РЕШЕНИЕ
№ 127
гр. Айтос, 03.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – АЙТОС, ІІІ СЪСТАВ, в публично заседание на
втори октомври през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ИВАЙЛО КР. КЪНЕВ
при участието на секретаря ДЕСИСЛАВА ЯНЧ. ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от ИВАЙЛО КР. КЪНЕВ Административно
наказателно дело № 20232110200098 по описа за 2023 година
Производството е по чл.59 и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Е.-2“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление: ***, чрез адв.К. К., против Електронен фиш /ЕФ/ Серия Г № 0050682, издаден
от ОДМВР-Б., за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, с който за нарушение на чл.483, ал.1, т.1
КЗ вр. чл.638, ал.4 вр. чл.638, ал.1, т.2 вр. чл. 461, т.1 КЗ, е наложено наказание
“имуществена санкция” в размер на 2000 лв. Счита, че атакуваният ЕФ е незаконосъобразен.
Намира, че в случая били допуснати неяснота и противоречие в ЕФ относно описанието на
вмененото му нарушение, нарушаващи правото му на защита. Моли за отмяната на ЕФ.
АНО - ОДМВР-Б., редовно уведомен, не изпраща представител в съдебно заседание.
Изразява становище за неоснователност на жалбата.
От доказателствата съдът намира за установена следната фактическа
обстановка: Административно наказателното производство е започнало с издаване от
ОДМВР–Б. на ЕФ за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, с който за нарушение на чл.483, ал.1, т.1
КЗ вр. чл.638, ал.4 вр. чл.638, ал.1, т.2 вр. чл. 461, т.1 КЗ, е наложено наказание
“имуществена санкция” в размер на 2000 лв. От посочените като нарушени в ЕФ разпоредби
съдът прави извод, че санкцията е наложена за нарушение, изразяващо се в неизпълнение на
собственика да сключи задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите, като самото нарушение е установено с автоматизирано техническо
средство или система. Словесно нарушението е описано в ЕФ по следния начин: „На
1
26.12.2022 г. в 16:07 часа, в път III-208, км 92+577, до бензиностанция „***“, вход/изход на
гр. А., при ограничение на скоростта за движение в извън населено място до 50 км/ч
въведено с пътен знак В26 и приспаднат толеранс от 3 км/ч в полза на водача. Нарушението
е установено и заснето със стационарно АТС SITRAFFIC LYNX ERS 400, насочено в посока
измерване северозапад. С АТСС е установено управление на МПС ***, вид ТОВАРЕН
АВТОМОБИЛ, с рег. № *** е установено нарушение на КЗ, заснето с автоматизирано
техническо средство/система № 1047F8A4010800E9“.
При тази фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:
Жалбата е допустима - подадена е от легитимирано лице, в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН и
съдържа нужните реквизити. Същата е основателна по следните съображения. Приложимите
норми в случая са чл. 638, ал. 4 вр. ал.1, т.2 КЗ, предвиждащи, че на юридическо лице,
собственик на МПС, който не изпълни задължението си за сключване на застраховка ГО, се
налага имуществена санкция от 2000 лв., като ако управлението на такова МПС е установено
с техническо средство, наказанието по ал. 1 се налага на собственика, независимо от това
кое лице е управлявало автомобила. Редът за установяване на нарушенията чрез техническо
средство и за наказването им е предвиден в чл. 647, ал. 3 КЗ, който препраща към уредбата
на ЗДвП (с изключване приложението на чл. 189, ал. 5 ЗДП). Съгласно чл. 647, ал. 3 КЗ
когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето
управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ
застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител при условията и по реда, предвидени в ЗДвП. Сама по себе си тази разпоредба на
закона позволява различно тълкуване – дали само управлението на превозното средство
следва да бъде установено от техническото средство или е необходимо автоматизирано
установяване и на липсата на действаща за този автомобил застраховка ГО. Според
настоящия състав посоченият втори вариант на тълкуване на приложимата норма е правилен
/в т.см. Р. № 1632/8.10.2019г. по КАНД № 1613/2019г. на Административен съд-Б./. Нормата
на чл. 189, ал. 4 ЗДвП (към която препраща чл. 647, ал. 3 КЗ) предвижда като условие за
издаването на електронен фиш, с автоматизираното техническо средство да е заснето и
установено "нарушението", а не само управлението на автомобила. Това означава, че
техническото средство следва да установи автоматизирано, без намесата на служител,
всички елементи от състава на нарушението и то по начин, възможен за по-нататъшната му
автоматизирана обработка, която в крайна сметка да има за резултат генерирането на
електронния фиш "в отсъствието на контролен орган и на нарушител". Не е възможно да се
изпълни законовото изискване за установяване и наказване на нарушението в отсъствието
на контролен орган, ако с автоматизираното техническо средство не се установят всички
елементи от състава на съответното административно нарушение. Изискването за
автоматизиран характер на дейността от установяването на нарушението до наказването му
чрез електронен фиш произтича и от законовите дефиниции, дадени за ЕФ с § 1, т. 1 от ДР
на ЗАНН и § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП. Затова следва да се приеме, че в случаите на чл. 638, ал.
4 КЗ е необходимо системата за установяване на нарушенията автоматично (без намесата на
2
контролен орган) да събира данни за наличието на действаща застраховка ГО за съответния
автомобил. В случая обаче в ЕФ въобще не е посочената нормата на чл. 647, ал. 3 КЗ.
Освен това според състава процесният ЕФ не отговаря на изискванията на чл.189,
ал.4 ЗДвП, т.к. в съдържанието му липсва описание на нарушението, макар да са посочени
времето, мястото и нарушените разпоредби. Словесното описание на нарушението е сведено
до „установено нарушение на КЗ“, без словесно посочване на конкретна норма. Неяснота
има в ЕФ и доколкото с началната част на неговото съдържание се създава впечатление за
нарушение, изразяващо се в превишаване на скоростта по ЗДвП, а не за нарушение по КЗ.
Следователно изобщо не става ясно какво е нарушението, за което е наказано лицето и не
може то да се извлича по тълкувателен път само въз основа на посочените като нарушени
разпоредби в ЕФ. Волеизявлението на АНО следва да бъде ясно обективирано в ЕФ както
чрез посочване на нарушените разпоредби, така и чрез словесно описание на нарушението,
както изисква чл.189, ал.4 ЗДвП, каквото в случая не е сторено. Несъмнено ЕФ следва да
съдържа фактите и обстоятелствата, включени в състава на нарушението, в противен случай
се нарушава правото на защита на подведения под отговорност субект да разбере какво му
се вменява, каквато неяснота в случая е налице и се онагледява и от начина, по който е
описано вмененото нарушение. Неяснотата и противоречието в съдържанието на ЕФ
относно описанието на деянието, вменено на санкционирания, е от такова естество, че като
последица влече нарушение на правото му на защита, съставляващо самостоятелно
основание за отмяна на ЕФ като незаконосъобразен.
Мотивиран от изложеното съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия Г № 0050682, издаден от ОДМВР-Б., за налагане
на имуществена санкция за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, с който на жалбоподателя „Е.-2“ ЕООД, ЕИК ***, за нарушение на
чл.483, ал.1, т.1 КЗ вр. чл.638, ал.4 вр. чл.638, ал.1, т.2 вр. чл. 461, т.1 КЗ, е наложено
наказание “имуществена санкция” в размер на 2000 лв.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд - Б. в
14-дневен срок от съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Айтос: _______________________
3