Решение по дело №1946/2016 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 27
Дата: 13 февруари 2017 г. (в сила от 12 юни 2017 г.)
Съдия: Димитрина Николова
Дело: 20161630201946
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 декември 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

№ 27 / 13.2.2017 г.

Р Е Ш Е Н И Е

гр. МОНТАНА, 13.02.2017г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД гр. Монтана................................четвърти наказателен състав в публично заседание на 13 януари.........................................…. ..........

през двехиляди и седемнадесета година…......…....…………………в състав:

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНА НИКОЛОВА

 

при секретаря Т.В............................………..………………и в присъствието на прокурора..……........................ като разгледа докладваното от съдията Николова.......................................................…….…. АНД 1946 по описа за 2016г. .............................и за да се произнесе взе предвид следното:

 

           Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 С Наказателно постановление № 11-01-459/ 25.10.2016г. на Директор Агенция за държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр. София на В.Д.И. xxx е наложено административно наказание глоба в размер на 1 500.00 /хиляда и петстотин/ лева на основание чл. чл.129 ал.1 във вр. с чл.133 ал.2 от Закона за обществените поръчки ( ДВ, бр.28 от 06.04.2004г., доп. ДВ, бр.15.02.2014г., отм.).

         Жалбоподателят В.Д.И., обжалва постановлението и моли същото да бъде отменено, като незаконосъобразно, като излага доводи за това. В съдебно заседание пълномощникът му доразвива доводите изложени в жалбата, като навежда и допълнителни такива. Представя и писмени бележки.

         Въззиваемата страна чрез представителя си моли съдът да остави жалбата без уважение, а НП да бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно, като излага доводи по същество на делото в тази насока. Представя и писмени бележки.

        Доказателствата по делото са писмени и гласни.

        Съдът като ги обсъди във връзка с доводите на страните и законовите изисквания намира, че жалбата е ДОПУСТИМА за разглеждане и ОСНОВАТЕЛНА, по следните мотиви:

         Атакуваното наказателно постановление е издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение, с който е констатирано, че на 04.04.2014 г. в град Монтана, жалбоподателя В.Д.И., в качеството му на управител и представляващ „В и К” ООД гр. Монтана - възложител на обществени поръчки съгласно чл. 7, т.6 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ /ДВ бр. 28 от 2004г.. изм. и доп. ДВ бр.15/15.02.2013 г., в сила от 01.01.2014 г./ е сключил договор с „Билла Сървис” ЕООД, гр.София за предоставяне ваучери за храна без да е провел процедура за възлагане на обществена поръчка със същия предмет, при наличие на основания за това, предвидени в закона.

За периода от 01.04.2014 г. до 09.02.2016 г. за услугата от „В и К” ООД гр. Монтана на ..Билла Сървис” ЕООД гр.София са платени 533 550.47лв. с ДДС /532 942.06 лв. без ДДС/.

Жалбоподателят В.Д.И. в качеството му на Управител и представляващ „В и К” ООД гр. Монтана - възложител на обществени поръчки, е нарушил разпоредбата на чл.8, ал.1, във връзка с чл.103, ал.1, във връзка с чл.14, ал.1, т.2, във връзка с чл.8, ал.3 от Закона за обществените поръчки (ДВ бр. 28 от 2004г., изм. и доп. ДВ бр. 15/15.02.2013 г., в сила от 01.01.2014 г., отм.).

         При извършената служебна проверка за законосъобразност на атакуваното НП и като съобрази доводите на страните, представената от същите противоречива съдебна практика, както и мотивите на наказващият орган във връзка с обстоятелствата, при които е извършено нарушението /подробно описани в атакуваното НП/ така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

         Наказателното постановление е издадено от компетентен орган - Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция-София.

         Относно материално - правната и процесуална законосъобразност и обоснованост на обжалваното наказателно постановление:

         Съгласно доказателствата по делото с акта и НП изпълнителното деяние на процесното нарушение се е изразило в следното: на 04.04.2014 г. в град Монтана, жалбоподателя В.Д.И., в качеството му на управител и представляващ „В и К” ООД гр. Монтана - възложител на обществени поръчки съгласно чл. 7, т.6 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ /отм./ е сключил договор с „Билла Сървис” ЕООД, гр.София за предоставяне ваучери за храна без да е провел процедура за възлагане на обществена поръчка със същия предмет, при наличие на основания за това, предвидени в закона.

За периода от 01.04.2014 г. до 09.02.2016 г. за услугата от „В и К” ООД гр. Монтана на ..Билла Сървис” ЕООД гр.София са платени 533 550.47лв. с ДДС /532 942.06 лв. без ДДС/.

         С процесното наказателно постановление жалбоподателят И. е бил наказан за това, че в качеството си на законен представител на възложителя е нарушил чл. 8, ал.1 и ал.3 вр. с чл.103 ал.1 във връзка с чл.14 ал.1 т.2, във връзка с чл.7,т.6 от ЗОП (отм.) В хода на наказателното производство е бил приет нов Закон за обществените поръчки, който е обнародван в ДВ бр. 13/16.02.2016г., в сила от 15.04.2016 г., с който е отменен Закона за обществените поръчки приет и обнародван в ДВ бр. 28/2004 г. В новия ЗОП, в неговата част осма, чл. 247-261 от ЗОП (нов), уреждаща административно-наказателната отговорност, вече е отпаднала възможността законния представител на възложителя да носи отговорност на възведеното нарушение, в конкретната хипотеза. В разпоредбата на чл.259 от ЗОП (нов) е предвидена отговорност само за лицата по чл. 7, ал. 1 и 2 от ЗОП, т.е. за изрично натовареното от възложителя длъжностно лице, което следва да организира и възложи поръчката или за заместника на възложителя, но не се предвижда отговорност за законния представител на възложителя, когато последният е юридическо лице, за разлика от разпоредбата на чл. 129, ал. 5, предл. последно от ЗОП (отм). Именно въз основа на цитираната разпоредба, която не е била възпроизведена в новия закон е била ангажирана административната отговорност на жалбоподателя. Както е добре известно санкционните норми не могат да бъдат тълкувани разширително, а само стриктно, поради което и без изрична разпоредба в закона, а единствено по аналогия не може да бъде разширявано приложното поле на закона, спрямо субектите на административно-наказателна отговорност. При това положение е последвала промяна в закона, която е по-благоприятна за жалбоподателя (тъй като той, в качеството си на законен представител на възложителя-юридическо лице, съгласно новата уредба вече не е субект на АНО), поради което и на основание чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, наказателното постановление следва да бъде отменено.

         В разпоредбата на чл.7 от ЗОП /отм./ са посочени възложителите по смисъла на ЗОП: 1. органите на държавна власт, Президентът на Република България, омбудсманът на Република България, Българската народна банка, главният прокурор и административните ръководители на прокуратурите в страната, както и други държавни институции, създадени с нормативен акт; 2. дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина, както и постоянните представителства на Република България към международните организации; 3. публичноправните организации; 4. обединенията от субекти по т. 1 или 3; 5. публичните предприятия и техни обединения, когато извършват една или няколко от дейностите по чл. 7а - 7д; 6. търговците или други лица, които не са публични предприятия, когато въз основа на специални или изключителни права извършват една или няколко от дейностите по чл. 7а - 7д.

От така разписаните текстове следва извода, че „В и К” ООД гр.Монтана, а не управителя и представляващия юридическото лице е възложител по смисъла на чл.7 т.6 от ЗОП.   

В този смисъл е и Решение № 351/16.06.2016г. по КАНД № 233/2016г. на АС-Монтана.

         Предвид гореизложеното, съдът намира, че сега действащата уредба по ЗОП се явява по-благоприятна за жалбоподателя и следва да се приложи в конкретния казус.

Наказателното постановление следва да се отмени изцяло, като незаконосъобразно.

Ето защо и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН Районен съд-Монтана

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

 ОТМЕНЯВА     Наказателно постановление 11-01-459/ 25.10.2016г. на Директор Агенция за държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр. София, с което на В.Д.И. xxx е наложено административно наказание глоба в размер на 1 500.00 /хиляда и петстотин/ лева на основание чл. чл.129 ал.1 във вр. с чл.133 ал.2 от Закона за обществените поръчки ( ДВ, бр.28 от 06.04.2004г., доп. ДВ, бр.15.02.2014г., отм.), като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

          РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред АС - Монтана в 14-дневен срок от съобщението на страните.

 

 

                                                         

     РАЙОНЕН СЪДИЯ: