Р Е Ш Е Н
И Е
Номер ІІІ – 99 08.06.2020 година град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаски Окръжен съд
Трети състав
На втори юни
година 2020
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Росен
Парашкевов
ЧЛЕНОВЕ: 1. Кремена
Лазарова
2. Й. Майска-Иванова
Съдебни заседатели:
Секретар Жанета Граматикова
Прокурор
като разгледа докладваното от
съдия Кремена Лазарова
в.гр.дело номер 386 по описа за 2020 година, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по
въззивна жалба вх.№ 6945/17.12.2019г. на АРС от ГД „Пожарна безопасност и
защита на населението“ при МВР, с адрес: гр.София, ул.”Пиротска” № 171 А,
представлявана от Директора – Главен Комисар Н.Николов, чрез ю.к.Стойкова,
против решение № 277/09.12.2019г. по гр.д. № 791/2019г. на АРС, в частта, с която
съдът е уважил осъдителния иск на Ж.Г.К., ЕГН: ********** от гр.А., ул.“В. А.“
бл. **, вх.*, ап.**, против ГД „ПБЗН“ при МВР, за заплащане на неизплатено
възнаграждение за положен извънреден труд за исковия период: 01.07.2016г. -
30.06.2019г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от завеждане
на исковата молба до окончателното изплащане, като е осъдил въззивника да
заплати на въззиваемия направените разноски, д.такса в полза на АРС и разноски
за експертиза. Заявява, че решението не е правилно и моли да бъде отменено,
като искът бъде изцяло отхвърлен. Подробни мотиви излага във въззивната жалба.
Не ангажира нови доказателства. Моли за присъждане на разноски.
Въззиваемият Ж.Г.К. оспорва въззивната
жалба в съдебно заседание. Моли да бъде отхвърлена. Моли за присъждане на
разноски.
Жалбата е подадена в срока по чл.259 ГПК
от легитимирано лице и е допустима.
Предявените искове пред районния съд са
с правно основание чл.128 КТ, вр. с чл.150 КТ, вр. с чл.178 от ЗМВР.
Съдът, като взе предвид приложените по делото
доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено
от фактическа и правна страна следното:
Производството пред АРС е образувано по
искова молба от Ж.Г.К. против ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“
при МВР, с адрес: гр. София, ул.”Пиротска” № 171 А, представлявана от Директора
– Главен Комисар Н.Николов. Въззиваемият твърди, че за исковия период 01.07.2016г.
– 30.06.2019г. е заемал длъжност „в.с.а. II с. и п.“ в Регионална служба за „ПБЗН“ гр.А., при ГД
„ПБЗН“ на МВР и като такъв има статут на държавен служител. В резултат от
полагани 24-часови дежурства за горния период е надвишил нормалната
продължителност на работното време. Положил е общо 2016 часа нощен труд, който,
приравнен чрез преизчисляване с коефициент 1.143 към дневен, възлиза на 2304
часа и 288 часа за спорния период представляват извънреден труд. Твърди, че за този
отработен извънреден труд не му е заплатено допълнителното дължимо
възнаграждение. Затова моли да бъде осъден въззивника да му заплати сумата от 1872лв.,
представляваща дължимо допълнително възнаграждение по реда на чл.150 КТ, вр. с
чл.178, ал.1, т.3, чл.187, ал.6 и сл. от ЗМВР за периода, ведно със законната
лихва върху главницата от депозиране на исковата молба до окончателното
изплащане на сумата. Претендира също така заплащане на направените
съдебно-деловодни разноски. Ангажира доказателства.
Въззивникът е оспорил исковата молба.
Заявява, че не е основателна. Подробни аргументи са изложени в депозирания по
реда на чл.131 ГПК отговор срещу исковата молба, както и в допълнителни
становища. Счита, че като държавен служител, чийто статут се урежда по ЗМВР, К.
не може да се ползва от статута на държавния служител по ЗДС, а също така не е
основателно да претендира заплащане на извънреден труд по реда на Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата. Позовава се на разпоредбата
на чл.187, ал.3 ЗМВР, като твърди неоснователност на иска. Също ангажира
доказателства. Моли за присъждане на разноски.
Изложените в исковата молба твърдения,
че Ж.Г.К. за исковия период 01.07.2016г. – 30.06.2019г. е заемал длъжност „в.с.а.
II с. и
п.“ в Регионална служба за „ПБЗН“ гр.А., при ГД „ПБЗН“ на МВР, както и това, че
страните са били в служебно правоотношение, не са оспорени от въззивника,
затова по реда на чл.153 съдът ги приема за
установени.
Както бе изложено по-горе, с исковата
молба въззиваемият заявява, че за периода 01.07.2016г. до 30.06.2019г. е полагал 24-часови дежурства
по график, като така се е получавало превишаване на нормалната продължителност
на работното време. Затова е налице извънреден труд. Поради трайната
организация на работното време по горния начин, била превишавана максималната
продължителност на служебното време за месеца.
По повод твърденията на страните, съдът
взе предвид следното:
Както вече стана ясно, въззиваемият,
заемащ длъжността „в.с.а.II с.и п.“ в Регионална служба за „ПБЗН“ гр.А., при ГД
„ПБЗН“ на МВР, е държавен служител, съгласно разпоредбата на чл.142, ал.1, т.1 ЗМВР. Съгласно разпоредбата на чл.187, ал.1 ЗМВР: „Нормалната продължителност
на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа
седмично при 5-дневна работна седмица“.
Според действалата за периода
01.01.2016г. – 13.10.2016г. редакция на чл.187, ал.3 ЗМВР: „Работното време на
държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на
8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за едномесечен период… При работа
на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период.“ След изменението на цитираната
разпоредба, новата, действаща и към настоящия момент разпоредба, предвижда
сумираното отчитане да бъде изчислявано за тримесечен период.
Не се спори, че при изпълнение на
трудовите си функции въззиваемият К. е полагал 24-часови дежурства, определени
по график, одобряван за всеки календарен месец. Съгласно чл.140, ал.1 КТ: „Нормалната
продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна
седмица е до 35 часа. Нормалната продължителност на работното време през нощта
при 5-дневна работна седмица е до 7 часа“. От така цитирания законов текст
следва заключение, че 7 часа, отработени пред нощта се приравняват, по волята
на закона, на 8 часа, отработени през деня. За да се приравни 7-часовата нощна
смяна с 8-часова дневна такава, съответно да се заплаща възнаграждение за 8
часа, се прилага коефициент от 1.143, съответстващ на съотношението 8 / 7. Това превръщане на нощния труд в дневен е
подробно разяснено в Писмо изх.№ 04-НН-198 от 29.08.2011г. на МТСГ – стр.196 по
гр.д.№ 814/2019г. БРС и Разяснение на МТСГ от 07.09.2010г. във връзка с чл.9,
ал.2, от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата –
стр.197 по с.дело.
Според въззивника, горните правила не
следва да бъдат прилагани и съответно нощният труд да бъде приравняван на
дневен, посредством умножаване с коефициент, понеже се касае за държавен
служител от структурите на МВР. За него, според работодателя, следва да се
прилагат само специалните правила, по-конкретно Наредба №
8121з-592/25.05.2015г. за реда за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи, в сила от 1.04.2015г., отм.,ДВ
бр. 59 от 29.07.2016г. и Наредба №
8121з-776/29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи, които не съдържат изрична
регламентация за приравняване на нощния труд в дневен, а освен това двете
Наредби предвиждат полагане на нощен труд не повече от 8 часа, което,
според работодателя, означава, че коефициентът за положения нощен труд в
спорния период не е 1.143, а 1. Позовава се на издадени от министъра
Заповеди № 8121з-791/28.10.2014г. и №
8121з-1429/23.11.2017г., съгласно които за процесния период за всеки отработен
час или за част от него между 22:00ч. и 06:00ч. на държавните служители се
изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0, 25лв./час.
Според настоящия състав, цитираните
разпоредби не дерогират общите правила на КТ относно полагането на нощен труд,
приравняването му на дневен и заплащането на извънреден труд, при условие, че е
положен такъв. На първо място следва да се вземе предвид, че въззиваемият К. е лице
със статут на държавен служител – чл.142, ал.1,т.1 ЗМВР. По отношение на
работното време, почивките и отпуските на държавните служители чл.50а, ал.2 ЗДС
предвижда субсидиарно приложение на КТ относно допустимостта,
продължителността, отчитането и заплащането на извънредния труд. Кодексът на
труда е нормативен акт от по-висок ранг в сравнение с цитираните ЗДС и ЗМВР.
Последните два закона, както и двете цитирани по-горе Наредби, съдържат
специални норми, уреждащи ограничен кръг специфични правоотношения, а именно
тези, засягащи лицата със статут на държавни служители и лицата от структурите
на МВР. Както ЗДС, така и ЗМВР могат да регламентират отношения, уредени от
институтите на КТ по начин различен от уредбата на Кодекса, но не такъв, че да
бъде влошено положението на лицата, в сравнение с правните разрешения,
предвидени по Кодекса на труда. По-низшите по степен нормативни актове могат да
уреждат правоотношенията, насочени към съответните им адресати по
по-благоприятен начин, но не и да поставят лицата в по-неизгодно положение. Въззивникът
се позовава на разпоредбата на чл.3, ал.3 Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. за
реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима
на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи, съгласно която: „За държавните служители в
МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 06,00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период“.
Този текст тълкува, като приема, че времето между 22.00ч. и 6.00ч., в което
служителят полага 8-часово нощно дежурство, не следва да бъде приравнявано от
нощен в дневен труд и не следва да се умножава с коефициент 1.143.
Настоящият състав не споделя подобно
тълкуване. Това, че липсва изрична уредба относно конкретната хипотеза, а
именно по отношение на приравняването на
нощния труд с дневен, не означава, че нощният труд следва да бъде приравнен с
дневния, прилагайки коефициент 1. По-скоро нормата разрешава полагане на нощен
труд средно в размер на 8 часа за всеки 24-часов период, без да изключва
приравняването му към дневния и съответно, без да изключва приложение на
правилата за заплащане на извънреден труд, когато такъв е положен. Следва
извод, че при наличието на празнота в съответния нормативен акт ще се приложат
правилата на ЗДС, ЗМВР, съответно – на КТ.
Изложените аргументи мотивират съда да
приеме, че положеният от въззиваемия нощен труд за периода 01.07.2016г. – 30.06.2019г.
следва да бъде приравняван към дневен с коефициент 1.143, за часовете,
отработени от 22.00ч. до 6.00ч. За реално отработените часове нощен труд се
дължи съответна добавка за нощен труд,
така, както е определено от Министъра на вътрешните работи – по 0.25лв./час, а след
приравняването им към дневен труд, за времето, в което се превишава 8-часовият
работен ден – и с добавка за извънреден труд, при приложение на правилата за
сумирано отчитане на 1-месечен или 3-месечен период, в зависимост от това, коя
редакция на чл.187, ал.3 ЗМВР е действала към релевантния исков период.
За да докаже твърдението си за положен
извънреден труд за процесния период, въззиваемият е поискал определянето му
посредством експертиза. По делото е назначена и приета СИЕ, в която В.л., след
като се е запознало с графиците за дежурства и протоколите за реално положени
дежурства, е определило по месеци за процесния период превишаването на
продължителността на служебното време. То, също така е остойностено, съобразно
действалите към актуалния момент административни актове, регламентиращи
възнаграждението на К..
Така за периода 01.07.2016г. – 30.06.2019г.
въззиваемият е положил 24-часови дежурства, в резултат от които е превишил
служебното време с общо 247.68 часа. Така следва заключение, че за процесния период на К. се дължи възнаграждение
за положен извънреден труд в размер на 1664.90лв., както и законната лихва върху главницата, считано от 16.08.2019г.
до окончателното изплащане на сумата.
При изложените мотиви на настоящия
състав, се налага заключение, че постановеното от АРС решение следва да бъде потвърдено в обжалваната част.
В полза на въззиваемия се следват
направените разноски за настоящата инстанция, като се съобрази въведеното от
въззивника възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение по реда на
чл.78, ал.5 ГПК и изменението на НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения, считано от 15.05.2020г. Така,
определени от съда, дължимите на Вълев разноски за настоящата инстанция
възлизат на 240лв.
Видно от приложеното гр.д.№ 791/19г. АРС,
искът първоначално е предявен за сумата от 1872лв., ведно със законната лихва,
считано от завеждане на исковата молба и до окончателното й изплащане. След
депозиране на експертното заключение е установена дължима сума от 1664.90лв.,
присъдена на въззиваемия, ведно с лихвата за забава от завеждане на исковата
молба и до окончателното изплащане, а в останалата част искът е отхвърлен. В
полза на въззивника, обаче, не са присъдени разноски, съответни на отхвърлената
част от претенцията. Ето защо след връщане на делото в АРС и при изрично
направеното в тази връзка искане от въззивника във въззивната жалба, следва да
бъде постановено определение от районния съд за изменение на решението в частта
по разноските. Това определение, в случай на неправилност ще подлежи на отделно
обжалване пред БОС.
Водим от всичко така изложено, БОС
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
решение № 277/09.12.2019г. по гр.д. №
791/2019г. на АРС в обжалваната част.
ОСЪЖДА
ГД
„Пожарна безопасност и защита на населението“ при МВР, с адрес: гр.София,
ул.”Пиротска” № 171 А, представлявана от Директора – Главен Комисар Н.Николов да заплати на Ж.Г.К., ЕГН: ********** от
гр.А., ул.“В. А.“ бл. **, вх.*, ап.** направените в настоящата инстанция
разноски в размер на 240лв.
ПОСТАНОВЯВА
след връщане на делото в АРС,
районният съд да се произнесе по молбата на ГД „Пожарна безопасност и защита на
населението“ при МВР за изменение на решението в частта по разноските.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: