№ 106 от 20.05.2022 г., гр.
Кюстендил
В И М Е Т О НА Н
А Р О Д А
Административен
съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесети април две хиляди двадесет и втора година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: И. ДЕМИРЕВСКИ
ЧЛЕНОВЕ:
МИЛЕНА
АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА
АСЯ СТОИМЕНОВА
при секретар Светла Кърлова и с участието на прокурор Марияна Сиракова,
като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 65 по описа за 2022 година, за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр.
с чл. 63в от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН).
Делото е образувано по касационна жалба
от И.С.М., в качеството му на кмет на община Кочериново, чрез процесуалния му
представител по пълномощие адвокат А.К.,***, срещу Решение № 100/28.10.2021 г.,
постановено по административнонаказателно дело (АНД) № 697/2021 г. по описа на
Районен съд – Дупница, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) №
1-25/18.06.2021 г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната
среда и водите (РИОСВ) – Благоевград към Министерството на околната среда и
водите. С посоченото наказателно постановление на И.М., в качеството му на кмет
на община Кочериново, на основание чл. 156, ал. 1, пр. 1 във вр. с чл. 113, ал.
3 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е наложена глоба в размер на 2000
лева. В жалбата е наведено касационното
основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс.
Претендира се отмяна на решението и на наказателното постановление, както и
присъждане на направените разноски в производството пред районния съд и в
касационното производство.
В
съдебното заседание по делото адвокат К. поддържа жалбата.
Процесуалният
представител по пълномощие на РИОСВ – Благоевград – юрисконсулт Бисер Т., оспорва
жалбата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Прокурорът
дава заключение за неоснователност на жалбата.
Касационната
жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по
смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен
контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на
изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна
по следните съображения:
С обжалваното пред Районен съд – Дупница наказателно постановление административнонаказателната отговорност на И.М.,
в качеството му на кмет на община Кочериново, е
ангажирана на основание чл. 156, ал. 1, пр. 1 във вр. с чл. 113, ал.
3 от ЗУО за това,
че не е изпълнил даденото му задължително предписание,
обективирано в Констативен протокол (КП) № 41-25/11.11.2020 г. на РИОСВ – Благоевград,
а именно – в срок до 31.12.2020
г. да отпочне и завърши етап „Техническа рекултивация” на депо за твърди битови отпадъци, обхващащо поземлени имоти с
идентификатор 02748.1.813, 02748.1.814, 02748.1.11, 02748.1.12, 02748.1.688, 02748.1.812,
02748.1.788, 02748.1.792 и 02748.1.795 по кадастралната карта и кадастралните
регистри на с. Бараково, община Кочериново. Районният съд е
установил от фактическата страна на спора, че при
извършена на 15.01.2021 г. извънредна проверка на процесното депо е установено,
че не е отпочнат и завършен етап „Техническа рекултивация” на същото (със Заповед № 421/28.11.2017 г.
за прилагане на принудителна административна мярка, издадена от директора на
РИОСВ– Благоевград, е наредено да бъде спряна/преустановена експлоатацията на
депото, считано от 31.12.2017 г.). Не са извършени
почистване и подготовка на терена на депото, същият не е подравнен и оформен,
не са добавяни подобрители и не е извършено разстилане на хумусния пласт. Отпадъците
на депото не са запръстени и са открити, а по продължението на имоти с
идентификатор 02748.1.795 и 02748.1.812, двата с начин на трайно ползване път
за селскостопански, горски, ведомствени пътища, са разположени на открито
битови отпадъци, формиращи ивица, достигаща на места височина около 1 м и
широчина около 2 м. Във връзка с констатациите,
отразени в КП № 41-25/11.11.2020 г., И.М., в качеството му на кмет на община
Кочериново, е
поканен с писмо с изх. № 24/18.01.2021 г. да се
яви в РИОСВ – Благоевград на 27.01.2021
г. в 11:00 часа за съставяне на акт. С пълномощно от 27.01.2021 г. М. упълномощил Л.Д.– заместник-кмет на община
Кочериново, да се яви вместо него в РИОСВ – Благоевград във връзка с посоченото писмо и да получи акт за установяване
на административно нарушение (АУАН). На 27.01.2021 г., в присъствието Л.Д., срещу И.М., в качеството му на
кмет на община Кочериново, е съставен АУАН № 1-25, като препис от акта е връчен същата. Джонова вписала в акта, че в
тридневен срок ще бъдат представени писмени възражения. Такива са представени
от М. с вх. № РД-01-33-14/28.01.2021 г. по описа на РИОСВ – Благоевград. Въз основа на съставения АУАН е издадено
процесното НП, в което са възпроизведени фактическите констатации по акта. Районният съд е приел от правна страна, че в
административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила, а по същество – че административното нарушение е
доказано, и е потвърдил
наказателното постановление.
В
пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с
наведеното в жалбата касационно основание настоящият
касационен състав намира, че обжалваното решение е валидно и
допустимо, а преценено за съответствие с материалния закон – правилно.
Правилен
е изводът на районния съд за липса на формални предпоставки за отмяна на
наказателното постановление. При реализирането на административнонаказателната
отговорност на И.М., в качеството му на кмет на община Кочериново, не са
допуснати съществени процесуални нарушения, водещи до опорочаване на
производството. Процесните АУАН и НП са съставени в предвидените за това
срокове, от надлежни органи и съдържат реквизитите съответно по чл. 42 и чл.
57, ал. 1 от ЗАНН. Неоснователно е възражението на М. за нарушаване на процедурата по връчване на процесния АУАН. Както бе посочено по-горе, актът е връчен на надлежно упълномощен негов
представител. Фактическите
обстоятелства, относими към деянието,
както и към съставомерните елементи на процесното нарушение, са
посочени ясно в акта и в наказателното постановление. Съгласно чл.
113, ал. 3 от ЗУО въз основа на констатирани
нарушения при извършена проверка директорът на РИОСВ или оправомощено от него
длъжностно лице дава задължителни предписания с определен срок за тяхното
отстраняване и/или съставя актове за установяване на административни нарушения.
Според нормата на чл.
156, ал. 1 от ЗУО за
неизпълнение на предписание по чл.
113, ал. 3 или чл.
120 на
физическите лица се налага глоба в размер от 2000 лева до 10 000 лева, а на
юридическите лица имуществена санкция в размер от 5000 до 20 000 лева. От
събраните по делото доказателства безспорно се установява, че И.М.,
в качеството му на кмет на община Кочериново, е
бил адресат на задължително предписание по чл.
113, ал. 3 от ЗУО, както и че в дадения му срок същото не
е било изпълнено. Именно това са релевантните факти, които обуславят
приложението на предвиденото в чл.
156, ал. 1 от ЗУО административно
наказание.
Предписаните на кмета на община Кочериново
мерки са били конкретни, с ясно зададени параметри и естество на необходимите
за предприемане действия, а за изпълнението им е бил даден и краен срок. По делото не са представени доказателства същият да е поискал продължаване
на срока на предписанието, обективирано в КП № 41-25/11.11.2020 г. на РИОСВ –
Благоевград, и срокът да е продължаван. Предвид изложеното извършването
на процесното административно нарушение е безспорно доказано. Наложената глоба
е в минималния размер, предвиден в санкционната норма.
По
изложените съображения настоящият касационен състав намира, че процесното
наказателно постановление е законосъобразно и като го е потвърдил,
районният съд е постановил правилно решение.
Предвид
изхода на спора и на основание чл.
63д, ал. 4 във вр.
с ал.
1 и 5 от ЗАНН Община Кочериново следва да бъде осъдена
да заплати на РИОСВ – Благоевград юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, определено съгласно чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ във
вр. с чл.
27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Воден
от гореизложеното и на основание чл.
221, ал. 2, изр. 1, пр. 1 от АПК във вр. с чл.
63в от ЗАНН и чл. 63д,
ал. 4 във вр. с ал. 1 и 5 от
ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 100/28.10.2021
г., постановено по АНД № 697/2021 г. по описа на Районен съд – Дупница.
ОСЪЖДА Община
Кочериново да заплати на Регионална инспекция по околната среда и водите –
Благоевград сумата в размер на 80 (осемдесет) лева – юрисконсултско възнаграждение.
Решението
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.