Решение по дело №65/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 106
Дата: 20 май 2022 г. (в сила от 20 май 2022 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20227110700065
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 март 2022 г.

Съдържание на акта

 

                     Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                           106 от 20.05.2022 г., гр. Кюстендил

 

   В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесети април две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: И. ДЕМИРЕВСКИ

                                                             ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                                                    АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Светла Кърлова и с участието на прокурор Марияна Сиракова, като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 65 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Делото е образувано по касационна жалба от И.С.М., в качеството му на кмет на община Кочериново, чрез процесуалния му представител по пълномощие адвокат А.К.,***, срещу Решение № 100/28.10.2021 г., постановено по административнонаказателно дело (АНД) № 697/2021 г. по описа на Районен съд – Дупница, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 1-25/18.06.2021 г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Благоевград към Министерството на околната среда и водите. С посоченото наказателно постановление на И.М., в качеството му на кмет на община Кочериново, на основание чл. 156, ал. 1, пр. 1 във вр. с чл. 113, ал. 3 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е наложена глоба в размер на 2000 лева. В жалбата е наведено касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс. Претендира се отмяна на решението и на наказателното постановление, както и присъждане на направените разноски в производството пред районния съд и в касационното производство.

В съдебното заседание по делото адвокат К. поддържа жалбата.

Процесуалният представител по пълномощие на РИОСВ – Благоевград – юрисконсулт Бисер Т., оспорва жалбата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Прокурорът дава заключение за неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

С обжалваното пред Районен съд – Дупница наказателно постановление  административнонаказателната отговорност на И.М., в качеството му на кмет на община Кочериново, е ангажирана на основание чл. 156, ал. 1, пр. 1 във вр. с чл. 113, ал. 3 от ЗУО за това, че не е изпълнил даденото му задължително предписание, обективирано в Констативен протокол (КП) № 41-25/11.11.2020 г. на РИОСВ – Благоевград, а именно – в срок до 31.12.2020 г. да отпочне и завърши етап „Техническа рекултивация на депо за твърди битови отпадъци, обхващащо поземлени имоти с идентификатор 02748.1.813, 02748.1.814, 02748.1.11, 02748.1.12, 02748.1.688, 02748.1.812, 02748.1.788, 02748.1.792 и 02748.1.795 по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Бараково, община Кочериново. Районният съд е установил от фактическата страна на спора, че при извършена на 15.01.2021 г. извънредна проверка на процесното депо е установено, че не е отпочнат и завършен етап „Техническа рекултивация на същото (със Заповед № 421/28.11.2017 г. за прилагане на принудителна административна мярка, издадена от директора на РИОСВ– Благоевград, е наредено да бъде спряна/преустановена експлоатацията на депото, считано от 31.12.2017 г.). Не са извършени почистване и подготовка на терена на депото, същият не е подравнен и оформен, не са добавяни подобрители и не е извършено разстилане на хумусния пласт. Отпадъците на депото не са запръстени и са открити, а по продължението на имоти с идентификатор 02748.1.795 и 02748.1.812, двата с начин на трайно ползване път за селскостопански, горски, ведомствени пътища, са разположени на открито битови отпадъци, формиращи ивица, достигаща на места височина около 1 м и широчина около 2 м. Във връзка с констатациите, отразени в КП № 41-25/11.11.2020 г., И.М., в качеството му на кмет на община Кочериново, е поканен с писмо с изх. № 24/18.01.2021 г. да се яви в РИОСВ – Благоевград на 27.01.2021 г. в 11:00 часа за съставяне на акт. С пълномощно от 27.01.2021 г. М. упълномощил Л.Д.– заместник-кмет на община Кочериново, да се яви вместо него в РИОСВ – Благоевград във връзка с посоченото писмо и да получи акт за установяване на административно нарушение (АУАН). На 27.01.2021 г., в присъствието Л.Д., срещу И.М., в качеството му на кмет на община Кочериново, е съставен АУАН № 1-25, като препис от акта е връчен същата. Джонова вписала в акта, че в тридневен срок ще бъдат представени писмени възражения. Такива са представени от М. с вх. № РД-01-33-14/28.01.2021 г. по описа на РИОСВ – Благоевград. Въз основа на съставения АУАН е издадено процесното НП, в което са възпроизведени фактическите констатации по акта. Районният съд е приел от правна страна, че в административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, а по същество – че административното нарушение е доказано, и е потвърдил наказателното постановление. 

В пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с наведеното в жалбата касационно основание настоящият касационен състав намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо, а преценено за съответствие с материалния закон – правилно.

Правилен е изводът на районния съд за липса на формални предпоставки за отмяна на наказателното постановление. При реализирането на административнонаказателната отговорност на И.М., в качеството му на кмет на община Кочериново, не са допуснати съществени процесуални нарушения, водещи до опорочаване на производството. Процесните АУАН и НП са съставени в предвидените за това срокове, от надлежни органи и съдържат реквизитите съответно по чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Неоснователно е възражението на М. за нарушаване на процедурата по връчване на процесния АУАН. Както бе посочено по-горе, актът е връчен на надлежно упълномощен негов представител. Фактическите обстоятелства, относими към деянието, както и към съставомерните елементи на процесното нарушение, са посочени ясно в акта и в наказателното постановление. Съгласно чл. 113, ал. 3 от ЗУО  въз основа на констатирани нарушения при извършена проверка директорът на РИОСВ или оправомощено от него длъжностно лице дава задължителни предписания с определен срок за тяхното отстраняване и/или съставя актове за установяване на административни нарушения. Според нормата на чл. 156, ал. 1 от ЗУО за  неизпълнение на предписание по чл. 113, ал. 3 или чл. 120 на физическите лица се налага глоба в размер от 2000 лева до 10 000 лева, а на юридическите лица имуществена санкция в размер от 5000 до 20 000 лева. От събраните по делото доказателства безспорно се установява, че И.М., в качеството му на кмет на община Кочериново, е бил адресат на задължително предписание по чл. 113, ал. 3 от ЗУО, както и че в дадения му срок същото не е било изпълнено. Именно това са релевантните факти, които обуславят приложението на предвиденото в чл. 156, ал. 1 от ЗУО административно наказание. Предписаните на кмета на община Кочериново мерки са били конкретни, с ясно зададени параметри и естество на необходимите за предприемане действия, а за изпълнението им е бил даден и краен срок. По делото не са представени доказателства същият да е поискал продължаване на срока на предписанието, обективирано в КП № 41-25/11.11.2020 г. на РИОСВ – Благоевград, и срокът да е продължаван. Предвид изложеното извършването на процесното административно нарушение е безспорно доказано. Наложената глоба е в минималния размер, предвиден в санкционната норма.

По изложените съображения настоящият касационен състав намира, че процесното наказателно постановление е законосъобразно и като го е потвърдил, районният съд е постановил правилно решение.

Предвид изхода на спора и на основание чл. 63д, ал. 4 във вр. с ал. 1 и 5 от ЗАНН Община Кочериново следва да бъде осъдена да заплати на РИОСВ – Благоевград   юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, определено съгласно чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ във вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 1 от АПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН и чл. 63д, ал. 4 във вр. с ал. 1 и 5 от ЗАНН, съдът

 

                                                                   Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 100/28.10.2021 г., постановено по АНД              № 697/2021 г. по описа на Районен съд – Дупница.

ОСЪЖДА Община Кочериново да заплати на Регионална инспекция по околната среда и водите – Благоевград сумата в размер на 80 (осемдесет) лева – юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

           

 

 

           

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                                                   2.