Решение по дело №1304/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 934
Дата: 24 юли 2020 г.
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20207040701304
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

  934        /24.07.2020 година, град Бургас

 

Административен съд - Бургас, на двадесет и трети юли две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Даниела Драгнева

                                                    ЧЛЕНОВЕ:      Веселин Енчев

                                                            Димитър Гальов

 

при секретар С.А. и прокурор Христо Колев

разгледа докладваното от съдия Енчев КНАХД № 1304/2020 година

 

Производството по чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във връзка с глава дванадесета от АПК.

Образувано е по касационна жалба, подадена от началника на РУ – Сунгурларе към ОД – Бургас на МВР против решение № 33/22.05.2020 година по н.а.х.д. № 27/2020 година на Районен съд – Карнобат (РС), с което е отменено наказателно постановление № 18-0454-000501/22.08.2018 година на началника на РУ – Сунгурларе при ОД – Бургас на МВР (НП).

С НП, на С.А.Д. с ЕГН ********** ***, за нарушение на чл. 178 ал. 1 т. 3 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), на основание чл. 178 ал. 1 т. 3 от ЗДвП, е наложено наказание „глоба” в размер на 2000 лева.

Касаторът оспорва изцяло решението. Поддържа, че то е необосновано, защото правните изводи не са в съответствие с фактите, установени по делото – разполагане на съоръжение тип „палатка“ върху уличното платно в град Сунгурларе във връзка с провеждана сватба, без съответно подсигуряване на организация на движението за бързо и сигурно придвижване на участниците в него. Оспорва се мотива на съда, че санкционната норма е обвързана единствено с осигуряването на безопасност при извършването на строителни и ремонтни работи по пътищата, а нарушението е било неправилно квалифицирано по ЗДвП, вместо по Наредбата за опазване на обществения ред на територията на община Сунгурларе на ОбС – Сунгурларе.

Иска отмяна на решението и потвърждаване на НП.

Прокурорът пледира основателност на касационната жалба.

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок и от съответната надлежна страна.

Разгледана по същество, тя е основателна.

С обжалваното НП С.Д. е санкциониран, че на 23.07.2018 година, около 16:00 часа в град Сунгурларе, на кръстовището на улица „Девети септември“ и улица „Гроздьо Георгиев“ е наредил да се постави на пътя съоръжение (препятствие) палатка като не е взел мерки за осигуряване на безопасността на движението и го е затруднил.

За да постанови оспореното решение, РС е приел, че текстът на чл. 178 ал. 1 т. 3 от ЗДвП предвижда административнонаказателна отговорност единствено за наказателно отговорни лица, които не са взели съответните мерки, правно регламентирани в Наредба № 3/16.08.2010 година за временната организация и безопасността на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците (Наредба № 3/16.08.2010 година) и то само ако е установено издадено от тях нареждане за поставяне на съоръжение или препятствие на пътя. Според РС, непосочването на приложимите подзаконови правни норми, нарушени с деянието, е довело до неизясненост от фактическа страна на НП, а това е довело до съществено процесуално нарушение в производството по налагане на наказанието. Вторият основен аргумент за отмяна на НП е, че деянието не е представлявало нарушение на ЗДвП, а е било нарушение на Наредбата за  опазване на обществения ред на територията на община Сунгурларе на ОбС – Сунгурларе, предвиждаща отговорност за провеждане на публично мероприятие  не на установените за това места и без надлежно разрешение.

Решението е незаконосъобразно.

РС е установил релевантните факти, обсъдил е подробно всички относими доказателства по делото, изложил е ясни и непротиворечиви мотиви защо приема, че нарушение не е извършено, и е постановил логически издържан диспозитив в тази насока.

Настоящият касационен състав, обаче, не споделя тълкуването на приложимото право, извършено от РС при проверката на законосъобразността на НП.

Съгласно чл. 178 ал. 1 т. 3 от ЗДвП, наказва се с глоба от 2000 до 7000 лева, който нареди да се ремонтира път или да се постави съоръжение или препятствие по него, без да е взел мерки за осигуряване на безопасността на движението.

Тълкуването на тази законова норма сочи, че административнонаказателна отговорност носи всяко едно лице, което нареди/разпореди: 1. да се ремонтира път, без да е взело мерки за осигуряване на безопасността на движението или 2. да се постави съоръжение или препятствие на пътя, без да е взело мерки за осигуряване на безопасността на движението.

Какво се установява от фактите по делото пред РС.

Наказаният С.А.Д. е организирал сватбено тържество на сина си – А.С.Д., в рамките на което е разпоредил разполагането на сглобяемо съоръжение „палатка“ със значителни размери в кръстовището на две улици, отворени за обществено ползване в град Сунгурларе. Под палатката е бил разположен оркестър с озвучителна система, а пред съоръжението (в останалата част от кръстовището) са били струпани гостите на сватбата по начин, че движението е било блокирано. Тази фактическа обстановка се установява от изготвени докладни записки от служители на РУ – Сунгурларе: младши полицейски инспектор Р., старши инспектор К.  и инспектор П.. За разполагането на палатката не е имало надлежно разрешение или съгласуване от общинската администрация, а не е било извършено и съгласуване с органите на МВР, въпреки твърденията на разпитания свидетелА.Д. (лист 10 – 12 и 22 от н.а.х.д. № 27/2020 година).

При тези факти настоящият състав приема, че с деянието си Д. е осъществил именно състава на чл. 178 ал. 1 т. 3 от ЗДвП – разпоредил е да се постави съоръжение на пътя, без да е взел мерки за осигуряване на безопасността на движението. Безопасността на движението е система от мерки, свързани с опазването на живота и здравето на участниците в движението по пътищата, улесняване на тяхното придвижване и опазване на имуществото на юридическите и физическите лица. Предприемането на такива мерки винаги е свързано с конкретните условия на времето, мястото и обстановката, при която е разположено съоръжението/препятствието. В настоящия случай по делото липсват каквито и да е достоверни доказателства, че лицето, наредило разполагането на палатката, е предприело конкретни мерки по осигуряване на безопасността на движението в района на кръстовището. Напротив, на отправена му забележка да премахне съоръжението Д. е отговорил, че няма намерение да го отстранява до края на тържеството, предвиден за 18:00 часа на 23.07.2018 година (лист 11 от н.а.х.д. № 27/2020 година).

Касационният състав не споделя довода на РС, че санкционирането по чл. 178 ал. 1 т. 3 от ЗДвП е възможно единствено за наказателно отговорни лица, които не са взели съответните мерки, правно регламентирани в Наредба № 3/16.08.2010 година и то само ако е установено издадено от тях нареждане за поставяне на съоръжение или препятствие на пътя. Действително, извършването на СМР по пътната мрежа изисква осъществяването на мерки по Наредба № 3/16.08.2010 година, а неизпълнението на това задължение съставлява нарушение на чл. 178 ал. 1 т. 3 предложение първо от ЗДвП. За реализирането на отговорността по чл. 178 ал. 1 т. 3 предложение второ от ЗДвП, обаче, не е необходимо извършването на каквито и да е СМР в обхвата на пътя. Достатъчно е да бъде установено, че наказателно отговорно лице е разпоредило разполагането на каквото и да е съоръжение (застрашаващо безопасността на участниците в движението по пътя) и не е предприело мерки за осигуряване на изискваната от закона безопасност.

Нормата на  чл. 178 ал. 1 т. 3 предложение второ от ЗДвП няма бланкетен характер. Тя има не само санкционен характер, а определя и състава на административното нарушение, за което се налага предвидената в нормата санкция, т.е. определя всички съставомерни признаци на административното нарушение, което е определено като наказуемо по закон. От фактическа страна, за да е налице административно нарушение по  чл. 178 ал. 1 т. 3 предложение второ от ЗДвП, е необходимо по несъмнен начин да бъде установено наличието на деянието. В настоящия случай, в обстоятелствената част на АУАН и на НП са описани фактически обстоятелства, които безспорно и съвсем точно отговарят на цитирания фактически състав.

Ща се отнася до втория основен аргумент в обжалваното решение – че деянието не е нарушение на ЗДвП, а е нарушение  по смисъла на общинската Наредбата за опазване на обществения ред, следва да се има предвид, че законът и наредбата регулират различен тип обществени отношения. Наредбата урежда спазването на установения обществен ред, за да бъде осигурено спокойствието на гражданите, в това число и при провеждане на мероприятия на открито, докато законът има за цел осигуряване единствено на безопасността на участниците в движението по пътищата. Така деянието на Д. може и да покрива признаците на фактически състав от Наредбата, но в конкретния случай той не е санкциониран за нарушение на обществения ред на територията на общината, а за нарушение на друг тип обществени отношения - за разпореждането на действия (разполагане на съоръжение на пътя), без да за взети нужните мерки за осигуряване на безопасността на участниците в движението, с което е осъществил състав на нарушението, посочено в НП.

Като е достигнал до други правни изводи, въз основа на предприетото тълкуване на приложимото законодателство, съдът е постановил материално незаконосъобразен съдебен акт. Решението на РС следва да се отмени, като вместо него си постанови друго, с което да се потвърди НП.

Затова съдът

 

Р  Е  Ш  И

 

ОТМЕНЯ решение № 33/22.05.2020 година по н.а.х.д. № 27/2020 година на Районен съд – Карнобат.

Вместо него постановява

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 18-0454-000501/22.08.2018 година на началника на РУ – Сунгурларе при ОД – Бургас на МВР.

 

Решението е окончателно.

                                   

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                    ЧЛЕНОВЕ: