразява в протокола по чл.10

Всичко това е било сторено в конкретния случай.

Бил е съставен Протокол по чл.10 ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР. Такъв протокол е бил съставен и е приложен в административната преписка – попълнен по всички точки и графи.

Останалите оплаквания в жалбата са неоснователни.

Не липсват реквизити на Ел.фиш, защото същият е по образец. Сроковете по ЗАНН за издаване на Ел.фиш са спазени. Реда по наредбата е спазен, както бе посочено по-горе. Административното нарушение е съставомерно и квалифицирано правилно. Техническото средство е калибровано. Не е нужно на жалбоподателката да се предоставя снимков материал за запознаване.

Точките за м.Ноември 2018г. за местата за използване на АТСС в пътната мрежа се публикуват на Интернет страницата на ОД-МВР и там са могли да бъдат проверени и да бъдат известни предварително.

Ето защо съдът намира, че в конкретния случай се установява безсъмнено извършването на описаното в Електронния фиш административно нарушение, поради което същият ще следва да се потвърди.

Предвид изложеното, съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

 

                      ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К №2407618/24.11.2018г. на ОД-МВР-Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.5 от ЗДвП на Е.Х.А. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 600 лева.

 

                      Решението подлежи на касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                        Районен съдия: /п/ не се чете

Вярно с оригинала!

Секретар: В.А.