Р Е Ш Е Н И Е
№ 516
гр. Пловдив, 11.09.2019
година
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ТЪРГОВСКО
ОТДЕЛЕНИЕ, ХVIІ състав, в закрито заседание на единадесети септември през
две хиляди и деветнадесета година, в състав:
СЪДИЯ:
МИГЛЕНА ПЛОЩАКОВА
като разгледа докладваното от съдията т. д. № 767 / 2019 г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производство по чл. 25 от ЗТРРЮЛНЦ.
Образувано е въз основа на жалба,
подадена от Кооперация „Потребителна кооперация „Теодоси Марков““, със седалище
с. Розино, действаща чрез председателя М.П., против отказ № 20180607113631-2/23.08.2019
год. на Агенция по вписванията. Жалбоподателят моли съда да отмени обжалвания
отказ като незаконосъобразен и да постанови обявяване на Годишния финансов
отчет на кооперацията за 2017 година. Жалбата е окомплектована с преписката,
водена пред Агенция по вписванията, по повод на която е постановен обжалвания
акт.
Съдът, след като разгледа жалбата и
приложените доказателства, намери за установено следното:
Съгласно чл. 25 от ЗТРРЮЛНЦ отказът на
длъжностното лице по регистрацията към Агенция по вписванията подлежи на
обжалване в седмодневен срок от връчването му на търговеца. Отказът е
постановен на 23.08.2019 год., а жалбата, видно от входящия ѝ номер, е
постъпила точно седем дни по-късно - на 30.08.2019 год. Ето защо, следва да се
приеме, че жалбата е постъпила в рамките на законовия седмодневен срок. Подписана
от вписания председател на кооперацията, който надлежно представлява къщата. Подадена
е при наличие на правен интерес от оспорване на негативния за заявителя акт на
длъжностното лице. Държавна такса не е дължима на основание чл. 35 ЗК, поради
което следва да се пристъпи към нейното разглеждане.
От
данните по делото е видно, че на 07.06.2018 год. по електронен път
в Агенцията по вписванията е постъпило заявление образец
Г2
за обявяване на ГФО за 2017
г. на Кооперация „Потребителна
кооперация „Теодоси Марков““, със седалище с. Розино. По
това заявление са дадени указания повече от година по-късно,
на 20.08.2019 год., за представяне на доказателства за редовното свикване и
провеждане на Общото събрание, на което е взето решение за приемане на ГФО на
кооперацията, както и за внасяне на дължимата държавна такса.
След като указанията не са изпълнени е постановен
оспорвания отказ. Същият е основан на констатацията за липсата на доказателства
за редовното свикване и провеждане на ОС на кооперацията, на което е взето решение
за приемане на ГФО и за липса на доказателства за заплатена държавна такса.
Доказателства за внасяне на държавна такса по сметка на
АВ не са били представени. Но на основание чл. 35 ЗК кооперациите са освободени
от заплащане
на държавни такси във връзка с тяхното учредяване, преустройство /вкл. промяна
в обстоятелства, подлежащи на вписване в търговския регистър/, прекратяване и
ликвидация. Наред с това, съгласно чл. 5, б. "к" от ЗДТ се освобождават от заплащане на ДТ всички
документи и книжа по "учредяване, регистрация и други промени на
кооперации". Изброяването в тази
норма на освободените от държавна такса действия не е ограничително, а
напротив, употребеният в текста израз "и други
промени" следва да се тълкува разширително, като
проявление на приетата от законодателя политика за финансово облекчаване
дейността на кооперациите и дава основание да се приеме, че
кооперациите са освободени от държавна такса както за вписване на първоначалната
им регистрация, така и за вписване на
каквито и да било други промени и обявяване на актове в Търговския регистър, касаещи
кооперация. Не би могло да се изисква в посочената
разпоредба на ЗДТ да е упоменато и обявяването на ГФО, след
като редакцията на текста е от 1991 г., а изискването на обявяване на ГФО е
въведено далеч след това с нормата на чл. 40 от ЗСч.
според изменението му, влязло в сила от 01.01.2007 г. Пак
разширително следва да се тълкува и нормата на чл. 35 от
Закона за кооперациите, в която няма изрично посочено освобождаване
на кооперациите от държавна такса при обявяване на техен ГФО, но
по вече посочения аргумент за политиката на законодателя относно финансово
облекчаване дейността на кооперациите следва да се приеме, че
освобождаването на кооперациите от заплащане на държавна такса обхваща и
случаите на обявяване на техни актове в ТР. С
оглед на тези съображения съдът счита,че държавна такса по подаденото от
кооперацията-жалбоподател заявление за обявяване на годишния й финансов отчет не
се дължи и длъжностното лице по регистрация незаконосъобразно е изискало
представянето на документ за внасянето на такава такса, респективно-доказателство
за заплащането й.
Въз
основа на така наличните по настоящото дело доказателства,
следва да се прецени налице ли са условията за обявяване на ГФО на
кооперацията. Компетентен орган да приеме ГФО е Общото събрание на член-
кооператорите – чл. 15, ал. 4, т. 5 ЗК. Липсват доказателства относно
редовността на свикване на събранието, но напрактика това е без
правно значение в случая. Необходимите приложения
към заявлението за обявяване на ГФО са описани в чл. 62а, ал. 2 от Наредбата.
Това са подлежащият на обявяване годишен финансов отчет в оригинал,
нотариално удостоверен препис или
заверен от заявителя препис, както и
документите, които доказват изпълнение на изисквания относно приемането на
подлежащия на обявяване годишен финансов отчет.
С процесното
заявление не се иска вписване на обстоятелства, а обявяване на актове и в частност на ГФО. Преценката за
редовността на свикване на Общото събрание е извън обхвата на проверката, която
длъжностното лице към АВ следва да извърши при обявяване на ГФО. Проверката,
която се извършва в процедурата по обявяване на ГФО,
е формална и не се разпрострира относно законосъобразността на решението на ОС
за приемане на ГФО. Налице е разлика в обхвата на проверката в производството
по вписване на обстоятелства относно
търговците и в производството по обявяване
на актове. Законосъобразността на решението на ОС следва да бъде направена в
производствата по вписване на обстоятелства относно търговците - чл. 21, т. 5,
предл. първо от ЗТРРЮЛНЦ предвижда проверка на съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и
съответствието му със закона, установено от представените документи по чл. 21,
т. 4 от ЗТРРЮЛНЦ. Такава проверка обаче не се дължи от
длъжностното лице в процедурата по обявяване
на актове – съгласно чл. 21, т. 5,
предл. второ от ЗТРЛЮЛНЦ. В този
случай следва да се провери единствено дали подлежащият на обявяване акт
отговаря по външните си белези на изискванията на закона.
От приложения към заявлението и съответно по делото
протокол от проведеното на 31.01.2018 год. Общо събрание на член-кооператорите
се установява, че върховният орган на кооперацията с необходимото според закона
и устава мнозинство от присъствалите членове /с единодушие на присъствалите/ е
приел ГФО за 2017 г. /решение по т. 3 от дневния ред/. Този акт отговаря на изискванията
на Закон за счетоводството. Подписан е от съставителя и ръководителя на
предприятието М.П..
Поради горното се налага извод, че обжалваният отказ
е незаконосъобразен и следва да бъде
отменен, като АВ бъде задължена да извърши исканото обявяване на документ – ГФО
за 2017 г.
Мотивиран от
горното съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ отказ
рег. № 20180607113631-2 / 23.08.2019
год., постановен от длъжностно лице към
Агенция по вписванията по партидата на Кооперация „Потребителна кооперация
„Теодоси Марков““, със седалище и адрес на управление с. Розино, община Карлово,
обл. Пловдив, ЕИК 000 435 903, постановен по заявление вх. № 20180607113631/ 07.06.2018
год.
ЗАДЪЛЖАВА АГЕНЦИЯ ПО ВПИСВАНИЯТА да извърши
исканото обявяване на документ – ГОДИШЕН
ФИНАНСОВ ОТЧЕТ за 2017 г. по заявление вх. № 20180607113631 / 07.06.2018 год. по партидата на Кооперация „Потребителна кооперация „Теодоси Марков““,
със седалище и адрес на управление с. Розино, община Карлово, обл. Пловдив, ЕИК
000 435 903.
Решението е
окончателно.
СЪДИЯ:…………………………………..